ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 8 במאי, 2018
ע"י shila1973
ע"י shila1973
את ברנר לקח לי קצת זמן לחבב.
הפעם הראשונה שראיתיו הייתה בתכנית הטלוויזיה "עמוד האש".
לא מפגש מלבב במיוחד שכן שכב הרוג על האדמה, מתבוסס בדמו וקולו של יוסי בנאי דיווח על מותו ומותם של חבריו במאורעות תרפ"א.
הוא נראה לי כמו רבי. שוכב על גבו בעיניים עצומות ונושא תפילה: יד ימין קמוצה, כאילו מחזיקה בתוכה מטבע ויד שמאל צמודה לחזה. חסרים היו הטלית ובגדי השבת.
חזהו הרחב היה מוכתם בדם, שרוט.
המראה החרדני באותו הזמן על אף שהייתי נערה וכבר ראיתי סרטים דוקומנטריים אודות השואה: שורות של קורבנות ואתי חפירה.
משום מה נראה היה לי כי האיש ההוא ממשיך לסבול גם כשמת. אז סגרתי את המקלט או אולי נכנסתי לחדרי כבר אינני זוכרת.
לא שכחתי, רק הדחקתי.
בבית הספר לא למדנו רבות אודותיו. המורה הזכיר ברפרוף את הרקע ההיסטורי כחלק מהמאורעות.
יוסף חיים ברנר דר בבית שהיה ממוקם בין הפרדסים בקרבת אבו כביר עם בני משפחת יצקר ואנשי רוח נוספים: צבי גוגיג, יוסף לואידור וצבי שץ.
יום לאחר הפרעות שהתרחשו ביפו ב 1 למאי 1921 בהם נרצחו יהודים וערביים, הופנם גם במשכן הבודד כי ישנה סכנה לדיירים.
בני הבית הנצורים ניסו לברוח אך ידם של הערבים השיגם והם נרצחו באכזריות.
עבר הזמן, גרתי במקומות שונים.
חזרתי מאירופה לאחר שהות ארוכה ושוב נסעתי לאמריקה. חיידק הקריאה החל לקנן בי שוב לפני כשבע שנים.
רציתי להתחבר לספרות ישראלית, מקורית כי התגעגעתי הביתה וגיליתי יוצרים נהדרים שחשפו בפני היסטוריה מופלאה ועולמות שעד אז היו בפני עלומים.
אחד מהם היה חיים באר האלמותי שכותב בשפה שכבר אין משיחין בה והחיבור אליה קירב אותי מחדש אל ישראל.
קראתי את ספריו ולמדתי ממי הושפע ואיזה סופרים הוא מעריך והחלטתי שלא יזיק אם אנסה גם אני להבין מה היה סוד הקסם של סופרי העבר.
והנה שמו של הרבי עלה שוב מהאוב.
האיש הקמוץ, הלחוץ והדואב וידעתי שזה הזמן הנכון לקוראו.
התחלתי עם "בחורף" וכמעט יצאתי מדעתי מרוב דיכאון. "שכול וכישלון" לא היה יותר טוב. בשנאה עצמית עזה שכזאת כבר מזמן לא נתקלתי.
על אף ההפרעות הקשות באישיותו, הוא מצא חן בעיני כי שפך זעמו על הנייר כמעט ללא צנזורה (מה שאני ניסיתי פעם לעשות אך ללא הצלחה, סיפור שלם מחקתי מחשש שאקרא חולת נפש או בלתי שפויה).
עצביו היו רוטטים ומשנתו מיוסרת אך הוא המשיך ביתר שאת לכתוב, להגות ולומר את דבריו. לכן שמחתי כשראיתי שיצא ספר חדש שאולי יוכל להאיר במקצת את מה שקרה לברנר ועמיתיו בבית האדום.
מדוע קרה מה שקרה ולמה התעקש ברנר להישאר בבית ולא לעלות על הרכב שבא להצילם מהטבח, מההמון הערבי הזועם?
אלון חילו כתב עלילה בשם: "רצח בבית האדום" שמו היה מוכר ונזכרתי שקראתי כתבה שפורסמה ב"הארץ" בשם – המלצת קריאה: אלון חילו על "שכול וכישלון" ובה סיפר כי התפקע מצחוק כשקרא את תיאוריו המרושעים אודות שנאתו לחמילין והדרך לא דרך בה התנה אהבים עם אסתר, הכוללת נשיכות-נשיקות, זיעה וריח גוף מעורר בחילה.
חשבתי לעצמי שזה אמצעי נוסף להתמודד עם הקושי בהבנתו של ברנר.
תגובה נורמלית לכאב בל יתואר של אנשים אחרים.
כמו לצחוק בעת שעומדים בצפירה רק כדי לחפות על סוג של פחד או חוסר נעימות או מבוכה.
הסיפור מורכב מנקודת מבטם של שלושה אנשים:
יוסף לואידור הסופר הנרצח, מוראד הגנן והילדה-אישה, רנין. הדמות אחרונה פיקטיבית לחלוטין ואם להיות כנים, כל השתלשלות העניינים בספר מוטלת בספק.
הדוברים מנסים לתת לקורא קצת בשר, עסיס לעלילה על מנת שנבין כיצד קרה הדבר הנורא.
קראתי ואמנם התחלחלתי. זה אכן היה נורא בעיני.
לא הרצח שהתרחש או הדמויות השנויות במחלוקת אלא הדרך הדמיונית בה בחר חילו לתאר את סיפורו.
עלילה עגבנית, מעט מתגרה. פורנו רך אם תרצו, בין שני אנשים ממין זכר: יוסף לואידור הצעיר הכרוך אחר נער ערבי וברנר בעל תשוקות מודחקות שיוצאות לפועל כנשיקות עזות וליקוקים מגששים, מסתיימות בכתמי זרע ושתן על עצי הפרדס והתחככויות זה בגופו של ההוא. חינגה של ממש לגברים עליזים.
אין לי בעיה עם תיאורים שכאלו, באמת שלא.
אם הנייר סובל הכל, גם אני יכולה. שרדתי את "נוטות החסד" אז מה זה כבר כמה תיאורים זולים? אך הזילות גברה על העלילה, העיקר הפך לתפל ושמותיהם של ברנר ולואידור הוכתמו ללא הצדקה.
אמנם חילו טורח וכותב בהקדמה: "אני מבקש ברשות קוראי להגדיר את הספר "רומן היסטורי בעל ממד בדיוני" ובאחרית הדבר מנסה לאמת את רעיונותיו באמצעות מחקרים שערך, עדויות וסופרים שאמנם רמזו כי ברנר אכן היה הומוסקסואל.
גם עם זה אין לי בעיה. הבנתי מהר מאוד את משיכתו למין הגברי מסיפוריו הקשים, מהתלבטויותיו עם נשים.
באחרית דבר הוא אף מצטט את באר שאמר כהרגלו בעדנה שהביוגרף של ברנר יצטרך לברר אם אכן היו לו קשרים הומוסקסואליים לאור מערכות היחסים הבעייתיות שהיו לו עם נשים.
אין זאת סברה חדשה ובזמן בו אמר באר את דבריו כמעט אכלו לו את הראש.
לתת לסופר את פרס ברנר לאחר שהעז לדבר עליו סרה? על שרמז על נטיותיו?
חילו לא רומז ולא מחדש, הוא מרכל.
הוא הופך את כל ההתרחשות לקרקס. הוא מזלזל בתכונותיהם של ברנר ולואידור, לועג לצורתם החיצונית, למחוות גופם.
אכן סיפורו בגדר פנטזיה וטוב שכך.
התאכזבתי, נעלבתי בשמם של המתים.
ספר שבהחלט אינו מוגדר כקריאת חובה.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
ערבה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
כתבה נהדרת
שילה כתבת מצוין. זה נוראה שבגלל צורך מסחרי מתרכזים רק ברכילות ללא התמודדות עם גודל האישיות של אנשים כמו ברנר. חיים של כל אדם ענק כמו טולסטוי דוסטויבקי צכוב סארט ו קאמי מלאים דברים פיקנטיים אבל הם חשובים רק אם הסיפור הוא היקר על עוצמת אישיות של הסופר ודברים אחרים רק מעשרים את אישיותו.
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
זאת ביקורת שנושכת בפני עצמה, חוקרת את מקרי המוות כמו מכון לרפואה משפטית, נותנת קונטרה לחילו, שמחפש בספריו את הסיפור ,
ההומו סקסואלי, כמי שמביא ישוע לעולם.
|
|
shila1973
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
תודה עמיחי,
לצערי אנשים מעדיפים להתמקד בתפל מאשר בעיקר. אפשר להבין אותם, הם בסה״כ מנסים למכור את סחורתם ואיך ילכדו קהל לקוחות פוטנציאלי בלי סקס או רכילות עסיסית? |
|
shila1973
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
תודה לך כרמליטה,
אין לי שום כוונה לקרוא את ספריו האחרים של חילו לאחר הביזיון הזה |
|
shila1973
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
יש ברשותי שני ספרים שכתבה גבריאלה ולא צלחתי אותם
מוצרט לא היה יהודי וחמסין וציפורים משוגעות. וכן, גם פרי ניסה כוחו בהחייאת ההומוסקסואליות של ברנר, אוף שינוחו! |
|
עמיחי
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
כתבת יפה, תודה.
גם אני מאלה שמעדיפים לקרוא על ברנר מאשר לקרוא אותו. וחילו מעצבן. לפני שנה פלוס כתב פרופ' מנחם פרי ספר שטוען שברנר היה הומוסקסואל. התעורר ויכוח ב"הארץ" וכו'. למי יש כוח לשטויות האלה. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
נישאר חלוקים גם על הנקודה הזאת, מחשבות.
|
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
וזרם התודעה אכן מתועב.
|
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
הקדמת אותי, מחשבות.
תכננתי להוסיף הבוקר שתכף מחשבות יגיע ויכתוב משהו על זרם התודעה המתועב.
גבריאלה אמנם דורשת השקעה ומאמץ, אבל היא נהדרת. אחת הסופרות הישראליות הכי טובות שיש. |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
רויטל, אבל גבריאלה אינה קריאה.
|
|
כרמלה
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
תודה שילה.
ממילא לא התכוונתי לקרוא. מאז פרשת ספרו "אחוזת דג'אני", חילו איבד בעיני כל אמינות, גם כסופר בדיון. |
|
רויטל ק.
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
יש פרק אחד ב"אדום עתיק" של גבריאלה אביגור-רותם
שכתוב מנקודת מבטו של לואידור וברנר מככב בו. ממליצה על כל הספר. גבריאלה אביגור-רותם מצליחה להחיות את שפת התקופה באופן מעורר התפעלות (רוב הספר כתוב בשפת ימינו, ולאורך העלילה משובצים פרקים הכתובים מנקודת מבטן של דמויות ידועות יותר ופחות מההיסטוריה הישראלית, בשפה תואמת). (ועושה רושם שחילו לא הראשון: https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=984240 לא קראתי). |
|
מורי
(לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
לא שהתכוונתי. עכשיו לא חובה.
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת