“זוג קשישים, נשואים זה לזו שנים רבות החיים בפאריז, נוסעים לחופשה במוסקבה באמצע שנות השישים של המאה הקודמת. זו אינה נסיעתם הראשונה לעיר, בה הם מבקרים בערך אחת לשלוש שנים. לאנדרה, הבעל יש שם בת מנישואים ראשונים שלא מכבר חזרה לחייו, והוא מתאווה לבקרה. ניקול, האשה, פרשה לגימלאות מתפקידה כמורה בתיכון. בני הזוג שייכים למעמד המשכילים בפאריז וכמשכילים צרפתיים הם, כמובן, קומוניסטים. הם אוהבים זה את זו ומצפים שהמצב הזה יימשך, למרות הזיקנה האורבת בפתח ואי הבנות המשבשות את הזוגיות.
סימון דה בובואר היתה סמל "האשה החדשה": היא הפכה אתאיסטית ומרדה בחינוך הדתי שאמה ניסתה להנחיל לה. יחד עם הדת היא דחתה את החינוך "להיות אשה" כפי שהתפרש על ידי בורגנים באותה עת: לחיות כדי להינשא (רצוי לגבר עשיר, מבוסס ונחשב) ללדת ילדים, להתנהג בצניעות ולהבין שכאישה אינך שווה לגבר. ודאי שמוחך נחות ממוחו של גבר ויכולותיך תלויות ברצונו הטוב של הגבר שאיתך. דה בובואר ניסתה כל ימיה להוכיח לכולם את ההפך מהמידות הנאותות לאשה. היא קיימה זוגיות ללא נישואים לסארטר, לא נולדו לה ילדים, ולמרות הזוגיות שהאריכה ימים, הם לא נמנעו מיחסים אינטימיים לא בהסתר עם בני ובנות זוג אחרים.
הגישות הפוליטיות והפילוסופיות של דה בובואר שהיתה - כמו רבים מבני חוגה - קומוניסטית ופמיניסטית, באות היטב לידי בטוי בספר הזה, המוגדר, משום מה, כרומן. (אני הייתי מגדירה אותו כנובלה. לא רק בגלל הקוצר שלו - 99 עמודים - אלא גם כי הוא מתאר אירוע מבודד בחיי בני הזוג, המאפשר להם, כביכול, לחשוב ולהסיק מסקנות, אך אינו משנה את חייהם או השקפותיהם.) בני הזוג עסוקים בזיקנה המאיימת להגיע, באפשרויות הניטלות מהם, בסודות שהם מסתירים זה מזו, מגיעים לעימות קצר וחריף בינהם, עקב אי הבנה, עימות המאיים להרוס את כל מה שבנו עד שהגיעו אליו.
דה בובואר שנפטרה בשנת 1986 כתבה את הסיפור הזה ב1965 וגנזה אותו, "מסיבות לא ידועות" כדברי הכריכה האחורית. לי נראה שהסיבות צריכות להיות ברורות לכל מי שקורא אותו: זה לא יצא מה שהיא התכוונה. היא ניסתה להעלות שאלות שהטרידו את "דה בובואר" הפילוסופית, אך מה שיצא הוא קינה על מה שהחמיצה סימון האשה. ופחד - בלתי פילוסופי בעליל - מהזדקנות ואבדן יכולת המשיכה שלה, כאשה.
החליטה על גניזה - אבל, מי שואל אותה? הוצאות לאור עטו על השאריות ופירסמו גם את הסיפור הזה. כי כידוע - זכותו של כל אחד להחליט מה ייעשה בירושתו מעוגנת בחוק ובנוהג. אלא אם היא, הירושה, יכולה להעשיר מישהו אחר...”