ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 31 באוגוסט, 2017
ע"י כרמלה
ע"י כרמלה
10 שנים היה מצוי הספר ברשימת הקריאה שלי. בכל אותו הזמן, גם כששמו ריצד מול עיני, לא בער לי ובי לקרוא אותו.
לפני מספר שבועות ראיתי בספריה עותק חדש של הספר. הוא קרץ וחייך אלי ואספתי אותו אל חיקי.
הסופרת ראויה להערכה רבה על התחקיר המעמיק שערכה על התקופה. היא מצליחה להעביר בצורה יפה וטובה את אכזריותם של ימי הביניים החשוכים; את רוח התקופה והלכי המחשבה ששלטו בה כולל היחס הנורא לנשים; את התככים והריקבון במוסדות הקיסרות והאפיפיורות, וניתן אפילו ללמוד גם כמה דברים על עיקרי הנצרות והתפתחותם.
כל היתר בינוני מאד.
רומן רומנטי עם סוף קיטשי להדהים. דמויות שטוחות וחד מימדיות, המצויירות בשחור לבן. דמותה של יוהנה מוצגת כמושלמת, בלי כל מורכבות. מלבד דמות אחת נוספת שמצוירת באורח חיובי עד מושלם, כמעט כל השאר הם אנשים רעים, פגומים ונחותים מיוהנה וג'רולד.
מבחינתי, החלק המעניין ביותר בספר הוא אחרית הדבר של הסופרת, בו היא דנה בשאלה האם יוהנה אכן היתה קיימת ושירתה כאפיפיורית, ומה הן העובדות התומכות בכך. היא גם מונה מספר נשים נוספות לאורך ההיסטוריה שהתחפשו לגברים כדי לממש את שאיפותיהן המקצועיות – כלוחמות ומפקדות למשל.
הקריאה הסבה לי הנאה ועניין מוגבלים. לא מצטערת שקראתי, אך גם לא היה קורה כלום אם הייתי נשמעת לאינטואיציה הראשונית שלי והספר היה נשאר עוד 10-20 שנה ברשימת הקריאה שלי.
19 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אני אישית חושב שהספר מאוד מעניין - כמו תפקידן של הנשים בימי הביניים, ברפואה מה שהנגיש אותם למחקר עממי על צמחים, אבל
מצד שני גרם לכנסיה להגדיר את חלקן כמכשפות, או הפתיחה של הספר המיילדת העושה את דרכה בשלג ומסכנת את חייה למען אישה אחרת, היא תמונה מהפנטת.
|
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חני - האם יוהנה היתה קיימת?
יש דעות לכאן ולכאן, ואת תמציתן תוכלי למצוא בויקיפידיה תחת הערך "האפיפיורית יוהנה".
הטענה המעניינת ביותר, שמשמשת את שני הצדדים, היא שבמקום מושבו של האפיפיור היו שני כיסאות חלולים במרכזם. לפני הכתרתו, היה על האפיפיור לשבת על הכסא בעירום חלקי וקרדינלים היו מציצים מלמטה בודקים האם יש לו אשכים. המצדדים בקיומה של יוהנה טוענים שהבדיקה נעשתה כדי לוודא את מין האפיפיור ולא לאפשר למקרה כשלה לחזור על עצמו. השוללים את קיומה טוענים שהבדיקה נעשתה כדי לוודא שהאפיפיור לא סורס, דבר המנוגד לנצרות. |
|
|
בת-יה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חני (דולמוש) אני שמעתי על כהונתה של האפיפיורית בסוף שנות ה-60 (בנעורי) וזה
היה הרבה מאוד לפני שהספר הזה יצא לאור. אז התפרסמה באחד העיתונים רשימת חלקית של ציוד עתיק שהיה בוותיקן ומצאו שם חפצים נשיים וגם כיסא שהיה מיועד ללידה. זה הצטרף לאותן לחישות על אפיפיורית והשמחה היתה רבה -:) |
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ספר נהדר... אם היה לי זמן הייתי קוראת אותו שוב ... תודה
|
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
לפפריקה, רויטל ואפרתי -
תודה על קבלת הפנים החמה לסקירה הזו.
ידעתי שהספר הזה אהוב מאד על רבים ואני במיעוט. שמחתי שיש שותפות לדעתי. |
|
|
אאורה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אני הרגשתי בדיוק הפוך.
לשואה היה עיסוק מרכזי בספר, העלילה המרכזית היתה הצלת יהודי, המוות היה הגיבור ורבים מספור התיאורים שלו במפגש עם 6 מיליון הנפשות ("הצלתי אותך"). הבחירה במוות בתור כמו באה להגיד: הוא היה רחום יותר מבני האדם במלחמה הזאת, מהנאצים. איך אפשר להגיד שהיתה הסטת קשב מנושא השואה? זה היה ה-נושא של הספר.
זה לא סיפור אמיתי, זה רומן בדיוני, ולכן תמיד עשויה להעלות ביקורת על אופן הצגת הדברים ועד כמה גרמנים בכלל עזרו ליהודים (אגב, קראתי שסצנת מתן הלחם היתה אמיתית, אז לפחות חלקית מבוססת על המציאות). אבל אני חושבת שיש משהו בנרטיב של "גנבת הספרים" שהופך את נושא השואה לאוניברסלי יותר, גם אם זו לא עדות נקייה אלא רק סיפור מומצא. כל הרעיון הזה של כוחן של המילים, "מנערת המילים"... זה היה מקסים ועוצמתי ומצמרר. איך בני אדם בשר ודם מגיעים למצב שהם מחוללים שואה זה דווקא בעיניי השאלות החשובות ביותר שיש לספרות לעסוק בהן. דבר אחרון - הצגת הגרמנים כקורבן. קראת את "לבד בברלין"? לעניות דעתי, כן. היו גרמנים שהיו קורבנות. היו האנס הוברמנים. היו בני אדם שחיו תחת שלטון טוטליטרי ועל אף כן ניסו להמשיך להיות בני אדם. ואין לי שום בעיה עם ספר שמראה גם את האמת הזאת. אין בה שום זילות כלפי השואה, ואני לא מבינה למה צריכה להיות. |
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ספר.
|
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אז האם יוהנה הייתה קיימת?
שמעתי רבות על הספר כי זה ספר
שאנשים משום מה אוהבים למרות הקיטש. סקירה יפה |
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
קיטש:
בתיה ואאורה- להבנתי קיטש אינו בהכרח מתקתקות, ראו למשל תמונת "הילד הבוכה" שמוגדרת גם היא כקיטש.
כל מה שקורה בין יוהנה לג'רולד ותוצאות הדבר הוא מתקתק (פרט למוות), מקושקש, קלישאתי, פונה למכנה המשותף הנמוך, מאפיינים שככל שבדקתי עונים להגדרה של קיטש. |
|
|
כרמלה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט ואאורה -
דעתכן מצטרפת לדעת הרוב על שני הספרים.
אני מעריכה את הרצון של יוהנה להשכיל, כנגד כל הסיכויים, וגם את המסר הפמיניסטי שעומד מאחורי הרעיון. כל זה התקבע כבר בילדותה, ונכון שבמשך חייה היא צוברת ידע והשכלה, אבל לא ניכרת שום התפתחות באישיותה, כאילו נולדה עם אישיות מושלמת. לא אהבתי. גם את "גנבת הספרים" לא אהבתי. במהלך הקריאה הספר ריתק, עניין ורגש. לאחר ששקע מעט, נראה לי שרובו מניפולציה, הבאה להציג שוב את הגרמנים כקורבן. מחד מופצצים ע"י אויביהם, מאידך עוזרים ליהודים. ואם לא כקורבן, אז להפוך את היוצרות כאשר הטפל הופך לעיקר והעיקר (השואה והמלחמה שיזמה גרמניה) הופכים לשוליים. ואין דרך טובה יותר מלעשות זאת ולהפעיל את בלוטות הרגש והדמעות מאשר להעמיד במרכז הספר ילדים. |
|
|
אאורה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חייבת לצדד בכל מה שסקאוט אמרה כאן, על שני הספרים.
וגם אני לא הבנתי מה היה קיטשי בעינייך בסוף.
|
|
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ורויטל, איך לא אהבת את גנבת הספרים?? ספר מדהים! והוא גם מתאר את השואה ומלחמת העולם השניה מזווית מיוחדת.
|
|
|
סקאוט
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אני כנראה בעמדת מיעוט אבל הספר הזה ריתק אותי! אפילו כתבתי עליו ביקורת במשתמש הקודם שלי.
הרצון של יוהנה להתפתח, להשכיל, כנגד כל הסיכויים ראוי לדעתי להערצה.
ואם כבר בנשים שמפנות עורף למקובל בחברתן עסקינן, הייתי שמחה לדעת אם יש ספר על ז'אן דארק. הייתי ממש שמחה אם כן. |
|
|
בת-יה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
"סוף קיטשי להדהים" לא ממש נראה לי. סוף קיטשי הוא משהו כמו: והם חיו באושר ועושר.
כאן הסוף הוא מוות אלים, ודווקא המוות הזה הוא שפתח בהחלטה לחקור את עניין כהונתה של אפיפיורית. אני גם שייכת לאלה שבטוחים שאין עשן בלי אש, ומכאן שאני גם די בטוחה שאכן היתה אפיפיורית. במרתפי הוותיקן יש כתבים רבים שאיש לא רשאי לעיין בהם, והשאלה היא מה מוסתר בהם ולמה הם נשמרים בקנאות רבה כל כך, מצב שהוא, דרך אגב, הפוך ליהדות. עד שכתבים אלה יהיו מותרים לציבור הכל אפשרי. |
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
את כל כך צודקת! קראתי את הספר בעקבות המלצה נלהבת. הספר באמת העניק לי ידע רב,
אבל הבינוניות שלו אכזבה מאוד. זה ספר קלישאתי קלאסי.
|
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
מסכימה מאוד.
כתבתי עליו בערך את אותם הדברים (אבל לא בביקורת, כי קראתי ממש מזמן. כאן: https://simania.co.il/showList.php?listId=24364) |
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
גם בעיני בינוני לגמרי. והרקע הזכיר לי את המקבילות היהודיות שלה: אלחנן, בנו של רבי שמעון הגדול ממגנצה, שהיה כביכול אפיפיור, ושאול וואל, שהיה כביכול מלך פולין. והמשותף לשלושתם, כנראה, שהאגדה מבוססת על יהודים או נשים שאכן טיפסו בסולם, רק לא לגובה כזה.
|
19 הקוראים שאהבו את הביקורת
