ביקורת ספרותית על דלעת - מוצב אחד בלבנון מאת מתי פרידמן
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 8 ביולי, 2017
ע"י tuvia


בשנת 1978 הגיע הגרעין שלי לשלב הבט״ש. הצטרפנו לגדוד 931 של הנח״ל כמובן.התחלנו את השרות בגדוד באימון הקמה של חודש בשטח האימונים הקשה ביותר של צה״ל, במקום שנקרא נבי מוסה.
היו אלה הימים החמים ביותר של השנה חודש אוגוסט, חום אימים ואנשים נפלו כמו זבובים. היה זה האימון הצבאי הקשה בחיי, אבל כמו שאומרים בצבא ״קשה באימונים קל בקרב״ איזה סיסמה טיפשית!
בסוף אוגוסט עלינו לקו. החלפנו את הגדוד של גולני והתפרסנו במקומו. מפקד הגדוד שלנו קצין מפואר שעבר פרקים מפוארים בחייו ישב במפקדת הגדוד במבנה המשטרה של מטולה והפלוגה שלנו ישבה
במושב רמות נפתלי, במין מבצר שריד מימי הביניים. כאן היו מגורינו ומכאן יצאנו למוצבים בלבנון.
בתקופה הזאת עדיין לא קם החיזבאללה ועיקר המלחמה היתה נגד הפלסטינים במה שנקרא אז הפתחלנד.
היתה זאת תקופה די שקטה מכוון שלאחר מבצע ליטני נחתם הסכם שביתת נשק עם הפתח והגבול שקט לתקופה מסויימת. מאז השרות שלי בלבנון הסתיים כאיש מילואים במלחמת שלום הגליל, או מלחמת לבנון הראשונה. לשמחתי לא יצא לי להלחם נגד אוייב קשה ועקשן זה.
סיפורו של מוצב דלעת התחיל לאחר הנסיגה מבירות ויציאת כוחות צהל מהקווים שנתפסו במלחמה.
לאחר יציאת הכוחות הפלסטינים מלבנון , השתנו באחת התנאים וקם לנו אוייב חדש ואכזר- החיזבאללה.
אזור הביטחון כפי שנקרא בפי כל היה בעצם אזור של חוסר ביטחון וככל שעבר הזמן הלכו ותכפו החיכוכים ביננו לבינו, ומחיר החיכוכים הלך וגדל משנה לשנה כאשר בחמש שנותיו האחרונות 1995-2000
קפצו אבדותינו למספרים של מלחמה קטנה.
חברים, אנחנו הובסנו בלבנון בידי צבא של גרילה שהיה יותר נחוש מאיתנו, שהאמין באידיאולוגיה ברורה ופשוטה, ואשר היה נכון יותר מאיתנו להקריב את חייו למען ארצו.
צהל בלט בכבדותו, באיטיותו בחוסר נחישותו ובחוסר רצון כללי לשלם את המחיר. וכמו שכתב המחבר, חייו של החייל הפכו ליקרים יותר מחייו של האזרח, תופעה שניקרה בלחץ החברתי שנוצר בארץ וחוסר הרצון הלאומי להלחם על בטחון הישובים בצפון. מדינת ישראל הקריבה את ביטחונה בצפון כדי לחסוך בחיי חייליה תוך סיכון ברור של בטחון אזרחיה הצפוניים של המדינה.
הבריחה מלבנון שהיתה ברורה לכל רואה הביאה את הפלסטינים בעידוד החיזבאללה להבנה שישראל וצבאה רעועים כמו חוטי עכביש , וקל יהיה להתגבר על צבאה. היה זה הדחף העיקרי של עראפת לסגת מהסכם שלום סופי ומוחלט ולפנות לדרך המלחמה.
סיפור מוצב דלעת הוא סיפור ההסתבכות שלנו בלבנון, סיפור התנוונות של הצבא הישראלי והתגברות האינדיוידואליות של האזרח הישראלי תוך הדחקת כל נכונות להקרבה למען הכלל. תופעה שהיא בחיינו
ואשר גורמת להתגבשויות של קבוצות בחברה אשר ביניהם נפתח שסע בלתי ניתן לגישור, איום אמיתי על קיום המדינה כפי שהיא.
ספר מעולה ראוי לקריאה עמוקה ובעל תובנות עמוקות ומאירות עיניים.
טוביה
21 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
מודה ועוזב ירוחם.... הכל טוב טוביה,יום טוב(8
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
גלית ובר שלום,קראתי את הביקורת שלכן על דרך כתיבתי וברצוני להתנצל אם פגעתי במישהו, וכן כן גם מרץ. פשוט ביקורתו הרתיחה את דמי ולאחר מספר פעמים שהוא בא ונותן לי ״ שיעור״ על הדרך השמאלית ועל אכסיומת הצדק המוחלט של הדרך הזאת, הפעם הוא הוציא ממני את כל הרוע שבי מין הסיבה הפשוטה שבאמת אינני זקוק למר רץ כדי שיתן לי שיעורים בכתיבה בעברית, כתיבת ביקורות או חיבור עברי. שפכתי עליו את כל חמתי ובאמת זה לא היה יפה ואני מתנצל על כך. אני מקווה שהפרשיה הזאת סגורה
לתמיד, או עד הפעם הבאה חחחחח.
הסברתי עוד מקודם את דעתי על הספר ואת הביקורת שכתבתי עליו, למי שיש עוד טענות, בקשות, בירורים וכו׳ שיכתוב לי ואני לא אתבייש להחזיר לו/ לה תשובה.
שבוע טוב לכולם,
טוביה
גלית (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
וואלה טוביה להשתמש במושג מגמד,מה זה לדעתך? מכבד את הצד השני בויכוח?
ואם הייתי קוראת לך ימין פשיסטי/ משיחיסטי/עדריסטי זה היה לגיטימי?
אם אתה לא רוצה לנהל ויכוח פוליטי - זכותך.
אפשר לומר את זה בצורה נעימה.
אתה חושב שהדעות של רץ מזעזעות? ( של רץ לא של איזה יצור סמולני אמורפי כללי) זכותך,אפשר לומר את זה בלי להתלהם.
ברגע שאתה מעלה בקורת בפומבי אתה חשוף לכל סוגי התגובות,גם אלו שלא מוצאות חן בעיניך.
ואני מזכירה שוב שאני הסכמתי עם זכותך לכתוב מה שבא לך ואיך שבא לך.
גלית (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
בר. ממש לקחת לי את המילים מהפה...
חוצפה שכזו (8
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
ואללה בר, לא ידעתי שבמול זה כינוי גנאי. חשבתי שזה ביטוי מגמד בלבד. סורי לכל הנפגעים מהתנהגותי הסוררת
בר (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
טוביה,
אני מאמינה שלא באו לחנך אותך אלא פשוט לזרוק עוד נקודת מבט על הספר.
כמובן שכל אחד כותב כרצונו החופשי.
אם לא רצית להגרר לדיון פוליטי אז בוא נתחיל מזה שתפסיק עם כינוי הגנאי סמול
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
בר וגלית היקרות, אני מצטער אם דברי הממו אותכן אבל,
ויש אבל גדול. אני לא בגיל ואין לי סבלנות לקבל שיעור על דבר שהוא מובן מאליו- זכותי לכתוב ביקורת כראות עיניי!
מצטער, אבל לא מוכן לקבל שיעורים בתחביר מאף אחד. זה המקום שבו כל אחד יכול לכתוב כראות עיניו. וכך אני עושה בדרך כלל. מה גם שאני מוצא שהביקורת של רץ פשוט זלגה לתחום שבו אין לו שום סיבה והצדקה להכתיב לי כיצד לכתוב את הביקורת. כבר כתבתי ולא אחזור על זה שוב שהספר כתוב יפה וטוב , אבל אין בו כל ערך מבחינה של לימוד תופעה שהיא חשובה של מלחמה א- סימטרית. בתור רשומון וספר שמתעד ארועים כרונולוגיים הוא מעולה.
מה שמאוד הרגיז אותי עם דבריו של רז שהוא רוצה שאכניס את הסיפור הלבנוני לקונטקסט פוליטי וזאת לא רציתי לעשות כי הגישה הפוליטית לדבר היתה גוררת אותי לויכוח אין סופי של סמול- ימין כאשר לא צריך להיות כניסה לתחום הזה מהסיבה הפשוטה שכל תקופת המלחמה בלבנון גרמה לנזק בלתי יאומן לצהל מבלי להתיחס לויכוח סמול ימין.
זאת היתה ביקורת שניסתה להתחמק בדיוק מהנושא הזה.
רץ רוצה לגרור אותי למגרש שאינני רוצה להכנס אליו ולעורר נושא שאין בינו לבין נושא כתיבתי ולא דבר.
ני מצטער שיצא כאילו אני מחפש אותו או שהתכוונתי להעליב אותו. לא מקצתיי. ואם חס וחלילה העלבתי אותו
לא נותר לי אלא לבקש את סליחתו, ואני רק מבקש שיבין שהוא הרתיח את דמי והיתה זו כתיבה מיתוך הבטן.
טוביה
גלית (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
מה שטוביה . מה שרץ. מה שבר ואני אסביר.
אין חוקים לכתיבת בקורת, אנחנו לא באוניברסיטה וזה לא סמינר, ובאופן אישי הרבה יותר מעניינת אותי בקורת שהיא הבעת דעה ולא בקורת ארכנית קשקשנית מלאה בציטוטים וסיכומים, אבל זאת אני ומי שאוהב לכתוב ככה שיכתוב ומי שאוהב לקרוא ככה שיקרא ויליקק.
ה"חוקים" היחידים שצריכים להיות - לטעמי- הם לכתוב באופן מכובד, לכבד את ברי הפלוגתא,לכתוב ללא שגיאות כתיב ומקלדת ולא לזלזל בקוראים שלך.
לא חייבים מילים של "בית מרקחת" ואפשר לומר מילים גסות - זו התאוריה שלי.
ולכן אני מסכימה עם טענותיו של טוביה בעניין "איך לכתוב"
מסכימה עם טענותיו של רץ בתחום הפוליטי
אבל בעיקר מסכימה עם בר בעניין סגנון התגובה לרץ
אין שום סיבה להתגולל ככה על רץ ועוד להטיל עליו את משא ייצוג ה"סמול" כולו(אי אפשר כבר לדבר על שמאל וימין בלי התלהמות ?)
בר (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
טוביה היקר, נראה לי שקצת הרחקת לכת.
בסך הכל נכתבה לך תגובה מאוד מעודנת ועניינית אודות הביקורת ואתה ישר התגוננת כאילו נתקפת על ידי צבא שלם.
"גיבוב של שטויות"
"בלי טעם ובלי ריח"
"ירדת מהפסים"
"החלטתי להכנס בך בכל הכוח"
"אתם מהסמול"
זה דברים שנכתבו על ידך ואני מאמינה שנכתבו מתוך פגיעה.
אף אחד לא אמר שמה שכתבת לא היה טוב אבל זה בסדר ואף ראוי להציג נקודות מבט שונות.
לא צריך לקחת את הדברים רחוק מידי
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
נראה לי שאתה לא קולט איפה נמצאת הבעיה בדבריך, אתה מתיחס אל הדברים כאילו אנו נמצאים בכיתת לימוד בהיסטוריה והספר הוא תרגיל כיתה . ראבק, אתה לא מבין שאיך שאני מבין אני כותב ואין פה כל מתודולוגיה מחייבת!
אתה לא תופס שאינך יכול לבוא אלי משום נקודה ולאלץ אותי לכתוב לפי הבנתך!
אני פשוט מאוכזב מאוד שזאת גישתך. אתה ניגש לביקורת בספר ( ולא משנה איזה) כאילו היה זה פרויקט גמר כל שהוא שיש לו חוקיות משלו. אז דע לך, אין פה חוקים וכל אחד יכול לכתוב בדרך שבא לו לכתוב, ואם בא לי לכתוב שהספר הזה כתוב לא טוב ואין בו עינין לציבור , אזי הייתי כותב כך. אבל מכוון שיש בו עינין לציבור אבל מבחינת תיאור הארועים כאילו היה זה רישומון ואין בו עינין מן הצד האסטרטגי, טקטי של ניתוח הארועים , אז נגעתי אני בצדדים האלה כפי שהם נתפסים על ידי. לא טוב לא כסף, אתה יכול להעביר הלאה.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
טוביה ידידי - לא התכוונתי לפגוע, תוציא את זה מהמשוואה, אחד מהיתרונות שלנו בפורום הזה זה לקיים שיח מכבד על הסקירות שאחרים כותבים. טוביה, ממך כמי שלמד היסטוריה יש לי צפיות, שבהתייחסות לטקסט, מאמר, או ספר היסטורי, תנהג לפי עקרונות המתודה של לימודי ההיסטוריה:
תציג את עיקרי מסקנות הכותב.
תתייחס אליהן - על פי הבנתך.
ובהחלט אתה יכול כשלב שלישי להציג את המסקנות שלך.
אבל, לקפוץ ישר למסקנות, זה לא מכבד את הסופר, שבשמו אתה מביא דברים, ולא את תחום ההיסטוריה, שאתה בוגר שלו.
זאת הביקורת שלי לגישה שלך בספר הזה, ואני מביא אותה כפי שאני חושב
זכותך המלאה להגיב לה, אשמח לדיון תרבותי ומכבד.
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
היי רץ, ובכן, אני לא מסכים איתך בשום דבר שאמרתה פה, הכל מילים בלי טעם ובלי ריח, מצטער אבל הפעם ירדת מהפסים
וזה פשוט גיבוב של שטויות.
ראשית, אינני מביא את דבריו של הסופר כי א. אינני קופי משין ומי שרוצה שיקרא את הספר. ב. כי אינני מסכים עם רב דבריו מכוון שחוץ מהנסיון המבצעי שהוא צבר במלחמה, אין בדבריו שום הגיון אסטרטגי וחזרה על דבריו זה כמו שאמרתי קופי משין. ג. גם התובנות שאתה העלית פשוט לא נכונות ואם נהיה יותר וולגריים זה פשוט גיבוב של שטויות.
אתה מכניס בכל דבר את העניין הפוליטי , ורק כדי להזכירך המנהיג הגדול ששמו רבין במקרה אמר בראשית המלחמה להדק... להדק, ברור הוא התכוון למצור על בירות. מכאן ולהביא את הטענה המרושעת שהכל זה טעויות של הימין! תרשה לי לגחך , גיחי .. גיחי וכו׳
כרגיל אתם מהסמול תמיד צודקים , תמיד יודעים יותר טוב מאחרים ותרשה לי לחזור ולגחך ולהזכיר לך , מה גם ביום הכיפורים 73 זה היה טעות של הימין? גיחי גיחי גיחי.
אתה מבין רץ, נמאס לי מהפוליטלי קורקט, אז אני החלטתי להכנס בך בכל הכוח. די נשבר לי מחד צדדיות שלכם, מהגילגול של העיניים , מהשנאה שמשודרת לצד השני כאילו אתם חכמים, ונקיים וקדושים. די נמאס!
ועוד דבר קטן, בבקשה אל תעשה לי שעורים של כתיבת ביקורות. אתה לא אוהב , אל תיתן לייק, לי זה לא מפריע, ובכלל ביקורת זה דבר אישי ואני כותב איך שבא לי ולא צריך עיצות מאחרים. תכתוב איך שאתה אוהב ואני אכתוב איך שאני. תודה על ההקשבה,
טוביה
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
טוביה מעניין שאנחנו קוראים לעתים את אותם ספרים, אך באופן לא מפתיע ההבנות שלנו מהספר שונות . קודם לכול מדובר במסמך אישי מרגש של לוחמים שלקחו חלק במלחמה במוצב דלעת, אחד מהם הוא דניאל פרידמן חייל שעלה מטורונטו.

לפני שמציגים מסקנות אישיות, ראוי לומר מילה על הכותב, ועל האופן שהוא מביא את הזיכרונות האישיים שלו ושל חבריו הלוחמים.

שנית תמיד אצלך הצבא, פועל בחלל ריק, בעיקר שממשלות הימין הן שהובילו את האסטרטגיה הכושלת לניהול מלחמת לבנון הארוכה והמיותרת, היכן הטעות של מנחם בגין ואריק שרון ? ולכן הסיבה שהצבא לא הצליח היא משום שהאסטרטגיה הלבנונית הייתה מראשיתה רעיון הזוי ושגוי.

בפעם האחרונה במדינת ישראל קמה מחאה של השמאל, ארבע אימהות, שהצליחו לשכנע שלפעמים אימהות עם הגיון בריא מבינות יותר טוב מגנרלים, מה נכון לעם ישראל, ואכן השפעתן הייתה משמעותית על היציאה מלבנון, זאת גם אחת ממסקנות הספר, שמשום מה אתה לא רואה צורך להציג אותה.

מסקנה אחרת, היא שכנראה במלחמות מול גרילה וטרור, שוב לא יהיו אותן נצחנות של צבאות סדרים, גם מסקנה זאת של הספר לא הוצגה על ידך וחבל.

ולכן אני לא נגד הבאת הדעות שלך, אבל קודם לכל תציג את מסקנות הספר.

המסקנה שלך על המדינה שאיבדה את הנכונות שלה להקריב למען רעיון מרכזי, היא אולי נכונה, אבל תשאל את עצמך מהי האידאולוגיה, של מפלגות השלטון, האם לא מדובר במנהגים ומנהיגות פוליטית שיצרו פשיטת רגל ערכית בקרב העם הזה?
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
תודה שאולי, ותודה לכל המלייקים והמגיבים
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
tuvia (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
היי אנקה, מזה שנתיים שלוש אני מאזין קבוע לתוכניות שמוקלטות ביוטיוב. בין התוכניות שאני אוהב להאזין נמצאות התוכניות של אורי מילשטיין בכל מיני נושאים צבאיים מתולדות מלחמות ישראל , כולל פאנל עמוק של מומחים שונים.
אחת התוכניות היפות ששמעתי ממש לאחרונה ניתח איש מוסד לשעבר את הקשר הישראלי עם המרונים ואת עליית החיזבאללה. הוא מתאר את אשר קרה בעיירה שיעית בדרום לבנון בתקופה של העשורה, אלה הם עשרת הימים שבהם כוחותיו של עלי הקדוש השיעי היו במצור של הסונים ואשר הסתיימו ברצח השיעים ובעינויים והוצאתו להורג של עלי שנחשב בעיני השיעים לקדוש מעונה ולמהדי אשר יחזור באחרית הימים וירים את השיעים ממעמקי התהום שבה הם נמצאים.
איש המוסד מתאר את האווירה ששררה בכפרים השיעים, את העוינות שלהם כלפי הישראלים ואת מידת העוינות ששררה בין השיעים לנוצרים המרונים.
אני מאוד ממליץ לקוראים לשמוע את התוכנית המוקלטת היא מעניקה תובנות עמוקות למהות העוינות בין השיעים לדתות האחרות.
תודה על הלייקים
טוביה
אנקה (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יפה סקרת טוביה. בדיעבד ומבט לאחור אפשר לראות עד כמה מנהיגים פוליטיים יכולים להקריב אותנו, האזרחים על מזבח חזונם האישי או חלומותיהם מבלי להתחשב בנסיבות או תנאים שמשתנים.
ועדיין, אחרי כל כך הרבה שנים, לא מובן לי למה נתקענו שם 18 שנה.
שינינו גם ללבנון את יחסי הכוחות בין העדות לפלנגות וכו'. בקיצור הוספנו חטא על פשע.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ