![]() |
יצחק בשביס-זינגריצחק בשביס-זינגר, Isaac Bashevis Singer נולד בראדזימין שבפולין בשנת 1904, למשפחת רבנים נודעת. את דרכו כסופר החל בעברית ואחר-כך עבר לכתוב ביידיש. משנת 1935 ישב בארצות-הברית, השתתף בקביעות בעתונות היהודית והאנגלית, ונחשב כגדול סופרי יידיש בדורו. בשנת 1991 נפטר. ספריו של יצחק בשביס-זינגר רומנים וקבצי-סיפורים תורגמו לעברית: משפחת מושקאט, העבד, שושה,... המשך לקרוא |
1. |
תרגום ראשון לעברית מרשימותיו של יצחק בשביס-זינגר, מגדולי סופרי היידיש וחתן פרס נובל לספרות
לשנת 1978, על חוויותיו מביקור בישראל, מהן הסיק כי "לא ייתכן קיבוץ גלויות בלי סובלנות מרבית".
בסוף שנת 1955 הגיע בשביס-זינגר לראשונה בחייו לישראל. הוא טייל במשך כמה חודשים במדינה הצעירה וכתב על כך לעיתון היידי פָֿארווערטס שבניו יורק. הוא הביט ...
|
2. |
רומן אהבה והרפתקאות זה, על תלמיד חכם יהודי הנשבה בימי גזירות ת"ח ונמכר לעבד לאיכר פולני, מצוין בסגולות - הסיפור ובקסם הפולקלור שהקנו למספר האידי יצחק בשביס - זינגר שם בין - לאומי. פרשת האהבה האסורה, המלווה נפתולי - נפש, שבין העבד היהודי ובין בת אדוניו הנוצריה, משולבת בתיאורי ההוי הססגוני של היהודים והפולנים במאה הי"ז. יצחק בשביס - זינ...
|
3. |
4. |
5. |
סיפורו המרתק של אהרן גריידינגר, סופר צעיר הקונה לו את מקומו בעולמה של ספרות יידיש בוארשה בשנות השלישים על רקע התבססות השלטון הנאצי בגרמניה והאיום הגובר על פולין.
מקום מרכזי תופסות אהובותיו של הגיבור:
פעילה במפלגה הקומוניסטית, אשה נשואה בת - טובים, ושחקנית שבאה מאמריקה להעלות מחזה בוארשה; וכנגדן - שושה, חברת - ילדות שלו, מפגרת בה...
|
6. |
הפתעה מרנינה: רומן של הסופר היידי זוכה פרס נובל יצחק בשביס זינגר, הרואה אור לראשונה! סיפור שפורסם בהמשכים בעיתון היידי "פארווערטס" (ניו יורק), אולם מעולם לא נכרך לספר, ועתה הוא מוגש לקהל הקוראים בתרגום עברי עדכני.
הרומן המסעיר יארְמֶה וקֵיילֵה הוא בראש ובראשונה סיפורה של קיילה, זונה אדמונית השואפת לחיים טובים יותר. הוא גם סיפורם ש...
|
7. |
הרמאן ברודר, ניצול השואה, ובעצמו מעין סופר-צללים הכותב דרשותיו של רב אמריקאי תאב-בצע, נקלע בין שלוש נשים - האחת, פולנייה כפרית, הצילה חייו בהחביאה אותו בתקופת השואה, נישאה לו ובאה עמו לניו-יורק; השנייה, פליטת-שואה אף היא, נמרצת ונותנת טעם לחייו בעיר הזאת, ורוצה את כל-כולו לעצמה הגם שטרם נתגרשה; והשלישית - שבה ובאה כמו מן המתים והיא אשת...
|
8. |
רומאן-אפוס מחיי היהודים בפולין בשלהי המאה שעברה. הרומאן הריאליסטי שוב חוגג כאן את נצחונו. זירת ההתרחשויות - בית-האחוזה של רוזן פולני שהוגלה לסיביר על השתתפות במרד נגד שלטון-הצאר; ביתו של חוכר-האחוזה היהודי; חצרו של הרבי, בה נטוש המאבק מי יירש את כסאו. יריעה ססגונית של יהודים ופולנים ובמרכזה - החוכר היהודי ירא-השמיים, שכרום עלייתו עו...
|
9. |
10. |
עולם אפל של גנבים, זונות, רוחות רופאים ועושי כשפים. בצעירותו היה מקס שייך אליו, אולם התנער ממנו ובנה בית בארגנטינה. לאחר שבנו, ארתורו בן השבע-עשרה מת פתאום ואשתו, רוחל'ה, כמעט יוצאת מדעתה, הוא נוטש את ביתו ושב לווארשה, לרחוב קרוכמלנה שבו נטועים שורשיו. זמן רב עבר מאז השתוקק לאישה, תשוקה עזה כזו, שהוא חש כלפי צירלה, בת הרב, המוכנה להינשא...
|
11. |
הוא היה קוסם נערץ. ידע ללכת על חבל, לפרוץ מנעולים, להפנט אנשים. נשים אהבו אותו, גברים חיפשו את קרבתו. אבל זה לא הספיק לו. הוא שאף לפרוץ למרחב, לזכות בתהילת עולם. האם יצליח להמריא, או ייפול לשפל תחתיות? יאשה מָאזוֹר הוא אמן שמורד במוסכמות ונאבק עם עצמו תוך כדי חיפוש אחר שורש ה"אני" האישי והיצירתי שלו. מבחינה זו הוא בן דמותו של המחבר. סיפו...
|
12. |
עוזר-השל יוצא מהעיירה הנידחת אל העיר הגדולה – ורשא; הוא שאפתן המבקש לרכוש השכלה ולהקלט מהר. אך יסורי הקליטה בכרך מכשילים אותו בדרכו ומונעים ממנו את ההצלחה המיוחלת. עוזר-השל מפתח פילוסופיה אישית וחי את חייו על פיה: הוא נעשה נהנתן, תלוש ונצלן הקובע את גורלן של נשים אחדות שנקשרו בו – מתוך אינדיבידואליזם חסר אחריות.
בסאגה מרהיבה זו ...
|
13. |
תרגום חדש מיידיש מציג כאן לראשונה בפני קוראי השפה העברית את כל שישים הסיפורים של "בית הדין של אבא". יצחק בשביס-זינגר חוזר אל שנות ילדותו ברחוב קרוכמאלנה בווארשה ובעיירה בילגוריי, ומגלה שם "מכרה זהב ספרותי".
כל סיפור הוא עולם בפני עצמו, מקסים בפשטותו ומרתק במורכבות הפנימית שלו. כשסיפורים אלה מצטרפים זה לזה, מתפתחת עלילה שמציגה מצי...
|
14. |
זהו רומאן מחיי היהודים בפולין. על היצירה הזאת אומר י. באשוויס-זינגר: "הנחלה" הוא המשך וסיום לספר "האחוזה" שיצא לאור ב-1967. עלילת "האחוזה" מתחילה עם מרד הפולני נגד הצאר ב-1863 ו"הנחלה" מסתיימת בשנים האחרונות של המאה התשע-עשרה - תקופה בה החל ההומאניזם לקיים הלכה-למעשה מה שהטיף במשך דורות.
מה שהתרחש בעיירה יאמפול, ומה שדובר בחדרים מרוהטים ...
|
15. |
"משוגע" הרומן האחרון פרי-עטו של המספר היהודי הדגול, חתן פרס נובל לספרות, יצחק בשביס זינגר.
סיפור העלילה המרתק, שולל דמויותיו הססגוניות, ההתרחשויות המתגלגלות בקצב מטורף והעולם שהוא מתאר - כולם אחוזי תזזית מידבקת, הסוחפת את הקורא במעגליה.
עולם "משוגע": אנשים מחליטים לעשות דבר אחד, וככפויי-שד עושים דברים אחרים: אהרון גריידינגר העי...
|
16. |
"לכל דבר אפשר להתרגל," טענה הדודה שלי ינטל. ברגע שאמרה את המילים האלה, ידעתי שהיא מתכוונת לספר סיפור.
מהשטעטל עד לתאטרון היידי בניו יורק, מבית הכלא הוורשאי עד ספינת פאר המפליגה לדרום אמריקה, ממעשיות מקובלים עד הטראומה של השואה – סיפוריו של בשביס־זינגר מקיפים עולם ומלואו; והדמויות – נשות עיירה, תלמידי חכמים, גנבים קטנים ואנשי ע...
|
17. |
"אני הנחש הקדמוני, כוח הרשע, השטן. בקבלה אני מכונה סמאל ולפעמים מכנים אותי היהודים פשוט 'הבעל - דבר'. הכל יודעים שאני אוהב לסדר נישואים משונים, מתענג על שידוכים בלתי - נאותים של זקן עם נערה, של אלמנה כעורה עם צעיר בשיא עלומיו, של נכה עם יפהפייה, של זמר עם חירשת, של אילמת עם רברבן. הרשו לי לספר לכם על זיווג מעניין מסוג זה..." קטע זה - מן הסי...
|
18. |
יצחק בשביס - זינגר סיפר על "בני אדם עם יצרים וחלומות, פחדים ותסכולים, תשוקות פראיות, סטיות". הדמויות בסיפורים השונים הם אנשים "כמוני וכמוך", והשדים שמצויים בתוכם הם "השדים שבתוכנו" - הקול הדובר של היצרים והתאוות, בשביס - זינגר טען שהוא מאמין בנוכחותם של שדים בעולמנו, ועם זאת היה פיקח "כמו שד", ובסיפוריו שילב את יצירי השטן בצורה מתוחכמת ...
|
19. |
תאוותיהם של בני-אדם, הנגלות והנסתרות, הן חוט-השני בכל יצירתו של יצחק בשביס-זינגר. האהבה לאישה, לרעיון, משאת-נפש שהיא אהבה גדולה, חלום שהוא תאווה, השנאה והקנאה, הכמיהה לחדור אל העל-טבעי, אל כל מה "שמעבר מזה", אלה נושאיו האהובים.
בידי אמן-ריאליסטן, הנושא עיניו תמיד אל הנסתר, טווה המחבר את החוט באירוניה דקה, בהומור עצוב, מעלה זיכרם של חיים...
|
20. |
בסיפור מרתק זה מביא לפנינו בשביס זינגר גירסה חדשה לאגדה העממית על הגולם. הספר מלווה באיורים של אורי שולביץ.
...
|