פסיכואנליזה וספרות קבוצה ציבורית
הקשר בין פסיכואנליזה וספרות הינו בלתי נפרד. וללא ספק ניכר בכתיבתו של פרויד עושר ספרותי הן מבחינת סגנון הכתיבה והן מבחינת התייחסותיו וגישתו לספרות. בקבוצה זו נדון ונתייחס לקשר שבין הפסיכואנליזה והספרות, ואתם מוזמנים לשתף ולכתוב.
הידעת: בשביל להזמין חברים לקבוצה - שלח להם קישור: .
חברי קבוצת פסיכואנליזה וספרות
הצג הכל מציג 10 מתוך 15 חברים
בת 35
ירושלים
בת 23
יהוד
בן 43
פרדסיה
בן 79
עין שריד
בת 21
בת 27
תל אביב
בן 28
פארתן-דיור
בת 32
כפר חיטים
בן 25
באר שבע
קיר הדיונים
 |  הוסף דיון הצג הכל מציג 5 מתוך 6 דיונים שעל הקיר
splitsubject לפני 3 שנים ו-10 חודשים
הסקרנות בנוגע לנפש, נבכי הנפש, מבנה הנפש - זוהי לא רק סקרנות גרידא, זוהי סקרנות הקשורה בלא מודע. בעצם, מהי נפש האדם? כיצד היא נבנית, נוצרת, מתקיימת? פרויד התייחס אל הנפש עוד מתחילת הוראתו, כבר בפיתוחיו הראשונים, כאל משהו אשר יש לו מבנה וצורה פונקציונלית הקשורים בשפה. לא רק בשפה, אלא גם בגוף. המפגש הזה בין השניים - שפה וגוף, יש בו משהו הקשור אל האופן בו אנו בעולם - כל אחד באופן הייחודי לו. שפה וגוף, הרי כך גם כותבים - עם הגוף.
splitsubject לפני 7 שנים ו-10 חודשים
"על שמות-האב" מאת ז'אק לאקאן

על הכריכה האחורית של ספרון קצרצר זה, כותב ז'אק-אלן מילר (תלמידו של לאקאן) - "ריבוי זה, מניין? הוא אינו פגאני, הוא בתנ"ך. זב שמדבר מתוך הסנה הבוער אומר על עצמו כי אין לו שם אחד בלבד. יהי זה ברור: לאב אין שם פרטי. אין זו דמות, זוהי פונקציה."

דיי בתחילת הטקסט, אומר לנו לאקאן - "לדבר, הרי זה כבר להיכנס לתוך הסובייקט, לתוך הנושא של ההתנסות האנליטית. אכן, זו הנקודה שבה ראוי להציג תחילה את השאלה - מהי המילה, כלומר הסמל?"

מהו הקשר בין האב ושמותיו ובין השפה, או המילה? מה אנחנו יכולים ללמוד על כך בנוגע לתרבות, היצירה והספרות? ואיך זה קשור לחדר הטיפולים?

מוזמנים להעלות תהיות ומחשבות על כך.

זה הספר >>
https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=219982
splitsubject לפני 7 שנים ו-11 חודשים
בסמינר 11, מדבר לאקאן, אחד מגדולי הפסיכואנליטיקאים וממשיכי פרויד, את הדברים הבאים:

"ובאשר לשאר, היחס המיני נמסר לסכנות שדה האחר. זה נמסר להסברים אשר ניתנים לו. זה נמסר לאישה המבוגרת אשר - אין זה משל חסר פואנטה - דפניס חייב ללמוד מה עליו לעשות כדי להתנות אהבים."

סיפורם של דפניס וקלואי (חלואה) הוא סיפור אהבה ממיטב הקלאסיקה היוונית אשר נכתב על ידי לונגוס, והיה ידוע ונפוץ בתקופת הרנסנס. מוזמנים לקרוא את הגרסה העברית הקצת קשה להשגה לצד פרקים 14-15 בסמינר 11 של לאקאן.

דפניס וחלואה, מאת לנגוס >> https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=19342

סמינר 11, לאקאן >> למי שיש חשבון Scribd -
https://www.scribd.com/document/46549266/Lacan-Seminar-XI-Four-Fundamental-Concepts-0393317757
splitsubject לפני 8 שנים ו-5 חודשים
אומנם זה לא ספר על פסיכואנליזה, או קשור באופן ישיר אליה, אך ספרה של מיכל זמורה-כהן בשם "מסע מוזיקלי עם שופנהאואר" הולך יד ביד כמעט עם תורתו של פרויד. במיוחד בגישה כמעט לאקאניאנית להגדרה של המוזיקה כ"מה שבין לבין הצלילים" והאפקט שלה על המאזין. אולי זו הזדמנות טובה לקחת רגע ולדבר על הקשר הזה שבין המוזיקה והטיפול, וכיצד השניים מתכתבים ביניהם. מוזמנים לקרוא ולהגיב :)

לינק לספר -
https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=975160
splitsubject לפני 8 שנים ו-7 חודשים
'כל השירים' מאת קוואפיס / "המשורר וההזייה" מאת פרויד
לינקים לקריאה מופיעים ב"קישורים רלוונטיים".

כפתיח לדיון על הקשר בין פסיכואנליזה וספרות, אני מציע לקרוא את שני אלו זה לצד זה. נתמקד בעיקר בשירו של קוואפיס "חומות", הפותח את הספר.

פרויד מציע לנו לחפש "נבטים ראשונים של פעילות פיוטית כבר אצל הילד", ועוד אומר ומוסיף כי "כל אדם הוא משורר בליבו". אך מהו משורר? מהי פעולה פיוטית? מה עושה המשורר שמשותף הן לילד והן לאדם הבוגר, באשר הוא? פרויד מספר לנו שהמשורר יוצר עולם של דמיון אשר אליו הוא מתיחס בכובד ראש גמור, הוא משקיע בו אף גם מפרידו מעולם המציאות, ודרך כך הוא מזכיר לנו שהמילה "משחק" היא גם ציון ל"מחזה", ליצירה פיוטית. אך זהו רק קצה הקרחון, תחילת ההבנייה של מבנה הנפש ומרכיביו במאמר.

אני מזמין אתכם לקרוא ולתהות יחד בקבוצה על מהו הקשר הזה בין השירה, או הספרות, ומבנה הנפש של האדם בפסיכואנליזה. ונתחיל באמת בשאלה - מיהו המשורר ומהי הפעולה הפיוטית בשיר "חומות" של קוואפיס.
-^^- לפני 8 שנים ו-7 חודשים
ואו! כשחושבים על כך, יש משהו בדברייך.
הרי ילד שמשחק משחק מפעיל את דמיונו וגם משורר פועל כך.
אם כי משורר במרבית הפעמים מתאר את רגשותיו כמו ביומן והילד מדמה לעצמו עולם אחר לחלוטין, רחוק מהמציאות היומיומית במרבית הפעמים.

splitsubject לפני 8 שנים ו-7 חודשים
העלת נקודה קריטית - מה הקשר בין "מציאות יומיומית" ובין "עולם הדימיון" ושירו של משורר. ובכלל זה, מהם רגשות? מה זה אומר לכתוב רגש? האם הרגש עומד בפני עצמו, מנותק מ"עולם הדימיון" והמשחק של הילד, או שאולי ישנו משהו מעבר לכך?

פרויד מציע לנו לחשוב על השיר כמו על משחקו של ילד, אפילו אם אנו טועים לרגע וחושבים שהמשחק של הילד אינו נלקח באותה רצינות כפי שהמשורר לוקח את יצירתו. האם הילד אינו מושקע במשחקו עם אותה עוצמת רגש כפי שהמשורר מושקע? זו שאלה טובה מאוד.
-^^- לפני 8 שנים ו-7 חודשים
ויש אפילו מענה על השאלה!

לדעתי, ילדים לוקחים את המשחק בשיא הרצינות, למשל משחק שמצריך בנייה כגון לגו ופאזל, לא מעט ילדים ישבו, מרוכזים בעצמם ופשוט לא יזוזו ממקומם עד שיצלחו את המשחק.

לא פעם הורים מתלהבים מהריכוז שמאפיין את ילדם.
-^^- לפני 8 שנים ו-7 חודשים
וברצוני להוסיף, כי פעמים רבות, הרצינות של הילד במשחקו נתפסת כדבר מה חמוד, וילדותי, אבל כשחושבים על כך לעומק, אין שום דבר מצחיק בכך, כמו שמבוגר מתרכז בעבודתו, כך גם הילד.

ולדעתי דווקא ההתרכזות הזאת בגיל צעיר, תועיל לילד כשיהיה מבוגר.
splitsubject לפני 8 שנים ו-7 חודשים
זה גם מה שפרויד טוען, במובנים מסוימים. הילד לוקח את המשחק ברצינות גמורה. ממש כשם שהמשורר לוקח את כתיבתו. המשחק או הכתיבה יכולים להיות קומדיה או טרגדיה, אך הרצינות וההשקעה ניכרים בשניהם.

הוא גם מזכיר במשפט אחד, משפט יפיפה לטעמי, כי "כל אדם הוא משורר בליבו". במילים אחרות, כל אדם יוצר, כל אדם משחק. כל אחד ואחת בונה את עולמו בדרך אחרת. קוואפיס פותח את השיר במילים -

"בלי התחשבות, בלי בושה, בלי חרטה
חומה סביבי הקימו גבוהה ועבותה."

זהו התחלה של סיפור, של יצירה. לא רק במובן המטאפורי, אלא במובן האנושי - קוואפיס כותב את קוואפיס. מי בונה? מי זה הם? באיזה משחק הוא משחק בשיר? והוא מזכיר לנו זאת גם ברגע של שאלה - "איך לא הבחנתי". איזה מן מעשה זה - בניית חומה סביב אדם, אשר האדם העומד במרכזו כלל לא מבחין בכך?
-^^- לפני 8 שנים ו-7 חודשים
מאוד מעניין מה שרשמת.

בסופו של דבר, ניתן להתייחס אל העולם כבד קנבס או דף והאומן [משורר או צייר או פסל וכדומה] מספר את סיפורו.

אם ככה, כל החיים האלה יכולים להיות יצירה אחת גדולה, יום יום אנחנו בוחרים מה להוסיף לה.

[ זה לפחות הרושם שקיבלתי ממה שרשמת]
קישורים רלוונטים
 |  הוסף קישור הצג הכל מציג 5 קישורים רלוונטים
המשורר וההזייה / מאת פרויד - גרסה בעברית (splitsubject)
המשורר וההזייה / מאת פרויד - גרסה באנגלית (splitsubject)
הברברים באים / מאת קוואפיס (splitsubject)
השיר חומות / מאת קוואפיס (splitsubject)
הבלוג של ה-GIEP, החברה הישראלית לפסיכואנליזה הבלוג נוצר לפני מספר שנים על ידי סרחיו מישקין, גבריאל דהאן וסמואל נמירובסקי, חברים בגיאפ והוא ממשיך להתקיים עתה במסגרת העברת העבודה הנחוצה על מנת להשתייך לאסכולה. העברת העבודה - כפי שציין ז'אק אלן מילר בקורס "המשתה של הפסיכואנליטיקאים" – היא הדרך לאפשר לאנשים שונים להתבטא באמצעות עבודתם. מילר כותב: "זו הסיבה שבגללה לא מפריע לי להציג דברים בלתי גמורים, או שמשתנים מפעם לפעם, זו דרך צנועה להצביע על כך שיש מקום לעובדים רבים במסגרת השדה הפסיכואנליטי ובכך להמשיך ולהזכיר את המטרה האינדוקטיבית שלה". תפקיד האסכולה – שהציע לאקאן – הוא שילוב בין הכשרת האנליסט (הפסיכואנליזה ב intention) לבין הפעולות שמצביעות על נוכחותה של הפסיכואנליזה בעולם (פסיכואנליזה בextention). הבלוג אם כך הוא אמצעי להפצה של מידע שוטף על פעילות הקהילה האנליטית ואמצעי להצגה ומסירה בכתב של טקסטים בעיברית,ערבית וספות אחרות, של חברים העוסקים בפסיכואנליזה הלוקחים על עצמם לטפח את הכשרתם דרך ההוראות שירשנו מלאקאן וסימני הדרך שקבלנו ממילר. אנו מקווים שהבלוג יהיה אמצעי יעיל – לא רק במה שנוגע להשכלת האנליסט אלא גם מרחב ליצירת שיח פסיכואנליטי כל פעם מחדש . השיח שנוצר כתוצאה מהחלפת דעות ודיונים מהווה את הקרקע בה צומחת העבודה הקולקטיבית שמתעצבת בהתאם ליצירתו של כל אחד ואחד. (splitsubject)
סרטוני הקבוצה
 |  הוסף סרטון הצג הכל מציג 3 סרטונים

אירועים
 |  הוסף אירוע הצג הכל מציג 0 אירועים של חברי הקבוצה
ביקורות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 3 מתוך 190 ביקורות ספרים
הסיבה שבדרך כלל אני לא מתחבר לסיפורי פרוזה על תהליך ריפוי שעובר על אנשים היא שכמעט תמיד מורגש שירו את החץ וסימנו מסביבו את המטרה. הדמויות ... המשך לקרוא
7 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
אומ"ץ לפני חודשיים


בין אם אתה מאמין אדוק ומשיחי ובין אם אתה אתיאיסט מתקדם ופתוח, בין אם אתה פרופסור מלומד ובין אם אתה מנקה חדרי מדריגות, הגמרא תמיד תהיה חומר ... המשך לקרוא
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
אומ"ץ לפני חודשיים


בס"ד אבהיר מראש- לא גמרתי את הספר ועל כן ייתכן והביקורת לא תהיה מדויקת ואף מוטית. הסיבה שלא גמרתי אותו- בביקורת. ובכן, פעם ראשונה שפגשתי בפ... המשך לקרוא
2 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת
אומ"ץ לפני 10 חודשים



ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
הצג הכל מציג 8 מתוך 328 ספרים שיש לחברי הקבוצה בבית
עודכן לפני 3 חודשים


רשימות ספרים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 1 רשימות ספרים
dino בת 21 מ

ספרים משומשים של חברי הקבוצה
הצג הכל מציג 8 מתוך 16 ספרים משומשים
עודכן לפני 6 שנים ו-3 חודשים




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ