“שונרא ויעל, הביקורת הזו במיוחד בשבילכן - הפואנטה בסוף (אתן מוזמנות לקפוץ למספר 21 )
"אם תחלמו 7 לילות רצופים שאתם בוגדים בבת הזוג שלכם עם השכנה וכל חלום כזה הוא יותר יותר מלא חיים ונראה אמיתי - והיא (השכנה) חולמת את אותו הדבר - האם הסיכויים שזה אכן יקרה נמוכים או גבוהים ? האם זאת נבואה או מניפולציה ? "
יש הרבה מה לכתוב על סדרת הספרים המדהימה הזו. הספר הזה מתרכז בדמויות כמו ג'ון, טריון, דינאריס בראן וארייה סטארק וריק (לשעבר תיאון גריי ג'וי לפני שסורס ועונה ע"י ראמזי בולטון). כמו כן יש גם פרקים של דמויות מינוריות יחסית כמו באריסטן סלמי, לשעבר ממשמר המלך ועכשיו שומר ראשה של דינאריס טרגריאן.
ראשית כמה דברים לגבי סדרת הטלוויזיה - אפשר לשפוך פה 5000 מילים על ההבדלים בין סדרת הספרים לזו הטלווזיונית אבל די רק שאציין שעל אף שסדרת הטלווזיה מושקעת מאוד הצופים (בעיקר אלו שלא קראו את הספרים) חייבים להבין שהיא לא מביאה אפילו 50% ממה שיש בספרים כמובן משיקולי תקציב ועניין וזה בסדר.
בספרים ובעולם ש- ג.ר.ר. מרטין בנה יש המון המון עומק, זאת לא פנטזיה רגילה ובמובנים אחדים אני לא חושב בכלל שזו פנטזיה - אבל רגע ! תאמרו לי , הרי יש דרקונים, וזומבים וילדי יער ומהלכים לבנים וחרבות קסומות .... נגיע לזה יותר מאוחר אבל אני חושב שזו לא בדיוק פנטזיה אלא מדע בדיוני.
מה ההבדל בין פנטזיה למדע בדיוני ? פנטזיה מתארת דברים שלא יכולים לקרות - דרקונים , קסמים ושדים. מדע בדיוני מתאר דברים שיכולים לקרות (לפחות לפי חוקי המדע) אבל עדיין לא התרחשו ויתכן שגם לא יתרחשו לעולם, למשל הנדסת בני אנוש באינקובטורים מכניים. צוללות, מטוסים ומחשבים, גם סמארטפונים נחשבו פעם מדע בדיוני.
בפנטזיה יש קסמים. במדע בדיוני יש טלפתיה (קריאת מחשבות, שליחת מחשבות והשתלתם), טלקינזיס (הזזת חפצים בכוח המחשבה, ולמעשה עיצוב החומר בכוח המחשבה) וטכנולוגיה שנראת כמו קסם אבל איננה קסם.שהרי כל טכנולוגיה שאינה מובנת לנו ואין אנו תופסים אותה כטכנולוגיה היא מעשה ניסים וקסם. בפנטזיה יש דרקונים. אם במד"ב יש דרקונים (לרוב אין) אז הם תוצר של הנדסה גנטית מתקדמת ואין בהם שום דבר קסום. בפנטזיה יש גמדים, אורקים גובלינים ואלפים. במדע בדיוני יש חייזרים או בני אנוש שנחשפו לקרינה או ניסויי מעבדה ועוותו כך שהם "נראים" כמו "גמדים" או "אלפים". אלא בגדול ההבדלים.
למה אני מציין את כל זה ? כי כל מי שקרא את הספרים וכל מי שמכיר את שאר עבודתו של ג.ר.ר מרטין חייב לקחת בחשבון ששיר של קרח ואש אינה סדרת פנטזיה אלא סדרת מד"ב שמתרחשת בעולם פוסט אפוקליפטי שבו המין האנושי חזר אל טכנולוגיה של ימי הביניים אחרי מספר אסונות אדירים. המוטיב הזה אגב נקרא "אינטרגנום" וזה מונח שג ר ר מרטין המציא כדי לתאר חברה אנושית שאבדה את היכולת הטכנולוגית שלה. צריך לחשוב על הדברים הבאים:
1. ג ר ר מרטין הוא בראש ובראשונה סופר מד"ב - לא פנטזיה. רוב הסיפורים שלו הם מדע בדיוני וכפי שציינתי בחלק מהעולמות שהוא מתאר מתרחש אינטרגנום והחברה האנושית שם נסוגה לימי הביניים. אבל בגלל שיש להם שאריות טכנולוגיה הם קוראים לזה קסם.
2. רוב סיפורי המד"ב של מרטין מתרחשים ביקום שנקרא "1000 העולמות" והוא מורכב מארבעה אזורים בחלל זה לזה שחופפים זה לזה. שרטטו לכם ארבה מלבנים צמודים שכולם עומדים על הצלע הקצרה יותר. במרכז יש את מערכת השמש האנושית - המין האנושי כבר התקדם למסע בין כוכבים ומיישב כוכבים רבים. דמיינו שמימין לחלל האנושי נמצא החלל של המין הכי מסוכן למין האנושי, מין חייזרים שאף פעם לא מופיעים בסיפורי 1000 העולמות (כי כולם, למעט שניים, מתרחשים אחרי המלחמה הגדולה) אבל הם מוזכרים תכופות ברקע של הסיפורים של מרטין ואלו הם ה- "הארנגנים". אני מציין אותם כי במסגרת מלחמתם במין האנושי הם היו משמידים כוכבים בעזרת פיצוצים גרעיניים וכן שילוח של גזעים משרתים מהונדסים גנטית לחסל את שאריות האנושות.
רוב סיפורי 1000 העולמות נכתבו בשנות ה-70 וה-80 והם ברובם סיפורים קצרים, נובלות וספר או שניים באורך מלא. המוטיבים בכל הסיפורים הללו: מלחמה, תודעה קולקטיבית, טלפטים, טלקינטים, השתלת רעיונות מזיקים בצורה של חלומות פסאודו-נבואיים, תורשה גנטית, מניפולציה גנטית, נפש האדם היא האויב הכי גדול של עצמו. תזכרו את כל זה כי זה חשוב להמשך.
3. כתוצאה מהשואות הגרעיניות הללו מתו בני אדם רבים אבל אחרים עברו מוטציות ופיתחו יכולות מיוחדות ובמיוחד : ניחשתם נכון - טלקינזיס וטלפתיה. וכשאני כותב טלפתיה אני לא מתכוון רק ליכולת "לקרוא" מחשבות אלא יותר ליכולת להשתיל מחשבות (לרוב באמצעות שיגור חלומות נבואיים שקריים שהחולם אותם בסופו של דבר מגשים אותם - ביקום של מרטין אין טלפט עוצמתי מספיק כדי להשתלט על אדם ער. מול אדם ער אפשר לקרוא את מחשבותיו. אם הוא ישן אפשר גם לשלוח לו חלומות וגם אז לא כל טלפט יכול אלא לרוב רשת טלפטית של מוחות שמחוברים כמו כוורת.) למה אני אני מלאה אתכם בזה ? אני כבר אסביר ...
4. בכל מקרה טלפתים כן יכולים להשתלט על חיות...נשמע מוכר ? כן הוורגים בשיר של קרח ואש, כמו חלק מילדי משפחת סטארק למשל שיכולים להכנס לתוך מוחם של החיות שלהם או חיות אחרות - זו טלפתיה ! שום קסם אין פה. והתכונה הזו עוברת בתורשה ולכן רק במשפחות מסויימות, בעיקר צפוניות אנחנו רואים את היכולות הללו. גם במשפחות מאזור הנהר כמו וונט ולותסון (שדמם זורם בעורקיה של קייטלין סטארק מצד האמא שלה ) יש רמזים בספרים על יכולות כאלה כמו שליטה על עטלפים (שהפכו אילו לסמל של הבתים הללו). וכמובן למשפחת טרגריאן יש יכולות כאלו ועוד יכולת תורשתית לתקשר עם דרקונים. ובגלל זה הם התחתנו בתוך המשפחה בנישואי אחים - כדי לשמר את היכולות הללו במשפחה.
5. תאמרו - אין מצב ש ג ר ר מרטין נכנס לעומק כזה - להפך, כל מי שמכיר את העבודות שלו יודע שתורשה גנטית היא מוטיב חוזר בכל הסיפורים שלו. וזה בדיוק הוא להכנס לפרטים הללו אך בלי להסביר אותם באופן ישיר לקורא. זהו סוד הקסם שלו - לספק רמזים ולתת לקורא לחשוב לבד.
6. לגבי טלקינזיס - בטרילוגיית הגופות של מרטין (שלושה סיפורים שמתרחשים ביקום 1000 העולמות, אחד הסיפורים נקרא MEAT HOUSE MAN) מסתבר שניתן להניע את המתים באמצעות שילוב של טלקינזיס וטלפתיה - אוקיי זה מסביר למשל איך המהלכים הלבנים - "האחרים" - יכולים להניע גופות. שום קסם רק יכולות גנטיות מיוחדות.
7. נחזור רגע ליקום 1000 העולמות - ולאוייב העיקרי של בני האדם - הארנגנים: אז כמו שציינתי הגזע הזה נלחם בבני האדם אבל הוא עשה זאת לא לבד אלא באמצעות גזעי עבדים שאחד מהם נקרא "גיתיאנקי" והם מתוארים כ-"מוצצי מוח" חלשים פיזית אבל הם יכלו לשתול מחשבות שווא במוחם של בני האדם באמצעות חלומות שהתחזו לנבואות שקריות שגרמו לבני האדם לעשות דברים שבסופו של דבר פגעו בהם. כלומר חלום שקרי מתחזה לנבואה שמגשימה את עצמה מבלי שהאדם יודע שעושים עליו מניפולציות.
אם תחלמו 7 לילות רצופים שאתם בוגדים בבת הזוג שלכם עם השכנה וכל חלום כזה הוא יותר יותר מלא חיים ונראה אמיתי - והיא (השכנה) חולמת את אותו הדבר - האם הסיכויים שזה אכן יקרה נמוכים או גבוהים. האם זאת נבואה או מניפולציה ?
8. ולכן צריך להזהר מכל הנבואות והחלומות שכל הדמויות חולמות בשיר של קרח ואש כי לדעתי כמעט כולם שקריות, ואם חלקן מגשימות את עצמן זה בגלל מניפולציה.
9. ההארנגנים הם גזע בעל תודעה קולקטיבית (וגם משרתיהם הגיתיאנקי), טלפטים וקניבלים. כלומר הם גזע עם מבנה של כוורת ותודעה אחת טוטליטרית. על אף העוצמות שלהם בני האדם כמעט מחקו אותם מעל פני האדמה באמצעות לוחמה ביולוגית שהונחתה על הארנגנים על ידי קבוצת עילית של בני אדם שנקרו "החייל האקולוגי של כדור הארץ" וספינות החלל העצומות והקטלניות שלהם. בתוך ספינות החלל הללו רקחו אנשי החייל מחלות ווירוסים ולוחמי על מכל הסוגים שהשמידו את הארנגנים כמעט עד האחרון שבהם. כל ספינה כזו היא מעבדת ענק אוטומטית שיכולה להנדס מפלצות (דרקונים?), וירוסים (מחלת הקשקש האפור ? GRAY SCALE) ואפילו לייצר זנים של בני אדם משודרגים - מעופפים, עם זימים, חסיני אש,טלפטים, טלקינטים, חסיני קור (ה"אחרים"?) ובדיוק ספינה כזו מוצא כמה אלפי שנים אחרי המלחמה עם הארנגנים -
10. האבלנד טאף, אותו טאף מ- "מסעות טאף" TUF VOYEGING שיעל וגם אלון ואחרים כתבו עליו ביקורת אבל בספק אם ראו את התמונה הגדולה יותר (לא באשמתם כמובן). טאף מוצא את הספינה הרבה אחרי המלחמה, כששאריות הארנגנים ברחו אל מתחת לאדמה בכוכב הבית שלהם "הארנגה " ומאז נעלמו עקבותיהם. המצב בהווה של טאף הוא שיש כוכבים שיש להם טכנולוגיה וכאלו שאין להם אבל הפדרציה האנושית התפרקה מזמן ובני האדם עסוקים בלשרוד בעיקר.
11. וזה מביא אותי לכוכב השביט בשיר של קרח ואש, אותו כוכב שמופיע בשמיים ודומה שמתחיל קסקדה של ארועים "קסומים" . זה מעניין כי זה הזכיר לי סיפור מהספר מסעות טאף שנקרא "כוכב המגיפה" plague star שבו בכל פעם שמופיע כוכב מוזר בשמי כוכב לכת האוכלוסיה (הפרמיטיבית, אינטרגנום זוכרים ? ) חווה אסונות ומחלות. בסופו של דבר בעזרתו של טאף מתברר שהכוכב המגפה הוא .... ספינת תקיפה של חיל האקולוגיה הארצי שהמחשב שלה נדפק והיא תוקפת במועדים קבועים את הכוכב - כלומר תופעת טבע מיסטית לעיניים פרימטיביות = תקלה טכנולוגית.
ודרך אגב, הסמל של חיל האקולוגיה של כדור הארץ הוא האות טאטה (כמו אפס עם קו באמצע, לפעמים הקו קצת יותר ארוך וזה נראה כאילו השחילו את האפס על הקו). למה זה חשוב ? כי בפרק הראשון בסדרת הטלווזיה, ממש בהתחלה כשמשמר הלילה מגלים את הגופות - הן מסודרות בצורה של טאטה. וגם כשורפים את קאל דרוגו - מעגל השריפה נראה כמו טאטה. צירוף מקרים ? I DONT THINK SO ...
12. זה גם הזכיר לי סיפור של מרטין שנקרא מעופפי לילה NIGHT FLYERS בו מתוארת קבוצת מדענים שעוקבת אחרי יצור חייזרי ענק בחלל שמניע את עצמו בעזרת טלקינזיס ובכל פעם שהוא עובר ליד כוכב לכת מיושב נחשו מה קורה ? - חלק מהאוכלוסיה מקבלת כל מיני יכולות מיוחדות כמו טלקינזיס וטלפתיה. דרך אגב, אחד האנשים בסיפור הוא שריד משודרג גנטית של החיל האקולוגי והוא משתמש בטלקינזיס כדי להפעיל גופות שתוקפות את שאר האנשי הצוות. שוב, המוטיב הזה חוזר....
13. משמאל לחלל האנושי ישנה גזרה בחלל ששיך לגזע אחר שנקרא "הפינדי" ולמעשה בני האדם נלחמו בהם ובהארנגנים במקביל במה שנקרא "המלחמה הכפולה". גם אותם בני האדם הצליחו כמעט להרוס, ואת מה שהם לא הצליחו מסיימים גזע נוסף שמגיע מהחלל שמשמאל לחלל הפינדי ונקרא ה-"דמוש". רוב סיפורי 1000 העולמות מתרחשים על כוכבי לכת בכל אזורי החלל החיצון שתארתי ורובם מתרחשים אחרי המלחמה הכפולה. חלקם מהכוכבים נמצאים במצב של ימי הביניים אחרים מתקדמים יותר.
14. כש-ר ר מרטין נשאל אם שיר של קרח ואש מתרחש ביקום של 1000 העולמות הוא אמר שלא. זה עדיין לא אומר שהוא לא השתמש שוב במוטיב של חברה שחוזרת לימי הביניים אחרי מלחמה גדולה. תגידו לי - אבל איזה אסון התרחש בעולם של קרח ואש? - שואה גרעינית כמובן. רק שבספרים הם קוראים לזה "הלילה הארוך" THE LONG NIGHT ממש לפני שהם מתארים משהו שנשמע כמו חורף גרעיני.
15. זה מסביר למה כל ההיסטוריה של ווסטרוז לוטה בערפל ! באמת מצפים שנאמין שהחברה האנושית בשיר של קרח ואש תקועה בימי הביניים כבר 10,000 שנה ? יש המון חורים בהיסטוריה ובתאריכים וזה בכוונה, המייסטרים יודעים יותר אבל הם מסתירים הרבה יותר ממה שנדמה. הם יודעים את האמת על העבר של ווסטרוז והעולם של קרח ואש (שמרטין כמדומני מכנה אותו פלאנטוס = PLANETOS בפורומים אבל לא בספרים). זה גם יסביר את כל המרתפים והמחילות שיש בכל מקום בווסטרוז כולל מתחת לווינטרפל (הטירה של משפח' סטארק) - להגנה מהקרינה. זה גם מסביר את אחוז הטלפטים הגבוהה במשפחות מסויימות - נישואים בתוך המשפחה בתקופות של בידוד מהעולם החיצון. זה גםיכול להסביר את המהלכים הלבנים ואת האבולוציה שלהם (אם כל מה שכתבתי עד עכשיו לא הסביר).
16. עוד כמה ראיות לכך שהעולם של שיר של קרח ואש הוא עולם טכנולוגי שעבר אינטרגנום: מבנים שאנו יודעים שבזמן העלילה לא היו יכולים להבנות ללא טכנולוגיה מתקדמת יותר כמו חומת הקרח, הטירה של בית ברתיאון STROM'S END שעשויה מאבן חלקה לחלוטין בלי שום סדקים או חריצים, אבן האודם של מליסנדרה והיכולת שלה לכופף אור - כלומר לייצר אשליות. לא קסם אלא כיפוף אור.
17. לא בטוח שהרעים הם רעים והטובים טובים. זה גם מאפיין בכתיבה של מרטין. אנחנו עדיין לא יודעים מה רוצים המהלכים הלבנים, ובספרים זה אפילו פחות ברור. אני כן יכול לומר לכם בוודאות שצריך להזהר מילדי היער CHILDREN OF THE FORREST שבמובנים רבים מאוד מזכירים לי את הגיתיאנקי וגם את הגזע השליט שלהם הארנגנים ביכולות הטלפטיות שלהם, ביכולת שלהם לשלוח חלומות שקר ובתודעה המשותפת שלהם (דרך עצי ה - WIREWOOD). הם לא חורשים טובות ....כלל בספרים של מרטין שכל גזע עם תודעה קולקטיבית הוא בוודאות חשוד ...וממש כמו הארנגנים גם הם מסתתרים מתחת לאדמה. האם פלנטוס = הארנגה ???
18. האנדלוסים ידעו מה הם עושים כשהם חיסלו את ילדי היער ושרפו את העצים שלהם - WIREWOOD. בספרים אנשי הצפון שמוצאם מהאדם הראשון מתייחסים לעצים הללו כמו אל אלים. ואכן הם מכונים האלים הישנים THE OLD GODS אבל אני לא חושב כך, הם מזכירים לי אורגניזם טפילי מסיפור של מרטין שנקרא "שיר בשביל ליאה" שבו גזע שנקרא "שקי" מייצר תודעה קולקטיבית באמצעות פטרייה טפילית שנקראת "גרישקה" שלאט לאט מעכלת אותם והתודעה שלהם מצטרפת לקולקטיב אמורפי כל שהוא. דרך אגב, גם הגרישקה יודעת לשכנע בעזרת חלומות... שוב המוטיב הזה. היחסים הסימביוטים הללו מזכירים לי את היחסים המחליאים בין ה- WIERWOODS לילדי היער. אני חושד שהעצים הללו הם למעשה אנטנות אורגניות טפיליות (המנהג של אנשי הצפון היה לקריב ליד העצים הללו - אספקת דם קבועה, וגם לקבור אנשים ליד העצים הללו, אבל בספרים אף אחד לא מסביר למה...) שמשמשות כמגברים ומכפילי כוח של הכוח הטלפתי של הילדים.
19. אבל רגע, אתם תגידו לי ובצדק - הרי גם רובין המתוק, היורש של ארין סובל מחלומות מוזרים ובאירי אין עצי WIERWOOD - אז זהו שדווקא יש: הכס של אביו - ג'ון ארין עשוי WIERWOOD וכך מאפשר להעביר לו מסרים טלפטים בצורה של חלומות, והעובדה שWEIRWOOD - כסא הזה אינו עץ חי אלא כס מלכות חסר שורשים ואמור להיות מת ועדיין מסוגל לשדר טלפתית רק מחזקת אצלי את המחשבה שמלכתחילה הWEIRWOODS אינם עצים, אלא משהו אחר שרק נראה כמו עץ אבל ממש לא עץ.
20. ומה עם מפלצת הצל שרצחה את רנלי, זאת שמליסנדרה כביכול ילדה (טריק אשלייה וכיפוף אור) לעיניו של דאבוס (שלא הבין מה ראה). ובכן, ישנם משקאות בעולמות שמרטין יצר, שממש כמו תוספי מזון, יכולים לחזק ואפילו לעורר כוחות טלקינטים אפילו בשינה. הרי אנחנו מתעסקים פה במדע בדיוני. וסטניס ישן בלילה של הרצח וחלם על הרצח. האם יכול להיות שסטניס יצר את המפלצת במוחו, באמצעות טלקינזיס?
אז קודם כל - כן. תזכרו שמשפחת ברתיאון חולקים דם עם משפחת טרגריאן ולכן גם להם יכולות להיות תכונות מסויימות שנית לעורר ע"י שתיית המשקה הנכון ( שסטניס אכן שותה משהו לפני השינה, טיב המשקה לא ברור).
ואם אתם חושבים שאני מותח את זה יותר מידי יש לי שלוש מילים בשבילכם: THE FORBIDDEN PALNET . זהו הסרט הכי אהוב על ג ר ר מרטין. זה סרט מדע בדיוני בצבע משנות החמישים שהוא בעיני מלאכת מחשבת, בעיקר הרעיון שמאחוריו (אם כי הוא קצת שובניסטי, בכל זאת שנות ה-50) והמוטו של הסרט הזה הוא MONSTERS FROM THE AID (מפלצות מהתת מודע ) ואתם יכולים להיות בטוחים שכש-ג ר ר מרטין כתב את הרצח של רנלי ע"י מפלצת צל שנראת כמו סטאניס - הוא חשב על הסרט הזה. ואני אעצור פה כדי לא לעשות ספויילר - ממליץ מאוד על הסרט.
ועוד דבר - איך ג'ון סנואו חזר לחיים ? (קודם כל זה קרה רק בסדרה בספרים הוא עדיין לא חזר) זה הרי ברור שהוא לא סתם זומבי WIGHT אלא שמר על האישיות שלו. טלקינזיס לא יכול להסביר את זה. נכון, אבל טלפתיה יכולה להסביר את זה. זה כבר קרא בספרים (לא בסדרה ) לוורמיר 6-עורות, שבשעת המוות הוא הצליח לשגר את המודעות שלו לאחד הזאבים שלו וכיוון שלא היה לו גוף אחר הוא נשאר תקוע בזאב. יכול להיות שג'ון( שגם הוא וורג = טלפט) שלח את המודעות שלו לזאב הבלהות שלו GHOST. בסדרה מליסנדרה עושה משהו וכעבור זמן (יותר מידי זמן) הוא חוזר לחיים. לא ברור אם זה בזכותה או שהוא הצליח לחזור לגוף שלו בעצמו וכשהוא נשאל מה יש אחרי המוות הוא אומר שכלום. יכול להיות שהוא משקר או לא זוכר או שיוצרי הסדרה רוצים להשאיר אותנו במתח. בכל מקרה נצטרך לחכות לספרים ולראות.
21. לסיכום וזה בשבילכן שונרא ויעל - למרטין יש מוח נפלא והייתי רוצה לחיות בתוכו או יותר נכון בעולמות שהוא כותב. זה הסופר הכי טוב שקראתם. בכל ז'אנר, בכל זמן ובכל קנה מידה. זה בכלל לא על דרקונים, או גנטיקה או חלליות או חרבות. הכתיבה שלו ממכרת כי היא פשוט עמוקה ומלאת רבדים.אני באמת חושב כל אחד ואחת יכולים לקורא את הספרים שלו כי מד"ב או פנטזיה זה הכול ריהוט (כמו שמרטין אומר). אם אהבתם את עמודי תבל של קן פולט תאהבו גם את זה. לא תקראו סיפור מפורט יותר ומורכב יותר אצל שום סופר אחר, בשום ז'אנר אחר.אף אחד לא כותב אהבה ונקמה כך, אף אחד לא כותב פוליטיקה כך וגם לא תככי חצר. זאת הסדרה היחידה בעולם שמורכבת מחמישה ספרים (בינתיים) של בערך 1000 עמודים כל אחד ועדיין, רב הנסתר על הגלוי. נכון שיש דרקונים ואבירים אבל זאת בסך הכל תפאורה לשני הנושאים היחידים שמרטין באמת כותב עלים והם:
THE HUMAN HEART IN CONFLICT WITH IT SELF
AND - MONSTERS FROM THE AID
ואם הבנתם את זה הבנתם את סוד הקסם שלו.
את הביקורת הזאת הקדשתי ליעל שמעדיפה מד"ב על פנטזיה - הנה זו לא ממש פנטזיה - ולשונרא שבכלל לא אוהבת מד"ב ופנטזיה - כי ג ר ר מרטין כותב ספרים שזו אומנם התפאורה שלהם אבל כל אחד יכול מצוא בהם משהו.
תודה למי ששרד את כל זה ותודה גם לפרסטון ג'ייקובס שרבות מההערות והארות המצויינות למעלה הן שלו (אך לא כולן).
ועוד דבר אחד לכל מי שכועס ש ג ר ר מרטין עדיין לא הוציא את רוחות של חורף: יש לו עוד המון עיסוקים אחרים ואם אתם כל כך רוצים תקראו את הספרים האחרים שלו. או כמו שניל גיימן (בעצמו סופר פנטזיה) אמר (ומשהו הפך את זה לשיר ביו טוב ) : ֱ!!! G R R MARTIN IS NOT YOUR BITCH
https://www.youtube.com/watch?v=V6a1y1pc-GQ”