![]() |
|
|
תקציר הספר
המילים הפותחות את הטרילוגיה המרתקת תל-אביב מזרח מאת שמעון בלם הן בערבית. בכך מסמן בלס כבר מן ההתחלה את העמדה שלו כלפי הזהות האישית והפוליטית שממנה נכתב הרומן: בלס הוא, במופגן, בעל זהות של יהודי-ערבי,זהות שמחברת שני רכיבי זהות קשים לאיחוי, יהודיות וערביות, ואשר נכנסת אל הספרות העברית ממקום לא צפוי ולא שגרתי. הטרילוגיה תל - אביב מזרח היא מאמץ אמיץ לייצר בספרות העברית מבנה ספרותי שייכתב מן העמדה החריגה והייחודית של יהודי-ערבי והיא כוללת את המעברה ואת תל - אביב מזרח שנכתבו בשנות הששים, ואת ילדי חוץ שנכתב בשנות התשעים ומתפרסם כאן לראשונה.
הטרילוגיה משרטטת את גלגולי המהגרים מעיראק החל משנות החמישים, תקופת המעברות, עבור במגורים ב"שכונת התקווה" ועד לחלק האחרון, המתחקה אחר חיי המהגרים מעיראק בתל - אביב ומסתיים ברצח רבין ב1995 - . באורח חריג ואמיץ מעמיד עצמו הרומן הזה אל מול הקאנון של הספרות הישראלית. יחד עם זאת האלטרנטיבה שמציע הרומן אינה מעמידה ניגוד דיכוטומי בין מזרח ומערב, ניגוד שהיה הופך אותו קל לאימוץ או קל לדחייה. במקום זאת יצר בלס עמדת בינים, אשר כשם שאינה יכולה להתקבל באופן מוחלט על ידי הקאנון הספרותי היא גם אינה ניתנת לביטול מוחלט.
באמצעות תודעה עצמית של סופר ישראלי המגדיר עצמו מלכתחילה כבעל מקור כפול: יהודי - ערבי, מקור לא אחיד והטרונני, מערערת יצירתו של בלס על התפיסה ההגמונית של ספרות 'דור המדינה' כספרות 'שראלית ילידית' הטוענת לאוניברסאליזם ולבעלות על ייצוג המציאות הנכון והסמכותי של הישראליות.
שמעון בלס פרסם ספרים רבים וביניהם: חדר נעול (1980), חורף אחרון (1984), והוא אחר (1991), אותות סתיו (1992), ו - סולו (1998)
הטרילוגיה משרטטת את גלגולי המהגרים מעיראק החל משנות החמישים, תקופת המעברות, עבור במגורים ב"שכונת התקווה" ועד לחלק האחרון, המתחקה אחר חיי המהגרים מעיראק בתל - אביב ומסתיים ברצח רבין ב1995 - . באורח חריג ואמיץ מעמיד עצמו הרומן הזה אל מול הקאנון של הספרות הישראלית. יחד עם זאת האלטרנטיבה שמציע הרומן אינה מעמידה ניגוד דיכוטומי בין מזרח ומערב, ניגוד שהיה הופך אותו קל לאימוץ או קל לדחייה. במקום זאת יצר בלס עמדת בינים, אשר כשם שאינה יכולה להתקבל באופן מוחלט על ידי הקאנון הספרותי היא גם אינה ניתנת לביטול מוחלט.
באמצעות תודעה עצמית של סופר ישראלי המגדיר עצמו מלכתחילה כבעל מקור כפול: יהודי - ערבי, מקור לא אחיד והטרונני, מערערת יצירתו של בלס על התפיסה ההגמונית של ספרות 'דור המדינה' כספרות 'שראלית ילידית' הטוענת לאוניברסאליזם ולבעלות על ייצוג המציאות הנכון והסמכותי של הישראליות.
שמעון בלס פרסם ספרים רבים וביניהם: חדר נעול (1980), חורף אחרון (1984), והוא אחר (1991), אותות סתיו (1992), ו - סולו (1998)
הקורא | עיר הקורא | מתי | |
---|---|---|---|
סמי | פתח תקוה | לפני 14 שנים ו-11 חודשים | מענה |
פרסומת
שמעון בלס (סופר על המוקד)
נולד בבגדאד ב-1930 ועלה לארץ ב-1951. לפני שהחל בכתיבה עברית, פירסם את ביכורי יצירתו בערבית, תחילה בעיראק ואחר-כך בישראל. עסק בעתונות, למד באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת "סורבון" בפאריס ופירסם מחקרים בתחום הספרות הערבית המודרנית. נוסף לכל שמעון בלס הוא גם מרצה לספרות ערבית באוניב... המשך לקרוא
|
לקט ספרים מאת שמעון בלס
שם הספר |
---|
אשעב מבגדד - דן חסכן # |
סולו |
הספרות הערבית בצל המלחמה - ספרית אופקים 73 + 74 - ספרית אופקים #73 |
מה אמרו הגרמנים - אמרות |
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של שמעון בלס
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים