» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (35):
Wishlist - עיוני,
הספרים שקראתי,
לבדוק,
רוצה,
רשימת הקריאה של ראובן פלד,
העשרה - מעניין אבל צריך להשיג,
מענייןןן ממש, להשיג מהר,
אקזיסטנציאליזם וקיום,
מתכננת לקרוא,
ספרי עיון,
אוניברסיטה משודרת,
פילוסופיה,
1,
ספרים ,
פילוסופיה,
דעת,
הגות,
פילוסופיה,
פילוסופיה,
לקרוא,
האוניברסיטה המשודרת,
רוצה לקרוא,
פילוסופיה,
לרכישה 2,
לקנות,
רשימה,
.,
מבוא לפילוסופיה,
רוצה לקרוא,
לירן,
פסיכותרפיה,
מוכר-יניב 30,
בהזדמנות הקרובה,
פיל,
פילוסופיה,
עוד ...
|
1.
|
|
נזיר בודהיסטי אחד היה נושא בידו הימנית פתלחם, ובידו השמאלית ורד יפהפה. שאלוהו: "מה לך כי תלך לכל מקום עם שני דברים אלו דווקא?" והיה משיב :" מן הלחם הזה אני חי, והפרח הוא הדבר שלמענו אני מתקיים".
פילוסופיות הקיום הדנוןת בבעיות הקונקרטיות של הקיום האנושי, מנסות להראות לנו את השביל לפרחינו, וגם להובילנו אל ה'למה' של חיינו.
הספר הזה עוסק בדרך שבה נעשים דברים אלו, והוא מוקדש לשאלות הבאות: מהי הפילוסופיה הקיומית? כיצדניתן לתאר ולאפיין אותה?
התשובות מובאות בשני אופנים: האחד, על ידי תיאור וציון הנושאים המשותפים לרוב-רובם של הפילוסופים הקיומיים, כמו קירקגור, ניטשה, היידגר, סארטר, קאמי; השני, על ידי שרטוט המפה ההיסטורית-פילוסופית, שבה ניתן לעגן את ההוגים הללו, הנמנים על הזרם ההגותי רב ההשפעה ביותר באירופה של המאה העשרים....
|
3.
|
|
האם הקריאה אל האותנטיות האישית, הבוקעת מיצירותיהם של רוסו, קירקגור, ניטשה, היידגר, סארטר, קאמי ואחרים, היא גחמה רומנטית בלבד - או שמא הד למצוקת נפש אמיתית בתקופת דמדומים זאת או אחרת? האם נוכל להצית מחדש את ניצוץ זהותנו האישית מן האמונה האותנטית הלוהטת נוסח אברהם, אביר האמונה של קירקגור - או שמא נעדיף להתגורר במערת החילוניות בחברת זרתוסטרא של ניטשה וגיבורי הכפירה של קאמי, הרוקדים בחיוניות יצירתית גם על סף התהום? מיהו ישראלי אותנטי? שאלות אלה ואחרות מועלות בספר זה ונידונות בשפה בהירה השווה לכל נפש. הדיון רלוונטי במיוחד לאדם בשלהי המאה ה - 20, המאה שרצחה את האלוהים ונותרה עם "צללי האל המת", דהיינו עם "איזמים" למיניהם, שרובם קרסו והכזיבו. ממסקנות הספר: אם אידיאל האותנטיות הוא פרי טירוף הדעת - על כולנו להיות קצת מטורפים על מנת למנוע את הבגידה ביקר לנו מכול - בעצמיותנו אנו: כל אחד מאתנו רצוי שיערוך לעצמו במו ידיו את שולחנו הקיומי ויימנע מלהעניק זכות זו לאחרים: לא חשוב כל כך מה קיבלנו בתורשה, בירושה, במורשה ועל מגשי הכסף או העופרת של ההיסטוריה - חשוב הוא מה שעשינו עם מה שקיבלנו. ומסקנה אחרונה, המנוסחת ברוחו של קירקגור, מופנית אליך, הקורא הפוטנציאלי: אם תקרא בספר זה - תצטער: אם לא תעשה כן - תצטער שבעתיים....
|
4.
|
|
האם הקריאה אל האותנטיות האישית, הבוקעת מיצירותיהם של רוסו, קירקגור, ניטשה, היידר, סארטר, קאמי ואחרים, היא גחמה רומנטית בלבד ? או שמא הד למצוקת נפש אמיתי בתקופת דימדומים זאת או אחרת? האם נוכל להצית מחדש את ניצוץ זהותנו האישית מן האמונה האותנטית הלוהטת נוסח אברהם, אביר האמונה של קריקגור ? או שמא נעדיף להתגורר במערת החילוניות בחברת זרתוסטרא של ניטשה וגיבורי הכפירה של קאמי, הרוקדים בחיוניות יצירתית גם על סף התהום? מיהו ישראלי אותנטי? שאלות אלה ואחרות מועלות בספר זה ונידונות בשפה בהירה השווה לכל נפש. הדיון הרלוונטי במיוחד לא`דם בשלהי המאה ה20-, המאה שרצחה את האלוהים ונותרה עם ``צללי האל המת``. דהיינו עם ``איזימים`` למיניהם, שרובם קרסו והכזיבו. ממסקנות הספר: אם אידיאל האותנטיות הוא פרי טירוף הדעת ? על כולנו להיות קצת מטורפים על מנת למנוע את הבדיגה ביקר לנו מכל ? בעצמיותנו אנו: כל אחד מאתנו רצוי שיערוך לעצמו במו ידיו את שולחנו הקיומי ויימנע מלהעניק זכות זו לאחרים: לא חשוב כל-כך מה קיבלנו בתורשה, בירושה, במורשה ועל מגשי הכסף או העופרת של ההיסטוריה ? חשוב הוא מה שעשינו עם מה שקיבלנו. ומסקנה אחרונה, המנוסחת ברוחו של קירקגור, מופנית אליך, הקורא הפוטנציאלי: אם תקרא בספר זה ? תצטער: אם לא תעשה כן ? תצטער שבעתיים. יעקב גולמב הוא פרופסור חבר לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים והעורך הפילוסופי של הוצאת מאגנס. מבין ספריו: הפיתוי לעוצמה: בין ניטשה לפרויד וכן מבוא לפילוסופית הקיום. בין היתר, ערך את Nietzsche and Jewish Culture , ניטשה בתרבות העברית (בדפוס) ואת או-או של קירקגור....
|
6.
|
|
הבלטת נוכחות ניטשה בעולמו של ברנר (בהיקף שלא היה כדוגמתו) באה לשם הדגשת העבריות של ברנר. אולם מה שעניין אותו במיוחד הייתה שאלה אקזיסטנציאליסטית טיפוסית, נעדרת גבולות, לאומים ודתות, דהיינו השאלה: "מהו האדם?"
ברנר הוא עברי מודרני המבקש להעניק להווייתו הקיומית אופי תרבותי-עברי. הוא אינו חושב כי חילוניותו מביאה אותו בהכרח להתפקרות או להתבוללות בין אומות העולם.
'מתק סתרים' של ברנר או בערתו של ברענער (כשמו ביידיש) מוזנת משלוש להבות: שמירת אמונים לאלוהי אברהם, יצחק ויעקב ולא לפולחנו הדתי-רבני; תשוקתו לטיפוחה של הספרות העברית; ערגתו למענטש אותנטי המקפל בתוכו את השתחררותו מפיתוייו של ניטשה. לכן אחת הטענות של חיבור זה היא כי אי אפשר להסביר או להבין את ברנר על פי ניטשה בלבד.המאמץ הכביר של ברנר לכתוב בלשון חצי-מתה אל אנשים חצי-חיים מקפל בתוכו את "ציוניותו השירית". ברנר ביקש בכל מאודו, להפוך את העברית לדת ולהתעלם מן הדת בעברית.
את כלל יצירותיו הספרותיות והפולמוסיות של ברנר בגולה ובארץ אפשר לסכם בפסוק: 'החזון וּכְזָבוֹ'. רק 'הזעקה' לא הכזיבה אותו עד הירצחו. ...
|
|