גבריאל מוקד

גבריאל מוקד

סופר


1.
2.
``הוואריאציות של גבריאל מוקד, שנכתבו במקורן למען חוג צר של ידידים, הן פרוזה מיוחדת, יפה עד להפליא וחד פעמית``. יורם קניוק, ``דבר השבוע``. ``ציטטה יפה מקריגור בדבר טיבו של הוגה הדעות הסובייקטיבי היא המבוא והפירוש לאוסף הוואריאציות, שהן בוודאי צורת הגות מיוחדת עד מאוד בנופה של הספרות הישראלית העכשווית. הוואריאציות של גבריאל מוקד מוכרות זה מכבר לקוראי הספרות האוונגארדית... והן אף קנו להן מעריצים לא מעטים. אין זה חומר השווה לכל נפש, כמובן... הוואריאציות הן מיני משלים, או אלגוריות, אלא אם כן תאמר שהן מסות פילוסופיות, אלא אם כן תאמר שהן קטעי אוטוביוגרפיה, אלא אם כן תאמר שהן פואמות בפרוזה``. יורם ברונובסקי, ``הארץ`` ``החושניות הרבה ותחושת ההרפתקאה, המצטרפת למושגי ``ספרים``, ``סיפורת`` ו``שפה`` בעולמו של גבריאל מוקד, היא מן הדברים הזוהרים ביותר בכתיבתו... הוואריאציות הן כמעט יומן אישי, אלא שיומן אישי הוא כתיבת חוויות, ואילו הוואריאציות של מוקד הן מיפוי חוויות... לא פעם באמצעות טורי אסוציאציות עשירים ו``בלתי אפשריים``; מין האלכימיה עיוורת ומזהירה``. מנחם בן, ``משא`` ``הוואריאציות הן טקסטים פילוסופיים לא פחות משהן טקסטים ספרותיים. כתיבה פילוסופית ספרותית אופיינית להשקפת עולם אקזיסטנציאליסטית, והוואריאציות, אכן, מעידות על השקפת עולם כזאת... הן גם קרובות לתחום הסיפורת הפנטסטית המודרנית והפוסט מודרנית...`` אורציון ברתנא, ``ידיעות אחרונות`` ``תהליך הניכור הינו, כאמור, תהליך הנראה לעין: קילומטרז` הקרבות של מפקד הפרטיזנים מעומת עם דפתראות של בית הספר לפיקוד ומטה, מחשבה קיומית פרטיזנית מעומתת עם הגות סדורה, ומן העימות מתבררים הסיכויים והסיכונים של העמדת מודל ארעי מול צופן `האמת הקיסרית` של האקדמיה`` רוני סומק, ``עתון 77`` ``הוואריאציות הן יומן קיומי.. כמעט מערכת חשבונאית של זכות-חובה בתחום אפשרויות התיוג העצמי בתוך מצבים, שהם תמיסה אמורפית של מיתוס ומהומה יומיומית... תרגילי סדר ספרטניים של אגו מורעב למדרגי עדיפויות בתוך מציאות, שכל מידרגיה נתונים בהתמוטטות מתמדת... בקיצור: טקסטים...`` דוד אבידן, מתוך מכתב פרטי מבחר קודם של הוואריאציות ראה אור בשנת 1979, והמבחר המורחב הנוכחי כולל טקסטים שנכתבו במהלך שנות השמונים והתשעים, וכן טקסטים מעשורים קודמים המכונסים לראשונה....

3.
4.
מחוץ ומעבר להמולה ה"מיגדרית", הפוליטית מיידית והממותגת, מנהלים שני המשוררים, אריק א. ועמוס אדלהייט, דיאלוג טכסטואלי עם דורות קודמים של המודרניזם העברי, ובמיוחד עם יוצרי "דור המדינה" המרכזיים. אך הם גם פותחים נתיבים חדשים של חווייה ושל שפה....

5.
6.
7.
8.
9.
הספר "בזמן אמיתי" מכיל 94 מאמרים על ספרות דור-המדינה, שפורסמו בכתבי-עת ובמוספי-ספרות, החל מהמחצית הראשונה של שנות ה-50 ועד שנת 2010 וטרם כונסו בספר. במאמרים הללו ובכתב-העת "עכשיו" שייסד, היפנה פרופסור גבריאל מוקד תשומת-לב ליוצרים צעירים שהיו לעיתים תכופות לא-ידועים או מעוררי-מחלוקת בשעתם, אשר נתפרסמו מאוד לאחר-מכן, ואף נהפכו ליוצרים "קאנוניים". גבריאל מוקד גם הצביע בזמן אמיתי, כלומר בעת פירסום ראשון של היצירות עצמן, על קווי-אופי מרכזיים וחדשים של דור-המדינה בספרות העברית. לא פעם עוררה עמדתו העצמאית והנועזת מחלוקות, ולא פעם שילם בגינה מחיר של בידוד וכמעט חרם, אולם עם חלוף השנים הוכחה עמדתו כלפי יוצרים ויצירות כנכונה. ספר זה, מכנס גבריאל מוקד, בפעם הראשונה את מסות הביקורת שפרסם בבמות הספרותיות המרכזיות מאז שנת 1954 ועד היום. מסות אלו, המסודרות בסדר כרונולוגי וכמעט ללא שינוי מנוסחן המקורי, מתמקדות בעניינים הנוגעים לספרות העברית של בתקופה זו. מדובר בסיכום עקרוני וחשוב של מבקר ספרות ותרבות שהעמיד תפיסת עולם הגותית רחבת יריעה תוך מעקב צמוד, ובזמן אמת, אחר ההתפתחויות החדישות ביותר בספרות העברית, כפי שהן משתקפות על רקע היסטורי ותרבותי וכן על רקע התפתחויות בספרות העולמית. אין ספק שספר זה מעניק גושפנקא סופית למעמדו של גבריאל מוקד כיורשם הבלתי מעורער של גדולי המבקרים של הספרות העברית: דוד פרישמן, חיים יוסף ברנר וברוך קורצווייל....

10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
בארבע–עשרה רשימות קצרות - "אֶטיוּדים" כלשונו - פורשׂ חוקר הספרות והעורך הנודע, פרופ' גבריאל מוקד, מבט פנורמי ועם זאת אינטימי על שירתה של מאיה בז'רנו. מוקד, שהיה הראשון לפרסם את שיריה בשלהי שנות השבעים של המאה העשרים (ב׳עכשיו׳), סובֵר שבז'רנו היא "הדמות המרכזית בשירתנו משלהי שנות השבעים ואילך עד ימינו אלה" וששירתה היא "מסע לארץ הפלאות של הדיוּק". מבטה המשוכלל של בז'רנו, הבוחן את המיתוס והיומיום, את התודעה והדִמיוֹן, את הנפש והגוף, ניכר החל ב'בת יענה', ספר שיריה הראשון, עבור בשירי "עיבוד נתונים" שהעניקו לה מעמד מיוחד בשירה העברית של דור–המדינה ועד לספרה 'פגישה עם השחקנים', שראה אור לאחר כינוס מבחר מקיף משיריה (תדרים). בשערו השני של ספר זה ניתן מבחר ממצה משיריה של בז'רנו, כלת פרס ביאליק לשנת 2003 , שנערך בידי המשוררת עצמה....

23.
24.
בראשית שנות האלפיים פרץ לזירת הספרות בישראל כוח חדש ומפתיע – בוודאי בשל איכות יצירותיו, אבל גם על שום הרקע שלו, תחום מדעי הטבע, המרוחק שנות אור מעסקי הרוח, כך על פי התפיסה הרווחת. (מפתיע גם גילו המבוגר, ספרו הראשון פורסם כשהוא בן 73.)פרופסור דב בהט הוא אחד הגיאולוגים המובילים בעולם בתחום הסידוק בסלעים. הוא התמחה בחקר הגיאולוגיה והסדקים בקרום כדור הארץ וכיהן כדיקן הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת בן גוריון, כראש המחלקה לגיאולוגיה ומינרלוגיה וכרקטור האוניברסיטה. הגיאולוגיה ציוותה עליו במשך השנים את ריסון תשוקתו לכתיבת ספרות עברית. אבל בגיל 70, עם צאתו לגמלאות, התמסר בהט לכתיבה בכל מאודו. עד עתה פרסם 20 ספרים – רומנים, אסופות סיפורים קצרים ושירה, ומשנת 2013 רואים ספריו אור בהוצאת ״טוטם״, בעריכת לילי פרי.כאיש מדע מובהק מתאר בהט בקעים, מעתקים ורעידות, שמאיימים למחות את החברה האנושית מעל פני האדמה – ממש כשם שהשברים הגיאולוגיים אורבים לנפשנו מתחתיה. ביד אמן ייחודית, מקורית, מושחזת ורבת קסם מפנה בהט את מבטו לבחינת הסדקים והבקיעים בנפש האדם היחיד, ובחברה כולה – הן בפרוזה והן בשירה.הדמויות בסיפוריו ובשיריו של בהט ישראליות מאוד, ובה במידה הן אוניברסליות. אנשי אקדמיה, עולים חדשים, פוליטיקאים, הורים וילדים מתבגרים, גברים ונשים מכל שדרות החברה – כל אלה מונעים בידי דחפים בסיסיים, גבוהים ונמוכים – התשוקה לאמת והתשוקה לכבוד, התשוקה לאהבת נפש ולאהבת גוף, להישג מקצועי ולהכרה – הכול בערבוביה אנושית צבעונית כל כך, שבנקל נזהה בה את עצמנו.בספר זה נאספו מבקרי וחוקרי ספרות מובילים כדי לנתח את יצירתו של דב בהט – השירים, הסיפורים והרומנים – ובתוך כך, מבלי משים, לשרטט את פניה של מדינת ישראל בעת הזאת....


חבל שמוקד הקדיש יותר זמן לעריכה מאשר ליצירה, זה ממש אוצר בלום!... המשך לקרוא
מלבד כמה תמונות נוגעות ללב, כמו האדם הבודד המתעטף בדגל המדינה במיטתו בתור שמיכה, או אדם האובססיבי לחליפה שהוא לובש, רוב הספר הזה הוא בליל ש... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ