תור היירדל

תור היירדל

סופר


1.
תור היירדאל 1914 –2002 ביולוג ימי נורבגי שעסק באתנולוגיה. הוא התפרסם בשל מסע "קון טיקי" ומסע "רע" ארגן במטרה להוכיח שילידי פולינזיה היגרו מאמריקה-הדרומית ולא מדרום- מזרח אסיה כפי שסברו, ובשל מסעות נוספים דומים. היירדאל למד זואולוגיה וגיאוגרפיה באוניברסיטת אוסלו ובמקביל הכין את המסע הראשון שלו מסע ´קון טיקי´. מסע "קון טיקי" יצא מנמל קאלאו שבפרו והגיעו כעבור מאה ואחת ימים 7 באוגוסט 1947 ו-8,000 ק"מ לשונית רארויה שבאיי טואמוטו. במסע זה הקפידו אנשי הצוות להשתמש רק באמצעים ובמזונות שהיו בידי האינדיאנים למעט שימוש באלחוט ושימורי מזון. במהלך המסע אכלו אנשי הצוות בעיקר דגים, כרישים טונה ודג הדולפינים שדגו בקלות מהאוקיינוס. המסע הוכיח כי לא היו מגבלות טכניות שיכלו למנוע מתושבי פרו הקדומים להתיישב בפולינזיה. הספר ´קון טיקי´ שכתב היירדאל בעקבות המסע היה לרב- מכר ותורגם ל-70 שפות. הסרט הדוקומנטרי על פעילות המשלחת זכה בפרס האוסקר לשנת 1952. למרות הצלחת המסע, גם כיום רוב האנתרופולוגים אינם מקבלים את התאוריות של היירדאל. התאוריה המקובלת על בסיס הוכחות פיזית וגנטיות היא שפולינזיה יושבה בהדרגה על ידי תושבים שמקורם באסיה. את שני מסעות "רע" ערך תור היירדאל בשנת 1969-1970 היירדאל במחקרו על ניווט בתקופה הקדומה מיקד התענינותו בספינות הגומא העתיקות. הדעה המקובלת הייתה שספינות אלה אינן מסוגלות לשוט בים הפתוח מעבר לשבועיים משום ספיגת המים בקני הגומא שתביא לטביעתן. היירדאל האמין, כי המדע של ימינו המעיט ביכולות של כלי השיט הקדומים ולקח על עצמו להוכיח זאת בניסוי. בשנת 1969 הוא קנה 12 טון של קני פפירוס ויחד עם מומחים בנה כלי שיט בסגנון עתיק. התוצאה הייתה ספינה באורך 15 מ´, שהושקה בנמל סאפי במרוקו. כמאמין בשיתוף פעולה, ציוות היירדאל את הספינה "רע 1" בשבעה אנשים משבע אומות שונות. הספינה עצמה נשאה דגל של האומות המאוחדות. הספינה הפליגה למרחק 4200 ק"מ עד שסערות אילצו את הצוות לנטוש את הספינה. עשרה חודשים אחר כך ב-17 במאי 1970, חזר היירדאל לנסות את אותו מסע עם ספינה קטנה יותר "רע 2" שנבנתה בידי אינדיאנים מאגם טיטיקקה, הנחשבים עד היום לבוני ספינות הגומא הטובים בעולם. הספינה עברה 5200 ק"מ בנתיב הרחב ביותר באוקיינוס האטלנטי מסאפי לברבאדוס 480 ק"מ ב-57 יום. עד פה מסעות "רע". בשנת 1977 בניסיון להוכיח כי בין התרבויות הקדומות של מצרים, מסופוטמיה ועמק האינדוס היה קשר קבוע, בנה היירדאל ספינה נוספת מגומא. הספינה "טיגריס" (השם הבינלאומי של נהר החידקל) נבנתה בעיראק, אך לאחר מסע ארוך בים האדום לא קיבלה הספינה אישור לעגון באף אחד מהנמלים המתוכננים בשל מלחמות אזרחים. הנמל היחידי שהתיר להם לעגון היה נמל ג´יבוטי, ושם ב-3 באפריל 1978, כפעולה הפגנתית כנגד אדישות העולם העלה את הספינה באש. בשנים האחרונות לחייו חי היירדאל בטנריף שבאיים הקנריים שם חקר את הפירמידות של גוימאר והשתתף בהקמת פארק אתנולוגי הכולל את הפירמידות, מוזיאון ומרכז מחקר. הוא השתתף במשלחות מחקר שונות לאיים המלדיביים, ולאי הפסחא. בשנת 2001, שנה לפני מותו, השתתף היירדאל במשלחת מחקר לים אזוב ברוסיה כשהוא בן למעלה משמונים. תור היירדל מת-18 באפריל 2002....


אני חושבת שכל ספר היסטוריה או ארכיאולוגיה, שנכתב בעקבות מחקר בצורה אמינה, ראוי לתהילת עולם. וכזה הוא "אקו אקו" שכתב תור היירדל אחרי שנה של מ... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ