אביגדור שנאן

אביגדור שנאן

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (45):
ספרי קריאה, כללי, רשימה, כללי, דתות ומיתולוגיות, לקריאה עתידית, קריית אתא, = ניתן להשיג בחיפה (זמנית) = , לרכוש, יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה, תנך- וספרות תנכית, ספרי עיון, אוניברסיטה משודרת, ספרים שקראתי, קריאה, לקניה עכשווית, למכירה עד 20 ש'ח, ספרי עיון, דתות ואמונות למכירה, עוד ...
1.
"פרקי אבות" הוא אוסף של אמרות חכמה ומוסר הכולל את דבריהם של עשרות חכמים, אשר התבוננו סביבותיהם בעין בוחנת והצביעו בלשון חדה ותמציתית על הדרך שראוי לאדם ללכת בה. מאות פירושים נכתבו במהלך השנים על חיבור קצר זה, בכל תפוצות ישראל ומחוצה לו גם יחד. "פרקי אבות - פירוש ישראלי חדש" מכוון אל הקורא הישראלי ומבקש ליצוק יין ישן ועתיק זה בקנקן חדש, כשעל שלושה דברים הוא עומד: על פירוש בהיר שיסודו בממצאי המחקר והידע המצטבר של הדורות האחרונים; על דיונים המקשרים את דברי המסכת אל החברה הישראלית ומוסדות המדינה, אל לוח השנה היהודי והישראלי ואל השפה העברית ואתרי הארץ; ועל יצירות אמנות המשולבות במהלך הדברים ומעניקות להם פירוש מרהיב עין. הספר פתוח לרווחה וכל הרוצה ללמוד מחכמת כל הדורות - יבוא וילמד....

2.
איש היה בישראל, חשוע שמו. קצרות היו שנות חייו, אך דמותו הותירה רושם בל יימחה על קורות העולם באלפיים השנים האחרונות. איך כל דרך לבטא עד תום את עוצמת נוכחותו של ישו בתולדות האנושות ואת הכמות הבלתי נתפסת של יצירות אמנות, ספרים, סמלים ודיונים שהוקדשו לו. גם היהדות לא נחלצה מהתמודדות של "אותו האיש", שהיה בשר מבשרה ואשר חי ופעל כל ימיו אך ורק בקרב בני עמו. והנה עתה, סמוך לראשית האלף השלישית ללידתו, ראוי לבחון ולגלות מה נאמר עליו בספרות היהודית מאז ועד הלום: בתקופה העתיקה בארץ ישראל ובבל, בימי-הבניים במזרח ובמערב, ביצירה המחקרית ובספרות החדשה במדינת ישראל ובתפוצות. היצירות הנכללות בספר זה מהוות מבחר מגוון ומרתק מן הספרות יהודית, ובן פורשות בפנינו עולם עשיר, חי ותוסס של סגנונות, תכנים ואמונות. לא רק דמותו של ישו משתקפת בשלל צבעים ואורות, אלא גם הספרות היהודית לדורותיה. "אותו האיש" הוא ספר על ישו ועל הספרות היהודית, המתוארים כדרמה אנושית מרגשת, מדהימה, מפעימה ומעוררת מחשבה. אין קוראים שלא יופתעו מן הדברים שחשבו יהודים על ישו ומן היצירתיות וההעזה שבהעלאתם על הכתב. "אותו האיש" הוא נדבך נוסף במסגרת זו שמטרתה להציג את תולדות ישראל וספרותו באופן מושך ובהיר ובלשון השווה לכל נפש....

3.
אלפיים שנה של תרבות וידע ותולדות חיוניותו המתמדת של העם היהודי כונסו בסידור "אבי חי", שנערך עתה על-פי הרוח הדינמית של החיים המודרניים. סידור "אבי חי" נועד להעשיר את הידע, הרוח והנפש של כל בית בישראל. ייחודו של סידור זה בכך שהוא מותאם - הם מבחינת ארגונו והן מבחינת עיצובו - לרוח היהודית כפי שהיא מתבטאת בשנת אלפיים. לסידור "אבי חי" שני כרכים: "לבית ולמשפחה" ו- "ליום השבת", שיטה וסדר בהירים מאד ומאירי - עיניים , אשר אינם נעדרים מימד של קדושה ומשמעות, אותם יוכל כל קורא בסידור לגלות על-פי שיטתו וצרכיו. הסידור כולל את הברכות, התפילות והטקסטים המלווים את מחזור חייו של כל אדם ואדם בישראל: מבשורה עד לידת בת או בן ועד מועדי אבלות וימי זיכרון. ובין אלה לאלה ציונם ואפיונם של ראשי חודשים, החגים והמועדים המארגנים את מחזור השנה. הסידור מלווה בביאורי מילים לתפילות השונות, ובמראי-מקום מדויקים לפסוקי המקרא או למקורות אחרים משם הן נלקחו. כמו כן, שזור הסידור בהסברים עדכניים ומעמיקים במיוחד, שעניינם ליצור חיבור היסטורי, רעיוני וספרותי בין עבר להווה, בים המסורת המקודשת לבין הידע המתחדש, בין עדות אשכנז לעדות המזרח, בין החילוני לדתי, ובין התפילה החווייתית והלימוד העיוני....

4.
ספרות האגדה של חז”ל, שנתחברה בעיקר בארץ-ישראל במאות הראשונות לספירה המקובלת, לא הייתה בחינת "ספרות לבדד חשבון". כמוה כעץ ענף ורב-הוד: שורשיה יורדים עד לתקופת המקרא, עליה וזלזליה מגיעים הרחק אל ימיי-ביניים, ואף גזעה, עיקר עיקרה, שולח ענפים, מהם דקים מהם עבים, לכל עבר, אל עולמות ספרותיים ותרבותיים בני זמנם של חז”ל. חיבור זה מבקש לתאר בקצרה את הספרויות והתרבויות העיקריות הנושקות לספרות האגדה של חז"ל, הן מבית - בקרב עם ישראל - הן מחוצה לו. וכן להצביע על הזיקות המגוונות וקשרי הקשרים שבין אגדתם של חכמינו לבין העולמות שעמם באו במגע, ודרך אגב גם להטעים את הקורא במעט מן השאלות שעוסקים בהן חוקרי ספרות חז"ל. הדיון מלווה בדוגמאות מרובות, שנבחרו בעיקר בשל היותו משברות את האוזן ומהנות את הלב....

5.
6.
7.
8.
9.
התרגום הארמי היה בן-לוויה נאמן לקריאת התורה בשבתות ובחגים בבתי-הכנסת של עם ישראל. התרגום לא בא רק לבאר את התורה אלא גם להרחיבה ולהעשירה, ללמוד ממנה לקח ולקרבה אל חייהם ואל עולמם של המאזינים לקריאתה. למזלנו הטוב שימרה לנו המסורת כמה וכמה טכסטים שמוצאם בפעילות ציבורית-חינוכית זו, והמופלא שבכולם הוא התרגום הארמי המיוחס ליונתן בן עוזיאל. תרגום זה משופע בתוספות על דברי התורה ומשובץ במסורות אגדיות צבעוניות למכביר. מחקר זה הוא הניסיון הראשון לעמוד בפרוטרוט ותוך הדגמה מרובה על טיבו הספרותי של התרגום ועל תפיסת עולמו, על מקורותיו ועל זמנו – והכול על רקע תרגומי תורה אחרים מכאן ועולמה המגוון של ספרות חז"ל מכאן. הספר עשיר בדוגמאות של קטעי תרגום אגדיים (מתורגמים לעברית), והקריאה בו מביאה עמה ניחוחות וטעמים מאווירת בית-הכנסת הקדום ומעולמה של החברה היהודית בארץ-ישראל בתקופה הרומית-ביזנטית והמוסלמית הקדומה. ...

10.
אביגדור שנאן,שמריהו טלמון,מנחם כהנא,יוסף יהלום,יוסף טובי,חניטה גוטבלאט,מנוחה גלבוע,מונעם חדד,בן ציון פישלר,זהר עמר וטוני פרידמן,רונית גדיש ועינת גונן...

11.
למעלה מארבעים שנה תורם פרופ' שנאן למחקר מדעי היהדות, בעיקר בחקר המדרש, הסיפור המקראי המורחב, התרגום הארמי לתורה וסידור התפילה. עם פרישתו מהוראה בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים מובא לפניכם ספר ייחודי זה, המורכב משישה עשר מאמרים שאותם בחר פרופ' שנאן מתוך עשרות מאמריו. ייחודו של הספר הוא בכך שלצד כל מאמר מובאת תגובה קצרה שהיא בבחינת תוספת, הארה, ניתוח או יישום הדברים בשדות חדשים. התגובות הן פרי עטם של ארבעה-עשר הדוקטורים שאותם הדריך פרופ' שנאן (נכון לכתיבת שורות אלה), ואליהם נוספו בנו- ד"ר נתאי שנאן, וחברו- פרופ' יאיר זקוביץ. הכותבים מייצגים מגוון דעות, השקפות, זהויות וארצות מוצא, ובכך משקפים משהו מהשפעתו של פרופ' שנאן, אשר תלמידיו פזורים בכל רחבי הארץ וברחבי העולם....

12.
13.
14.
הספר כולל מבחר מאמרים פרי עטם של חשובי החוקרים במדעי היהדות, בארץ ובחו"ל, על יצירותיהם של חכמי ישראל שעסקו בפירוש התנ"ך וברעיונותיו. הלכה ודרשות, מוסר ומחשבה, שאלות טקסטואליות, לשון וסיפורת וסמלים העולים מן התנ"ך, ועל גביהם ספרות חז"ל ופרשנות ימי הביניים – כל אלה עיצבו את תרבותם והשקפת עולמם של חכמים לאורך הדורות ועמדו ביסוד כתביהם, מן הזמן העתיק ועד העת החדשה.   הספר מוקדש לכבודו של פרופ' חננאל מאק, חוקר פורה במדעי היהדות ומרצה אהוב, חתן פרס ביאליק, שפרסם מחקרים רבים וחשובים בתחום המדרש, התפילה, ספרות בית שני, ופרשנות התנ"ך מימי הביניים עד הספרות החדשה. תרומתו המחקרית רבה ביותר בתחום שבו עוסק ספר זה – התנ"ך כבסיס לרעיונותיהם של חז"ל ושל חכמי ימי הביניים, והדמויות המקראיות בעיניהם....

15.
בוקר השבת או החג בבית הכנסת. זה עתה סיימו את קריאת התורה, שהיא לא אחת ארוכה, ובה לעיתים קרוב למאתיים פסוקים, אם לא למעלה מזה. והנה, מתברר שלא די בכך, כי בסופה מוזמן אל הבימה אדם נוסף הקורא עוד קטע, והפעם מספרי הנביאים הראשונים או האחרונים. זו היא ההפטרה, והיא מעוררת שאלות רבות: - מה פירוש השם הפטרה, מתי באה לעולם ולשם מה?- כיצד נבחרה מתוך שפע הטקסטים שבקובץ ספרי הנביאים הראשונים והאחרונים?- האם יש קשר בינה לבין קריאת התורה, ואם כן – מה הוא?- האם כל באי בתי הכנסת בכל עדות ישראל קוראים באותם שבתות וחגים את אותה הפשרה בדיוק? על שאלות אלו ואחרות בא ספר זה להשיב, תוך דיון בשבעה מנהגים שונים של קריאת הפטרות, אלו הנהוגים בימינו וזה שנהג בתקופת המשנה והתלמוד. במרכז הדיון עומדת שאלת הקשר בין ההפטרות לבין הקריאות בתורה, אך היא מתרחבת לעיסוק בחמישים וארבעה נושאים השאובים מן המקרא ומספרות האגדה הצבעונית: לידות פלאיות, זיקנה וזקנים, שירת נשים, שמן זית, מצורעים ומצורעות, נקיון כפיים של מנהיגים, ועוד ועוד.הספר מציע גישה חדשה ורעננה לעיסוק בעולם המורכב של ההפטרות, בלשון השווה לכל נפש, מנקודת מבט שטרם זכתה לטיפול הראוי לה. אביגדור שנאן הוא פרופסור (אמריטוס) בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים והיועץ האקדמי של בית אבי חי בירושלים. הוא מרבה להרצות וללמד במסגרות שונות בארץ ובעולם, להפצת ידע התרבות היהודית־הישראלית לכל הרוצה לבוא וללמוד.ספריו האחרים, שראו אור בהוצאת "ידיעות ספרים", הם רבי המכר סידור אבי חי (תש"ס), פרקי אבות (תשס"ט), ושני רבי מכר שראו אור בשיתוף עם עמיתו למחקר, פרופ' יאיר זקוביץ: לא כך כתוב בתנ"ך (תשס"ד) והמשכו, גם כך לא כתוב בתנ"ך (תשס"ט). בסדרת "פירוש ישראלי חדש" ראו אור בעריכתו או בהשתתפותו ספר יונה וכל חמש המגילות. בספר זה באה אפוא לסיומה סדרת הספרים שעניינם בפעילות בית הכנסת, אז ועכשיו....

16.
מגילת איכה, על חמש הקינות שבה, מעלה בזיכרון קוראיה את זוועות חורבן יהודה וירושלים ואת מנת גורלם האכזר של יושביהן מיד נבוכדנאצר מלך בבל. אך "איכה" איננה רק קינה על חורבן הבית הראשון, וכל מי שקרא בה – ביאר אותה או הרחיב בדרכים מגוונות את יריעתה – קונן גם על חורבן הבית השני בימי הרומאים ועל כל צרה וצוקה שניחתה על ראש עם ישראל בשנות גלותם הארוכות, במזרח ובמערב גם יחד. סבלם של היהודים לאורך הדורות עורר יוצרים רבים – סופרים ומשוררים, היסטוריונים ודרשנים – לתאר את אירועי זמנם כשהם שבים אל מגילת איכה ויונקים ממנה ומכאבה. ואין צריך לומר שהקורא במגילה בימינו אינו יכול שלא לחוש בכוחה של המגילה להכיל בקינותיה גם את שואת היהודים במאה העשרים. הספר המונח בזה בפני הקוראים הוא פירוש ספרותי-רעיוני למגילת איכה, אך הקורא יוכל למצוא בו יותר מזה: הספר יאפשר לו לעקוב גם אחרי הרושם שהותירה מגילת איכה בספרות עם ישראל לדורותיו: בספרות חז"ל, בתרגומי המקרא העתיקים, בספרות ימי הביניים, בדברי פרשנים ובשירת הקודש, ועד ליצירות העת החדשה, שירה ופרוזה, המוסיפות משלהן לאנחותיהן של קינות העבר. ההרחבות המלוות את הפירוש מפגישות אפוא את הקורא עם מדפים רבים בארון הספרים היהודי, אך גם עם הלשון העברית שבפינו ועם מראות הארץ בעבר ובהווה. כן שולבו בספר יצירות אמנות, כרזות ותצלומים המעידים בדרכם שלהם על יציאת המגילה מעולם הקודש אל עולם החולין והתקבלותה ופרשנותה בחיי הרוח של החברה הישראלית רבת הפנים. יאיר זקוביץ הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה על שם האב טקצ'י אוצוקי בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים. אביגדור שנאן הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה למדעי היהדות על שם פרופ' יצחק בקר בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים, ומכהן גם כיועץ האקדמי של קרן אבי חי. שני המחברים פרסמו יחדיו את רבי המכר: "לא כך כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים, 2004), את המשכו – "גם כך לא כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים, 2009) ואת "ספר יונה – פירוש ישראלי חדש" (ידיעות ספרים, 2015). הם מרבים ללמד ולהרצות יחדיו במסגרות שונות, באוניברסיטה העברית בירושלים ובמקומות רבים נוספים, בארץ ובעולם....

17.
ספרות האגדה של חז"ל, שנתחברה בעיקר בארץ ישראל במאות הראשונות לספירה המקובלת, לא הייתה בחינת "ספרות לבדד תשכון". כמוה כעץ ענף ורב-הוד: שורשיה יורדים עד לתקופת המקרא, עליה וזלזליה מגיעים הרחק אל ימי הביניים, ואף גזעה, עיקר עיקרה, שולח ענפים, מהם דקים מהם עבים, לכל עבר, אל עולמות ספרותיים-תרבותיים בני זמנם של חז"ל. חיבור זה מבקש לתאר בקצרה את הספרויות והתרבויות העיקריות הנושקות לספרות האגדה של חז"ל, הן מבית - בקרב עם ישראל - הן מחוצה לו, וכן להצביע על הזיקות המגוונות וקשרי הקשרים שבין אגדתם של חכמינו לבין העולמות שעמם באו במגע, ודרך אגב להטעים את הקורא במעט מן השאלות שעוסקים בהן חוקרי ספרות חז"ל. הדיון מלווה בדוגמאות מרובות, שנבחרו בעיקר בשל היותן משברות את האוזן ומהנות את הלב....


כותרת הספר "עולמה של ספרות האגדה" קצת מטעה מכיוון שהספר לא מתיימר להציג את ספרות האגדה העצומה בהיקפה אלה מתמקד בסקירת העולם הספרותי והתרב... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב
ציטוטים נפלאים כמו: "רבי מתיה בן חרש אומר, הוי מקדים לשלום כל אדם; והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים" האירו את עיניי וגרמו לי לקרוא עוד ס... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
מזמן לא נתקלתי בספר שהפער בין התוכן שלו לבין הציפייה שלי מהכותרת שלו גדול כל כך. חשבתי שזה ספר מבוא לספרות האגדה והמדרש של חז"ל, אך הוא לא.... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב
אחד מספרי העיון הטובים שקראתי. כל מי ששואל את עצמו איך נתפש האיש (ישו) ולא הדת (הנוצרית) בעיני היהודים לאורך התקופות, יקבל כאן תשובה. כמובן ש... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
הִלֵּל אוֹמֵר: אַל תִּפְרוֹש מן הַצִּיבּוּר, וְאַל תֵּאֲמֵן בְּעַצְמְךָ עַד יוֹם מוֹתְךָ, וְאַל תָּדִין אֶת חֲבֵרְךָ עַד שֶׁתַּגִּיעַ ... המשך לקרוא
12 אהבו · אהבתי · הגב
קצת שיטחי ובלתי מספק. מעט מאוד אנו יודעים על האיש ישו. לעניות דעתי הוא בהחלט היה מבין הדמויות הגדולות ביותר באנושות העולמית, והא היה יהודי,... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב

עוד ...




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ