שמעון בלס

שמעון בלס

סופר

נולד בבגדאד ב-1930 ועלה לארץ ב-1951. לפני שהחל בכתיבה עברית, פירסם את ביכורי יצירתו בערבית, תחילה בעיראק ואחר-כך בישראל. עסק בעתונות, למד באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת "סורבון" בפאריס ופירסם מחקרים בתחום הספרות הערבית המודרנית. נוסף לכל שמעון בלס הוא גם מרצה לספרות ערבית באוניברסיטת חיפה.

» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (41):
1ג-סלון, ילדים 8-12, = ספרים שעניינו אותי ואין לי אותם =, עיון, רשימת קריאה של חמדת, מי הבא בתור, רוצה לקרוא, ספרים מצויינים, רוצה לקרוא, ים כחול עיר וחול - תל אביב, כשלסבתא יהיו מדפים, עדות ישראל, ארץ ישראל - יישובים, סיפורת - מקור, תל-אביב, זלי תקרא בהמשך, ספרים שקראתי ב 2015, קריאה - מבוגרות.ים, ישראל בתפוצות, עוד ...
1.
2.
המילים הפותחות את הטרילוגיה המרתקת תל-אביב מזרח מאת שמעון בלם הן בערבית. בכך מסמן בלס כבר מן ההתחלה את העמדה שלו כלפי הזהות האישית והפוליטית שממנה נכתב הרומן: בלס הוא, במופגן, בעל זהות של יהודי-ערבי,זהות שמחברת שני רכיבי זהות קשים לאיחוי, יהודיות וערביות, ואשר נכנסת אל הספרות העברית ממקום לא צפוי ולא שגרתי. הטרילוגיה תל - אביב מזרח היא מאמץ אמיץ לייצר בספרות העברית מבנה ספרותי שייכתב מן העמדה החריגה והייחודית של יהודי-ערבי והיא כוללת את המעברה ואת תל - אביב מזרח שנכתבו בשנות הששים, ואת ילדי חוץ שנכתב בשנות התשעים ומתפרסם כאן לראשונה. הטרילוגיה משרטטת את גלגולי המהגרים מעיראק החל משנות החמישים, תקופת המעברות, עבור במגורים ב"שכונת התקווה" ועד לחלק האחרון, המתחקה אחר חיי המהגרים מעיראק בתל - אביב ומסתיים ברצח רבין ב1995 - . באורח חריג ואמיץ מעמיד עצמו הרומן הזה אל מול הקאנון של הספרות הישראלית. יחד עם זאת האלטרנטיבה שמציע הרומן אינה מעמידה ניגוד דיכוטומי בין מזרח ומערב, ניגוד שהיה הופך אותו קל לאימוץ או קל לדחייה. במקום זאת יצר בלס עמדת בינים, אשר כשם שאינה יכולה להתקבל באופן מוחלט על ידי הקאנון הספרותי היא גם אינה ניתנת לביטול מוחלט. באמצעות תודעה עצמית של סופר ישראלי המגדיר עצמו מלכתחילה כבעל מקור כפול: יהודי - ערבי, מקור לא אחיד והטרונני, מערערת יצירתו של בלס על התפיסה ההגמונית של ספרות 'דור המדינה' כספרות 'שראלית ילידית' הטוענת לאוניברסאליזם ולבעלות על ייצוג המציאות הנכון והסמכותי של הישראליות. שמעון בלס פרסם ספרים רבים וביניהם: חדר נעול (1980), חורף אחרון (1984), והוא אחר (1991), אותות סתיו (1992), ו - סולו (1998)...

3.
4.
5.
בספרו "בגוף ראשון" מגולל שמעון בלס בסגנון כובש לב ומרגש את מסלול חייו בין בגדאד לתל-אביב. זהו ספר המשרטט ברגישות את צמיחתו של אינטלקטואל וסופר על מרחב התפר התוסס והטעון שבין התרבות העברית לתרבות הערבית. שמעון בלס (יליד 1930) נמשך לכתיבה מגיל צעיר. בעודו תלמיד תיכון כבר שימש כתב של שבועון מצרי. בגיל שש-עשרה הצטרף למפלגה הקומוניסטית שפעלה בעירק במחתרת ועם תום לימודיו עבד שנים אחדות במשרדו של חבר הסנאט העיראקי עזרא מנחם דניאל. בשנת 1951, עם גבור מסע הרדיפות של השלטון נגד כוחות השמאל, הוא החליט להיפרד מעיר מולדתו ולהתנסות בחיים חדשים בישראל. בישראל הוא המשיך לכתוב ולפרסם בערבית, אך בהדרגה עבר לכתיבה בעברית וגם עסק בתרגום ספרות עמרבית לעברית, במיוחד לאחר שהצטרף למערכת "קול העם" ככתב לעניינים ערביים בין השנים 1956-1961. בשנת 1964 הוא פרסם את הרומן הראשון שלו בעברית "המעברה", שעתיד להיות, כעבור עשרים שנה, חלק ראשון בטרילוגיה "תל-אביב מזרח" שפורסמה ב-2003. בין השנים 1971-1974 חי בפריס, שם כתב דוקטורט על השתקפות הסכסוך הישראלי-ערבי בספרות הערבית ועם שובו לארץ נמנה עם סגל ההוראה בחוג לשפה וספרות ערבית באוניברסיטת חיפה. מבין ספריו: "מול החומה", 1969; "אשעב מבגדאד", 1970; "התבהרות", 1972; "בעיר התחתית", 1979; "חדר נעול", 1980; "חורף אחרון", 1984; "היורש", 1987; "והוא אחר", 1991; "אותיות סתיו", 1992; "לא במקומה", 1994; "סולו", 1998; "תום הביקור", 2008. מחקריו כוללים את ספרו "...

6.
במרכז הרומן והוא אחר מאת שמעון בלס, שהתפרסם לראשונה ב-1991 (הוצאת זמורה ביתן) ורואה עתה אור במהדורה חדשה, ניצבת דמותו של אינטלקטואל יהודי עיראקי שהתאסלם בשנות השלושים של המאה שעברה. בערוב ימיו מספר אחמד הרון סוסן בדפי זכרונותיו (המסתמכים על סיפור חייו האמיתי של נסים סוסא, פקיד ממשלתי גבוה) את סיפור חייו מאז נידויו ממשפחתו עקב נישואיו לנוצריה שאותה הכיר בשנות חימודיו בארצות-הברית ועד הערב החגיגי בחסותו של צדאם חוסיין שנערך לרגל צאת הספר חדש מפרי עטו על תולדות היהודים. לאורך זכרונותיו עובר כחוט השני סיפור אהבתו הנואשת לאשתו הנוצריה שנאלץ להיפרד ממנה. הוא נולד בעיירה לחופי הפרת והיה אחד משלישיית ידיים שכל אחד מהם סלל לעצמו דרך משלו המבדילה אותו מהמסגרת המסרותית של המשפחה שבה גדל. אסעד היהודי שנהיה משורר חשוב ועורך כתב-עת ספרותי ראשון בעיראק. קאסם בן הפלאחים שלמד משפטים והיה קומוניסט לוחם למען הצדק חברתי. ואילו הוא שבחר בביטול זהותו המולדת ובאימוץ זהות חדשה....

7.
8.
9.
10.
11.
ארכיטקט בן 36, יליד אחד מכפרי המשולש, עורך ביקור בישראל לאחר שנות שהייה באירופה. הוא מעומת עם עברו ונזכר בפרשיות שיעצב את אישיותו וקבעו את דרכו בחיים, ובמרכזן פרשת-אהבה שהסעירה את נפשו. עולמו של צעיר ערבי שנאלץ לעקור מן הארץ, נחשף כאן בידי מספר אשר חיי הערבים מוכרים לו מקרוב. ...

12.
בימי פרשת דרייפוס שהסעירה את צרפת, ישב בפריז מחזאי ועיתונאי יהודי מצרי - הוא יעקב סנוא (צנוע) - והוציא עיתונים סטיריים הדורשים את סילוק הבריטים מעמק הנילוס. בראשית דרכו בתיאטרון זכה סופר זה להערצתו של הח'דיב איסמאעיל, אך עד מהרה עורר עליו את זעמו של השליט שציווה לגרשו ממצרים, כאשר החל להשמיע ביקורת על השלטון. דמותו של סנוא (צנוע) שימשה את המחבר ליצירת הדמות הבדויה של ז'אק סולו, אשר מצא עצמו בלב הטלטלה שפקדה את יהודי צרפת בימי ה"פרשה", אך נשאר נאמן לדרכו כלוחם בעד עצמאות מולדתו. דמותו של סופר יהודי ופטריוט מצרי מתוארת ברומן זה מנקודת מבטו של ידיד נאמן שחלק עמו בשעותיו הטובות והקשות. ...

13.
14.
15.
סיפורו של יהודי שהתאסלם בבגדד בתקופת המלחמה שבין אירן לעיראק, חיבר ספר מחקר תולדות היהודים. התאסלמותו הייתה מעין נקמה שלו במשפחתו ובאשתו שנפרדה ממנו. ברקע, תיאורים אותנטיים של מהפכות, המאבקים בין קבוצות קומוניסטיות, דתיות ומפלגות השלטון ועוד. לאורך כל הסיפור המרתק-משתרך סיפור אהבתו הנואשת אל אשתו שנטשה. שמעון בלס יליד עירק, היה מעורה בחיי הרוח והפוליטיקה בעיראק. מרצה לספרות ערבית באוניברסיטת חיפה ומחקריו בתחום הספרות הערבית ראו אור בשפות שונות....

16.
17.
18.
ביום הרומאן מסכם הגיבור את סיפור חייו: "אני יעקב דרורי בן שלושים וארבע, מהנדס כבישים, גרוש, אב לילדה, במלחמה ישבתי בבית, כי הרופאים פסלו אותי לשירות. אני מפוכח לגמרי, הכרתי את עצמי, ושוב לא אהיה בודד". תוכן הספר - דרכו רבת-הסבל והבדידות של יעקב דרורי, מן המבוכה אל ההתבהרות. ...

19.
20.
21.

למרות אחרית הדבר לספר הזה, שמצמצמת אותו לזווית הפוליטית הצרה, אני מבקש להניח את הפוסט ציונות בצד לרגע, ולהתייחס אליו בעיקר כרומן. הטרילוגי... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב
אחת הדרכים הטובות להכיר את האויב שלך הוא להכיר את דרך המחשבה שלו, ומהי דרך הטובה ביותר לביטוי המחשבה אם לא הכתיבה הספרותית. למרות שנת ההוצ... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
.הוא מספר את סיפור חייו של מלומד יהודי עירקי מאז נודה ע"י משפחתו בשל אהבתו ונישואין לאישה נוצרייה .שוזר את סיפור חייו האישי של אותו מלומד (... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
ספר טוב. גם הסופר טוב. רק חבל שזה לא שמעון בלס. זהו סבא שלי. יש שלא יאמינו לי, ויש שכן, כי דברים כאלו כבר קרו בעבר. כשסבא שלי, יעקב כהן, עלה ל... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ