ניצה אברבנאל

ניצה אברבנאל

סופר


1.
"חוה" ו"לילית" - כפל דמות בתפיסת הגבר את האשה. הדמות האחת - נוות בית, נאמנה, מסורה ואחראית למסגרת המשפחתית ולעומתה - הדמות היצרית, המושכת, שאינה כבולה למסגרות, הסוחפת להרפתקה ומאיימת על התא המשפחתי. בספר זה מנתחת המחברת ניתוח פסיכולוגי תוך שילוב הגותם ותורתם של פרויד ויונג את הכפילות בדמות האשה בספרות העברית החל מהאגדות הקשורות בבריאת אדם וחוה, לאורך מדרשים, סיפורים עממיים מימי הביניים ועד לספרות המאה התשע-עשרה והעשרים. היצירות הספרותיות בספר המוצגות בסדר היסטורי-כרונולוגי, מתארות לא רק את האשה כדמות מפוצלת אלא גם את תהליך ההסלמה באיפיונים ובתכונות של הפיצול הזה. ביטוייה של הסלמה זו הוא התערערות הולכת וגוברת של מוסד הנישואין, המאיימת על התרבות. ...

2.
קבוצות טיפוליות אנליטיות הן קבוצות הומוגניות מבחינת המין (gender): קבוצות גברים וקבוצות נשים. קבוצות אלה התקיימו במשך שנים רבות- לעיתים כעשרים שנה- כקבוצות פתוחות: אנשים שסיימו טיפול עזבו, ואנשים חדשים נכנסו לקבוצה. גרעין הקבוצה, אנשים ששהו בה שנים רבות, מיקומה וזמן עבודתה וכמובן, המנחה- היו קבועים. המחברת הרבתה לעסוק בקבוצות אלה משום שהבחינה, כי לקבוצה כזו יש פוטנציאל להגיע לרבדים העמוקים ביותר בחיי האדם ולרוב לתקן ולשנות רבדים אלה ולאפשר לאדם לבנות איכות חיים טובה יותר. לקבוצה יש יכולת לשמש מעין אם קמאית. הכוונה לאם טוטאלית, סימביוטית, בלתי נפרדת, שהקשר הראשוני שלה לתינוקה- בין אם זכר ובין נקבה – קובע את גורלו. זאת בהשוואה ליחסים עם אם אדיפלית, המתקיימים לאחר שחלה הפרדה בינה ובין תינוקה , ובקשר שבניהם יש מקום גם לאובייקטים חשובים אחרים , כמו אב, אחים ואחיות . בעוד שבשיחות אינדיבידואליות הקול הנשמע הוא קולה של האם האדיפלית, לקבוצה יש פוטנציאל להגיע לרובד הקדום יותר – לרובד הראשוני לפי הקודים של אם הקמאית. למסעות מדהימים אלה של אנשים בתוך הקבוצה ניתן ביטוי בספר זה המסכם עבודה של שנים....

3.
פר זה מאיר את גיבור האפוס המסופוטמי העתיק, הראשון בתולדות הציוויליזציה ? גלגלמש, מהיבט חדש. באמצעות ניתוח פסיכולוגי של גלגמש, דמותו ומסעו, מנסה המחברת לפענח את אופיה של החברה שקדמה לחברתנו הפטריארכלית ? חברה, שחוקיה, אורחות חייה וסמליה היו ארוגים במחזוריות הנצחית של הטבע, ומושתתים על עקרון הנשיות בדמות האם הגדולה ועל עקרון הגבריות בדמות הזכר המפרה. נסיון-פענוח זה נובע ממודעות לסבלו של האדם המודרני ולקשייו; ומתקוה כי אי שם בתולדותינו טמון מפתח אבוד לשאלות נשכחות. מסעו של גלגמש, האלוהי והאנושי כאחד, הוא מודל הן להבנת העולם שבו צמח הגיבור, והן לראיית יכולת ההשתלבות הטמונה בו במעבר מתרבות אחת לתרבות אחרת, מחוקים עתיקים לחדשים. המיתוסים האחרים הנדונים בספר זה הם בבחינת צוהר להבנת העולם הקדום ולפוטנציאל השינוי הקיים בו, באשר המיתוס בתפיסתנו ? לפי ההנחה של יונג, שכל המצוי במיתוס הקדום מצוי, בהיחבא, גם בעולם הסמלים של האדם ? אינו מגלם רק מאורעות ארכיטיפיים אלא גם מבטא את השלבים בהתפתחותה של התודעה האנושית. ד``ר ניצה אברבנאל, פסיכולוגית בעלת אוריינטציה פרוידיאנית ויונגיאנית, חוקרת את תרבות האדם, הן בהתחקות אחר הסיפור האנושי על היבטיו השונים והן במסעותיה, בחיפוש אחר עולם הולך ונעלם. ספרה `חוה ולילית` יצא בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן בשנת 1994....

4.
5.
6.
7.
8.
9.

הזדווגות של גמלי שלמה מסתיימת לרוב במות הזכר, אחרי שהנקבה אוכלת את ראשו. גם המספר המועט של הדבורים שמצליח להפרות את המלכה המעופפת מת, כי מה... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
בני האדם המציאו סיפורי בריאה. לסיפורי הבריאה הם הוסיפו אלים. לאלים הם נתנו תכונות של בני אדם, וגם הוסיפו להם תכונות של ציפורים, ועוד תכונות... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ