ריינר מריה רילקה

ריינר מריה רילקה

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (74):
ספרים שרוצה לקרוא, קלאסיקה, ספרים שיושאלו מהספרייה, ספרים שצריך לקרוא, AAA, RTBCPT3, ממתין על המדף, מתכנן לקרוא ב5 שנים הקרובות, GT, spiritual emergency, ספרות מתורגמת , מדף ספרי השירה, ספרי שירה, המדף העליון, לקרוא, Would like to read, שירה, מעניין, ביקורת פרוזה, עוד ...
1.
משך שנים רבות תפסו "מכתבים אל משורר צעיר" מקום נכבד ברשימת התפוצה שח ספרי רילקה. אניני נפש מכל שכבות החברה, צעירים ולא כל-כך צעירים, מצאו עזרה וחיזוק בדבריו הסמכותיים של המשורר הדגול על יצירה וייעוד, על אהבה ונישואין, על מין וייצריות, על דמות האשה העתידית, על האדם הבונה את אלוהים ושוב ושוב על הבדידות,שעם כל כובדה על איש-המעלה לעמוד בה ולהפיק ממנה ברכה. למקרא העצות וההנחיות, שקצתן מתעלות להתנגנות פיוטית, נשכח מן הקוראים שכותב הדברים עודנו איש צעיר בעצמו: אף אחד מספריו החשובים טרם ראה אור בשעה שהחלה ההתכתבות,והוא עצמו מבוגר רק בשבע שנים מן הנמען שטרם מלאו לו עשרים. מי שמופיע במכתבים האלה כמושל-בכיפה בחיים, עם בעיות-פרנסה מעיקות, עם התהליך הכאוב של התרת נישואין שמיצו את עצמם, עם חוסר-בית או אף העדרו של מקום-מגורים קבוע, עם ההתנגשות המתמדת בין תביעות החיים לתביעות היצירה וע התנקתות הקשה מן השפיעה הבלתי-מבוקרת של כתביו המוקדמים לטובת דרכי ביטוי מוצקות ונשלטות יותר בשירה ובפרוזה. נראה הדבר שההמלצות וההכוונות הכלולות מכתבים האלה, יותר משהן מופנות אל פרח-הקצונה פרנץ קפוס, הן הידיינות נוקבת של הכותב עם הבעיות מרכזיות של קיומו כאדם וכיוצר....

2.
`אני לומד לראות. אינני יודע ממה זה נובע, אבל הכול נכנס עמוק יותר לתוכי ואיננו נעצר במקום שעד עכשיו תמיד הסתיים בו הכול. יש לי פנים שלא ידעתי על קיומו. עכשיו הכול הולך לשם. אין לי מושג מה מתרחש שם.`` מלטה לאורידס בריגה הוא נצר אחרון למשפחת אצילים דנית, הבא לפריז בחוסר-כל כדי להיות בה למשורר, ברשימות שלפנינו הוא מנסה להפוך את רשמיו, הרהוריו, זיכרונותיו וחרדותיו למעשי אמנות ובדרך זו לשקם את חייו ? ככל הנראה בלא הצלחה. רילקה שיקע ברשימות חומר אוטוביוגרפי רב, אך עמד על כך שאין בשום פנים להחליף בינו לבין גיבורו. ``מלטה עשוי חלקית מן הסכנות שלי,`` הוא מסכם, ``ואין זה מן הנמנע שבכליונו הוא חסך ממני את שלי.``...

3.
4.
באוקטובר 1907 ביקר ריינר מריה רילקה ב"סלון הסתיו" בפריז בתערוכת הזיכרון לצייר פיל סזאן, שמת ב1906 - . את רשמיו מן התערוכה הוא מספר לקלרה אשתו במכתבים יומיומיים, שמאז הפרסום של עיקרם בספר נהיו לציון דרך. אותם שניים - שלושה שבועות שרילקה מתאר לאשתו במכתביו, פרק זמן שראשיתו הביקור בתערוכה וסופו נעילת התערוכה, הם מן המרתקים והמכריעים לא רק בדרכו של המשורר הגרמני, אלא גם בפרשת היחסים בין אמנות לשירה בכלל. יתר על כן, צומת הדרכים הנפגשות כאן - דרכו של צייר גדול ודרכו של משורר גדול - מגדיר במידה רבה את מהות המהפך המודרניסטי. המאבק בין אובייקטיביות תיאורית לביטוי רחשי הנפש, בין חומריות הציור למופשטות המילה, מוצא את ניסוחו המעמיק, ועם זאת הלא - פורמלי, במכתבים אל קלרה, שהיא עצמה היתה אמנית ועל כן נמענת אידיאלית לרעיונות המובעים כאן. ריינר מריה רילקה (1926 - 1875), גדול משוררי גרמניה במחצית הראשונה של המאה העשרים, נולד בפראג ומת בשווייץ . מן הפוסט - רומנטיקה החיוורת של שירי נעוריו עבר, בעיקר בהשפעת סזאן ורודן, לאובייקטיביות ציורית במה שקרוי "שירי הדברים" שלו, ב"מכתבים אל סזאן" בא המעבר הזה לכלל ביטוי תמציתי ומפעים....

5.
6.
את עשר 'אלגיות דואינו' החל רילקה לכתוב בארמון דואינו שעל הים האדריאטי בתחילת 1912, שם "שמע" יום אחד, כמו מתוך דכי הגלים, את השורה הראשונה של האלגיה הראשונה, "מי, לוּ זעקתי, היה שומע קולי...". הכתיבה נמשכה, לאורך כמעט עשור, בפאריס ובמינכן, עד שהושלם הפרויקט בשווייץ, בבולמוס יצירה קדחתני, "הכל תוך ימים ספורים, סערה ללא שֵׁם, הוריקן בנפש (כמו אז, בדואינו), כל הסיבים והמארג שבי קרסו"... רילקה חש שהמשורר הפך כלי בידי כוחות גדולים ממנו, המכריזים על גורל האדם, על חייו ומותו. בעיני רילקה היו האלגיות הללו הישגו הגדול ביותר, ואכן הן נחשבות לאחת מחטיבות השירה המרשימות ביותר של השירה האירופית המודרנית. שמעון זדנבנק מלווה את תרגומו בדיון פרשני מפורט בכל אחת מן האלגיות, ועוקב אחר קווי המחשבה העוברים ביניהן. ...

7.
8.
ריינר מריה רילקה נמנה עם גדולי המשוררים של המאה. הוא נולד בפראג ב4- בדצמבר 1875 ומת בואלמון (שויצריה) ב29- בדצמבר 1926. רילקה היה אדם בודד, למרות שבנדויו הרבים בבירזת אירופה שהה במחיצת גדולי דורו והתידד עמם. הוא נפגש עם טולסטוי ברוסיה והיה תקופת מה מזכירו של הפסל אוגסט רודן. הוא התגורר ברומא, פאריס ברלין ומינכן לסירוגין. ביצירתו מונים שלוש תקופות עיקריות: תקופה ראשונה, משנת 1899 עד 1906, שבה הופיע ``ספר השעות``: תקופה שניה, משנת 1906 עד 1910, שבה הופיעו שני כרכי ``שירים חדשים`` וכן ``רשימותיו של מלטה לאורידס בריגה``: ותקופה אחרונה, משנת 1910 ועד מותו שבה פירסם את הנודעת ביצירותיו ``האלגיות מדואינו`` (מצודת דואינו ליד טריאסט, שבה התגורר לסירוגין כאורחה של בת האצילים מריה פון תורן וטקסיס). רשימותיו של מלטה לאורידס בריגה נחשבת כיצירת הפרוזה החשובה שלו: הוא התחיל בכתיבתה בעת היותו ברומא וסיים את כתיבתה בפאריס. בספר זה הוא מסכם את תקופת חייו השניה, ``בה למד להביט בדברים כמות שהם, בה הכיר את חייה היום-יומיים של עיר מודרנית. בספרו זה נמוגה המיסטיקה, שכה בלטה ביצירתו המוקדמת, והיא מפנה את מקומה לתחושה עמוקה של ניכור ואימה. באוטוביוגרפיה זו של חיי הנפש והרוח ניסה רילקה למזג כמה צורות ספרותיות ומשולבים בה אירועי מחשבה וחוויות בהתהוותן, פרקי פואטיקה ודברי מסה, הערכות היסטוריות והערכות ספרותיות, דברי הגות, כשהמוטיב העיקרי, הנמשך דרך כל הצורות, הוא המוות....

9.
10.
דמותו של אורפאוס, המשורר האגדי ששיריו הצמיחו עצים ושירד לשאול להחזיר משם את אשתו המתה, עומדת במרכז המחזור הזה של 55 סונטות, מיצירותיו הבשלות והמושלמות של ריינר מריה רילקה, גדול משוררי גרמניה במאה העשרים. אורפאוס הוא גילומם של שני רעיונות רילקאיים העומדים במרכז המחזור: שירתו בוראת-ההוויה משמשת כאן סמל לזיהוי השירה עם קיומו האותנטי של האדם ; ואילו מסעו לעולם-המתים ושיבתו לחיים מסמלים את שיבוצו של המוות בחיים, בחינת מרכז וגרעין שלהם. שמעון זנדבק הוא חתן פרס ישראל לתרגום שירה. תרגם בין השאר את "סיפורי קנטרברי" לצ'וסר, הסונטות של שקספיר, "אלגיות דואינו" לרילקה, קובצי שירה של ייטס, הלדרלין, צלאן ועוד....

11.
12.
13.
14.
מכתבי קיץ 1926 הם ביטוי של חתירה את המוחלט: הפגישה המוחלטת באהבה, ההישג המוחלט באמירה השירית, ריינר מריה רילקה בשווייץ, מרינה צבטייבה בפריז, בוריס פסטרנק במוסקבה: שלושה משוררים גדולים במשבר מדברים זה אל זה, עוזרים זה לזה וכמהים זה אל זה במכתבים המעידים על קרבת לבבות ועל הצורך הקיומי למצותה, אך מסתיימים בפירוד ובאובדן, "אני מכירה את אלוהים רק דרך מה שלא נועד להיות," כותבת צבטייבה אל פסטרנק,...

15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.

התפוח שקדם ל- Apple מה המשותף לניוטון וסזאן, התפוח שימש השראה לשניהם. האחד צפה בתפוח נופל מהעץ, וניסח באמצעותו את חוקי הכבידה, פריצת דרך בפי... המשך לקרוא
28 אהבו · אהבתי · הגב
ריינר מריה רילקה היה אחד ממשורריה הרומנטיים והליריים הגדולים של גרמניה אבל הוא כתב גם פרוזה ואיכשהו כרגיל אצלי הגיע לידי באקראי, ספר שמא... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
רילקה כותב לאשתו מכתבים ממרחק, כאשר ביקר בתערוכה של הצייר פול סזאן בפריס; ומשתף דרכה אותנו ברשמי התבוננותו מן הציורים והליכותיו. את התר... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב
"אתה צעיר כל-כך, כל-כך לפני כל התחלה. והייתי רוצה לבקשך כמיטב יכולתי, אדון חביב, שתנהג אורך-רוח בדברים הלא-פתורים בתוך לבך ותנסה לאהוב את השא... המשך לקרוא
38 אהבו · אהבתי · הגב
תרגומה החדש של עדה ברודסקי ליצירת המופת האלמותית של רילקה, יורד אל העם ומביא את היצירה בלשון פשוטה וקולחת, להנאתו של כל קורא. לקח לי זמן לה... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
אוהבי האתגר האינטלקטואלי ימצאו הנאה רבה במהדורה הותיקה בתרגומו של ישראל זמורה. ברומן/יומן זה, מביא רילקה לידי ביטוי את איכויותיו כמשורר, ... המשך לקרוא

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ