איל אדר

איל אדר

סופר


1.
ניקי קרבה את הכסא לאדן החלון, טפסה עליו ובקשה מאמא לפתח את החלון. "בוא בוא," היא קראה לצביקה, נרגשת, "בוא תראה את סבתא שטה בשמים." הסיפור מתאר באהבה ובפשטות, פרדה של ילדה אחת מסבתא שלה....

2.
'השיטה של קרלו' הוא רומאן נוגע - ברגש וחכם על מסע נפשי סמוי של הסרת - הגנות והיפתחות. בסופו מוצא את עצמו גיבורו, להפתעתו, כשהוא חולק אינטימיות של זוגיות. והקורא, ממש כמו גיבור הספר, עשוי לאתר את התהליך הזה רק בדיעבד, כי הספר מתווה לכאורה מסלול הפוך. הספר נפתח דווקא בפרידה, כשאריק אינו מצליח להחליט לעבור לגור עם רוני, אם חד - הורית לבן, עוסקת בתרפיה - בתנועה, ואינו מסוגל "להבין" אם הרגש שלו אמיתי. רוני משאירה לו פתק פרידה תמציתי, חף מנוסטלגיה, הפרידה שלהם נראית סופית - ואת רוב פרקי הרומאן "השבור" הזה אפשר לקרוא תחילה כסיפורים נפרדים, שמשותפת להם רק דמותו של אריק, ואינם נוגעים יותר לקשר עם רוני. אריק, איש הייטק, חיוה את מהסומי הרגש והזיכרון שלו, את הניסיונות לא להסגיר חולשות וסודות אינטימיים, את תפיסת המשפחה כמקום הצופן ניכור ואי - הסתכלות ממשית בעיניים. הוא אובד בתוך ההתפרקות וההתפזרות שלו, בודק גבולות, וחוגג חופש עצום חסר - עכבות, שהוא בו - בזמן גם מצב של ניתוק, כאילו הכל קורה למישהו אחר. יחסי - מין מזדמנים, רומאנים קצרי - מועד עם נשים נשואות, ניסיון כושל להגשים פנטזיית נעורים, היוכרויות בחוויות דומות מן העבר - כל אלה ממלאים את ההווה שלו. השיטוטים שלו ב"רשת" - נסיונות וירטואליים כוזבים למצוא 'מוח' תואם בקצה השני - הם מטאפורה פארודית חריפה לחייו במציאות ה'וירטואלית' התל - אביבית מאוד, הדחוסה והחונקת, אף - על - פי שיש בהם אשליה של מרחב לא - מוגבל, בדומה לשחיות הליליות שלו בבריכה, שגם הן כאילו מאפשרות ללכת לאיבוד במרחבים של שכחה ורוגע. מאמר של קרלו גינצבורג, ה"משנה" באורח דרמטי את חייו של כל מי ששומע עליו מאריק - אבל לא את חייו שלו עצמו - מבהיר בסופו של רבר שהיינו עדים למסע נפשי הפוך. דרך פרטים משניים, קלי - ערך, כביכול לא - שייכים, מתפענח תהליך סמוי עקיף. בעודו ממתין למשהו אחר, התרחשה "הקפיצה" אצל אריק בלי משים. אין זו מטאמורפוזה דרמטית, סלטה - בורג עם סחרור מרהיב באוויר, שהחיים משתנים בעקבותיה לחלוטין, לתשואות כל מי שצופה בה. היא צנועה ואמיתית יותר. אריק מוצא את עצמו מסוגל להיות גיבור - משני בסיפורה של רוני. איל אדר חי בתל - אביב, הוא אב לשניים, וזהו ספרו השני. הראשון, קובץ הסיפורים 'חיוכו של נער המעלית' (הוצאת הקיבוץ המאוחד), זכה לשבחי הביקורת. כאיש הייטק, מומחה בתפיסות חדשניות של הגנה מפני חדירות אלקטרוניות, הוא עוסק באבטחת מידע ומייעץ לארגונים פיננסיים בינלאומיים בהגנה על סודותיהם. אתר האינטרנט של הספר: .www.hashita.com...

3.
`חיוכו של נער המעלית` הוא קובץ סיפורים בהם הדובר שונה מסיפור לסיפור. אך הדיבוק הוא אחד: כיצד להדוף את העבר למען ההווה. הקול העולה מן הספר הוא של תגובת הלם לפחד ממציאות שאין בה ממש. הדמויות בסיפורים פועלות לכאורה על פי הנורמות הנדרשות מהן, אך הן אינן מצליחות להטמיע אותן ולשמור על שלמות נפשית. הסיפורים הקצרים שבקובץ הם בעלי גוון אקספרסיוניסטי. בכל אחד מהם מתוארת התמודדות שונה: חיים שלמים שעוצבו ברגע. מסע אל תוך האימה של הילדות. מיניות משוחררת שמסתירה עכבות נוראות. שיחה סתמית שמכסה על מיפוי מחסומי תקשורת. ידידות שמתמשכת רק כשהיא בלתי אפשרית לחלוטין. בסיפורים הארוכים מתנהל דו שיח עם תופעות תרבותיות, במסגרת פנטזיה אירוטית קיומית: מסע למוסכמות הקולנועיות של סרטי הבלש בסיפור אחד. מפגש של אירופאיות וישראליות בשני. אנטי פסיכולוגיה מול כורח ההסתגלות, כשברקע המלחמה של סוף עידן הנאיביות - מלחמת האזרחים בספרד, בסיפור השלישי. ולבסוף סיפור השתלטותו של קונצרן תעשייתי על הסביבה. איל אדר, בן 34, עוסק בייעוץ בתקשורת מחשבים. בעבר חי חמש שנים במרכז אירופה בעיקר במטוסים ובבתי מלון. ``חיוכו של נער המעלית`` הוא ספרו הראשון....

4.

הזכיר לי עד כדי כאב את אקס שלי. כתוב מציאותי, יפה לקרוא מנקודת מבט גברית ראסמית. כתוב יפה, קצר ומשאיר מקום לדמיון ולהבנה. חבל שהסופר מנסה לפ... המשך לקרוא





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ