ביקורת ספרותית על ספר תהלים - עם שמות הצדיקים המסוגל לשנות הטבע מאת ישראל דב אודסר [הביא לדפוס]
הביקורת נכתבה ביום שני, 17 באוגוסט, 2015
ע"י מיכאל


אין בכוונתי לכתוב ביקורת. כעת חודש אלול ביהדות זהו חודש הרחמים והסליחות. לפי האגדה בימים אלו עוזב המלך הגדול הקב"ה את ארמונו ויוצא לשמוע את נתיניו.תקופה שבה הקרבה והנכונות לשינוי רבה מאשר בשאר חודשי השנה. איני יהודי דתי ואיני נכנס לבעיות קיומיות העוסקות במציאותו של האל ומהו לי, האם ההשגחה האישית קיימת וכדומה. אני יודע שאמירת סליחות, שעיון בספר תהילים , קריאה בפרשת השבוע ואפילו תפילת הדרך לקראת הנסיעה ממקדים את תשומת ליבי ועושים לי טוב. בתקופה סוערת שארוע רודף ארוע. שהמידע שמגיע לכל בית אינו תורם לשלוות הנפש שלנו. כשאני עוצר לרגע בודק מהו התאריך העברי וקורא ומבקש בסתר ליבי מבלי לשתף את הסביבה משום שאין ברצוני להכנס לדיוני סרק בנושאים אלו יש בכך מיקוד תשומת לב. איזה שהיא הרפייה "נופשון" במרוץ החיים. לדעתי כל אחד בדרכו ימצא משהו המדבר לליבו. בספרות התורנית. בארון הספרים היהודי.
שעשוי לסייע לו "לסחוב" הלאה...
7 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רחלי (live) (לפני 10 שנים)
הלוואי ולא היינו מחכים לחודש אלול פעם בשנה על מנת לעשות חשבון נפש עם עצמנו ועושים זאת במהלך כל יום ויום...אהבתי את שכתבת יפה מאוד
נתי ק. (לפני 10 שנים)
סבא של דוד, תודה לך על התזכורת
נתי ק. (לפני 10 שנים)
אברהם, תודה לך על דברי טעם. תענוג לקרוא את מה שאתה כותב
אברהם (לפני 10 שנים)
אריאל, אני מקבל את הערתך, ועיקר כוונתי הייתה להיותו יהודי בכך שנולד יהודי. (ברית המילה היא מצווה ואינה מונעת מאדם שלא נימול את יהדותו - לעומת גר שזה תנאי לגיורו - אלא מגבלות אחרות)
אולם המשך הרעיון שלי היה שאם אינו רוצה לקיים מצוות, אז לפחות אהבת הבריות וגמילות חסדים (וכל המצוות שבין אדם לחברו) לפחות אלה ישמרו על הניצוץ היהודי משום שגם הדברים שבין אדם לחברו הם מצוות מהתורה.
אברהם (לפני 10 שנים)
yaelhar , שלום. יש להבחין בין יהודי ליהדות.
אני נתתי את המבחן של "יהודי".
ברור שהייתי שמח, למשל, שהיו מקיימים יותר מצוות ועוסקים יותר בתורה.
אבל פחות מצוות זה לא "פחות יהודי" אלא פחות דתי.

וכן מבחינתי כל מי שנולד לאם יהודיה וכו' הוא יהודי. וברית המילה הינה אקט מעשי (למרות שיש עוד עמים הנוהגים לעשות ברית)
yaelhar (לפני 10 שנים)
אברהם - לפי המבחן שלך ליהדות
יש מעט מאד יהודים בעולם. הלוואי ויותר היו מאמצים את ההגדרה היפה שלך.
מיכאל (לפני 10 שנים)
יחסי ליהדות נובע מלימוד ומקריאה אני בז לכל אלו "שמנכסים" לעצמם את היהדות ומנצלים זאת למיצוי הגחמות שלהם. כלכליות , מיניות, שילטוניות ואחרות.
אריאל (לפני 10 שנים)
יהודי אינו נמדד באהבת הבריות, שהרי מרגע שהוכנס בברית המילה הוא יהודי.
בין אם יגמול חסדים ובין אם יהיה רוצח סדרתי. לא?
יש כשל בטיעון שלך, אני חושב.
אברהם (לפני 10 שנים)
יהודי אינו נמדד בכמות המצוות שהוא עושה. שהרי מרגע שהוכנס בברית המילה, הוא יהודי.
בין אם יקיים את המצוות, בין אם לאו.

המבחן האמתי מה זה יהודי- זה אהבת הבריות, ואהבת לרעך כמוך.
ובעיקר האם יש "ניצוץ יהודי" וברגע שתהילים או פרשת השבוע "עושים לך את זה" אז יש ניצוץ.
האם נלבה את הניצוץ לאש גדולה יותר?!
זה עניין פרטי של כל אחד בפני עצמו.

אהבתי מאוד את כיוון המחשבה שלך. תודה
מיכאל (לפני 10 שנים)
מסכים אתך לגמרי!
אריאל (לפני 10 שנים)
תמיד חשבתי שיש צורך באיזה 'אלול' ציבורי, בלי קשר לדת, סתם זמן של מחשבה, ריכוז, שקט וחשבון נפש. אבל זה היה הופך בקלות לחודש של הכאה על חזה אחרים ושל גינויים כלליים. חבל.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ