ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 11 באוגוסט, 2008
ע"י ענת
ע"י ענת
ראשית כל - עטיפת הספר מטעה: מה שכתוב על גב הספר אינו תואם את התוכן... המטרה היא, כנראה, למשוך קוראים שלא היו פותחים את הספר ללא ההטעיה הזו.
הספר הוא ספר שמנסה - וזו האמת הפשוטה - להחזיר אנשים בתשובה, כאשר התשובה היא היהדות האורתודקסית האדוקה. כל דבר אחר נחשב לכפירה מוחלטת!
כפירה מוחלטת פירושה היהדות הרפורמית למשל.
אני מודה שקראתי את הספר, גם אחרי שהבנתי ש"רימו" אותי... כנראה הנטיה הסקרנית הטבעית שלי... אבל לא השתכנעתי לחזור בתשובה.
הקריאה עוררה בי זעזוע...
זעזוע נוכח שנאת יהודים אל יהודים, למשל (יש בספר ציטוטים, כולל מראי מקום, של י.ח. ברנר על העם היהודי).
אבל הזעזוע הגדול יותר התעורר בי, נוכח האשמות חוזרות ונשנות נגד כל יהודי, שאינו יהודי אורתודקסי:
בגלל הרפורמים, הקונסרבטיבים והחילונים אחמדיניג'אד יחריב את מדינת ישראל! למעשה, בגלל הנ"ל הושמדו למעלה מ-6 מיליון יהודים בשואה! כן, זו טענת הספר!!!
מקומם ומחריד!!!
כמובן שמר דויד שלם מגבה את הטענות הנ"ל בציטוט פסוקים מהתנ"ך, פרשנויות של רבנים ומובאות מספר הזוהר... כאילו שהנ"ל יודעים מה טוב עבור כ-ו-ל-ם!
זכותו לחשוב כך, אבל להטיף כך? זו הסתה לשמה! מה הפלא שיש שנאת אחים בעם, אם לדברים האלה הדת מטיפה, והרבנים מעודדים אמירות כאלה?!
הספר מעניין ומומלץ אם קוראים אותו ושומרים על פרספקטיבה נכונה...
גם הספר הזה אינו תורה מסיני... אולי שווה כעוד מוצג אנתרופולוגי...
קורא אחד אהב את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
גיל
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
ענת.
אכן הספר לא מוגדר כמחקר והשימוש במונח הנ"ל הוא שלי - והוא נובע מתוך התרשמותי - בלבד! ותודה על הדיוק.
לא התרשמתי שהספר פוסל בני אדם. מתקיף - כן, פוסל התנהגויות - כן. ו.. כן. אפשר לחקור אמונות. |
|
ליז מאילת:-)
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
סליחה גיל, לפחות אל תסלף ותעוות את דבריי
אני לא התייחסתי למחבר בכלל,אלא לדרך בה אנשים מנסים "להחזיר בתשובה" ונתתי דוגמא את אמנון יצחק שאת אחת מהרצאותיו שמעתי ברדיו וקראתי כתבות עליו, וגם שם לא השתמשתי במילה גנב,מתריס סדרתי,אז אני מבקשת לא לשים מילים בפי. זכותי לא רק לא לסכים אלא להביע את דעתי אחרת איך יבינו שלא הסכמתי.
ואני לא צריכה לקרוא את הספר:"מנגינת האופל דרמה קבלית היסטורית" בכדיי להביע את דעתי,לשם כך נועדו ביקורות וחוות דעת שהקורא יחליט אם לקרוא את הספר או לא. ושנית אני מכירה את העולם החרדי מספיק מקרוב בכדי שתהיה לי דעה משלי שאני עומדת מאחורי כל מילה שכתבתי. ואדון גיל המלומד אולי תסביר לי את המסקנה שלך,שאולי גם היא באה מתוך מחקר...מאחר ולא קראתי את הספר מראה על בורותי....מי אתה שתשפוט אותי.אם נדמה לך שכבוגר M.A הופך אותך לאדם חכם ממני או טוב ממני אתה טועה בגדול.זה רק מראה לי ולכל מי שיקרא את תגובתך איזה אדם אתה:מתנשא,רברבן,ולא יודע לכבד ,ולקבל את דעתו של האחר.אתה פוסל את דעתם של אנשים רק משום שאינם חיים לפי אמונתך ותפיסת עולמך. תודה לך גיל ,בדבריך רק חיזקת ואישרת את כל מה שנאמר כאן ובו אני מאמינה באמונה שלמה. בדבריך הוכחת לי שכל מה מה שנאמר כאן |
|
ענת
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
אולי...
אבל -
א. בשום מקום, למיטב זכרוני, הספר לא מוגדר כמחקר. אני חושבת שאתה הענקת לו את התואר הזה. ב. אם אבחר לכתוב ספר על כל נושא שבעולם, אביא ציטוטים שאינם מבוססי מחקר לכשעצמם, אלא רק פרשנויות (ופרשנויות בלבד!) - זה יהיה שווה ערך למחקר? ג. אם אותו ספר תיאורטי שאבחר לכתוב יציג עמדה מסוימת, ששוללת ופוסלת בני אדם אחרים רק משום שאינם חיים לפי האמונה שלי, זה בסדר...? ד. אמונה ומחקר הם ניגודים מוחלטים. איך אפשר לחקור אמונה? זה דבר מופשט לחלוטין. |
|
גיל
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
התלהמות
ליז.
תראי איך את מתקיפה וכבר קבעת שמחבר הספר גנב, מתרים סדרתי, הוראות קבע, חשבון בנק ואת מבטיחה לקרא את הספר "ואגיב ועוד איך אגיב" ונשאר רק רק לעשות וידוי הריגה. זה לא מכבד אותך ואת האתר שאופיו תרבותי. זכותך לא להסכים וזה לגיטימי ורק לפי הכותרת "לא קראתי אבל מסכימה..." מראה משהו על עצמך אגב, (תיקון בורות) המקור אומר "צדיק באמותנו יחיה". ענת. כבוגר M.A. הספר בהחלט עומד בקריטריונים של מחקר - למרות שנכון, שהסופר מביא את דעתו במקומות שונים - אבל אני לא זוכר שהוא הציג את זה כמקור מוסמך - שגם זה בעבודות מחקר מקובל שהכותב מביא מסקנות כמו שהוא מבין מהמחקר, זכור לי שכל ציטוט שהוא הביא - הוא ציין את המקור. אגב בלימודים שלנו הובאו חלק מהמקורות שהסופר הביא - ובאופן חלקי מה שגורם להטעייה בהבנת העניין כפי שעולה באמת מהקטע בכללותו כפי שהובא בספר. |
|
ליז מאילת:-)
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
לא קראתי את הספר-אבל מסכימה עםכל מילה ענת
בדרך כלל "להחזיר בתשובה" לא מתבטא באופן ישיר,לרוב זה מגיע דרך הזמנה לאיזו הרצאה, של מישהו שחזר בתשובה נלהב ונסחף ומיד הודבק לו הכינוי "רב" ואז מתחילה ההסתה בנוסך איומים למי שלא מקיים את מצוות התורה,האסונות יבואו בזה אחר זה,ויותר מזה כל האסונות שקרו הם באשמת כל חילוני-ובכלל מי שלא דתי
שומר מצוות רחמנא ליצלן,לא נחשב יהודי כהגדרתם. ואחרי הרצאה מתלהמת מגיע גם הפירעון,איסוף כספים לבניית בית המקדש תחת הכותרת: "תרומה" הרי דוגמאות לא חסרות של "פליטות פה" השכם והערב כי תונות הדרכים נגרמות בשל....וחיילנו היקרים נופלים בגלל ....והמשיח לא מגיע משום ש... והלאה והלאה. אם כל מה שהם אומרים נכון? מדוע מתרימים מאנשים פשוטים ולרוב חסרי אמצעים, מהיום כספים,והגדיל לעשות "הרב אמנון יצחק"-מסיונר ומגלומן לא קטן,פרסום בעיתון בגודל חצי דף שם אפשר לשלוח תרומות בכל דרך שנבחר: מס' חשבון בנק,כתוהת מדוייקת,דרך האינטרנט. ובדרך גם אפשר לקנות סדרת ספרים שהוא כתב.ממש מקומם הבן אדם.וכמובן תמיד יהיו הפתיים שייתפתו וכך נולד רועה עם עדר חדש ונולדת שנאת אחים. מעניין שהפסוק החשוב: "איש איש באמונתו יחייה" -לא מתקיים כאן. בזכות המלצתך לספר המקומם משהו ,אך המרתק אקרא אותו, ואגיב ועד איך אגיב. |
|
ענת
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
מחקר?
מחקר משמעו שימוש בכלים מדעיים לצורך הפקת נתונים מדעיים, שניתנים להפרכה... לפחות ככה מלמדים בקורסים שלמים שעוסקים ב"איך עורכים מחקר".
האם ציטוט ממקורות כאלה ואחרים = מחקר? אמת היא, שהסופר מבסס את הספר על אמונות (שלו ושל אחרים). לכשעצמו זה לגיטימי. אבל האם אמונה היא מחקר או משהו מדעי בכלל?... כאן השוני מכל מחקר אחר. ניסיון להחזיר בתשובה, אגב, לא חייב להתבטא ישירות; למשל "תחזור בתשובה או ש...". מספיק שמשננים לך ללא הרף, שאתה 'רק' יהודי שמשתייך לצד הלא נכון מבחינת העם היהודי, ושבגללך בעצם קורים אסונות מחד, והגאולה מתעכבת מאידך. ואם תתקן את דרכיך (תצטרף לאורתודקסיה), אז הכל יבוא על מקומו בשלום. וזה מה שהספר עושה. |
|
גיל
(לפני 15 שנים ו-7 חודשים)
ספר מרתק - אבל מסכים עם ענת
קראתי את הספר מנגינת האופל וכמוך אני חושב שהוא מרתק. אבל האם בכל פעם שאדם מדבר על אמונתו מצד היהודי שבה - זה מייד מקוטלג תחת "ניסיון להחזיר בתשובה"? אין אפילו איזכור אחד שקורא לאנשים לעשות פעולה מסויימת שמשמעותה חזרה בתשובה - (שאם היה, תאמיני לי שמיד הייתי עוזב את הספר).
הסופר הנ"ל מציג את אמונתו ומבססה על מחקרים. במה זה שונה מכל מחקר אחר? באשר לשנאת היהודים - דווקא אני התרשמתי שהספר מראה מה גורמת שנאה עצמית שמקורה תמיד באלה שפרשו מאחיהם, ואין שום איזכור שהחילונים יחריבו את המדינה או שבגללם היא תחרב - אם כי אמת שהוא תוקף את הרפורמים והקונסרבטיבים שלשיטתו ובהוכחות שהוא מביא אני יכול להבין מאיפוא זה בא ולמה לטענתו הם היו מהגורמים לשואה. אני לא חזרתי בתשובה והספר הנ"ל להתרשמותי לא מאיים או מכוון לזה. - אבל הוא נתן לי לפחות להבין מאפוא נובעות האמוציות האורתודקסיות והרבה ידע במושגים של יהדות וקבלה. |
1 הקוראים שאהבו את הביקורת