ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 24 ביולי, 2014
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
האמת היא שזה ספר חמוד.
זוהר נרקיס הוא שוטר, מפקד מרחב נתב"ג, וביום רגיל לגמרי, במשמרת שלו, קורים לפתע כמה אירועים בבת אחת שמשבשים עליו את יומו ואת השיגרה של המערכת המשומנת שבתוכה הוא עובד. אנשים שהיו מתים מופיעים לפתע, חיים לגמרי, במקומות שונים בנמל התעופה.
אבל לא, התבלבלתי. זה בעצם לא ספר. זה סרט. ואפילו סרט לא רע בכלל. סרט ישראלי, עם איבגי, או אולי ליאור אשכנזי בתפקיד הראשי. ואולי בסרט יוותרו על על מיני מניירות שנכנסו לספר בלי שום הצדקה אמיתית - והראשונה והעיקרית בהן היא שלכאורה הוא נכתב במהלך טיסה טרנס אטלנטית אחת כמונולוג/ווידוי עמוס בן שלוש מאות ומשהו עמודים שמצורפים לטופס נחיתה ובקשה לוויזה. נו, באמת.
העניין השני שהטריד אותי הוא נושא כללי יותר וקרדינלי הן בספרים והן בסרטים, ובהיעדר מילים מתאימות יותר אסתפק כרגע במילה "טון". לספר ולסרט יש טון, גוון, צבע.
פעם הטונים האלה היו ברורים ומובהקים יותר. ספר היה קומי, או דרמטי, או ספר מתח, זהו. ידעת לאיזה מדף בחנות אתה הולך. לעתים היו נשזרים בו קווים של ליריות, של ניו-אייג', של מלודרמה, או של דברים אחרים, אבל ה"טון" היה ברור לגמרי. עם התפתחותן של השפות הספרותיות והקולנועיות, הדברים הפכו למורכבים יותר, למעניינים ומתוחכמים יותר, וכיום אתה עשוי להיכנס לספר או סרט שהוגדרו כ"קומיים" ומוצא אותם אולי משעשעים במידת-מה, אבל עם אמירות עוקצות, חברתיות, מוסריות או אחרות שמעמידות בסימן שאלה את ה"ז'אנר" המקורי שלהם ולראייה, ספרים כמו של דיוויד פוסטר וואלאס או להבדיל מחזות של חנוך לוין, סדרות טלוויזיה כמו "דקסטר" או "לואי" וכל הסרטים של טרנטינו. הם גם, וגם, וגם. שום דבר שאפשר להניח עליו בשלווה את האצבע ולהגדיר אותם במילה וחצי.
הטון של הספר הזה הוא מטעה מאוד, כך שלכאורה הוא מתאים למה שתיארתי בפיסקה הקודמת - אבל לא. זה לא קורה נכון. זה צורם. כי מצד אחד הוא מאוד ישראלי - שזה מצויין, כי הוא כתוב טוב, ואמין, והדיאלוגים לגמרי שוטפים ועשויים בתחביר הנכון והטרמינולוגיה החצי-צבאית וחיתוך הדיבור בהתאם מדוייקים לעילא - אבל יחד עם זאת ההתחלה, ועוד חלקים מהאמצע הם כמעט בגדר קריקטורה, על גבול הגרוטסקה, אפילו הייתי מעיז וכותב "ספר-בורקס", ובדיוק מהסיבה הזאת לא הצלחתי להאמין לו, כי הוא פספס באורח-נס, ולא לחיוב, את המקומות המעניינים באמת שנגזרים בהכרח מהרעיון הבסיסי המבריק שלו, שמצליח לא ללכת לכיוונים הפטפטניים והמייגעים של אופיר טושה גפלה ולא לכיוונים המהורהרים והמבושמים-ממילותיהם-הם סטייל אשכול נבו, ואפילו לא לכיווני האימה הסטיבן-קינגים המתבקשים כמעט. יש פה ערבוב סופר-מעניין של טון מציאותי, יומיומי, חותך, ישראלי, ביטחוניסטי, שוביניסטי, אפילו משעשע, לבין משהו שהוא על-טבעי, מפחיד ומעורר מחשבה - והחיבור הזה בפני עצמו כבר גורם לצופה לחשוב את המחשבה הכה-מענגת משכונת "מה אני הייתי עושה אילו", שזה, בינינו, הכי כיף. אז למה להכניס את "מי מתעסק, זה מיקו?".
מי שרוצה לראות מקום שבו שילוב הז'אנרים, הטונים והגוונים עובד, ועובד נפלא - שירוץ ויראה את סרטה המבריק של טליה לביא (שלמדה איתי בבצלאל ואז הלכה ובניגוד אלי עשתה עם עצמה משהו) - "אפס ביחסי אנוש".
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
לבחור שמות לדמויות זו בעיניי אחת המשימות הקשות ביותר בכתיבה:-)
יש שמות שנדבקים לך בראש לדמות, אתה יודע שזה לא מתאים והקוראים לאו דווקא יתחברו לשם, אבל בכל זאת פשוט בלתי אפשרי לשנות...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
כן, יש לא מעט דוגמאות. מאלה שציינת, ל"הסמוייה" לא התחברתי, למרות השבחים מקיר לקיר.
|
|
הנחשפת
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
גם "הסופרנוס" ו"הסמויה" ו"שובר שורות". ו"אפס ביחסי אנוש" אדיר!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
לא יודע. מתן שמות לדמויות זה גם אישיו רגיש אצלי. כמו השמות של טושה גפלה עם הדו משמעיות המנייריסטית שלהם.
דווקא כאן אני לא צריך שוטר עם ״שם של שוטר״. זה נשמע לי שיגרתי למדי. ואם זה היה ״אביעד שטיינבולץ״ או ״עמי בנימיני״? היה לי מישהו בצבא עם שם המשפחה נרקיס. הוא לא היה משהו מיוחד וגם היה יכול להתגלגל למשטרה.
ובכל זאת, עם צרימות בטן אני האחרון שאתווכח. כולם יודעים שאני משתמש בהן לעתים קרובות בעצמי. |
|
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
כמו דושקה - לחלוטין לא שם של שוטר.
זוהר דווקא אחלה, יכול להיות. ה"נרקיס"? לגמרי לא. לא מסתדר לא עם ה"זוהר" ולא עם תפקיד השוטר. ככה זה באוזניי לפחות.
מצחיק להגיד "לא אמין" כשכל הסיפור לא מנסה אפילו להיות אמין, אבל אם הכוונה היתה להגיד שזה אדם רגיל במקום רגיל שקרו לו דברים בלתי רגילים - אז זה לא עובד. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אוי, לגמרי טליה לביא :-)
נדחפה לי טליה שפירא השחקנית מפעם. איזה זקן סנילי שאני
|
|
מירב
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מעולה כרגיל
אבחנה יפה על אופי הסרט שיש לספר וה"טון" שנוסף ליצירות, אני אוסיף בזהירות גם את מד מן שהיא במידה רבה ספר בטלוויזיה.
ואפס ביחסי אנוש הוא נהדר, אבל ביימה אותו טליה לביא, ולא שפירא (או שהיה פה איזה עברות...?) |
|
dushka
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אני לא יודעת מה צורם לנצחיה
אבל לי צורם שזה לא שם של שוטר. זה שם של זמר, של שניים אפילו.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
נצחיה, כאחד שיש לו אלרגיה לשמות בעייתיים, אני חייב לשאול למה צורם לך השם הזה?
זשל"ב, ביקורות זה אחלה. אבל הן לא שוות את הפיקסלים שהן נכתבות עליהם, לצערי.
ולכולם - כן. ללכת לראות את הסרט. מבטיח לכם/ן שפיות בתוך אי-השפיות. |
|
נתי ק.
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אני אהבתי אותו דווקא בגלל הטון והשילובים, אבל על הטעם ועל הריח...
לסרט מצטברות המלצות, אז נלך לתמוך בקולנוע הישראלי:-)
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
שמעתי על הסרט הזה.
ולמה אתה אומר שלא עשית עם עצמך משהו? אתה הרי כותב ביקורות לא רעות בכלל! מה, זה לא נחשב? ^^ |
|
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
זוהר נרקיס. כבר במקום הזה מתחילה הצרימה.
אבל נכון שזה ספר חמוד.
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-2 חודשים)
אלון זה לגמרי "ספר בורקס " וכשקראתי ראיתי את התסריט בראש של הערסים,של השוטרים
של כל כור ההיתוך הזה כאן שלנו בארץ.
ואני עוד אליך לראות את "אפס ביחסי אנוש" כי אתה לא מפסיק להמליץ:) |
16 הקוראים שאהבו את הביקורת