ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום שני, 23 ביוני, 2014
ע"י נעמה 38
ע"י נעמה 38
"אין לי ארץ אחרת
גם אם אדמתי בוערת
רק מילה בעברית חודרת
אל עורקיי, אל נשמתי
בגוף כואב, בלב רעב
כאן הוא ביתי."( אהוד מנור)
אני מניחה כאן אקדח , אל תדאגו אני אשתמש בו בקרוב.
לפני שנים רבות , בצריף מט ליפול על הר טרשים קרח נולדה לה ילדה . אף כוכב לא האיר באותו לילה והוא גם לא זרח עבורה שנים רבות. אבל מהרגע בו הגיחה לאוויר העולם , החושך עשה לו משכן קבע בליבה ונשמתה של אמה שהעניקה לה בתמורה את השם ליל.
סיפור חייה של ליל זורם בתוך סיפור הקמת המדינה, כדי שליל תקבל מספיק אוכל , הוריה גנבו מזון לעגלים. העוני המחפיר של משפחתה , זימן לה ילדות של קוצים ודרדרים שהיתה נחלתם של לא מעט משפחות חלוצים באותה תקופה התקופה.
נראה כי חוויות ילדותה משמשות להעברת ביקורת חברתית על אוכלוסיית העולים, מי שהסתדר והתעשר היו אלו שהצטרפו לשורות מפא"י ועברו להתגורר במושבים ובקיבוצים שבשליטתה .מי שלא היה שותף להשקפת חייהם, נותר מאחור במושב שכוח האל, לחיים של עבודת פרך ועוני.
לא במקרה , כל מי שהציל את ליל מנסיבות חיים אכזריות ומכמירות לב , היו "תושבי חוץ " שהקימו מובלעה תרבותית ושמרו באדיקות על אורח החיים הארגנטינאי . סבה וסבתה הגיעו מארגנטינה לגדל אותה ואת שני אחיה ככל שאמם שקעה לתוך החושך הנפשי שלה, ליל בעצם מתחנכת ושואפת לקרבה את מורשת הגאוצ'ו ( איכר) של סבה ואת שפת האם שלהם.
חייה בישראל מלווים בשתיקה רועמת , ליל היא ילדה שתקנית,מבחירה היא נמנעת מלדבר בעברית , אך שותה בשקיקה את שפת "סבתסבא" והעלילה משובצת בקטעי שירה בשפה ספרדית/ ארגנטינאית בניב השפה הילידית קיצ'ואה .
החושך המאפיין את אמה המאופיין בקוים חרדיים – פאנטים , מרמז על חברה חשוכה אשר בזה לכל סממן מהתרבות הארגנטינאית ממנה באה , ושוקעת באורח חיים חרדי וגם לא ציוני במיוחד . לעומת משפחתה המפולגת , האב החלוץ לעומת אמה המתחרדת , ליל זוכה בשלב מאוחר יותר למשפחה צרפתית מאמצת שהכירה בילדותה במושב. משפחה משכילה ואמידה זו מסרבת לשלם באושרה על מנת להפריח את השממה וחוזרת לחייה הקודמים בפריז.
ליל גודלת לתוך מאבק עז בין הישראליות המתגבשת לעומת המורשת הארגנטינאית העשירה המושתקת .
ליל מבינה מהר מאוד שכדי לראות את האור ולפרוח יש להתרחק כמה שיותר מישראל. כל מי שהתנגד או ברח חזרה לארצות המוצא הוא זה שמציל את חייה של ליל ומשפחתה שוב ושוב.
האמירה הלא משתמעת לשתי פנים אודות החיים בישראל והמחיר הכבד שאותן משפחות עולים התבקשו לשלם על מנת להפריח את השממה היא לא אמירה מקובלת או נפוצה בהקשר של אותה תקופה או כדרך אפיון עיקרית לחיי החלוצים. אבל כאן גם עקב האכילס שלו לטעמי, מהרגע בו ליל שוקעת בחייה החדשים ,צפים ועולים הגעגועים לחיים בישראל , אם כי לא ברור למי או למה היא באמת מתגעגעת.
האם זה נובע מחשש של המחברת לבוא עם אמירה אנטי- ישראלית כה חריפה? האם זה נסיון לעגל פינות ולשמור על עמימות שתשמח את המיינסטרים של קהל הקוראים הישראלי?
הניגוד החריף בין השיר של מנור, לנרטיב של ליל מספר לנו על אופי החברה החלוצית ועל האתוס הדורש את מחיקת העבר התרבותי של העולים החדשים ובכך גורם לסבל מיותר , הריסת משפחות וכשלון ליצור אלטרנטיבה תרבותית ראויה .לדעתי כישלון זה הוא התשתית לחוסר היכולת לשמר נרטיב תרבותי משותף לחברה הישראלית גם כאן ועכשיו ב2014.
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
תודה רץ. לא קראתי את נוילנד אבל קראתי את הביקורת של בלובלו עליו
ליל עוסק בתרבות בית אבא שהעולים נדרשו למחוק לטובת הישראליות החדשה, נוילד למיטב הבנתי עסק ביצירת חלופה ראויה יותר לישראל. המחברת של ליל התמקדה בעוול הנורא על מחיקת העבר התרבותי של העולים. אני תמיד בעד העלאת ספקות ופקפוקים ...
|
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת טובה ומעוררת חשיבה לנראטיב - היישראלי - הציוני - סוג של חלום ושבר - שאגב מגיע לדיבור גדול מאוד בקרב הצעירים
האם נויילנד - נוגע באופן דומה ?
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
תודה שין שין. הספר שופע אמירות נוקבות , לאן שלא תסתכלי.
מה שמוזר שמצד אחד אנחנו חוזרים אחורה לשמר את תרבויות המקור שלנו, ומצד שני כמה זמן לקח לנו עד שהתחלנו לכבד את התרבות האתיופית לדוגמה. בהחלט זהו ספר ראוי לקריאה ואני שמחה שהגעתי אליו
|
|
|
שין שין
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
וואו, ביקורת נוקבת.
נשמע כמו ספר ששווה קריאה ולו בזכות הסטייה מהנראטיב הציוני המשמים והמוכר.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-3 חודשים)
חני. ושאר. הבנות תודה על ההתייחסות .
אין הרבה סובלנות למי. שלא מיישר קו , במקום לקבל שונות תרבותית ומחשבתית, פשוט משתדלים להשתיק ולהתעלם .
|
|
|
חני
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כל כך נכון! אך בכל מקום שקיים מיזוג בין תרבויות , או בין עדות ובכלל אינטרגציה כל שהיא הדבר הנכון הוא מצד אחד לשמר ומצד שני למצוא
נרטיב תרבותי משותף.
לפני די הרבה שנים שמעתי חבר כנסת אם אני לא טועה בן עמי שאמר "מי אמר שנכון הוא לאכול בסכין ומזלג,מי אמר שתרבותי יותר לא לאכול עם ידיים" חוץ מליישב כאן את הארץ , הדבר היותר קשה היה ועדיין למצוא מכנה משותף שעדיין אנו מתאמצים להשיגו. ביקורת יפה כמו תמיד |
13 הקוראים שאהבו את הביקורת
