ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 7 ביולי, 2013
ע"י tuvia
ע"י tuvia
הקדשה: ביקורת זאת מוקדשת בהוקרה ובאהבה רבה לבני משפחת שגב- גולדשטיין מראש פינה.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
בבית העלמין הקטן והיפה של המושבה ראש פינה , נטמן אבי ז״ל ליד אחיו, שנטמן בקברו כחמישים שנים לפניו.
במרחק קטן מקבריהם נמצאת חלקת הקדושים של בית העלמין, שבה טמונים גיבוריה של תנועת בית״ר וביניהם,
המרטיר הראשון שלה שלמה בן יוסף.
בשנת 1938, לאחר רצח של יהודים שנסעו במורד הכביש מצפת לראש פינה, החליטו שלושה חברים מתנועת בית״ר
לנקום את חיי היהודים שנרצחו, ותקפו אוטובוס ערבי שנסע במורד הכביש.
הפעולה כשלה לחלוטין, לא נפגעו אנשים ושלושת הצעירים ברחו ו מצאו מחסה במערה בהר כנען.
לאחר שהבריטים פתחו בחיפושים , נמצאו השלושה והובאו למשפט בבית דין בריטי בעכו.
שניים מהם נדונו לתליה, כאשר בסופו של דבר הוצא להורג רק אחד מהם, שלמה בן יוסף.
הישוב היהודי ניסה להשיג המתקה לעונשו, אולם לא צלח. לקראת סוף השנה לאחר שהנציב הבריטי העליון אישר את
הדין, הוצא בן יוסף להורג בתלייה, כשעל שפתיו ההמנון הלאומי ולאחריו המנון האצ״ל.
תנועת בית״ר השיגה את מטרתה, להשיג מרטיר יהודי במאבק לעצמאות מול שלטון המנדט.
עוד לא התקררה גופתו של בן יוסף, וכבר נפתח מאבק בין ארגוני הימין למי שייך המרטיר היהודי הראשון .
האצ״ל אמר כולו שלי, ואנשי ז׳בוטינסקי אמרו כולו שלי, סחבו לפה, סחבו לשם, ולבסוף יחולקו.
בניגוד לימין, התנערו מפלגות השמאל ממעשה מרטירולוגיה זה, ובן גוריון אף ביקר אותו קשות.
בתקופה הזאת, נתפסו המעשים האלה כמעשי חבלה, הן מבחינת החוק הפלילי והן כמעשה חבלה במעשה הציוני.
לא עבר זמן, והלח״י שאיבד את מנהיגו ׳יאיר׳, פתח גם הוא במעשי חבלה. ולא רחק היום וגם הם קבלו את המרטירים
שלהם: רוצחי הלורד מויין נתלו בקהיר.
המאבק של ארגוני המחתרות הלך ונהייה אלים יותר ויותר והגיע לשיאו באביב 1946 שנתלו שני סמלים בריטים בחורשות
נתניה, לאחר שניתלה דוב גרונר.
המאבק בבריטים גרם לקורבנות רבים הן בצד היהודי והן בצד הבריטי, כאשר שיאו של המאבק הגיע עם פיצוץ מלון המלך דוד בירושלים.
חוץ מתקופה קצרה, התנגדו מפלגות הפועלים למעשי האצל והלחי.
האנטגוניזם הגיע לשיאו במדיניות רדיפה של אנשי הימין בידי אנשי ההגנה.
מאז הקמת המדינה, בן גוריון לא הסתיר את כוונותיו למדר ולהדיר את אנשי מחתרות הימין לשעבר מן הכלכלה והפוליטיקה הישראלית.
בין הייתר, הוא דחה לחלוטין את מיתוס הגבורה והמרטירולוגיה של אנשיהם וכל נסיון של בגין שעמד בראש תנועת החרות להכליל אותם
בין גבורי ישראל, נדחה על הסף בידי הראשיות.
הנושא הפך להיות מוקד למאבק בין הימין הדחוי והשמאל שבשלטון , כאשר רק עזיבתו של בן גוריון וכניסתה של חרות לממשלה ערב מלחמת ששת הימים
שנתנה דחיפה לקבלת מפלגות הימין על ידי הציבור הישראלי, וראשית קבלת מיתוס הגבורה על ידי ראשי הציבור בישראל.
הספור מסובך וארוך עד מאוד, חלו בו עליות וירידות כאשר סבל המשפחות נמשך ונימשך ללא הרף.
ספר זה שנכתב בידי אמיר גולדשטיין, כתוב בצורה מרתקת ביותר.
זהו ספר אקדמאי אשר נכתב על פי כללי האקדמיה, ובכך אולי יכביד על הקוראים שאינם רגילים לקרוא חומר היסטורי מחקרי.
מומלץ לכל מי שנושא המחתרות וההיסטוריה הישראלית מעניינת אותו.
מומלץ ביותר.
טוביה
16 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של tuvia
» ביקורות נוספות על גבורה והדרה - עולי הגרדום והזיכרון הישראלי - בשיתוף מכון ז'בוטינסקי בישראל - תל אביב #
» ביקורות נוספות על גבורה והדרה - עולי הגרדום והזיכרון הישראלי - בשיתוף מכון ז'בוטינסקי בישראל - תל אביב #
טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
נעמי, אם את רוצה לקרוא ולהרחיב את הידע שלך על ז׳בוטינסקי , אני מציע לך להכנס לוויקיפדיה .
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לכל החברים שמעורבים בדיון פה, כמה הבהרות ( מבחינתי):
א) כל מפלגה, מימין או משמאל , אשר החזיקו בשלטון מאז קום המדינה
הסתאבה בדרך זו או אחרת, למרות שבמערך לקח להם הרבה יותר זמן, גם בה הסיאוב הגיע לדרגות של מדינות עולם שלישי. אם מותר להזכיר, אז אפשר לדבר על ידלין, עופר וכו׳ ואם תפסו כמה, תארו לעצמכם כמה לא תפסו! ב) הליכוד הסתאב במהירות רבה מהסיבה הפשוטה שהוא הורחק מהשלטון על ידי העבודה בכוונה! הם היו נורא רעבים כשהם עשו את המהפך ב77. ג) אין ולא מפלגה אחת היום שאוחזת באידאולוגיה שאותה היא מעלה על ראש מעייניה. לא בימין ולא בשמאל, כיום כל מה שמעסיק את הח״כים זה לעשות כסף וכמה שיותר מהר ( מצתער על ההכללה), יש רק כמה חכים מעטים שדאגה לשליחות שהציבור הטילה עליהם שעומדת על ראש מעייניהם. ד) הסיאוב בדרגים הגבוהים מצביע על התופעה החברתית. כיום האינדיווידואליזם עומד במקום ראשון, טובת המדינה עומדת במקום עשירי אולי? ה) ראשי המפלגות של תקופת טרום המדינה הונעו כולם מהרעיון האידיאולוגי תחילה והציוני- מעשי לאחר מכן. אפשר להכליל ביניהם את הגדולים של כל הגדולים, מימין ומשמאל. לצערינו רבים מהם נעלמו מהדרך אפילו עוד לפני קום המדינה.דוגמאות? ז׳בוטינסקי, ארלוזורוב, דוב הוז, ועוד רבים אחרים. ו) גם אישים דגולים בשמאל הבינו מהר מאוד שאין כוונת הערבים הפלסטינים להגיע להסכם עם היהודים, רק מה, הם היו דיפלומטים טובים וידעו להסתיר את דעתם מהציבור- מכל מיני סיבות. ואם אתם מחפשים עובדות , קיראו את ספריו של מוטי גולני, במיוחד ׳ מלחמות לא קורות מעצמן׳, שאני מסכים עם הטענות בו . ולא שהן חיוביות או שליליות, הן אמיתיות. ונובעות מהמצב הראלי שהתקיים במציאות. לכן לא היתה להנהגה ברירה אלא לנקוט בהן.( למרות שגולני טוען אחרת) לילה טוב לכולם, ותודה על השיחה הנעימה איתכם. טוביה |
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
מכל הדיבורים עשית לי חשק לקרוא על ז'בוטינסקי כי איני יודעת עליו הרבה (בעצם, כלום)
|
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
הבהרה
בדבריי באשר לחברי הליכוד כוונתי היא אך ורק ל"עסקונה" ולא לכלל החברים שאין לי ספק שרבים מהם כואבים את המצב ומקווים לימים טובים יותר. רובי ריבלין הוא למשל ולדוגמה לכוונתי. בפני אלה אני מתנצל על ההכללה. |
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
הבהרה
בדבריי באשר לחברי הליכוד כוונתי היא אך ורק ל"עסקונה" ולא לכלל החברים שאין לי ספק שרבים מהם כואבים את המצב ומקווים לימים טובים יותר. רובי ריבלין הוא למשל ולדוגמה לכוונתי. בפני אלה אני מתנצל על ההכללה. |
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לחמדת ורץ
אנשי הליכוד של היום אינם ממשיכם דרכם של אף אחד. לא היו ולא יהיו. לא רק שאינם מגיעים לקרסוליים של בגין וז'בוטינסקי,, הם אפילו אינם ראויים להיות אבק העפר שלרגליהם. הדבר היחיד שאני מוכן ליחס להם כדימוי מעל לגובה הזה ממילא יצריך את קרבתו של עץ לצורך הטלת המים מהשיפוליים.
עצם העובדה שהם עדיין קיימים כמפלגה ועוד הגדולה מכולן, אומרת עלינו כעם יותר מכל דבר אחר. אמנם אני בית'רי משחר נעורי אבל את הגט למפלגה הזו נתתי להם כבר לפני יותר מ-20 שנים. כך גם לחלק מהשקפותיי הפוליטיות בצעירותי. ובאשר לך רץ אין לי בעיה שתראה את הדברים מזווית שונה משלי. אנשים בכלל ומנהיגים בפרט אינם נמדדים רק על פי סטייה מדרכם המוצהרת אם סטייה זו נעשתה בנסיבות הזמן המשתנות, אלא על סך כל פועלם. את הסופרלטיבים לז'בוטנסקי אני מחלק לו רק כי אני מאמין שמבין המנהיגים שקמו לנו מאז תחיית הציונות הוא היה באמת הענק והמורם מכולם. אם תחקור לדעת מה עשה האיש הזה בשישים שנות חייו, אני חושב שתשנה את דעתך (כפי שאני מניח שקיימת בך). כמובן שאין בכך להוריד מכבודם של אחרים. אבל בעיני הוא הראשון בדורו. אם התכוונת לסופרלטיבים מסוג אחר, איש איש go טעמו והליכותיו. כזה אני. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
טוביה - אני רק מציינת כי מי שמאלו שהיום נמצאים בשלטון הליכוד וטוענים שהם ממשיכי דרכו עושים
עוול לו ורעיונות שלו .אין הדר , אין חזון אין כלום . באשר לקיבוצים מסכימה עמך שבשלב מסוים בהיסטוריה של המדינה-הם הסתאבו ,אבל מפה ועד לשנות את עובדות ההיסטוריה בדבר חלקם בקמת המדינה המרחק גדול .הפוליטיקאים הקטנים של הליכוד היום לא מגיעים לקרסולי החזון וההדר של בגין ו- ז'בוטינסקי ,זאת הייתה תמצית דברי ואל תלך יותר מדי בפרשנות .וחוץ מזה איני רוצה יותר להתווכח עמך בנושא הזה בין אם שאני מסכימה עם חלק מדעותיך ובחלק -לא .
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
שלום, חברים.
קמתי בבוקר, והנה רואות עיני שאני ניצב בפני מיתקפה משולבת רץ- חמדת.
טוב, אנשי שמאל יקרים שלי, אקדים ואומר לכם ראשית דבר, טלו קורה מבין עיניכם! ועכשו לעינין גופו: איננו מחלקים סופרלטיבים לאיש, ואיש איננו נוטלם לעצמו. אנחנו פשוט מתמוגגים בנוסטלגיה שכנראה לא תשוב לעולם. עקרונית אני נגד השוואות, אבל אני יכול לשים את האצבע הן על הימין והן על השמאל על נקודה מסויימת בהתפתחות הישראלית שבה חלה סטיה מהקו הרשמי של המפלגה. בביתר הדבר חל כאשר האקטיביסטים החלו לתקוף ( כתגובה לתקיפות הערביות) את הערבים בזמן המרד הערבי שפרץ לכל הידוע ב1936. בהגנה קו שבירת האידיאולוגיה היה כאשר בן גוריון נתן בפעם הראשונה את הפקודה לרדוף יהודים ולהסגיר אותם לאוייב. ובפעם השניה כאשר בן גוריון נתן את ההוראה להטביע את אלטלנה. אבל לדעתי את הקשר בין החיים לבין אידיאולוגיה קברו במפלגת העבודה בכמה הזדמנויות היסטוריות. כשהחמורה שביניהם- כשהקיבוצים בעלי האידיאולוגיה הסוציאליסטית הפכו להיות קבלני נדל״ן והחלו למכור לציבור יחידות נדלן שניתנו להם בידי המדינה לעיבוד חקלאי, והם נכסו אותם לעצמן ובנו עליהם יחידות מגורים לשיווק . אז מי פה שבר את האידיאולוגיה? ובעיינכם מה חמור יותר? כך כאשר באים ואומרים לי שהימין אשם, והימין מנכס וכו׳ אז אני יכול להגיד לכם שלולא אותו ימין, אהוד ברק כבר היה מוכר את מדינת ישראל לערפאת, ולאסאד. והיינו נשארים קרחים מפה ומפה. חמדת, וגם לרץ, תסתכלו תמיד בקנקן לפני שאתם שופכים את מה שיש בתוכו, כי מי יודע אולי התינוק מסתתר דוקא בו. וזה לא לטובתו אם שופכים אותו עם המים. ( תינוק קטנטן שבקושי יש לו שישים שנים). טוביה |
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
טוביה - כול הכבוד לסופרלטיביים שאתם מחלקים לעצמכם, אתם נמנעים מביקרות אמתית, על כך שאדם גדול כמו ז'בוטינסקי, נגרר למציאות לה הוא התנגד בכול תוקף - פגיעה בחפים מפשע, ובכך תנועת האצ"ל בעצם פעלה בניגוד לערכי מנהיגה הנערץ, ואתם נגררים לויכוח מרובה אמציות על פרס ומפאי ההסטורית ומרגשים שמגיע לכם תיקון היסטורי - נו באמת...
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
חברים יקרים תודה לכם על הלייקים , על השבחים ועל הדברים המחכימים שלכם.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
בן אסתר היקר, ראשית תודה על דבריך החמים והמעודדים, גם אני חושב שהאיש היה גדול מהחיים!
אשריך שזכית להיות נוכח ברגעים מיוחדים אלה.
לי נותר להתגאות רק בבואו של סאדאת לארץ. הייתי אז טירון בנח״ל, ולקחו אותנו הטירונים לשמור ולאבטח את הדרך לירושלים. אינך יכול לתאר לעצמך איזה התרגשות אפפה את כולנו, וגם זאת היה בזכות בגין! ( נכון גם דיין נתן תרומה לא קטנה לדבר, אבל מי שחתם בסופו של עיניין היה בגין. ותראה את הפלא, עד היום החוזה הזה מחזיק מעמד למרות כל המשברים. מי היה מאמין! תודה אריה, אחלה ביקורת על הביקורת, אספר לך בהזדמנות קצת יותר על ראש פינה וחוויותי ממנה. ערב טוב לך טוביה |
|
בן אסתר
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
אני חש שותפות מלאה בלב ובנפש למה שכתבת.
טוביה היקר
ראשית קבל ברכותיי על אשר הביקורת שכל מילה מיותרת רק תמעיט מערכה. כמי שחונך עוד משחר נעוריי על תורת ז'בוינסקי (וגאה אהיה על כך תמיד ועד אחרון ימי), שמעתי, ראיתי וחוויתי את אשר חשבו אנשים במשך שנות דור על ז'בוטינסקי האיש ודרכו. לא בגין תלמידו (איש מופת מוסרי), לא בן גוריון (איש רב פעלים ורב זכויות) יריבו, ולא פרס הזוכה לעת זקנה להערכה (שעם כל הכבוד עולה על זכאותו, גם אם אין לפסול אותה על הסף), שלושתם ביחד לא הגיעו לקרסוליו של האיש הענק הזה. ישראל הרשמית עשתה בעבר הכל כדי לגמדו, אך ההיסטוריה יש לה את הדרכים שלה לתקן את העיוות. לאט אבל בטוח. ואוסיף גם משהו אישי בהקשר לדברים הללו. כחניך בבית"ר זכיתי ללמוד את משנתו שהייתה לאומית יותר מאשר "נושאי הדגל" מהיום, סוציאליסטית יותר מאשר של מנהיגי השמאל בישראל לדורותיהם ומוסרית יותר מאשר כל "מנהיגינו", לפחות אלה מהעת החדשה. למדתי הפנמתי ואימצתי, ולתמיד. זכיתי בימי להיות אישית באירועים שונים שמלווים אותי תמיד אך מביניהם שניים חרוטים בלבי במיוחד: א) השתתפותי כחניך קורס מדריכים של בית"ר בטקס הסרת הלוט מעל האנדרטה בראש פינה במקום בו עשו שלמה בן יוסף וחבריו את המארב לאוטובוס הערבי, מעשה שהביא להוצאתו להורג. ב) השתתפותי כחייל נח"ל במשמר הכבוד עם שאר חבריי לגרעין ליד ארונו של זאב ז'בוטינסקי בהר הרצל. |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
טוביה -בגלל מה שאני מעריכה אותך איני רוצה להיכנס פה לוויכוח באשר לרבין למרות מה שחורה לי מה שכתבת פה ,וכן,לדעתי מאז שהליכוד בשלטון המדינה הזאת רק מדרדרת
מבחינה חברתית סוציאליסטית,שלא לדבר כלכלית ומדינית .
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
לבנצי, תודה על הלייק. לחמדת,
לצערי אינני יכול לקבל את דברייך.
ההיסטוריה לא קפאה והדור של תש״ח איננו הדור של שנות האלפיים. כמובן שיש פיחות מדור לדור, אנו הותיקים מבחינים בזאת לאורך כל הדרך. היום אדם כמו מנחם בגין לא יימצא כמו גם אדם כמו בן גוריון. אולי הנפיל האחרון של דור תש״ח הוא נשיאנו היקר שמעון פרס, אבל גם אצלו חל פיחות מעשור לעשור, וכיום ניראה שכל מה שמעסיק אותו זה לצבור עוד ועוד אותות כבוד. כשאת אומרת שהליכוד היום מנכס לעצמו את גבורת אנשי הגבורה והדם של טרום המדינה אינני יכול שלא להבין אותם, שהרי תנועות. השמאל ממשיכות לנכס לעצמם את הפלמ״ח את ״ ניצחונותיו״ ואת הקיבוצים ( מתכוון להתיישבות - חומה ומגדל) , וכו׳ אין ספק שכל תנועה יכולה להפגין ניצחונות כמו גם כשלונות. אני מסרב לקבל את סכסוך האחים הזה, אני עשיתי ככה ולכן מגיע לי כך וכך. לאחר המהפך של 77, הסתובבו אנשי השמאל כולם עם הראש בין הכתפיים- גזלו לנו את המדינה הם אמרו. אני יודע, הייתי שם. בתחושה הזאת נמשכה כל הזמן עד המהפך של רבין, וגם אז באו הימין והרגו לנו את ראש הממשלה. וככה חילק השמאל את העם לשתי עמים שונים. הם ואנחנו, אנחנו והם. אנחנו הטובים והם הרשעים. אנחנו הבאנו שלום ( עלק), והם רצחו לנו ראש ממשלה והביאו לנו מלחמה, ועוד אחת ועוד אחת. בקיצור תמיד בכו ויללו בקול בוכים, כמו הקוזק הנגזל. מה חמדת, רק השמאל יכול להגיד דברים קשים? והימין לא? טוביה |
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
טוביה- ראשית אני אומרת באופן חד משמעי שלא היה צריך וגם כיום להבדיל בין דם לדם ובין תרומת
כל המחתרת ומקומה בהיסטוריה של המדינה .אבל אתה כותב :"ראשית קבלת מיתוס הגבורה על ידי ראשי הציבור בישראל".ופה רציתי להראות בעקיפין ולא לצורך הדוגמאות הזאת שהבאת בביקורת ,כיצד מנהיגי הליכוד האפסיים והנפסדים כיום מנסים לשכתב את ההיסטוריה ולנכס לליכוד דברים לא להם . הלוואי והיה למנהיגים הללו שמינית שבשמינית מההדר והכבוד הבית"רי .תאמין לי שהמדינה הייתה ניראת היום אחרת .תגובתי הינה לא ישירות לתוכן הספר אלא לתוצר נלווה שלו :ניסיונות הליכוד לשכתב את ההיסטוריה ולהיאחז בקרנות המזבח של תנועת הבית"ר שאינם יודעים כבר מהי ומה מילות ההימנון שלו .זה הכל .ואני ממליצה לקרוא את שלושת הכתבות התגובות לקישור שהבאתי -זה פשוט מרתק לראות שבבסיס הדברים לא השתנו .
|
|
בנצי גורן
(לפני 12 שנים ו-1 חודשים)
טוביה, תודה על הביקורת המאלפת.
הנושא קרוב לליבי באופן מיוחד ובהחלט הכנסתי את הספר לרשימת הקריאה שלי. תודות.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
וואו חברים, אני פשוט לא מבין איך נסחפתם מסיפור עולי הגרדום לרצח רבין ולסיפור של אורי מילשטיין.
אנו מדברים על שני דברים נפרדים לחלוטין.
מיתוס הגבורה של עולי הגרדום ומצד שני המאבק של יוצאי המחתרות להכניס את המיתוס הזה כחלק ממיתוס הגבורה של כל ההרוגים במלחמות ישראל. אולי לפי דעתך חמדת לא מגיע ליוצאי המחתרות למיניהם להכנס לאותה חבורת גיבורים שהביאו לעם ישראל את מדינת ישראל על מגש של כסף? למה לדעתך מגיע רק ליוצאי הפלמ״ח להחשב בתור אנשי הגבורה והמעש? אני אינני עושה הבדלה בין החברה, שמאל ימין מרכז, דתיים חילוניים , בני קיבוצים, עירונים, לכולם מגיעה התהילה. בדברים שאת כותבת יש הבדלה בין דם לדם , ושוב חלק מהעם מדיר את חלקו האחר. לא מקובל עלי, ולא יאה לעשות זאת כשישים שנה אחרי. ואל תבואי ותספרי לי סיפורים על רבין, יגאל עמיר, אורי מילשטיין. אין קשר בין הרוגי המלכות לבין הירי על אלטלנה. אין לערבב מין שאינו במינו. טוביה |
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
חמדת - כרגיל את שמה את הדברים על השולחן - אגב זה בזכות טוביה שיוזם פרובקציות וגם הפעם, אין ספק ששמת את הדיון במקום הנכון, תרומתם של האצ"ל והלח"י לתרבות הטרור, ולאופן שתרבות זאת הפכה לקונצנזוס היום ...
|
|
חמדת
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
טוביה ,אתה תמיד מביא את הספרים המיוחדים .מעבר לכך אני רוצה לאמר פה משהו שאולי יעצבן אותך ועוד כמה בית"רים
מאז שהליכוד עלה לשלטון יש תהליך של עיוות היסטורית הקמת המדינה והקרדיטים עליה ,לחיוב ולשלילה . בשבועות האחרונים התנהל ע"ג עיתון הארץ ויכוח באשר לאלטלנה .בין היתר הובא שם סרטון מאזכרה לחללים של אלטלנה השנה שבה אמר חכ אופיר אקוניס בפני רואהמ ורובי ריבלין ואני מצטטת מהזיכרון "כי אותו יהודי {דבין} הוא זה שירה את הפגז והוא זה שקיבל את עונשו אחרי 50 שנה " ככה באופן הזה. ניסיתי לחפש לך את הקישור לדבריו אבל מסתבר שהוא הורד מאתר רואה"מ .איך כתב שם העיתונאי :
"התמונה מהטקס בבית הקברות, המופיעה באתר האינטרנט של ח"כ אקוניס (http://tinyurl.com/nfymnsg), שבה נראים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר הכנסת לשעבר, ראובן ריבלין, מקשיבים לנאום אקוניס, שווה יותר מרבבות מילים. אלפים צופים וקוראים. כל זה מעלה תחושה חזקה של דז'ה וו. דומה כי קו ישר עובר בין הטקס בבית הקברות לבין הפגנת הימין בכיכר ציון בירושלים באוקטובר 95'. התמונה בבית הקברות בנחלת יצחק לא מאפשרת להנהגת הליכוד לטעון שוב ש'מהמרפסת לא שמעו את הקולות ולא ראו את המראות שעלו מהכיכר'. דפוס ההתנהגות של נתניהו ושל חבריו להנהגת הליכוד כלפי רבין וההאשמות נגדו לא השתנו, גם לאחר הירצחו.ויש קו נוסף. מצמרר אף יותר. הקו המחבר בין דברי אקוניס לרוצח. כי דברים דומים לאלו שהשמיע אקוניס בטקס, המטילים על רבין את האחריות להטבעת אלטלנה, אמר יגאל עמיר. יממה לאחר שביצע את הרצח, אמר רוצח ראש הממשלה במהלך חקירתו: "...על רבין האחריות לירי התותחים ולהטבעת האונייה אלטלנה, שנשאה ב–48' נשק לכוחות אצ"ל בארץ ישראל". הדברים שאמרו אקוניס ועמיר נוגעים לאירוע נוסף. כמה שבועות לפני הרצח יזם יגאל עמיר סדנת סוף שבוע שהתקיימה בירושלים. עמיר, אז סטודנט באוניברסיטת בר אילן, השתתף בקורס של חוקר תולדות צה"ל, ד"ר אורי מילשטיין, שלימד באוניברסיטה. עמיר התרשם עמוקות מעמדתו הביקורתית של מילשטיין כלפי הממשלה וכלפי הסכם אוסלו. עמיר זימן את עצמו לחדרו של מילשטיין, סיפר לו על הסדנה, וביקשו להרצות שם על ענייני צבא וביטחון. מילשטיין התנה את בואו ונכונותו להרצות (תמורת שכר) בכך שיוכל למכור למשתתפים (לפני כניסת השבת ובמוצ"ש) את ספרו "מיתוס רבין ושברו". בראיון שהתקיים לפני שבועות אחדים, שאלתי את מילשטיין, אם הטיל על רבין את האחריות לפרשת אלטלנה בפני באי הכנס. מילשטיין השיב: "החלק הראשון של ספרי 'מיתוס רבין ושברו' אינו עוסק בפרשת אלטלנה, אבל ייתכן שאמרתי את הדברים האלה". http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2045509 וזוהי רק דוגמא אחת לשכתוב ההיסטוריה . |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
כן, אבל הוא היה יכול להיות גורם ממתן, ובאותו זמן ממש גם לרסן את בגין.
אסור לשכוח שהיה לו תפקיד מעשי בביתר.
כל הנוער קיבל אותו בתור המנהיג האבסולוטי . לבגין לא היתה כל דרך לעבור מעל ראשו, אם היה בבריאות טובה. ב1940 הוא כבר היה חולה מידי כדי להשפיע על המהלכים. אסור גם לשכוח שעיקר כובד משקלו של ז׳בוטינסקי היה במזרח אירופה ולא בארץ. ושם גם היו כל הרזרוות של כוח האדם, עד שנשמדו בשואה. |
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
באחרית ימיו מפלגתו ובעיקר הא"צל לא היחשיבו את דעותיו, וספק אם היה יכול להשפיע עליהם
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נכון! זאת היתה טעות גורלי, אבל הוא נסחף בזרם.
ז׳בוטינסקי היה אנגלופיל אמיתי, הוא התנגד למעשים אלה ולדעתי לו היה בחיים. ב1944 הוא היה דוחה את רצח הלורד מויין מכל וכול.
כמה שהוא היה חסר בהנהגה מאוחר יותר! אני גם בטוח שהקרע שנוצר בהנהגת ההסתדרות הציונית היה מתבטל לאחר השואה ולמראה תוצאותיה. בגין למרות שהיה מנהיג גדול לא היה אסטרטג גדול ולא ידע לראות לרחוק כמו בן גוריון וז׳בוטינסקי. תודה על הלייק ועל התוספת שלך. כמו כן תודה למלייקים האחרים. חשובה לי מאוד הדעה שלכם על נושא הספר בכללותו. ואני מצפה בכיליון עיניים לתגובות נוספות. תודה לכולם. טוביה |
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נכון! זאת היתה טעות גורלי, אבל הוא נסחף בזרם.
ז׳בוטינסקי היה אנגלופיל אמיתי, הוא התנגד למעשים אלה ולדעתי לו היה בחיים. ב1944 הוא היה דוחה את רצח הלורד מויין מכל וכול.
כמה שהוא היה חסר בהנהגה מאוחר יותר! אני גם בטוח שהקרע שנוצר בהנהגת ההסתדרות הציונית היה מתבטל לאחר השואה ולמראה תוצאותיה. בגין למרות שהיה מנהיג גדול לא היה אסטרטג גדול ולא ידע לראות לרחוק כמו בן גוריון וז׳בוטינסקי. תודה על הלייק ועל התוספת שלך. כמו כן תודה למלייקים האחרים. חשובה לי מאוד הדעה שלכם על נושא הספר בכללותו. ואני מצפה בכיליון עיניים לתגובות נוספות. תודה לעולם טוביה |
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אהבתי את הביקרות - כמובן שז'בוטינסקי - כמי שהתנגד לרצח חפים מפשע נתן לרצח גיבוי בדעבד - ובכך הפסיד את הציבור המתון של מפלגתו וגרם להקצנה של הקיצונים
|
16 הקוראים שאהבו את הביקורת