ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 2 ביוני, 2013
ע"י נעמי
ע"י נעמי
איזו החמצה. בשבוע שעבר, ולקראת סיום הקריאה בספר, נתקלתי במודעה על הרצאה מפי עזרא יכין, הלוא הוא אלנקם, שתתקיים באוניברסיטה בה אני לומדת. אני מתסכלת בתאריך ורוקעת ברגלי. ההרצאה כבר התקיימה, לפני יומיים בלבד, כמה חבל!
זהו סיפור של מופת וגבורה הכתוב בצורה פשוטה וקולחת. כמו לשבת למרגלותיו של סבא ולשמוע על מעללי נעוריו. אך אילו מעללים! אני מתמלאת בושה עמוקה כשאני רואה אילו דברים העסיקו את המחבר ואת חבריו לעומת הזוטות שלי... נכון, אין מקום להשוואה, אבל מקום להערצה יש גם יש. כשהייתי צעירה יותר, זו הייתה הערצה עיוורת לכל מה שנקשר במחתרות. רציתי גם להיות חלק מזה, להיוולד בתקופה הסוערת הזאת, לקחת חלק במעשי הגבורה. היום, במבט בוגר יותר, הילת הקסם איבדה מזוהרה. לא בגלל שקרנן של פעולות המחתרות ירד, להפך, אלא שכרגיל המציאות הייתה מורכבת בהרבה משחשבתי.
שני דברים עיקריים שגרמו לי לראות באור אחר את המחתרות:
האחד, עד לא מזמן יחסית, הבריטים לא נתפסו בעיני כאויבים מוצהרים. כמובן, לא חשדתי שהם אהבו אותנו. ידעתי שהם סיפקו לערבים נשק, הגבילו את העליות, מנעו מניצולי שואה להגיע לכאן, והנורא ביותר, דנו רבים למוות, ובכל זאת, משום מה לא חשבתי עליהם כעל אויב. אולי זה בגלל שבאותה תקופה הנאצים הגדירו את הרשע מחדש והבריטים הרי היו בצד הטוב, אולי כי בריטי מצטייר בראשי כאדם מאופק ומנומס, ואולי סתם נאיביות מצידי. בכל אופן, כשקראתי יותר על התקופה, ובמיוחד בספר הזה, הזעם כלפי הבריטים הלך וגדל. בספר מוזכרים צעירים וצעירות רבים שנתפסו ונכלאו, ושרבים מהם הועלו לגרדום, ועם כל שם שמוזכר, הלב בוכה. כשהובא סיפור הגבורה של ברזני ופיינשטיין, עצמתי לרגע את עיני ונזכרתי בביקורי במוזיאון אסירי המחתרות, שם מוצג התא בו התאבדו בעזרת רימון בטרם הוצאו להורג. המחתרות קראו לבריטים בשמם: אויב.
עם הבנה זו, המחתרת כבר לא הצטיירה לי כחבורה של נערים שוחרי הרפתקאות שביקשו לעצמם אקשן. כפי שעולה מהספר, היו אלו בחורים ובחורות בוגרים שהבינו היטב את גודל האחריות והסכנה שהם לוקחים על עצמם, ואת הצער האיום שהם עלולים להביא על הוריהם אם יקרה להם משהו. רבים מהם הכירו חברים שהוצאו להורג, ועל כן עיניהם היו פקוחות לצפוי להם אם יתפסו. הם גם הבינו שהחברות במחתרת היא ברובה, ובניגוד למה שחושבים תמיד, עבודה אפורה ויום-יומיות: הדבקת כרוזים על קירות, איסוף מודיעיני, מעקב ותצפיות וכו', ועל אף שאלו פעולות מסוכנות וחשובות לא פחות, הרי שאין הן מרגשות ומתגמלות כמו פעולה מבצעית.
כל זה גרם לי לחשוב שוב אם גם אני הייתי מוכנה להעמיד את חיי בסכנה מול אויב שלא יהסס לנקום. לבלות שעות ארוכות בתצפית, או לקום בזריחה יום אחר יום, בחורף ובקיץ, כדי להדביק כרוזים המעוררים את העם, אותו עם שחלקו מתנגד לפעילותי; ובעצם, האם בכלל הייתי מבינה בזמן, ולא בדיעבד, את חשיבות החתירה תחת הבריטים. איני יודעת.
הדבר השני, שאני כותבת עליו ברעדה, הוא הקרע בין מנהיגי הישוב וההגנה לבין האצ"ל והלח"י, שהגיע לשיאו בסזון. כל פיסקה שתיארה ניכור בין יהודים גרמה לי לצער עמוק ואמיתי. איך, איך יתכן שיהודים הוסגרו לבריטים על ידי אחיהם?! כיצד העז רופא יהודי לטרוק את דלתו בפני אלנקם הפצוע, ועוד בזמן שכבר לא נשקפה סכנה למי שעזר למחתרות? איך יכול להיות שבקרב על ירושלים, הלח"י הופקר בשדה הקרב לאחר שהתגבורת שהובטחה ע"י ההגנה בוששה להגיע? גם אלטלנה הוזכרה בפסקה קצרה, ואי-אפשר שלא להזדהות עם המרירות הנוקבת שחשו המחבר וחבריו בגין כל אותם אירועים.
מובן שאין זו הפעם הראשונה שאני מתוודעת לאירועים אלו, אך רק הספר הזה הצליח להעביר לי את עוצמת הכאב ותחושת הבגידה שצרבו את לבם של לוחמי המחתרות, וכיוון שזהו סיפור על העם שלי, כאב לי גם. חשוב לי להדגיש שעל אף שהמחלוקות הקשות שכמעט והביאו למלחמת אחים צפות לאורך כל הספר, הספר אינו שם דגש על השנאה. ניכר שהסופר חדור באהבת ישראל, ואולי דווקא בשל כך הניגוד חריף יותר.
יש שיטענו שהספר מציג את השחקנים בשחור לבן: הבריטים והערבים הם הרעים, היהודים הם הטובים. היהודים שהתנגדו למחתרות הם טובים פחות. אבל ברור לי שכך גם הייתי אני מציגה את האנשים שהרגו, עינו וטבחו את חברי ואת עמי, ואת היהודים שסייעו להם בעזרה פסיבית ופסיבית פחות. לא הייתי רואה כל צורך לסנגר על מי מהם.
זהו, כתיבתי התארכה הרבה מעבר לתכנון. אני מצטרפת לדבריו ד"ר ישראל אלדד בגב הספר: "אותנטיות - היא סגולת היסוד של עדות זו", ואסיים בדבריו של אלי ויזל, שם: "בטוחני שרבים לומדים מזיכרונותיך פרק באהבת ישראל".
14 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Command
(לפני 5 שנים ו-8 חודשים)
כמעט שבע שנים עברו והמילים שלך עדיין מדויקות כל כך. כתבת כל מילה טוב יותר ממה שרציתי.
אני מתרגש כאן, ולא קל לרגש אותי. אולי גם בזכות הספר. שומר לי את המילים שלך, ברשותך. תודה לך |
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אופס ראיתי רק עכשיו.
אחיה ובלו-בלו, תודה רבה על המחמאות! אני מסכימה עם בלו-בלו. מובן שאיני צופה מן הצד, במלחמה הזאת נפלו ונופלים אנשים מהעם שלי. בוודאי שגם הפלסטינים מרגישים שנישלו אותם מאדמתם, שמלחמתם היא צודקת וכו', ואפשר להבין. אבל לא ציינת את ההבדל הקריטי לדעתי. היהודים עשו כל שביכולתם כדי להימנע מהריגת חפים מפשע (קו שמנחה אותנו עד היום) גם אם הדבר היה כרוך בביטול של מבצעים שהתכוננו אליהם זמן רב כשהתברר שאזרחים עלולים להיפגע. אנחנו לא רואים כזאת התחשבות מן הצד השני, ולצערנו יש הרבה דוגמאות. עכשיו תענה לי אתה- האם עובדה זו לא מאפשרת לי לקבוע שההתנהלות שלהם היא מושחתת, ושלנו הגונה יותר? |
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
אחיה, סליחה שאני מתערבת אבל מוכרחה לענות לך-
מבחינה אוניברסלית, אילו היה מדובר בשני עמים שנלחמים במקום אחר יתכן שהייתי מסכימה איתך שאין הבדל.
אבל אני לא צופה נטרלית מהצד. זו המדינה שלי והעם שלי, והמטרה שלי שהיא שאני אוכל לחיות כאן. הדרך להשיג מדינה היתה לפעול נגד הבריטים, והדרך לשמור עליה זה לפעול בתקיפות נגד הטרור הערבי. |
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נעמי אני אוהבת את דרך ההתבטאות שלך.
את רהוטה, מנומקת, מנומסת. הלואי שכולם פה היו מביעים את דעתם בצורה כזו.
|
|
אחיה
(לפני 12 שנים ו-2 חודשים)
נעמי, הביקורת באמת מעולה.
רציתי להעיר שכל פעם שאני קורא או חושב על הנושא הזה, הטרור היהודי של המחתרות נגד הבריטים,
אני לא יכול להימנע מהרהורים אודות הטרור הפלסטיני. מבלי להכריע לאחד הצדדים ומבלי לנקוט דעה. רק המחשבה הזו על כך שאותם חוגים שמגינים על הטרור היהודי דאז, מגנים את הטרור הפלסטיני כיום. הגלגל שחוזר בעולם. האם לא פועלים כצל הפלסטינים אותם רגשות ומחשבות שפעלו בקרב המחתרות? מה ההבדל, ומי יכול לקבוע כאן מה צודק ומה מושחת. האם יש בכלל אמת מידה אובייקטיבית כלשהי להכריע בדבר? |
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מצויינת.
|
|
shani21
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת יפייפיה!
מזדהה עם רוב מה שכתוב בה, ואכן הספר מאיר עיניים ומלמד אותנו פרק נוסף, חשוב באהבת עם ישראל!
|
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
ורץ-
אני מכירה בחשיבות של הנהגה יחידה, ושההחלטה לחתור תחת הסמכות שלה אינה החלטה פשוטה, ושתוצאותיה עלולות להיות הרסניות. אבל קח לדוגמא את בעיית הפליטים. איך אפשר לעמוד מנגד ולא לעשות כלום מול הבריטים החוסמים את חופי הארץ ומונעים מיהודי אירופה להגיע לכאן? אז מה, עדיף לשבת בחיבוק ידיים ולתת להם להירקב במחנות מעצר בקפריסין, או גרוע מכך, להישלח בחזרה לארצם שהמשמעות של כך היא גזר דין מוות? עמדו כאן שאלות של פיקוח נפש, לא סתם מריבה של מי ינהיג את העם. כך לפחות אני רואה את הדברים. יתכן שאיני מעמידה דברים על דיוקם, לא חקרתי את הנושא לעומק, ואם מישהו רוצה להאיר את עיני אשמח. |
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה לכל המגיבים!
דוידי, אני אקרא בעז"ה את הקישור ששלחת. אני מסכימה שלא כולם היו צדיקים, אבל מי כן צדיק? במלחמה עושים גם טעויות, אבל יש טעויות שקשה לסלוח להם. מובן שקל לנו לדבר לאחר מעשה וממרחק הזמן, אבל מבחינתי הסגרת יהודי לאויב הוא מעשה בלתי נסלח, ואין אף תירוץ מספק. מובן שגם הפניה לנאצים וההוצאות להורג (שיש להדגיש היו מעטות) הם מעשים קשים שאיני מנסה להצדיק אותם. ובכל זאת, מהתמונה הכוללת עולה שדווקא האצ"ל והלח"י, שלא תמכו במדיניות ההבלגה, הבינו שההבלגה מול עמם הכרחית כדי למנוע קרע, ועל כך אני מעריצה אותם.
במהלך קריאת הספר לא יכולתי שלא להימנע מהשוואה למה שקורה היום. לצערי לא קשה לי להאמין שהמיעוט השמאלני הקיצוני (דגש על הקיצוני) שחי פה לא היה מהסס לפגוע בבני עמו אם הייתה נקרית לפניו ההזדמנות. אני מדברת רק על אותם אנשים ששנאת העם מדברת מגרונם ושמכפישים את שמה של ישראל בעולם. |
|
אפרתי
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
מאיר עיניים.
|
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
דוידי - גם מעשי ההגנה היו שנויים במחלוקת. מלחמה ככלל היא רעה. תגובתך היא חד צדדית.
הלחי לא הניח פצצות בקרב אזרחים ללא התראה.
בתגובתך אתה מתעלם מהמעשים האיומים שנעשו ע"י ההגנה - הסזון למשל הוא מעשה מוסרי לדעתך?? אבי נפצע בתחילת מלחמת השחרור וכשהגיע אמבולנס חילוץ הוא בדק מי מהלחי או האצל ומי מההגנה והפקיר את אנשי האצל והלחי למות. האם זו צדיקות בעיניך? אבי סבל מרדיפות של אנשי ההגנה עד סילוקו מבית הספר, ואחכ נמנע ממנו לקבל עבודות עקב עברו בלחי. זו היתה תקופת הטרור של מפאי. האם אלו מעשים ראויים וטובים? אני לא חושבת שיש מלחמה שבה יש צד שכל מעשיו ראויים טובים ונכוחים. בטוח שלא ההגנה. האם דרכם היתה נכונה? אין לדעת. מצד אחד כן - עובדה שיש לנו מדינה. מצד שני - אני מאמינה שקריסת האמפריה הבריטית היא זו שאיפשרה למאבק המחתרות להצליח. אותו מאבק בתקופה אחרת כנראה שהיה נכשל. |
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
אבי מוזכר בספר בכינויו בלחי - "בן ציון"
שמחת אותי שחברייך מתעניינים בו.
|
|
דוידי
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
מעשיהם של האצל והלחי אכן היו שנויים במחלוקת
http://www.gilihaskin.com/Article.Asp?ArticleNum=584
קשה לי לאמר שהנחת פצצות בקרב אזרחים, היא מעשה תמים וראוי, אולי היה זה הכרח ואולי לא, לראות בכך גבורה ומעשה טוב, כשברור שחלק גדול מהאנשים היו אזרחים תמימים, זה נראה לי עיוורון מוסרי. אין לשכח שהאצל וגם הלחי ניסו ליצור קשר עם הנאצים בתחילת דרכם, והוציאו להורג אנשים שחשדו בהם כבוגדים , למרות שחלק מההוצאות להורג היו בלתי מוצדקות. בקיצור לחשוב שאנשי האצל היו צדיקים, אין במלחמה צדיקים בכלל, ואנשי האצל והלחי וודאי שלא היו צדיקים. האם דרכם היתה נכונה? אינני יודע? האם כל מעשיהם היו ראויים, טובים נכוחים? לטעמי לא. |
|
רץ
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
נעמי ביקורת ממש יפה,לא מדובר בטובים או רעים, כי הלחי והאצל פעלו בניגוד למוסדות הישוב, ופרשו בעצם, אפשר לומר שלא הייתה מדינה וכ"ו, אבל מוסדות הישוב היו סוג של מדינה בדרך.
|
|
tuvia
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
נעמי, ביקורת מקסימה על מקופה קשה ומרתקת.
גם אני משתאה מתגובתו של מנחם בגין להפצצת האלטלנה בידי כוחות צה״ל
בפיקודו של רבין. היתה זאת גבורת נפש אדירה של שליטה עצמית , וכיבוש הרצון לנקמה. אבל בגין הרגיש שאם יפתח במלחמת אחים, התקווה למדינה יהודית תלך לעזאזל ובכך הוא היה יהודי חכם. תודה על הביקורת היפיפייה שלך. טוביה |
|
נעמי
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
מעניין, מי היה אביך? את בוודאי גאה בו על כך. ואני שמחה לספר לך שהרבה צעירים מהציבור שלי קראו את הספר. אמליץ על הספר לחברי!
|
|
בלו-בלו
(לפני 12 שנים ו-3 חודשים)
אבי חבר של עזרא יכין ומוזכר גם הוא בספר. ממנו למדתי על תפקידו של אבי במחתרת.
אני שמחה שהספר עדיין נקרא ושהאנשים הללו ותרומתם לא תשכח.
|
14 הקוראים שאהבו את הביקורת