ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שישי, 30 בנובמבר, 2012
ע"י קורא כמעט הכול
ע"י קורא כמעט הכול
אני ניגש בחרדת קודש לכתוב את הביקורת הזו. תראו, לא אסתיר את העובדה ששימעון אדף מהלך עלי קסמים, קראתי את כל הספרים שהוא כתב, כמו כן השתתפתי בסדנאת כתיבה שהוא הנחה, וזכיתי לנהל איתו מעט שיחות על ספרים ספרות וכתיבה. אעצור כאן ולא אתחיל בלהרעיף עליו שבחים וסופרלטיבים, שכן יש סיכוי שהדבר יפגע באמינות הביקורת שאני כותב כאן...
הספר "ערים של מטה" הוא השלישי בטרילוגית ורד יהודה, רק שאין פה ממש טרילוגיה, שכן אין קשר ישיר בין הספרים, פרט לדמויות מסוימות ורעיונות שחוצים כחוט השני את שלוש היצירות. לרוב איני נכנס לנושא העלילה בכתיבת ביקורת באתר כדי לא לפגוע בהנאת הקורא הפוטנציאלי, וחלילה מחשש לקלקל. במקרה הזה לא אכתוב כלום על העלילה, כי חבל, העלילה בשפתי תצא קלושה, כתיבתו של אדף היא שעושה את הספר למה שהוא... במילים אחרות השפה.
מכירים את זה שאתם לא יודעים אם אתם קוראים רומן או שיר. שימעון אדף הוא קודם כל משורר, והספר כתוב בשפה מרהיבה, שלא חוששת להמציא מילים ופעלים, הטיות, צרופי מילים, משמעויות חדשות למילים קימות וזריקת הקורא לעולם אסוציאטיבי באמצעות שימוש במטבעות לשון ומושגים מעולמות שונים. הספר הזה הוא שיר הלל לשפה העיברית.
אם לא אכתוב על העלילה אז על מה כן? אכתוב על רעיונות שהספר עוסק בהם...
1. השפה ומגבלותיה, הקושי להעביר חוויה בשפה שעומדת לרשותנו, מי לא מכיר את התיסכול בבואנו לכתוב שיר אהבה לבחיר\ת ליבנו, לתאר רגע, לגעת בקצה רגש... והמילים מתנפצות על הדף ריקות מהמשמעות שניסנו להטעין לתוכן. מגבלות השפה היא נושא שחוזר ביצרותיו השונות של אדף, מכיוון שאדף כותב כה יפה, ומעביר תחושות ורגשות בצורה כה כנה, זה קצת מתסכל כי אם הוא לא, מי אנחנו...?
2. אברא כדברא- עיקרון האברא כדברא חוזר ברוב ספריו של אדף (כפור, מוקס נוקס, והלב הקבור). משמעות הביטוי הארמי אברא כדברא : אצור כדברי, מה שאגיד יווצר, כפי שקרה בששת ימי הבריאה. מילים ועוד עיסוק במילים ובכוח היצירה שלהם, שפת היצירה.
3. התבגרות של נערים נערות בפריפריה, ומעבר לעיר הגדולה, עוד מוטיב חוזר שאדף מטיב לתאר.
4. מקורות יהודים, מקורות יהודיים אלטרנטיבים, ופנטזיה על בסיס המקורות היהודים.
5. בספר ערים של מטה זוכה הקורא לצ'ופר, קטע פסאודו ביוגרפי, שכן אחת הדמויות בעלילה שבודה אדף הוא אדף הסופר המשורר עורך והמתרגם, מעביר סדנאות כתיבה . אותו שמעון אדף לוקח חלק פעיל בספר, כואב את מות אחותו ומות אביו וחוקר את תעלומת ורד יהודה שנכנס לעולמו. החקירה מובילה את אדף שבסיפור לפגוש דמויות שבכול אחת ואחת מהן ניתן למצוא את שימעון אדף עצמו, המשורר, החוזר בשאלה, ילד הפלא הגאון (ידעתם שישמעון אדף היה אלוף בתוכנית "פיצוחים" משנות השמונים) המשוררת מעיירת הפיתוח.
6. בספר חוזר מוטיב אובדן האח\אחות הקרובים.אדף מזכיר את האבל הבילתי נגמר שלו על אבדן אחותו (אדף הוציא קובץ שירים "אביבה לא" כחלק מהתמודדותו עם האבדן ולזכר אחותו האהובה- הספר "אביבה לא", מאוד ממולץ גם למי ששירה היא לא ממש "כוס התה שלו"). כל אחת מהדמויות בסיפור שמהווה השתקפות של אדף עצמו איבד אח או אחות ומתמודד בדרך זו או אחרת עם האבדן.
הספר כתוב ברבדים רבים, ובסופו של דבר מצאתי את עצמי קורא אותו כשהמחשב הנייד לצידי, כשגוגל מסיע בעדי להתעמק במדרשים המצוטטים, הלטינית והמשוררים השונים שמוזכרים. חשוב לי לצין שלא חייב לרדת לעומקם של כל הרבדים כדי להנות.
תעשו לעצמכם טובה, תקראו...הוא באמת כותב יפה, ויש לו מה להגיד....
13 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
עולם נ.נ ו Cujo
אם שכנעתי את שניכם, אני ממש מבסוט, כל הזמן מפליא אותי כמה קטן קהל הקוראים של אדף, ובאמת כתיבתו היא כזו שחבל להפסיד אותה....
|
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
תודה.
|
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
עולם כנראה שהייתי מתחיל מ"פנים צרובי חמה"
יש לו גם רומן בלשי שנקרא "קילומטר ויומים לפני השקיעה" אם אתה אוהב את הז'אנר.
|
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
יופי של ביקורת.
לא קראתי דבר משל אדף. מאיזה ספר אתה ממליץ להתחיל?
|
|
|
cujo
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מצויינת
אותי שכנעת - מוסיף אותו לרשימת הטעימות הישראליות
|
|
|
קורא כמעט הכול
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
ליעל 93
1. תודה.
2. אין שום משמעות לסדר, לדעתי גם לא חייב לקרוא את כולם, הסדר בו נכתבו: "כפור", "מוקס נוקס" ו"ערים של מטה". 3. לגבי הערה הנכונה שלך, כנראה שאני נמנע מלתאר עלילה, כי אני לא אוהב לקרוא עלילה בעצמי (כמו שכשחושבים מה לקנות לחבר, הרבה פעמים קונים מה שהיינו רוצים לקבל בעצמנו- אני בד"כ קונה בסוף ספר, ולא מה שהחבר\ה היה רוצה לקבל (ברוב המיקרים פשוט אין לנו מושג). עניין נוסף, בשביל העלילה יש את ה"מאחורה" של הספר (שגם אותו אני נמנע מלקרוא, מאותו טעם). |
|
|
יעל 93'
(לפני 12 שנים ו-11 חודשים)
הביקורת שלך הפכה את אדף ליותר ממשי בשבילי.
תודה על ההנגשה ועל הצצת העניין בכתיבתו. חביבים עליי מאוד ספרים ארס-פואטיים, על-כן יש סיכוי טוב שאגש אליו ביום מן הימים. ועוד שתי נקודות קטנות: (1) למרות שהקשרים בין ספרי הטרילוגיה רופפים למדי, האם אתה סבור שיש בכל-זאת חשיבות לסדר הכרונולוגי? (2) "לרוב איני נכנס לנושא העלילה בכתיבת ביקורת באתר כדי לא לפגוע בהנאת הקורא הפוטנציאלי" - מצד אני אני מסכימה שיש בגילוי עובדות יבשות, מחוסרות-הֶקשר ונטולות תכלית משום עוול לקורא המעוניין לדרוש בעצמו את הכתוב, באופן בלתי-אמצעי. מצד שני, האם כל חשיפה מסוג זה תהווה פגיעה? אני בספק. איזכורים שונים מתוך גוף העלילה כביסוס טענה ו/או על-מנת להראות דרך קריאה מסויימת מאוד של כותב הרשומה - רק יכולים להעשיר, ואף לאפשר דרכים נוספות להבין ולפרש את הטקסט. המסה של רולאן בראת, "מות המחבר", מצדדת ברעיון הזה טוב ממני :*)
|
13 הקוראים שאהבו את הביקורת
