ביקורת ספרותית על ענבי זעם (הוצאה מחודשת) מאת ג'ון סטיינבק
הביקורת נכתבה ביום שישי, 23 במרץ, 2012
ע"י צבי


האם כבר הבשילו ענבי הזעם? כמעט בכל תקופה ובכל מקום – התשובה תהיה כן. אבל אם נשאל מה מעורר את הזעם, האם נקבל תשובה אחידה? "ענבי זעם" הוא תשובתו של ג'ון סטיינבק לשאלה האחרונה, והוא הספר הכי בלתי-מאוזן שיצא לי אי פעם לקרוא.
מבחינה ספרותית מדובר ביצירת מופת של ממש, המתארת בצורה ריאליסטית מצוקה אמיתית. עם הריאליזם, "ענבי זעם" מצליח לקשר לברית החדשה ולהעלות גם שאלות שהן מעבר לנושאים חברתיים.
מבחינה תכנית מדובר כאן בדמגוגיה זולה, אשר מונעת מהנחות אבסורדיות שנלקחו כאמיתות שאין לערער עליהן. הביקורת שלי תתייחס לפן התכני לא משום חוסר הערכה להישג הספרותי כאן, אלא כי ספר זה נכתב לשם אמירה כלשהי, ולא לשם היופי הספרותי לבדו.
בתור קפיטליסט מובהק, נראה היה צפוי מראש שלא אוהב את הספר הזה. אולם, מכיוון שאני מייחס חשיבות רבה לביקורת עצמית, אוכל להצהיר בפה מלא שתליתי בו תקוות רבות. האמנתי שסופר מוערך כמו סטיינבק, בעודו מלמד סנגוריה על הסוציאליזם, ילמד גם אותי כמה דברים מעניינים וייטע בי נקודות חדשות למחשבה, שאולי אפילו יעמידו בסימן שאלה את תפיסתי הנוכחית.
לצערי, איך הוא אמר ב"הערת שוליים" לסטודנטית שהגישה עבודה גרועה? "יש כאן הרבה דברים חדשים והרבה דברים נכונים. אבל כל מה שחדש לא נכון, וכל מה שנכון לא חדש". משפט זה, לשיטתי כמובן, חל באופן מדויק על היצירה שלפנינו. כדי שדעתי לא תשאר באוויר, אתאר לכם בדיוק מה חדש ולא נכון, ומה נכון ולא חדש.
סטיינבק מתמקד במשפחה אחת כדי לתאר את סיפורה האנושי, הן כיחידה משפחתית העומדת בפני עצמה, על חוקיה וקוד ההתנהגות הפנימי שלה, והן כטיפה בים, והדינמיקה שנוצרת בינה לבין משפחות אחרות.
המטרה של הסופר כאן ברורה, הוא מנסה להוכיח לנו שהסוציאליזם נובע מהטבע האנושי. הוא רוצה להראות שרוב האנשים, בחייהם האישיים, בגין טבעם האנושי ומוסריותם, מאמצים דרך חיים סוציאליסטית, ומכאן יהיה אפשר להבין שאך טבעי שגם המדינה והחברה תנהג באותה הדרך. זה שההתנהלות בתוך המשפחה היא סוציאליסטית – זה נכון, אבל אינו חדש, ונזכור שמה שמיושם בתוך המשפחה, אין זה אומר שיש לישמו בחברה כולה.
כאשר אנחנו מרחיבים את המעגל ובוחנים את היחס שבין המשפחה לאנשים חיצוניים, ניתקל בדבר מה שהוא בהחלט חדש, אבל בה בעת - כך אטען - גם אינו נכון. אנו רואים שהיחסים בין משפחות גם הם סוציאליסטים ביסודם. המשפחות שמצבן מאפשר זאת תומכות במשפחות חלשות יותר, ומתקיים איזשהו שוויון בלתי כתוב בין המשפחות. כל זה עושה הסופר באמצעות תיאורים של מצבים, שבהם מישהו נמצא בבעיה ואחרים נחלצים לעזרתו, כמובן ללא תמורה. הבעיה היא שאין בין תיאורים אלה לבין המציאות ולא כלום.
האם ראיתם פעם אמא, שבקושי מצליחה להאכיל את הילדים שלה היום, ואין לה אוכל למחר, שמוכנה לחלוק מזון זעום זה עם ילדים זרים רק כי גם הם רעבים מאוד?
האם ראיתם פעם ילד קטן, שלא הביא אוכל אל פיו מהבוקר עד הערב, מוותר על ארוחה לטובת ילד אחר רק כי הוא אכל אפילו פחות ממנו?
זה רק קמצוץ מתוך התיאורים המרובים, שההיסטוריה האנושית הוכיחה שבשקר יסודם. אם נסתכל על מקומות שבהם בני אדם רעבו באופן קיצוני, כמו למשל במחנות ריכוז ובמחנות עבודה במחשכי ההיסטוריה. שם, בני אדם, ואני חוזר, בני אדם ולא חיות, קרעו אחד את השני לגזרים כדי לזכות במנת המאכל הזעומה שבוודאי לא תספיק לשניים. זהו הטבע האנושי, וגם מי שמתבייש בעובדה זאת, אל לא לנסות להכחיש את קיומה, כי קיומה הוכח שוב ושוב על ידי המציאות.
למעשה, תיאורי המציאות המסולפים כאן כה רבים, עד שאפשר לחשוב שהספר נכתב בידי סופר קטן תחת פטרונותו של משטר אפל כלשהו, אולם ספר זה מוכיח שגם סופרים גדולים בארצות חופשיות, שוגים לעיתים בחזיונות שווא.
כעת נותר לסלק עוד עננה אחת שמעיבה על הראות של המציאות. בכתיבתו של סטיינבק נרמז, ולעיתים קרובות אף נאמר במפורש, כי כל אותו צער, כל אותם תחלואים ומצוקה אמיתיים שהוא מתאר, כולם נובעים מהקפיטליזם ומאי כינונה של שיטה סוציאליסטית שוויונית. וזה – גם אינו חדש וגם אינו נכון.
האם הקפיטליזם הוא זה שגורם ומאפשר לגזענות להציף את קליפורניה?
האם הקפטילזם טוען שלאנשי חוק מותר לפעול באלימות ובשררה כלפי אזרחים רק בשל מוצאם ומצבם הסוציו-אקונומי?
האם הקפטילזם מתנגד לחופש המידע? והאם בשיטה קפיטליסטית הונאה אינה נחשבת לעבירה פלילית?
האם קפיטליזם אוסר כינון חוק שכר מינימום, וחוקים נוספים הנוגעים להעסקת עובדים?
והשאלה העיקרית – האם ריכוז כל החברות והגופים הכלכליים בידי קומץ בשלטון הם שיביאו את התרופה לגזענות, האלימות, וסוף לניצול המגובה בהונאה? האם זה לא פתח לשחיתות גדולה אף יותר, לריכוזיות צפופה ולמושג שאנחנו מכירים כל כך טוב – "הון ושלטון"? מושג שנטבע רק משום שהשלטון מתערב באופן שוטף ובצורה לא מוגבלת בכלכלה.
אם לקצר, ואני רואה שצריך, הגורם העיקרי בעיני סטיינבק למצב הנוראי שהוא מתאר, הוא שבני אדם אינם שווים. אולם, בלי לציין זאת במפורש ובלי שנשים לב, הוא מכניס עוד גורם, ששרר באותם ימים אפלים בתולדות ארצות הברית – בני אדם אינם שווים בפני החוק. כפי שכולכם יודעים, שוויון בפני החוק הוא מושג יסוד בדמוקרטיה, ואין שום קשר בינו לבין שיטה כלכלית. שוויון בין בני אדם, לעומת זאת, הוא מושג מתעתע. שוויון כזה, כמו שניסיתי להסביר, נוגד את הטבע האנושי, ולפיכך – כפי שהוכיחה ההסטוריה לא אחת ולא שתיים – שוויון כזה יכול להיות מושג אך רק במרחץ דמים, ולהשמר רק תחת דיכוי טוטליטרי.
6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
strnbrg59 (לפני 5 שנים)
זו אינה הפעם הראשונה, ששמעתי ש"ענבי זעם" כולל לא מעט תעמולה פוליטית.
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
צבי, נשלח בטעות, טרם התרגלתי לחלוטין לאתר. בכל מקרה, אין לי בעיה לדון גם על ההבטים של רוח האדם. בעיני הדיון העקרוני על רוחו של האדם הוא העומד בשורש הדיון הפוליטי והמדיני. כך כיום, וכך היה מעולם. גישות ממשל שונות פותחו (אף אם לא במודע) מתוך השקפות עולם פילוסופיות ופסיכולוגיות. ולגופו של עניין, יש חלוקה פשוטה בעיני בין המצוי לבין הרצוי. גישה פוליטית מדינית נגזרת מן המצוי, ובזאת אין לי אלא להסכים איתך. נדמה לי כי ההיסטוריה הוכיחה באופן חד משמעי שלא ניתן לנהל מדינה בדרך מרקסיסטית. אך האם זהו הרצוי? תלוי כיצד מבינים את דרכו של מרקס. בזה אני כבר לא מסכים איתך, נדמה לי שגישתו של מרקס, בשורשה, רוכשת אמון עמוק לרוח האדם. הסוציאליזם אף הוא, נותן אמון באדם ובטובו, ומבקש להשתית חברה על ערכים של ערבות הדדית ושוויון. באופן זה מציג סטיינבק את הרוח האנושית, הוא נותן אמון באדם, וטוען שישנה אפשרות אחרת להתנהלות בין בני אדם. הבעיה היא, כאמור, שבמדינה זה פשוט לא עובד. כל נסיון לכפות על העולם את טובו נידון לכשלון. אם כן מהי האלטרנטיבה? אם איננו מאמינים ברוח האדם, כיצד ניתן לבנות חברה בה חברים פרטים רבים? הגישה הקפיטליסטית, בשורשה, סוברת ש'אדם לאדם זאב', כל אדם עומד לעצמו ודואג לצורכי עצמו. מטרתה של החברה, לפי זה, היא לאפשר לבני אדם לחיות יחד מבלי לבלוע אחד את השני. האדם זקוק (ולו באופן פרקטי) לזולתו, ומשום כך נזקקת החברה לתקן חוקים. אנו נחוקק כמה שפחות חוקים, ונתערב כמה שפחות, שהרי שאיפתו של כל אדם היא פרטית אינטרסנטית, המדינה והחברה רק עומדות בדרכו. נדמה לי שאיין ראנד מייצגת נאמנה גישה זו, תנו לאדם להיות אגואיסט, זאת כל תכליתו. העיסוק בחברה, ואף בחסד, הוא מגוחך ושולי. האדם העליון מנוכר לחברה, וזאת רק מעקבת אותו מלהיות עצמו ומלהגשים את עצמו. בעיני זהו מסר נורא (וכבר כתבתי על כך באתר זה, בביקורת על 'כמעיין המתגבר'), ואינני מוכן לקבלו. אני מביט סביבי ורואה שמרבית בני האדם הם יצורים חברתיים, המעוניינים בחברה ובתקשורת בן אישית. את גאולתו ימצא האדם לא דרך הגשמה עצמית, אלא דרך הגשמה בין אישית. (ועל כך כבר האריך מ. רוטנברג רבות...) הפתרון, כפי שאמרתי, הוא למצוא דרך בינים. ישעיהו בנבואת אחרית הימים, מנבא שלעתיד לבוא 'וגר זאב עם כבש'. האם כיום עלינו לשים יחדו גדי וכבש? חס וחלילה (וכאן בעיני טעות חמורה של השמאל בארץ, וכמו כן של דורשי הצדק החברתי), מי שעושה זאת הוא פושע. אך, על כל פנים, זאת שאיפתנו. היכן שניתן עלינו לשאוף להומניות, לחסד, להתקשר עם זולתנו, אך בו בעת עלינו להכיר שהאדם צריך גם לעמוד בפני עצמו ולהגשים את עצמו. ישעיהו זועק ומוכיח את בני דורו על השחיתות השלטונית, זאת שנובעת מפערים חברתיים ומהתאכזרות לעניים. סטיינבק, בענבי זעם, מזכיר לנו שאף אם השלטון מושחת ועושק, זאת איננה רוחו של האדם, האדם יכול להיות שונה.
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
צבי,
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
חזקי, תודה על התגובה המפורטת אף שלא דיברנו על כך בתגובות (ואשמח לדון גם על חלק זה) הביקורת שלי היא לא רק בהיבט פוליטי אלא גם בהיבט של רוח האדם. בחלק הראשון אני מנסה להסביר למה לדעתי, ראייתו של סטיינבק את טבע האדם איננה נכונה לחלוטין. מסקרן אותי לדעת אם מי שאיננו מסכים לאמירה הפוליטית שלי, בהכרח לא מסכים לקביעתי לגבי טבע האדם.
נ.ב. במסגרת התואר שלי הייתי צריך לקחת קורס אחד מתחום מדעי החברה. באותו קורס דיברנו על שלוש פרדיגמות מרכזיות: ריאליזם, ליברליזם ומרקסיזם. המטרה של כל אחת היא כמובן להסביר את כל ההתרחשויות בחברה האנושית. אחד ההבדלים הבולטים של המרקסיזם ביחס לשניים האחרים הוא כזה: בעוד הריאליזם והליברליזם מגדירים את טבע האדם בצורה מפורשת (כל אחד באופן קצת שונה) מתוך הראייה שטבע האדם הוא אבן הבניין של החברה, ולכן על מנת להבין את המתרחש בחברה יש להגדירו. המרקסיזם לעומת זאת איננו מגדיר את טבע האדם כלל, בטענה שאין צורך בכך כדי להסביר את המתרחש בחברה. סטיינבק לעומת זאת מנסה להגדיר את טבע האדם בצורה מפורשת מאוד, בהקשר של התבוננות מרקסיסטית על העולם. אני חושב שהסיבה שהגדרה דומה לשלו לא אומצה בגישה המרקסיסטית (כפי שהיא נלמדת באקדמיה) היא מאותן סיבות שהסברתי, שהופכות אותה למשוללת הגיון ולא סבירה.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
השאלה אם כשאתם רוצים להיחלץ מה-"קפטליזם החזירי" אתם רוצים שהממשלה או איזשהו אספסוף בעם יגן עליכם?
אני אישית הייתי מעדיף שחוקים יגנו עלי, ושהממשלה לא תתערב בעניין אלא בחקיקה, ובטח שלא יקרה שהמון זועם ואלים יחליט למי אסור להחזיק כסף שהוא הרוויח כי לאחרים יש פחות.
חזקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
מעניין. סטיינבק הוא סופר מרתק, והנושאים העולים כאן אף הם מהותיים. באופן כללי קראתי את הספר הזה (במיוחד לאור ספריו האחרים של סטיינבק) כספר על רוח האדם, ולא כספר העוסק בעניינים פוליטיים. אם כי אני מבין ונותן מקום גם לדיונים מעין אלו. כנראה שכל אמירה שננסה להכיל על האדם ורוחו, בסופו של דבר תהפוך גם לאמירה פוליטית. יתכן וחבל שכך, אך זה מה שעושה את עולמנו מעניין... לגופו של עניין, אני סבור ששני הקיצוניות אינם פשוטות, כמדומני שהעולם התפכח מן האידיאליזציה הרומנטית שאפיינה אותו בראשית המאה העשרים. סוציאליזם מוחלט פשוט איננו עובד, על כך אני מסכים. אך מאידך, הקפטליזם יוצר תחושות שליליות קשות שלא ניתן להתעלם מהם, וזאת מעבר לפערים החברתיים שעליהם ניתן להתווכח. (על כך תוכיח המחאה בקיץ האחרון, על אף הסלידה העמוקה שיש לי מהמחאה ומן ההתנהלות סביבה, הרי שלא ניתן להתעלם ממנה כליל...) בסופו של דבר אין לנו אלא למצוא דרך ביניים.
שין שין (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
בקורת מעניינת ודיון מרתק. כן ירבו.
עמיר (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אתה צודק שלא נימקתי את עמדתי לגבי הספר (לא זוכר מספיק). לעומת זאת נראה שאתה אינך מודע לחלוטין למה שמתרחש היום בארצות הברית. לשאלתך איך אני יכול לומר את ההפך הגמור, לא טענתי שהמצב גרוע ביחס לשנות השלושים, אלא (כפי שציינתי, על בסיס לא מעט חומר שקראתי) שיש הידרדרות במצב הדמוקרטיה וקיים מעבר הדרגתי למה שנקרא שלטון בעלי ההון.
גוטי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ניתן להגן על הפרט על ידי כך שלא ניתן לזנוח את הערכים הטובים לטובת ערכים נפסדים, שכל אחד יאמר את דברו בקלפי וכמובן להמשיך את מה שהחלה דפני ליף. פשוט לא להכנע או לשתף פעולה עם בעלי ההון. מה שאתה עושה כאן ועכשיו זו גם פעולה מבורכת כי אתה לא רק שואל אלא מציף את הבעיה ומעלה אותה לדיון ציבורי! (כן גם אנחנו ציבור)
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
עמיר, אני מרגיש שאתה מתעלם במכוון מדברים שאני כותב רשמתי הרגע ספר שלם על למה אני רואה בספר הזה מרקסיסטי, ואתה פשוט אומר - הספר לא מרקסיסטי. אם השקעתי כל כך בלהסביר את דעתי, למה אתה פשוט אומר שאני טועה בלי לנמק? ככה אתה מנסה לשכנע?
לגבי ההידרדרות של ארה"ב - הרי לפי מה שכבר אמרנו ביוק ההפיך הוא הנכון - באותם ימים הייתה המדינה בשלטון בעלי ההון שרדו במעמד הפועלים, היום התופעה הזאת כמעט לא קיימת לעומת מה שהיה. איך אתה יכול לומר את ההפך הגמור?
עמיר (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
בתקופה האחרונה קראתי לא מעט מחקרים של כלכלנים, סוציולוגים וכן הלאה, אשר טוענים כי ארה"ב הולכת ומאבדת את זהותה הדמוקרטית והופכת לשלטון בעלי ההון. בין אלה שטוענים זאת נמצא גם וורן באפט. שים לב גם שעוצמת האלימות שהופעלה נגד פעילי כיבוש וול-סטריט, הייתה חריגה ביחס לדיכוי של כל הפגנה אחרת. הקפיטליזם הקיצוני משמש את בעלי ההון לנצל בצורה צינית את עושרם כדי להשתלט על עוד ועוד משאבי מדינה, שבעבר ניתנו לאזרחים בחינם, ולגבות עבורם תשלום, ובכך לגזול מהאזרח את הזכויות הבסיסיות שלו, כולל היכולת להשפיע באמת על השלטון. לגבי הספר, יש בו שיר הלל לרוח האדם הפשוט, ואין בו שום דבר מרקסיסטי.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
עולם, תודה לך. ובהזדמנות זאת אני רוצה להודות לכל מי שמגיב כאן.
אני שמח שבדברי לא התפרצתי לדלת פתוחה אצל רוב האנשים (כך גם שיערתי שיהיה) והסיבה העיקרית שביקורת זאת נכתבה היא לא כדי למצוא חן בעיני אנשים, אלא בדיוק ההפך.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
iki1221, המרקסיזם הוא מה שנודף מהספר הזה קודם כל, אני יכול להבטיח לך, שכמו שאמרתי בביקורת, פניתי לספר הזה בראש פתוח. אני לא חושב שיהיה הבדל אם אקרא אותו שוב כי כל הדברים שציינתם - לא חמקו מעיני. אמרתי בביקורת שיש בספר לא מעט דברים מרשימים אבל בביקורת אתייחס לעמדה המרכזית שמוצגת כאן.
לגופו של עניין - הספר לא אחת מדבר על קריאה להתקוממות אלימה של מעמד הפועלים כלפי כל אחד שלא נמנה על מעמד זה, גם מחוץ להקשר של אנשי חוק שסרחו או עשירים שנוקטים בהונאה. אם תתעקש אוכל למצוא לך לכל הפחות חמישה ציטוטים שמעידים על כך. זוהי לא אחרת מאשר ההפיכה המרקסיסטית. עצם הפניה למאבק חוץ דמוקרטי, על מנת להביא לשינוי פני הדברים בכוח הזרוע ובכוח הזרוע בלבד, מעיד על כך שאביו הרוחני של סטיינבק הוא לא אחר מאשר מרקס.
בטרם יטענו שזו הדרך היחידה להציל את האנשים הללו מגורלם האכזר, אענה בשתי נקודות קצרות ככל יכולתי:
1. לעולם לא הייתה בארה"ב הפיכה מרקסיסטית, והיום אתם רואים שהבעיה הזאת כבר לא קיימת. ישנה מצוקה, כמו בכל מקום בעולם כמעט, אבל היא לא מתקרבת לאותה אכזריות ולאותם ממדים. והבעיה הזאת נפתרה בצורה דמוקרטית, ע"י שינוי החוק והפיכת מערכת אכיפת החוק לנאותה.
2. אם כבר דיברנו כאן על גזענות כלפי שחורים - הנה עוד בעיה שנפתרה בדרך דמוקרטית. המאבק שבראשו עמד מרטין לותר קינג ז"ל היה דמוקרטי לחלוטין, מבוסס על התאגדות בלתי אלימה, שימוש באמצעי תקשורת והפגנה. מאבק שהשיג את מטרותיו ללא שימוש באלימות.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
iki1221
עולם (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת יפה ומעמיקה.
איקי טרבולסקי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אני לא חושב שסיינבק סוציאליסט רבים מאוד מהקולות הקוראים עכשיו עושק ויוצאים נגד "הקפיטליזם החזירי" רטיטת קולם החלה בענבי זעם.
העיקרון בספר לדעתי הוא להראות את הניגוד בין טוב הלב והחביבות של האנשים כפרטים ואת האכזריות וקשיות הלב של המנגנונים שהם יצרו.
בספרו אין הוא מאשים את העומדים בראש הבנקים, ומוסדות הממון בשחיתות, אלא מנסה לטעון שבני האדם, בפזיזותם, יצאו כלים של חוסר חמלה, שהמנגנונים החברתיים והכלכליים שהם יצאו אינם מיטיבים עם האזרחים, כפי שנועדו לעשות, ולכן יש לשנות אותם.
הוא לא מציעה שיטה חברתית אחרת, הוא לא מדבר כלל על פתרון,לא סוציאליסטי ולא אחר, רק מנסה להציג את הבעיה. ואת זה הוא עושה בדרך יפה כל כך, אנושית ומחממת לב. ללא ספק אחד הספרים הטובים שקראתי, ואולי כדאי לנסות ולשוב אל דפי הספר שוב, הפעם ללא אותו כעס ואותה התנגדות פנימית, ולחוש את החמימות הנודפת מדפיו.
אהוד בן פורת (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אני עוקב אחר הדיון שלכם ולא יודע אם להתערב או לא, אבל בסוף מכיוון שהספר הזה מתייחס לאחת התקופות בהיסטוריה האמריקאית הכי קרובות אליי (מבחינת התעניינות) החלטתי בסוף שאזכיר לכם שאסור לשכוח את הסיבה האמיתית שהיתה לג'ון סטיינבק כשהוא כתב את יצירת המופת הזאת שלו שהחלה מכתיבה עיתונאית, ואת העובדה שדמותו של טום ג'ואד (גיבור העלילה) מבוססת על חייו של גיבור מעמד הפועלים האמריקאי, וודי גאטרי (השפיע על אמנים מתחיית הפולק בשנות השישים, כמו בוב דילן ועוד...) ושלגיטרה שלו שהוא התייחס אליה כאל "מכונת הרג" (בגלל שירי המחאה שלו) נגד פאשיסטים.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
לדעתי - ע"י חוקים מפורשים ואכיפתם. לדעת אחרים - ע"י ריכוז הכלכלה בידי השלטון.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אין שום ויכוח לגבי מה שאת אומרת הסכמתי בביקורת עם זה שהמצב היה נורא וכמובן שבעיני מעמדו של הפרט וזכויותיו חשובים יותר מתיעוש ורווחים.
השאלה שאנחנו דנים בה היא איך להגן על הפרט מפגיעות ונצלנות כזאת.
גוטי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
זהו שיר הלל לאדם הקטן וההגון אני לא יודעת אם צריך להרחיק לכת עד כדי כך בניתוח הספר ובודאי שמנקודת מבט של אדם צעיר שחי היום קשה מאוד להבין על מה דיבר סטיינבק. אני חושבת שהוא באמת ניסה להלל את האדם הקטן, האריס המסכן, הצנוע ולכן גם ההגון כשלמולו נמצאות חברות הענק "מוצצות הדם". צריך תמיד להסתכל על דברים מנקודת מבטו של הסופר בהתחשב בתקופה ובמצב. הקידמה נהדרת ובאמריקה הכל קרה כל כך מהר וחד שהמון הרגלים ואורחות חיים נגוזו או אף נרמסו.
אבל תסתכל למשל היום, על הפרשייה של "האח הגדול" עומד אדם אחד קטן מול מערכת כמעט מפלצתית מבחינת הגודל והאמצעים, הוא עם האמת שלו והמערכת שמנסה לשמר את כוחה הכלכלי העצום. שימוש באנשים בודדים למען רייטינג ששווה המון כסף. זה, לדעתי מה שמנסה סטיינבק להגיד - שערכים בסיסיים של אחווה, אהבה, הקרבה ומשפחתיות טובים יותר אלף מונים מתעוש, רווחים, ואפילו קדמה!
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
"עד כמה שאני יודעת אתה טועה. " אנחנו כבר באינטרנט, למה לא לבדוק?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._minimum_wages
כאן תוכלי לראות את שכרי המינימום במדינות ארה"ב.
אם תתאמצי קצת תוכלי למצוא את כל זכויות העובדים בארה"ב.
לגבי הדבר השני - הגזענות לצערנו נוצרת כמעט בכל תרבות, זמן ומקום. זה שהיו אנשים דתיים שתמכו בגזענות, או קפיטליסטים שתמכו בגזענות, לא אומר שקפיטליזם או דת תומכים בגזענות.
יש היום הרבה אנשים דתיים שהם פושעים פליליים. האם זה אומר שדת תומכת/יוצרת את הפשיעה הפלילית?
הייתי רוצה לצאת מהכללות ולדבר על דברים לגופם.
yaelhar (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
כנראה לא הצלחתי להבהיר את עצמי: כלל לא קבעתי שכל קפיטליסט הוא גזען. או שכל נוצרי פרוטסטנטי הוא גזען. או שאתה גזען. התייחסתי לגזענות בארה"ב ששורשיה נעוצים בגישה פרוטסטנטית הרואה את העני כמי שאינו מקובל על האל. בזמן שהתקיימה בה העבדות הכמרים והכנסייה מילאו חלק חשוב בהנצחתה. לגבי חוקים להגנת עובדים בארה"ב - עד כמה שאני יודעת אתה טועה.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
ומה שמעניין אותי לשמוע עוד יותר זה מה דעתכם על טבע האדם, כפי שמציג אותו סטיינק?
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
עמיר במדינה שבה מתקיימים שני הדברים הבאים:
1. זכויות אדם/אזרח קיימות בחוק בנפח הדרוש
2. החוק נאכף
לא יכולים להירמס אנשים כמו שקרה בתקופתו של ג'ון סטיינבק.
האם אתה יכול להסביר לי למה קיומם של שני דברים אלה לא מאפשר קיום שיטה קפיטליסטית לצידם? אחרת אני לא מבין כלל את הטיעון שלך.
צבי (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
יעל, ארצות הברית של היום היא מדינה קפיטליסטית לכל דבר ועם זאת יש שם שכר מינימום וחוקים להגנת עובדים.
הגזענות בארה"ב היא דבר בלתי נסבל גם מבחינת החברה וגם מבחינת השלטון, והחוק נלחם בה ככל יכולתו, כמו שהוא נלחם בהונאה.
אני לא מבין על מה את מבססת את דבריך כשאת טוענת את ההפך המוחלט.. מה שאת עושה זו הכללה גסה - מי שקפיטליסט הוא גזען, שחושב שגזעים אחרים נחותים ממנו. קל וחומר שגם כל מי שנוצרי פרוטסטנטי הוא שונא שחורים.
אולי גם אני שונא שחורים? הדברים שלך מאוד מקוממים.
עמיר (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
בין קפיטליזם וסוציאליזם יש הרבה מאד גווני ביניים. הבעיה מתחילה כאשר לוקחים את הכלכלה לכיוון קיצוני ורומסים את זכויות האדם הבסיסיות, כפי שקרה בברית המועצות, בארצות הברית ובעשרות השנים האחרונות גם בישראל. כדי להבין עד כמה קפיטליזם קיצוני הוא נורא, מומלץ ללמוד את מקרה סופת קתרינה בניו אורלינס.
yaelhar (לפני 13 שנים ו-5 חודשים)
אהבתי את הביקורת המושקעת והמנומקתאבל אני כלל לא מסכימה לטיעוניך. למעשה - אתה עושה את מה שאתה טוען שסטיינבק עשה - רק הפוך. כל סופר מביא את השקפת עולמו בספריו. גם סטיינבק הסוציאליסט (כאילו...) ולשאלותיך בסוף הביקורת - כן, הגיזענות באמריקה מבוססת הקפיטליזם העמוק שבה, שבעצמו מבוסס על גישה נוצרית פרוטסטנטית הטוענת שאם אתה עשיר ומצליח, אלוהים אוהב אותך. וההפך...ואת השחורים אלוהים לא אהב - הוא ברא אותם להיות מתחתינו.
ודאי שהקפיטליזם לא מקבל חוקים להגנת עובדים וכל התערבות בכוחות השוק. גם מסים הם בעייה בפני הקפיטליסט כמו הבטחת הכנסה, טיפול רפואי בסבסוד המדינה (הקפיטליסט!) ועוד. מה שהקפיטליזם - והפרוטסטנטיות - מקבלים - הם צדקה ונדבות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ