ביקורת ספרותית על הטנק - פרוזה # מאת אסף ענברי
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 בספטמבר, 2025
ע"י נצחיה


חשבתי שזה ספר נוסף בסדרת "נצחיה קוראת ציונות" משום שהוא עוסק בסוגייה משנת 1948 הלא היא מלחמת השחרור. בשנה זו שעטו הטנקים המצרים לכיוון תל אביב והטנקים הסורים פרצו מהגולן דרומה לכיוון דרום המדינה הצעירה. את הטנקים המצרים עצרו מטוסי הפקקטה הצ'כים של הכאילו חיל אוויר המצ'וקמק שהיה אז. הם הגיעו עד גשר קרוב לאשדוד ומאז נקרא שמו באופן הולם גשר "עד הלום". בצפון הסיפור עמום יותר, ולמשל טנק סורי אחד נעצר ממש בכניסה לקיבוץ דגניה, ולמעשה השלד שלו עומד שם עד היום כאנדרטה לעמידה של דגניה מול האויב. אבל מי עצר את הטנק הזה למעשה? ובכן, להצלחה אבות רבים וכיום יש לא פחות מחמישה סיפורים שונים מהותית על האדם שעצר את הטנק ובאילו נסיבות.

אמרתי "נצחיה קוראת ציונות" ולמעשה זה יותר "נצחיה קוראת פוסט ציונות". קודם כל בגלל הצורה. אסף ענברי מביא חמישה סיפורים שונים, זה לצד זה, ונמנע מייצור הכרעה. מדובר בדמויות אמיתיות ובסיפורים שהיה להם וידוא היסטורי - ברוך בר לב ובקבוקי תבערה, שלמה אנשל עם פגזים ממטול אנטי טנקי, דוד זרחיה (דוידסקו) עם רימון יד, שלום הוכבאום עם בקבוקי תבערה מאולתרים, ויצחק עשת גם הוא עם פגזי מטול. כל אחד מהם יודע ומשוכנע שהוא זה שעשה את הצעד המכריע לניצחון הסמלי הזה - אדם נגד טנק, דוד הישראלי המצויד בנשק דל מול גוליית הסורי המתנייד בטנק מתוצרת רנו הצרפתית. מבחינת הכותב ענברי הם גם מהווים פסיפס ומעין מיקרו עולם לזהות הישראלית - מפקד הגדנ"ע, לוחם מהבריגדה שהיה למפקד חטיבה ולאחר מכן לאב שכול במלחמה, ניצול שואה. ועל כן אסף מביא את הסיפורים שלהם, לא בזמן אמת אלא כעשרי וחמש או שלושים שנה מאוחר יותר, כאשר הם נזכרים בדיעבד במאורעות ממלחמת השחרור וגם פועלים בהתאם לאירועים רלוונטיים כמו מלחמת יום הכיפורים או מבצע אנטבה.

וזה הקושי שלי בסיפור. נכון שזה סיפור ללא הכרעה, אבל הבחירה לספר דווקא אותו היא אמירה. גם הניסיון שלא לחפש אחר האמת, בטיעון שהאמת ההיסטורית היא לא מה שחשוב כאן היא אמירה פוסט מודרנית ופוסט ציונית. אבל יותר מכך הספר הזה הוא אנטי גלוריפיקציה של גיבורים. כל אחד מהאנשים האלה, גם אם בפועל לא הוא זה שהכריע את הטנק, הוא גיבור. גיבור בנסיבות חייו, גיבור במעשיו ובכוונותיו, ובעצם קיומו במדינת ישראל בזמנים לא קלים. אסף ענברי לא רואה את הדברים כמוני, והוא בוחר לייצר אנטי מיתוס גבורה, או מיתוס אנטי גבורה, זה די קומוטטיבי במקרה הזה. הוא מראה את האנשים, אמיתיים אני מזכירה, חלקם עוד בחיים, בעליבותם וקטנותם וקטנוניותם. נכון שאנשים מורכבים ויש בהם גם מזה וגם מזה, אבל ענברי בוחר את הסיפור הסרקסטי והמקטין.

זו כמובן לא פעם ראשונה שהוא עושה את זה. גם בקריאת "הביתה" הרגשתי הליכה יחפה על אבנים חדות, וזאת למרות שאין לו שום קשרים סנטימנטליים אל קיבוץ אפיקים או אל התנועה הקיבוצית באשר היא. עם זאת נפגעתי בשם אנשי הקיבוץ על הכתיבה החדה והציניות הבוטה. אז בספר "הטנק" הציניות פחות בוטה, ועדיין תיאור האנשים כואב. את הטנק בדגניה אני אלך לראות בהזדמנות.

8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
נצחיה (אתמול)
שין שין תודה רבה גם לך
נצחיה (אתמול)
רועי, מסכימה עם דעתך על הפוסט והדקונסטרוקציה.
נצחיה (אתמול)
דן סתיו, תודה גם לך.
אני חושבת ששבעים ושבע שנים כן נותנות פרספקטיבה היסטורית כלשהי, ואפשר כבר לראות ממרחק. אני מסכימה שאין מה להסתכל מקרוב מדי, ואכן אפילו אלתרמן כתב את "עיר היונה" על הקמת המדינה רק כחלוף עשור ולא בו ברגע. זו גם הסיבה שאני לא קוראת שום דבר שהודפס על השבעה באוקטובר, זה קרוב מדי ונטל פרספקטיבה.
נצחיה (אתמול)
אנקה, תודה רבה
גם לפי הערך בוויקיפדיה וגם לפי ספרי המחקר המצוטטים שם אין הכרעה בדבר הדמות היחידה שיצרה את הנס. האם הכרעה חשובה? היא חשובה אם המיתוס הוא לוחם יחיד בכוחות דלים מול חמישה צבאות מחומשים היטב. דוד מודרני מול גוליית. ההכרעה לא חשובה אם זה לא המיתוס.

ענברי היה יכול (ואולי גם ניסה) לייצר מיתוס חלופי. למשל: התרכזו כאן הרבה אנשים מהרבה סיבות שונות ויחד הם מייצרים מחדש חברה חזקה על יסוד שורשים עתיקים. אבל בשביל מיתוס יש צורך בתמימות, ואת זה אין לענברי.
שין שין (אתמול)
אהבתי את הטייק שלך על הספר.
roeilamar (אתמול)
הצרה עם הפוסט מודרניזם, פוסט ציונות ושאר מרעין בישין היא שהדברים הללו הם רק הרס, ולא יצירה. חברה שתאמין ברעיונות הללו תתפרק ותהפוך לכלום ושום דבר. אנשים שמאמינים ברעיונות האלו רק שוברים והורסים דברים שאנשים אחרים בנו ומצביעים על הפגמים.
לפעמים ההרס הזה חשוב, כי היצירות פגומות מדי ויש לבנות שם משהו חדש, אבל אנשי ה"פוסט" לעולם לא בונים, ולעולם לא חושבים מה ואיך הם הורסים.
דן סתיו (אתמול)
נצחיה סקירה מעניינת וטובה. זו אחת מהסיבות שאני כמעט ולא קורא ספרות עברית - הדברים נראים לי קרובים מדי וקשה לי להסתכל על הדברים בפרספקטיבה מרוחקת. אהבתי את הביטוי הציורי שלך "הרגשתי הליכה יחפה על אבנים חדות".
אנקה (אתמול)
לפני כמה שנים , על הסיפור הנ"ל הייתה כתבה בטלויזיה והאנשים שהיו קשורים לארועים התראיינו וסיפרו את הסיפור שלהם. לא הייתה הכרעה סופית של מי הסיפור אמיתי או אותנטי יותר אבל הכתבה הייתה מעניינת. אני מקווה שהטנק עדיין שם.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ