ביקורת ספרותית על הזמיר מאת כריסטין האנה
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 11 באוגוסט, 2025
ע"י אפרתי


כשמאה ושניים אנשים נותנים לספר חמישה כוכבים, ממש לא נעים לי לקלקל את השורה. כשאני מעבירה ביקורת צולבת על הספר, נדמה לי שאני מעליבה את מי שהתפעל ושפך בביקורת שלו שפע של תשבחות וגם דמעות. כמו שנאמר, ספר לי מאיזה ספר התלהבת ואומר לך מי אתה.

אני מתנצלת מראש.
ומודיעה בזאת שאני לא שותפה להתפעלות, ההתלהבות וההתפעמות מהספר הזה.
ודווקא מפני שכריסטין האנה כתבה אותו. כלומר, בידיים אחרות הספר היה יוצא משהו אחר לגמרי.

כריסטין האנה ערכה תחקיר מצוין על כיבוש צרפת במלחמת העולם השנייה. וכל מי שכתב בסקירה שלו שזה ספר על השואה, אז לא. זה לא ספר על השואה, אלא על התלאות שעברו תושבי צרפת תחת שילטון הנאצים. הסבל הנורא שעברו הצרפתים מתואר בפירוט יוצא מן הכלל (לפעמים אפילו מוגזם, אבל נגיע לזה). הטרגדיה של היהודים הצרפתים תופסת משהו כמו שנים וחצי אחוז מהספר, מה שנקרא, לכל ספר על זוועות הכיבוש הגרמני יש גם איזה יהודי מחמד.

התחקיר, כמובן, נעשה באופן מדוקדק ורציני. הבריחה מפריז בזמן הפלישה, הנדידה אל המחוזות הכפריים, גיוס הגברים לחזית, הנשים שנשארו בבית, תלושי הקיצוב והמחסור במזון, העוני והבגדים המרופטים, הרזיסטנס, המאקי, הרווחה של הנאצים, ההשתכנות שלהם בבתי הכפר, ההלשנות, טייסי בעלות הברית שנוחתים נחיתת אונס בצרפת, ההברחה שלהם לספרד, ילדים יהודים שהוחבאו במנזרים, התעללות הנאצים בחשודים, הצרפתים שנשלחים למחנות ריכוז. חסר משהו? מבחינת נושאים, לא ממש.

כריסטין האנה היא סופרת בינונית. היא שייכת לקבוצה של נשים סופרות שמשלבות בספריהן את העבר עם ההווה. לרוב מתגלה העבר באיזה מכתב מתפורר, תצלום בשחור ולבן תעודת זהות מרוטה או תעודת לידה עתיקה. וכך מתגלגל לו העבר על השחזור התקופתי שלו. ויש שם גם רומן רומנטי מרגש עד דמעות (את מי שאוהב את זה). קראתי ביקורות מתפעלות על הספר וחשבתי לעצמי, למה לא, אבל כבר בעשרים העמודים הראשונים אמרתי לעצמי, כן, אכלת אותה, אבל לפחות תלמדי קצת היסטוריה.

לפני שנתחיל, נספר כי גיבורות הספר הן שתי נשים צרפתיות, ויאן בת העשרים ותשע ואיזבל אחותה כמעט בת תשע עשרה. שתיהן דמויות סטריאוטיפיות, שכל המהלכים שלהן והתפתחות העלילה יהיו תוצר של האופי שכריסטין האנה קבעה להן מיד בהתחלה. ויאן היא מרצה וצייתנית ואיזבל מרדנית.

הספר פותח בהווה, שנת 1995, ומספר על אשה, (לא ברור אם זו ויאן או איזבל) בת שמונים וחמש, שמטפסת לעליית הגג שלה על סולם רעוע של עליות גג, כדי לפשפש באיזו תיבת זיכרונות עתיקה. אהה... והיא גם חולה בסרטן. נשמע לכם הגיוני? לי לא. אחר כך יש תיאור מפורט של הבריחה הגדולה מפריז הכבושה. עשרות פעמים כריסטין האנה מתארת את צחנת הזיעה, סירחון הזיעה, ריח הזיעה, באילה המילים, והטינופת והלכלוך ושוב ושוב. הבנו את זה. לא נחוצה פה מלודרמה. תיאור פחות מתלהם היה מרגש הרבה יותר.
היא גם נוטה להשתמש באותו תיאור פעמים רבות. בתחילת המלחמה איזבל גוזרת באבחת מספריים את שיערה והתספורת איננה סימטרית. שנה ושמונה חודשים אחר כך איזבל מנענעת את ראשה ושיערה הלא סימטרי... אותה גדר של החצר שנפרצה בתחילת המלחמה על ידי הפליטים ומתנדנדת על ציר אחד, ממשיכה להתנדנד לכל אורך הספר. כבר בחודשים הראשונים של המלחמה הם לובשים בגדים מרופטים. לא, לא, כריסטין האנה, אנשים שנשארו גרים בבתיהם בכפר, בגדיהם לא התרפטו לאחר חצי שנה.
הקצין הנאצי שגר בביתה של ויאן מתואר ממש כנפש טהורה וכג'נטלמן מושלם. הוא עוזר לוויאן במידע מפני שהוא גר אצלה וחיבב אותה ולא מפני שהיה מלמד וו צדיקים נסתרים. בשלב מסוים נדמה שוויאן עומדת להתאהב בו, ורק איזו תפנית בעלילה מצילה אותה מרומן מסוכן. אחרי שהנאצי הראשון עזב את הבית, ויאן מקבלת דייר נאצי אחר, רשע מרושע. הוא סועד את לבו עם פקודיו בביתה וזורק את שאריות הבשר לפח, וויאן והילדים הולכים לישון מורעבים. כריסטין האנה, אנשים מורעבים מוציאים את האוכל מפח האשפה, כך נדמה לי בכל אופן.
בפרק שבו אחת הנשים (אני לא רוצה ליצור קלקלן) נשלחת למחנה ריכוז בקרון בקר, מתארת כריסטין האנה את הקרון שהיה מלא עד אפס מקום באנשים, נשים וטף, והגיבורה שלנו מבחינה כי בפינת קרון אחת יש ערימת חציר, בפינה השנייה דלי לעשיית צרכים, ובפינה השלישית... איך אשה לא גבוהה שמושלכת לתוך קרון עמוס באנשים הדחוסים זה לזה (שבעים וחמש, מציינת כריסטין האנה) יכולה להבחין בקרון בקר נטול חלונות מה יש בכל פינה של הקרון.
זאת בעיה רצינית אצל כריסטין האנה, היא עשתה תחקיר ופשוט חבל כל על מידע שיתבזבז לריק. קצת חומר שהיה נופל על רצפת חדר העריכה היה עושה חסד עם הספר הזה.
אחת הגיבורות נרתמת להברחת טייסים של בעלות הברית דרך הרי הפירינאים לספרד. זאת דרך קשה בטיפוס הרים בשלג ובגשם, בתנאים איומים. היא צולחת את המסע בהרבה יותר אומץ ותעוזה מהטייסים שהוכשרו לכך. והיא עושה זאת עשרים ותשע פעמים! נו, כן, בטח. בשלב מסוים אחת האחיות חולה, משתעלת קשות, יורקת דם וחומה עולה. היא היתה משוכנעת שחלתה בדלקת ריאות ואולי גם בטיפוס. כריסטין האנה, אין קשר בין התסמינים של שתי המחלות. וכהנה וכהנה וכהנה.

אני יכולה להבין למה אנשים אהבו את הספר. הוא מורכב מחומרים, שצריך כישרון מיוחד כדי לקלקל אותו. מה יותר טראגי וציורי ומעורר תגובות עזות, מאשר מלחמת העולם השנייה על הסבל והמחסור האינסופי, שכריסטין האנה מתארת כל כך בפרוטרוט. נכון, הסבל שעברו היהודים בשואה. אבל בספר הזה הם באמת בגדר נספח. אמנם אחת הגיבורות מצילה ילדים יהודים, אבל גם עובדה זו באה לשמש את כריסטין האנה לתאר את המוסריות שלה, יותר מאשר את גורל היהודים.

אני בטוחה שכשקוראים את הספר גורל היהודים לא כל כך מעניין, כי הגיבורות עוברות סבל זהה, כולל שליחה למחנה ריכוז. (אגב, אמי היתה במחנה הריכוז הזה). המסקנה מקריאת הספר זהה למסקנה שמגיעים אליה מקריאת ספרים דומים, במלחמת העולם השנייה הנאצים עוללו לעם הנכבש מה שעוללו ליהודים. (יהודים יקרים, תפסיקו להתלונן ולהזכיר לנו מה שעברתם, גם אנחנו סבלנו מאוד).

ועוד פרט מעצבן. אנחנו יודעים שמדובר בצרפת, אז למה בכל פעם שאחד הגיבורים אומר "כן" (וזה קורה 700 פעמים בספר) כריסטין האנה כותבת "ווי".

אני לא יכולה להתכחש לעובדה שלמדתי לא מעט מהספר. אבל להכתיר אותו בחמישה כוכבים, זה כבר מוגזם לגמרי. ואל כריסטין האנה סביר שלא אחזור יותר.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
חן (לפני שלושה שבועות)
סופרת מעולה
ממליצה על הלבד הגדול וארבע הרוחות
סופרת שכותבת על נשים עוצמתיות
זאבי קציר (לפני שלושה שבועות)
אפרתי זה באמת היה אסון אילו לכולם היה אותו טעם...
מוש (לפני ארבעה שבועות)
הסכמנו שלא. היי ברוכה
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
זאבי, תאר לעצמך שכולם היו אוהבים אותו דבר, היה מאוד משעמם אז הנה אנחנו מתווכחים ומתפלמסים וכריסטין האנה ממשיכה למכור מיליונים גם אם אני חושבת שהיא בינונית. בכל מקרה, אני מכבדת את טעמך, גם אם הפעם אנחנו חלוקים בדעתנו.
זאבי קציר (לפני ארבעה שבועות)
אני לעומתך מאד אוהב את הסופרת הזו ובכלל זה את הספר "הזמיר".
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
יוסי, עוד משהו, כריסטין האנה ואני לא למדנו ביחד הקורס לכתיבה יוצרת,לא השתתפנו בתחרות הסיפור הקצר או הרומן הארוך,כך שאין לי שום דבר אישי נגדה. היא רק איזו ויקטוריה הייסלופ כזאת. ואם הביקורת שלי שכנעה אותך לרוץ ולקנות את הספר אני מוכנה למסור אותו בחינם
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
קוג'ו תודה רבה. יעל, מה לעשות, אף אחד לא יכול לכתוב יותר טוב מכפי שמאפשר הכישרון שלו. דינה, אני יודעת שאת אהבת כי קראתי את הסקירה שלך. בדרך כלל אנחנו מסכימות, הפעם לא... חני, חן חן, זה בוודאי היה יותר מעניין מספר היסטוריה משעמם ומוש, נסכים שלא להסכים.
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
יוסי נינווה, לדעתי מדובר בסופרת בינונית והדוגמאות שהבאתי הן רק דוגמאות מעטות לכתיבה שפורטת על נימים מסויימים בנפשם של הקוראים. ממש לא צריך לחשוב כמוני. אם תקרא את הביקורות שלי תראה שאני גם מחלקת 5 כוכבים ללא מעט סופרים שמגיע להם, לעניות דעתי. אני קוראת עכשיו את שטפן צווייג, תקרא עמוד אחד שלו ואת של האנה ותבין מה ההבדל בעיני.
מוש (לפני ארבעה שבועות)
ובכן, מסכים ביותר עם יוסי נינווה.
חני (לפני ארבעה שבועות)
אפרתי סקירה יפה, לפעמים גם מספר בינוני יש איזה פרט או שניים
שאזכור לעד, או תחושות
שהספר העביר לי.
אז הנה את לקחת קצת היסטוריה.
וארבעה או שלשה כוכבים זה מכובד להפליא.
dina (לפני ארבעה שבועות)
אני מאוד אהבתי. אבל צריך שיהיה קליק עם ספר, ממש כמו עם בני אדם. לא תמיד זה קורה.
אבל,
אם באחת מספריות הרחוב תיתקלי בספר "הלבד הגדול" של אותה סופרת - קראי אותו. או לפחות נסי. לטעמי הוא אחד הספרים שלה, ועוסק במגוון נושאים. יש בו מהכל.
yaelhar (לפני ארבעה שבועות)
ביקורת שמצליחה לאפיין היטב את הסופרת.
קראתי רק את "הלבד הגדול" והרגשתי כמוך. אצלי היא מקוטלגת עם סופרות (לא יודעת למה דווקא סופרות בוחרות בשיטה הזו) שעושות מניפולציות על הקורא, במטרה להביא זווית ראייה מקובלת על נושא מושך.
cujo (לפני ארבעה שבועות)
אהבתי את הביקורת זה חשוב שיהיו גם כאלו ומסכים עם רוב מה שכתבת זה היה הראשון והאחרון שקראתי שלה.
במקרה, לפני שקראתי אותו, קראתי ספר עיון שנקרא אישה חסרת חשיבות על ווירג'יניה הול שהייתה מרגלת בצרפת עם רגל תותבת.
החלק הבלתי יאמן בפירנאים מבוסס, בין השאר, עליה. החיים לפעמים יותר מטורפים מהדמיון.
יוסי נינוה (לפני ארבעה שבועות)
אם כל כך טוב אז למה כל כך רע ????!!!! הדברים שאת כותבת, רובם מהללים את הספר, בעיקר את הדיוק ההיסטורי. אם הייתי קורא את ביקורתך קודם להיכרותי אותו, הייתי רץ מיד לקרוא אותו.
התייחסותך לסופרת מעוררת את החשש, שיש לך התנגדות אישית אליה, ממש נחרצת, ואפילו לעיתים בוטה. לקבוע עמדה לגבי סופרת (ציטוט: "כריסטין האנה היא סופרת בינונית.") של ספרים כמו: "הלבד הגדול", "ארבע הרוחות", "הנשים", אשר ריתקו ומרתקים כל כך הרבה קוראים (כולל אותי) - זו כתיבה כוללנית המעוררת אצלי התנגדות להתייחס לדברייך ברצינות.
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
משאלת לב, כמה שאת צודקת!
מִשְׁאלת לֵב (לפני ארבעה שבועות)
לא שרדתי יותר מחמישה עמודים, למיטב זכרוני. משהו בסגנון הכתיבה (הבינוני להחריד, כמו שכתבת) ממש הרתיע אותי. אני חושבת שגם אני זוכרת מלודרמטיות יתר, כמו שתיארת. מלא פאתוס ריקני. ואפס מקוריות.
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
תודה, נצחיה. כל כך חבל שהיא כתבה את זה. מישהו אחר היה עושה את זה הרבה יותר טוב וגם הרבה יותר מרגש. כי כשהדרמטיות נשפכת עם כישרון כתיבה בינוני, זה לא ממש מרגש.
נצחיה (לפני ארבעה שבועות)
כשאת קוטלת, את עושה את זה ברצינות.
קראתי ארבעה ספרים של כריסטין האנה ואף אחד מהם לא היה טוב במיוחד.
אפרתי (לפני ארבעה שבועות)
לא היכרתי אותה. קניתי את דרך הגחליליות והתברר לי שראיתי סדרה שנעשה לפי הספר. אז קראתי קצת, הבנתי שמשהו טוב לא יצא מהספר ונטשתי. את הזמיר קניתי בגלל הנושא, אבל היא הצליחה לעצבן אותי כמו שצריך. היא בינונית לגמרי.
מורי (לפני ארבעה שבועות)
לא אהבתי את הסגנון שלה בשום ספר שלה שניסיתי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ