הביקורת נכתבה ביום ראשון, 6 באוגוסט, 2023
ע"י dina
ע"י dina
פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא... לא יכול לנשום.
ככה.
התחלתי לקרוא את הספר, והתחלתי לזוז בחוסר נוחות על הספה. ההתחלה הזו היתה עוצמתית כל כך בשבילי, זרקה אותי לפברואר 2009. זה היה ערב ט"ו בשבט, באותו יום עבדתי במשמרת בוקר. כבר כשקמתי הבנתי שאני לא בסדר. לא נכנס לי אויר לריאות. כאילו מישהו לחץ לי בגרון ולא נתן לאויר פתח להיכנס. זו הרגשה נוראית. אבל ממש. חוסר אונים ופחד שביחד התכדררו לכדור ענק של בהלה.
תמיד מדהים אותי מחדש איך מילים שכתב מישהו אחר, בדרך כלל אדם זר לי ברמה כזו או אחרת, מצליח לעורר בי כזו הזדהות בעזרת המילים, ואף תחושות פיזיות.
וזה ( חֵלֶק) אבל נכבד, של ספר טוב. אני אוהבת שספר מדגדג בי ברגש. מעורר את הזיכרונות הפרטיים שלי, שאגב, לא חייבים להיות טובים, בצורה כזו שאני לגמרי שם, והזדהות מוחלטת עם הכתוב.
רונן, גבר באמצע החיים, מרגיש יום אחד שאין לו אויר. הוא לא מצליח לכניס אויר לריאות. משהו חסום. על פניו הכל בחייו טוב. הוא נשוי לאשת נעוריו, אב לבן ובת בוגרים שכבר חיים את חייהם מחוץ לבית, בעל עסק מצליח. אבל אם עד היום חייו היו כמו פאזל בו החלקים כולם מסודרים נכון, והתמונה שלמה והדוקה, פתאום הוא מרגיש שהתחילו רווחים בין חלק וחלק, והתמונה זקוקה להידוק, לסידור מחדש.
המחסור הזה באויר, הוא באמת תחושת חנק או רק סימפטום למשהו עמוק יותר?
אצל שגב, כמו תמיד אצל שגב, הכתיבה היא מהלב. הוא תמיד יודע להגיע ולגעת בשורש, ולא לגרד רק את השכבה העליונה.
איך כותבים געגוע? אין לי מושג איך, אבל אני יודעת לזהות אותו כשאני פוגשת בו. ואצל שגב יש הרבה געגוע בין המילים. וזה מה שעושה את הספר הזה כמיוחד כל כך.
אני לא מכירה את דרור, אבל כל כך ברור לי מעבר לכל ספק, שגם בחייו הוא אדם מתגעגע. רק אדם מתגעגע יכול לכתוב ככה. בצורה כזו שאתה יכול להרגיש את הערגה שעולה מבין השורות ואופפת אותך. אני יודעת לזהות את זה, כי אני כל כך כזאת. הגעגוע הוא כמו סיר היושב על אש נמוכה ולוחשת, וזו מזינה אותו כל הזמן. הוא תמיד שם.
הדמויות בסיפור, כולן נכתבו באהבה עצומה שברובה נולדה מתוך געגוע עמוק ואינסופי.
געגוע לאנשים, געגוע למקום, געגוע לתקופה, געגוע למי שהיינו פעם, ואפילו למי ומה שאנחנו עכשיו. הרגע הנוכחי מהר מאוד יהפוך לגעגוע.
מה שעוד ברור לי זה שהדמויות, כולן, הולבשו על דמויות בשר ודם. זה כל כך נקרא כך בין המילים, כן, כולל הכלב ארתור.
והמוזיקה! כמו בשלושת ספריו הקודמים, יש לה נוכחות נושמת ובועטת. והיא נוכחת בספר לא רק כצלילים ותווים. אלא ככוח המחבר בין אנשים לתקופות, כגשר בין החיים למתים, כסַמָּן.
יש לספר פלייליסט (מזמן כבר אמרתי שחובה! פשוט חובה להצמיד פלייליסט לכל ספר)והפלייליסט הזה הוא בין המשובחים! יש לינק בסוף הפוסט, תקשיבו לו, כדאי מאוד!
"פועם" הוא ספר שפועם בקורא מן הרגע הראשון. יש בו חַיּוּת לכל אורכו, הרבה חיים, ובכלל, יש בו תנועה מתמדת ומקצב קבוע, וזה אגב, בכל ספריו של שגב, התנועתיות. וגם בשם הספר היא נוכחת , היא דו כיוונית. קראו את שם הספר מהסוף להתחלה. מה קיבלתם? מעוף. הכי תנועה, תמיד.
ואני תמיד אוהבת להתעכב על הכריכה, אז הכריכה היא וואו. ומכל הבחינות, ובמיוחד לגבי התוכן שהיא מתאימה לו כמו כפפה ליד.
הספר הזה היה לי לעונג, כל מילה בו.
מי שירצה קישור לפלייליסט אשלח לו בפרטי, הבנתי שאסור להעלות קישורים.
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אצלי זה לא מעוות שום דבר. המצאה שלך, מורי.
נ.ב. פעם אחרונה שאתה פונה אליי בציווי. ועוד במייד! ברור?
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אסור! לשים קישורים בתגובות. אסור!
|
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מותר להעלות קישורים במידה והם קצרים ולא יוצאים מחוץ לטווח של אזור הטוקבקים.
כמו הקישור לפלייליסט המדובר:
https://open.spotify.com/playlist/6gHtqWAhNtW8GpN3GJhCxd ואם כבר זכויות יוצרים אז דרור שגב צריך לציין שהרכיב פלייליסט הכולל שירים של XYZ, בטח של ישראלים (נורית גלרון, שלום חנוך וכו'), אין לו שום זכויות יוצרים על שירים של אחרים. |
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
זאבי, זה בדיוק מה שגם אני לא מבינה.
הרי יש תמלוגים שמקבלים הזמר, כותב ומלחין השיר. ואת זה הם מקבלים מהפלטפורמות בהן השירים מושמעים, דוגמת שרותי סטרימינג כמו ספוטיפיי וכדומה. כשאדם מרכיב פלייליסט, לפי הבנתי (וגם אני לא משפטנית ובאמת שאני לא מבינה בזה) אבל ההיגיון אומר לי שאין לי פה שום חלק. ברור שמטעמי נימוס *כן* צריך לשאול ולקבל רשות, כי בכל זאת זה פלייליסט שמישהו טרח עליו הרכיב. אשמח להסבר ענייני מההיבט המשפטי. |
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
דינה, כשאדם מרכיב פלייליסט הוא מרכיב אותו ממקור כלשהו…
אני מניח שהקבצים מאוחסנים ביוטיוב, ספוטיפיי וכדומה, ואת הרי יודעת במקרה הזה מה מקור הפלייליסט ולאן הלינק מוביל. אם ההנחה שלי נכונה אינני מבין מהו הקניין הרוחני אשר ניתן לייחס לסופר, על סדר השירים?… אם אני טועה אשמח להסבר מבר סמכא כי אינני משפטן, זה פשוט לא מסתדר לי עם ההיגיון… |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
רק שעושה רושם שאהבה הולכת ומתמעטת.
|
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה, בנצי
|
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מורי, זה הסוד לכל! אהבה היא התשובה.
|
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה, גלית.
|
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
זאבי, שאלה ממש מצוינת. מעניין מה התשובה. הרי יש זכויות יוצרים לגבי השירים, אבל גם אני לא הבנתי על מי חל עניין הקניין הרוחני.
נשמח לדעת, זה מעניין. |
|
בנצי גורן
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
תודה דינה.
|
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
לבקש רשות מהסופר זה תמיד יפה וראוי אבל מה הקניין הרוחני בפלייליסט?
|
|
מוש
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
הבנתי. טוב ויפה.
|
|
dina
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מוש, יפה שאתה מתייחס לנקודה הזו. כמובן ששאלתי את דרור אם אפשר לצרף לינק. בחיים לא היה עולה בדעתי שלא לשאול.
|
|
מוש
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
מחילה דינה, אינני סבור שנכון ושאת רשאית להציע להפיץ
פלייליסט פרטי של אדם שמוכר אותו עם ספרו, יש כאן זכויות וזהו רכושו הרוחני של אדם.
|
|
גלית
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
את יכולה לקצר קישורית
באתרים יעודיים - לדוגמא דידלי - הקישורית המקוצרת לא תחרב את השרשור כמו הארוכה.
|
|
מוש
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
איזה טיימינג. בדיוק כתבתי שאת הספר הזה
בניגוד לקודמיו לא מלווה פלייליסט, טעיתי כך נראה. כנראה הוסף רק אחרי שרכשתי את הספר, אלך לחפש את הפלייליסט ולהזמין גם אותו. חן חן
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-2 חודשים)
אפשר קישורים קצרים, שהומרו מארוכים.
אני מעבר לשישים וכן, יש מחשבות כאלה ואחרות. נזכרים בדברים ונחמצים בעיקר אל מול כאלה שלא עברו משלב הרעיון לשלב המעשה. הרי הכל מתחיל ונגמר באהבה.
|
25 הקוראים שאהבו את הביקורת