ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 6 באוגוסט, 2023
ע"י חני
ע"י חני
פעם היו לומדים מכיתה ד' את השפה הערבית, זה כנראה נחרט חזק , מכיוון שאני עדיין כותבת הטיות של פעלים בערבית רק כדי להתרברב מול הזיכרון שלי. את כל השפה הערבית שלי אני חבה לסרטים בערבית מצרית כל יום שישי. אמא מאוד אהבה, תמיד זה היה עצוב, מאוד רומנטי ותמיד היא הזילה דמעות מול כל הקיטש הזה. זרמנו איתה.
לאחרונה אני הרבה בבית כיוון שאני אחרי ניתוח, קרע במניסקוס. לכן זה בהחלט זה בונוס אחרי שעות פיזיותרפיה להגיע לתיאטרון יפו. הגעתי בעקבות עבודה שאני עושה על אום כולת'ום ופמיניזם. תיאטרון יפו הוא מבנה בעל 300 שנה עוד מימיי התורכים. כל כך יפה שם מסביב כמו להגיע לארץ אחרת. היות ואני לא ממש דוברת את השפה הערבית רק מדשדשת בה עם מילה פה ומילה שם, וגם מעולם לא מאזינה למוזיקה בערבית, לכן היה לי מאתגר לשמוע את גלית גיאת משחקת את אום כולת'ום כל כך יפה. אז כן רכשתי את הספר והופתעתי כמה מעט אני יודעת על מצריים של שנות ה 20.
לפי השמועות והסיפורים והקהל שבא לצפות, אום כולת'ום היא דיווה. עם מטפחת ביד ושפת גוף של קדושה, מתנענעת כמו בתפילה על הבמה. מחזיקה אוקטבה אחת שעה עד שהצליל הבוקע נשמע כמו בלתי אפשרי. אבל זה לא קרה בין לילה. כילדה בת 10 היא גילתה את הקול שלה בזמן שהכריחה את אחיה ללמד אותה קוראן והבינה שהיא רוצה לשיר. אביה היה האימם במסגד של הכפר, ועם היררכיה משפחתית גברית שולטת לא היה מקום לילדה זמרת.
לכן עד גיל 26 אביה שלט בחייה וגם אחיה, הם חיפשו אותה לנער בדואי עטופה כולה כדי שגברים לא יבחינו ביופייה וקימוריה ושערה הארוך. מתחת לכסות הבדואי היה לה וייב של ילדה שמחה וקופצנית. ובחדרי חדרים לא בפומבי ידעה לתמרן את הגברים סביבה וכולם פשוט הוקסמו מהילדה אישה שעמדה מולם ולא יכלו לסרב. המשורר אחמד ראמי כתב לה את רוב השירים לאחר שהמיסה לו את הלב. הוא אהב אותה עד הסוף, היא משכה אותו בחוטים בלתי נראים עד שלא יכל להתנתק גם כשכבר התחתן והביא ילדים עם אישה אחרת. האהבה שלהם הייתה הרסנית כי היא לא נגעה פיזית, מעולם לא הייתה נשיקה אפילו. הם אהבו בלי לגעת. חשו אחד את השני. בהופעות הוא ישב בשורה ראשונה והיה לה מגדלור של אומץ. בהדרגה השירים שלו הפכו אותה לכוכבת על.
יש מעט פוליטיקה בספר בין שיר לשיר: מסופר על מהפכת הקצינים ב 1952 נאצר עלה לשלטון ונתפש כמנהיג גדול, כמושיע שיאחד את העולם הערבי כולו. הוא פרש חסות על אום כולת'ו'ם והפך אותה לשגרירה נודדת בעולם.
אבל זה לא הלך עם נאצר כי הפסיד לנו בששת הימים. וגם כשהתפטר העם החזיר אותו לשלטון. כשזה קרה הזמרת שעליה פרש חסות החזירה לו טובה ועשתה קונצרטים ברחבי העולם לגייס כספים עבורו ולעודד את העם. כילדה אני זוכרת את נאצר בעיקר ממדורות ל"ג בעומר. אני לא חושבת שעושים זאת היום אבל משהו בלאומיות שלנו אז היה יותר חשוב מהכל. היינו פטריוטים גדולים גם כילדים. כל מי שבא נגד המדינה הוא אויב.
ב 1922 מצריים הוכרזה כעצמאית, למרות שליטת הבריטים עד 1956. מצד אחד מצרים נאבקה לעצמאות מהקולוניאליזם הבריטי, מצד שני סבלה מאי סדרים פוליטיים אלימים מאוד בחיפוש זהותה. קרועה בין מסורת דתית להשפעות חילוניות מהמערב.
לגבי הספר רק אם אתם אוהבים את הנושא, הזמרת, מצריים וההיסטוריה שלה.
לגבי ההצגה רק אם אתם מסוגלים לשבת שעה וחצי ולהקשיב למוזיקה בערבית. (לי היה מאתגר, מה לעשות די מרובעת במוזיקה ובוחרת אותה בפינצטה, כמו להיות אנין טעם באוכל. מקנאה במי שיש לו ראש פתוח ונניח שומע מטאל ואום כולת'ום וג'נסיס הכל ביחד).
35 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
חני
(לפני שנתיים)
תודה רבה איור וודה!
|
|
איור וודה
(לפני שנתיים)
אופ איזו פעילות פה, מה שאתם עושים תסלאם סחטיין איזה יופי לכם ישר כוח כה לחי. תודה על הסקירה ועל השיחה. מעניין מאוד.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה עוז!
|
|
oziko
(לפני שנתיים)
סקירה נהדרת חני!
רפו"ש ומהירה
|
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
אכן, וזה מדהים שלמרות שגדלה תחת מרותם של אביה ואחיה שעטו אותה בתכריכים וביטלו את כשרונה, עדיין גדלה מלאת ביטחון וידעה להשתמש בקסמה. מה היה אם...
ותודה שהסמקת אותי :) |
|
חני
(לפני שנתיים)
מוריה אני כבר מריחה שהספר שלך הולך להיות משהו...
תודה על התגובה, גם המחזמר וגם הספר שניהם באותה רמה. מבחינתי יכלו להניב הרבה יותר.המחזמר היה מובן יותר אחרי קריאת הספר. עכשיו נשאר לחקור לעומק את התחפושות שלה כאישה בעולם גברי לחלוטין. והיא בהחלט עשתה זאת. |
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
אח, חניל'ה, אני תמיד נהנת לקרוא אותך. מסקרן אותי לדעת אם כיכבת אותו בעקבות הקריאה בלבד, או שמא המחזה שהקדים את הקריאה השפיע על כיכובך. מה הפיל שניים?
|
|
חני
(לפני שנתיים)
כן תקופה שכזאת .
אסי דיין עשה סרט מעולה לפני ים של שנים. " החיים על פי אקפא" על המרקם העדין והרגיש שלנו בארץ. הסוף מחריד כמובן. כמו לנפץ חלום יפה. אם לא ראית, זה הזמן. כאילו הזמן עמד מלכת . |
|
מורי
(לפני שנתיים)
נכון, יש גם צדדים לא מושכים אצל הערבים כמו כבוד המשפחה הנגמר לעיתים במוות.
מנגד, ההתבהמות הישראלית/יהודית מרקיעה שחקים.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
אם כך באמת הלוח היה נראה אחרת היום.
אנחנו רואים את הסידרה " שמיים אדומים" היפה,
זה מאוד ברור שכמעט בלתי אפשרי לצאת מהמעגל שבו הם נמצאים. וגם אנחנו כישראלים שבויים של תפיסות לגביהם שסיגלנו לעצמנו לאורך השנים. בפרק אחד לפני האחרון נכנסתי לכזאת פסימיות וקבעתי נחרצות שאני לא רואה דרך לסדר את המצב. דיי העציב אותי. |
|
מורי
(לפני שנתיים)
לו הייתי צריך לזרוק דימויים על הערבים הייתי אומר רוקח, רופא, מנהל חשבונות ולפעמים על הכוונת.
הערבים היום רוצים יותר להדמות לאירופאים.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
רץ תודה, אמרת דבר חשוב.
כשהגענו לארץ הלאומיות וכור ההיתוך היה הדבר החשוב, הערבי נתפס כאוייב. אולי היו צריכים לחשוב על כיוונים אחרים להנגיש את הערבית, הערבי.לנו כאמור היה את גבעת חביבה, היה מעניין. זוכרת שיעור היסטוריה מהמורה הכי בעולם, תותח סיירת מטכ"ל, כיתה ט'. הוא ביקש שנזרוק סטריאוטיפים על הלוח לגבי דמות הערבי. רץ לא נראה שהלוח השתנה מאז. |
|
רץ
(לפני שנתיים)
ביקורת נפלאה לתרבות הערבית שמעולם לא רצינו להכיר אותה. וחשוב - הרבה בריאות, אני כול כך מבין את התחושה, להיות מוגבל בתנועה.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה ראובן♡
זה מעניין מה שאמרת. היא באמת ביקרה בארץ אבל אני חושבת שזה כדי לתמוך בפלסטינאים. כי היא יצאה מטעם נאצר לנדוד בעולם ולאחד את העולם הערבי באשר הוא. אבל כאמור צריכה ללמוד את הנושא. תודה. |
|
ראובן
(לפני שנתיים)
החלמה מהירה.
היתה כוונה לקרוא לרחוב בחיפה של שמה, מה שכנראה לא יצא לפועל בשל התנגדויות. |
|
חני
(לפני שנתיים)
היי תודה החבר pulp על המילים.
כשיצאנו מההצגה אישה כבת 80 פלוס סיפרה לנו שהיא זוכרת כשהייתה ילדה שירתה של אום כולתום בקע מהרדיו היחיד שהיה באחת המרפסות. כל השכנים ישבו כל אחד במרפסת שלו והקשיבו. גם אני לא ממש התחברתי לשירה אבל הווקאליות שלה זה משהו שהיה מיוחד. האנשים שבאו להצגה רצו לשמר משהו בזיכרון שלהם שלא ילך לאיבוד. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
תענוג כתמיד לקרוא אותך, חני יקרה.
עושה רושם של ספר מעניין, גם אם הזמרת הנ"ל אינה נמנית עם הטעם המוסיקלי שלי ושירתה אף מעוררת בי את הדחף לשים אטמי אוזניים מהר.
אבל אני אוהב לקרוא על דמויות היסטוריות כאלה ולפעמים דרך ביוגרפיה שלהם אני קצת מצליח להתחבר גם לאמנות שלהם. |
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה זשי, כן זו הייתה בהחלט חוויה.
אנחנו כל כך מקובעים לפעמים בנעלי- בית הנוחות שלנו שאם יוצאים לרגע מגלים עולם. בהצלחה בלימודים☆ |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני שנתיים)
כתבת יפה ומעיין. הכנסת אותי לאווירה היטב ושקעתי בסיפור שתיארת.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה סקאוט.
כאמור הספר לא מהודק בכתיבה שלו. ממליצה רק אם יש לך עניין בנושא. |
|
סקאוט
(לפני שנתיים)
נשמע נהדר! איך אני אוהבת סיפורי אהבה עם ניחוח היסטורי. מוסיפה לרשימה.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה דן.
נראה לי בכלל לא רע להישאר
באיזור הנוחות.אך מהעבר השני היה לי נחמד לקרוא על אישה בעולם פטריאכלי שנלחמת על המקום שלה. |
|
דן סתיו
(לפני שנתיים)
חני
סקירה משובחת ומרתקת. כתבת באופן פיוטי ומשכנע מאד. עדיין, מפאת גילי המתקדם, השמרנות והעצלות נראה לי שאשאר בתחום הנוחות שלי הן בספרות והן במוזיקה. מניח שאום כולתום לא מתהפכת בקרבה נוכח העדפותי.
החלמה מהירה ופראוה שלמה. |
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה רבה בנצי, הספר מספר בין היתר על המלך פארוק ועל היחסים של נאצר
עם אום כולת'ו'ם ואהבתו אליה. הערצה אליה בעולם בכלל הייתה בלתי נתפסת, היא הגיעה עד ליפו בכדי לשיר, שזו מחווה יפה. |
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה זאביק!!
כל מה שאנחנו בסופו של דבר אוהבים או לא אוהבים מגדיר את מי שאנחנו. מה שאתה אומר בעצם שאם אתה מחבר מוזיקה ערבית וכלים שונים לסגנונות שונים יש חיבור טוב. העיקר שאתה מוצא את מה שאתה אוהב. לפעמים אני מוצאת הפתעות שלא הכרתי על הדרך וזה משמח אותי מאוד. |
|
בנצי גורן
(לפני שנתיים)
תודה חני.
נאצר היה מעריץ גדול שלה. אחרי מהפכת הקצינים, היו רבים שחשבו שהיא תמכה במלך פארוק וקראו לנאצר להחרים אותה. נאצר כמובן סירב ותשובתו היתה: מי שרוצה להחרים את אום כולתום, עלול בעתיד גם להרוס את הפירמידות.
|
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים)
סקירה יפה חני והחלמה מלאה.
אם להתייחס לסייפא של הסקירה אינני רואה במי שאוהב מוזיקה ערבית, מטאל ופרוג בהכרח בעל ראש פתוח אלא כאדם שזהו טעמו המוזיקלי… אני למשל לא אוהב מוזיקה ערבית כלל, היא ממש לא מזיזה לי אבל את תחברי אותה לג׳אז אז יש דברים שאני מאד אוהב. כלי נגינה ערביים כמו עוד לדוגמא, אהובים עליי מאד. כך שהכל מתחיל ונגמר בטעם מוזיקלי, ונכון שצריך ראש פתוח כדי להתנסות בסגנונות לא מוכרים. |
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה על התגובה סנטו,
מבינה למה הכוונה. גם במחזמר וגם בספר יש כתיבה מעורפלת לא מהודקת כפי שצריכה להיות. אולי הכל מתמוסס עם התרגום מערבית לעברית. בהחלט לא ספר מופת אבל עדיין אחרי המחזמר החוויה טיפה אחרת. |
|
משה
(לפני שנתיים)
חני תודה לביקורת. דרכה של אום כל תום לצמרת המוזיקה תמיד עניינה אותי, לכן ציפיתי הרבה מהספר, לצערי הוא היה כתוב בצורה לא זורמת והיה מאוד קשה לסיים אותו.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
מורי חח לא עובד בשבילי, גם לא יפני קוריאני או תאילנדי.
עניין של חיבור.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
אושר תודה , כן סיני זכורה לי כמשהו חלומי.
היה שם שקט של מדבר, רוח של מדבר והים משהו בו היה שונה ורגוע. אושר צריך להיות פתוח יותר לסביבה,מבחינתי ללכת על אום כולת'ו'ם זו הרפתקאה. ובריאות בסוף יהיה בסדר... |
|
מורי
(לפני שנתיים)
חני, הזמרים הסינים אינם קיטש. הם לא חיקוי מעליאקספרס.
|
|
אושר
(לפני שנתיים)
חני , עצוב שזה קרה
ניתוח עוד לא עברתי, לאחרונה היו לי בעיות בשיניים שהסתיימו מהר דרך רופא פרטי .
הייתי בסיני בגיל הילדות ,עם הבטחה לא לחזור לשם, חופים ומדבר לא אהובים עלי כ"כ. היום אני לא שומע את המועזין בלילה ( היה בירושלים) וזה משמח אותי. |
|
חני
(לפני שנתיים)
מורי הפתעת, זה שיא הקיטש בעולם.
|
|
מורי
(לפני שנתיים)
תתפלאי, חני. עברתי לסינים, לא מעליאקספרס, מיוטיוב.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
מורי כן כן אתה רק רוק ו... שאנסונים צרפתיים , יודעת!
אני בעיקר רוק. |
|
חני
(לפני שנתיים)
תודה מוש.
תיקנתי. |
|
מורי
(לפני שנתיים)
יופי של סקירה. מטאל ממילא אף פעם לא סבלתי. אום כולת'ום לא לעצבים שלי.
|
|
מוש
(לפני שנתיים)
מענין. וקרע ב (לא שבר ב) החלמה שלמה וטובה!
|
35 הקוראים שאהבו את הביקורת