ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 24 בנובמבר, 2022
ע"י בוב
ע"י בוב
Titus Lucretius Carus-De Rerum Natura
לוקרציוס חי בתקופת הרפובליקה הרומית והיה חסיד תורתו של אפיקורס היווני. יצירה זו, הבנוייה כשיר דידקטי ומחורז, מהווה את המסמך המסכם והממצא ביותר לתורתו של אפיקורס על היקום בו אנו חיים. השיר בנוי משישה ספרים.
החלק הראשון מסביר על התפיסה שהעולם מורכב מאטומים.
חלק שני דן בתנועת האטומים ותכונותיהם.
הספר השלישי עוסק ביחס הגוף והנפש, מציג את התפיסה שהנפש אינה יכולה לחיות בנפרד מהגוף, מתעמת עם תפיסות של הישארות הנפש, ויוצא כנגד הפחד מפני המוות.
הספר הרביעי בתורת ההכרה, ועוסק בפעולת החושים וביכולתנו לקלוט מידע על המציאות ולתפוסו באמצעותם, וכמו כן מכיל דברי ביקורת על תפיסת התכליתיות של הטבע.
הספר החמישי עוסק בהיווצרות העולם, גרמי השמים, התפתחות הצמחייה ובעלי-החיים (ובכלל זה מכיל רעיונות מוקדמים על תאוריית הברירה הטבעית), והתפתחות התרבות האנושית על מרכיביה - מסגרת המשפחה, השפה, האש, החוק והמשפט, הדת והמלאכות והאמנויות השונות. לוקרטיוס טוען בספר זה שכל בעלי החיים התפתחו בהדרגה במשך אלפי שנים, בתהליך של ברירה טבעית וללא תכלית מוגדרת מראש. התרבות האנושית מתפתחת אף היא בתהליך של ברירה טבעית.
הספר השישי הספר השישי עוסק בהסברים לתופעות טבע חריגות - הברק והרעם, הקשת בענן, רעידות-האדמה, התפרצויות הרי-געש, ומחלות. הוא מסתיים בתיאור המגפה הגדולה באתונה בימי המלחמה הפלופונסית.
״על טבע היקום״ מנסח רעיונות מהפכניים שעוררו התנגדות רבה, והספר הוחרם על ידי הכנסייה ולמעשה נעלם מההיסטוריה למשך כ-1600 שנה. הוא חזר להיות מופץ ומתורגם רק בראשית עידן הנאורות.
למעשה תורתו של אפיקורוס כפי שאני חוויתי אותה מהספר היא ראשית החשיבה המדעית. החיפוש אחר הסבר מדעי לתופעות טבע ללא קישורם לאלים ומיתולוגיות שונות. לא פלא שהשם אפיקורוס הפך עד היום בתרבות היהודית לשם נרדף לכופר שאין לו מקום בעולם הבא. תורתו כל כך מדהימה ולוגית שחלק מהתיאוריות שלו הוכחו מדעית 2000 שנה אחרי שנכתבו.
בין רעיונותיו החשובים:
היקום בנוי מחלקיקים זעירים שמרחפים בחלל ריק ומקיימים ביניהם אינטראקציות.
לא קיימות ישויות על-טבעיות כמו אלים ושדים.
כל בעלי החיים התפתחו בהדרגה במשך אלפי שנים, בתהליך של ברירה טבעית וללא תכלית מוגדרת מראש.
הדתות הממוסדות עושות שימוש בפחדים הקיומיים של בני האדם כדי להצדיק עוולות מוסריות כמו מלחמות וקרבנות אדם.
ידיעה אמיתית של העולם יכולה לנבוע רק מתצפיות והסקת מסקנות הגיונית.
התרבות האנושית מתפתחת אף היא בתהליך של ברירה טבעית.
הנשמה היא תוצר של החומר ונעלמת עם המוות.
לצד אלו יש גם הסברים בספר לגבי תופעות טבע שהוכחו כמוטעים. כך לגבי התיאוריות לגבי היווצרות הברק או רעידות האדמה. אולם אין בטעויות אלו כדי להעיב על גדולתו של הספר. הרעיון לחיפוש אמת ורציונליות הוא שמושך את האנושות קדימה. כשאני שומע היום משפטים נבובים כגון "מה רבו מעשיך ה'" מפי אנשים שחושבים שבכך הם פתרו והבינו את כל צפונות היקום, מעציב אותי שזה הלך החשיבה ששולט היום ברבים משוכני העולם. כשאני רואה מנהגים פאגנים שרק מרחיקים את האנושות מקידמה ומדע, מתוך רעיון שע"י קיום אותם מנהגים מתקיים קשר בינם לבין יצור על תבוני שברא את הקוסמוס, זה נראה בעיני מגוכח. פעם ראיתי צילום של לווין מרוחק שנשלח למשימה בחלל הרחוק. בצילום נראה היקום שלנו זוהר באין סוף נקודות (כוכבים). אחד מהם סומן בחץ. זה היה כדור הארץ. נראה כגרגר אבק. עכשיו תחשבו על אותו מיקרוב שחי על אותו גרגר עם עוד מיליוני זנים ומינים וחושב שע"י מנהגים מסויימים הוא ואיזה בורא יקום אדיר מקורבים זה לזה. פתאטי.
לדתות יש כוח. בעיקר כאשר הם מאחדות יחד קבוצה תחת רעיון מסויים. מתפשטות כמחלות נפש הנוטעות אמונות טפלות ופחד בעיקר כדי לשלוט.
מי שעקב אחרי כאן יודע שאני מאוד אוהב מיתולוגיות. אחד הפרוייקטים הכי משמעותיים שלי היה לקרוא את התנ"ך, הברית החדשה, הקוראן, הספרים החיצוניים לתנ"ך וספרי האפוקליפסה היהודית ברצף. בנוסף אני יכול להגיד אני בקיא במיתולוגיה הוונית והרומית. אין ספק שיותר מהנה לקרוא סיפורים על אלים המערבים היסטוריה, אך חבל שיש הבוחרים בסיפורי הבדותה על פני המציאות.
תרגום מעולה של שלמה דיקמן. לא פעם ראשונה שאני מתפעל מיכולתו הספרותית ומשפתו הגבוהה.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
בוב
(לפני 4 חודשים)
Roellamar, תודה על החידודים לסקירה.
נראה שאנחנו חולקים טעם ספרותי לתרבות יוון ורומי.
|
|
|
roeilamar
(לפני 4 חודשים)
ביקורת נהדרת. רק שלוקרציוס לא בדיוק הוחרם על ידי הכנסייה, הספרים שלו פשוט נעלמו מסירקולציה ללא איזו רדיפה דרמטית. האסכולה האפיקוראית איבדה עוקבים, הם הפסיקו להעתיק את הספרים.. דווקא העותק היחיד של "על טבע היקום" ששרד והוא המקור לכל הטקסט שיש לנו בימינו, היה מאוחסן במנזר בגרמניה ושליח רשמי של האפיפיור העתיק והפיץ אותו.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
תודה עמיחי.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מושמוש, אתה הופך את היוצרות.
אם אדם דתי טוען שיש אלוהים, חובת ההוכחה היא עליו. הרי באותה מידה שאני יכול לטעון שהחיים הם למעשה חלום ואני רק פרגמנט זיכרון של ישות אחרת. גם את הטענה הזאת אין אתה יכול להפריך, אולם חובת ההוכחה חלה עלי אם אני זה שטענתי זאת.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפר צהוב, תודה על המידע.
לא ידעתי זאת.
|
|
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
...ממשיך ללוות בהערכה ובקנאה את הפרויקט שלך :-)
|
|
|
מושמוש
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מרשים ביותר נשמע ספר חכם ומדהים
זו גאווה גדולה ביכולת האנושית בתחום המדע, כבר בתק' כזו קדומה. אדם מאוד מאוד חכם יודע שאין לבני אדם מסוגלות לקבוע אם 'יש/אין אלוהים'. הוא יכול להיות דתי, זכותו. או לא דתי, זו מדינה חופשית. הוא לא יכול לקבוע מדעית שום דבר בנושא הזה.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
בוב, לפי מה שקראתי, הראשון שחשב על האטומים היה לוקיפוס במאה החמישית לפנה"ס, ואחריו דמוקריטוס, תלמידו.
אפיקורוס שחי במאות הרביעית עד השלישית לפנה"ס הושפע מדמוקריטוס. |
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
פרפר צהוב, העובדה שרעיונותיו של אפיקורוס נהגו במאה ה- 5 לפני הספירה היא פשוט מטורפת.
לגבי עניין הגוף והנפש, לרוב ההסבר הוא תיאורית אך הוא מוסבר ע"י לוגיקה נהדרת ומאוד משכנעת.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יהונתן מויזה, אני מסכים.
חבל שזו לא דרך מקובלת היום להצגת מאמרים מדעיים.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
י.ווליס, קראתי תרגומים של שמעון בוזגלו.
בעיקר תרגומים של מחזות יוונים. אני מסכים ששפתו מאוד קריאה ונהירה, אולם אני העדפתי דווקא את התרגומים העבריים הישנים יותר כגון אלו של שלמה דיקמן.
|
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ספר ששומר על החריזה והצורה השירית של המקור הוא מצויין.
מעניין שידעו על קיומו של האטום כבר במאה החמישית לפנה"ס. מודל האטום השתנה עם הידע המצטבר עד התפישה שלו כיום, בהתאם למכניקת הקוונטים. מפתיע שעד היום אי אפשר לראות אטום, אלא רק את הטופוגרפיה שבה הוא מסודר. איך הוא מסביר את עניין הנפש והגוף? האם הוא עוסק בניסויים כלשהם, או שמדובר רק על תיאוריות מחשבתיות? גם התובנות האחרות שלו מעניינות. |
|
|
יהונתן מויזה
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
הספר הזה מוכיח שאפשר לכתוב עבודה מדעית בחרוזים. ואולי נלמד משהו מהעבר והמאמר הבא שישנה את העולם כמו המאמר שפירסם אינשטיין בזמנו על תורת היחסות יהיה בצורה של שיר?
|
|
|
י. ווליס
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
בדוק את תרגומיו של שמעון בוזגלו. ניתן להיות ברור וקריא
במיוחד כאשר הנושא אינו בדיוני אלא עיוני.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
י. וויליס, הספרות הזו לעולם לא תהיה קלה לקריאה.
לא מבחינת השפה ולא מבחינה רעיונית. אני מאמין שמי שמגיע למחוזות הללו, לא הגיע אליהם בטעות. אני מעריך יותר תרגומים עתיקים. במרבית המכריע של המקרים השפה שם נשגבת בהרבה ממה של תרגומים בני ימינו יש להציע. חלק מהחיפוש האישי שלי בספרות הזו נעוץ בשפה של התרגומים הללו.
|
|
|
י. ווליס
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
עדיין, תרגום פרוזה עדכני יביא קהל חדש
שיתקשה להתמודד עם החריזה של הקיים.
|
|
|
בוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
Yaelhar, תודה.
אני לא יכול לבוא בטענות כלפי אף אדם שגדל באמונה מסויימת ובאורך חיים מסויים. זה מה שהוא מכיר ושם טוב לו בדיוק כפי שאני מרגיש במקום בו אני נמצא.
כמו שתיארתי, יופיו של הספר הוא בחיפוש מדעי אחר אמת ומתן הסבר הגיוני לשאלות שעד אותו הזמן סופקו ע"י סיפורי מיתולוגיה. מגפה- כי אל כועס, היווצרות ברק- כי זאוס מראה את כוחו. אני גם מתנגד לטענה של מוחלטות על ידע,מוסר ותכלית. דבר שדתות באופן קבע מנסות לקחת עליו בעלות. העניין הוא שהמצאות טכנולוגיות ששינו לחלוטין את ציוולזצית האדם הגיעו בעקבות המדע ואיסוף הידע.כל שאלה יכולה להגיע לתשובה אם היחס אליה יהיה מדעי. וגם הנפש תהיה משוחררת יותר אם לא נחייה תחת איום תמידי של חטא. |
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ביקורת מעניינת מאד.
אני חושבת שהעובדה שמישהו טועה בהנחותיו אינה הופכת אותו לבור. למעשהאדם מחפש תשובות משחר ההיסטוריה הידועה לנו. לפעמים הוא גם מוצא. |
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
