ביקורת ספרותית על אמנות הספר היהודית מאת אורזולה שוברט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 9 בנובמבר, 2022
ע"י משה


הצצה מרתקת להיסטוריה של הוצאות הספר העברי לדורותיו. מכיוון שספרות עברית החלה להיכתב רק באמצע המאה ה-19 הספרים העבריים שיצאו לפני כן היו כולם ספרי דת.
המחברת ד"ר אורזולה שוברט היא מרצה בכירה על אמנות יהודית במכון למדעי היהדות באוניברסיטת וינה, אוסטריה. פרופ' קורט שוברט שכתב את המבוא ההיסטורי המרתק לספר הוא מייסדו של מכון זה.

המבוא ההיסטורי כולל תקציר מהודק של ההיסטוריה היהודית החל מגירוש ספרד ב-1492 ועד ראשית תנועת ההשכלה בסוף המאה ה-18. התקציר ההיסטורי עוזר מאוד למקם בצורה כרונולוגית את אשר ייכתב מאוחר יותר בגוף הספר. המחברת סוקרת את ההתפתחויות העיקריות ואת מרכזי הספרות היהודים העיקריים בתקופה הנידונה באירופה. אנו מקבלים הסבר על בתי הדפוס בתקופה, הספרים שהוציאו וקהל היעד. מדובר בעיקר בהוצאות של ספרי תנ"ך, סידורי תפילה, ספרים למאורעות שונים, פרשנויות ובעיקר הגדות של פסח.

מוכח בספר כי ההסכמה הרווחת שהיהדות התנגדה לכל תמונה הוא טעות. לא פרסום של כתבי יד עבריים גדושי איורים מימי הביניים ולא גילוי רצפות פסיפס עתירי דמויות בבתי כנסת שונים בישראל הצליחו לשנות הסכמה רווחת זו. נמצאו פירושי רש"י, כרכים מהתנ"ך, מחזורי תפילה בני המאה ה-13 שהיו מאויירים בדמויות וכמובן הרבה הגדות של פסח. איורי דמויות אלו רווחו בעיקר בספרות אשכנז בעוד שגם בספרות ספרד היו איורים רבים, אך נמנעו מלהדפיס דמויות בספרים והוסיפו בעיקר איורים של תשמישי קדושה וכלי המקדש.

סוגי העיטורים והציורים בספרים נדונים אף הם. הוכח כי בשלהי המאה ה-13 הופרדה ההגדה מסידור התפילה ועוצבה כספרון/ספר בפני עצמו לשם ליל הסדר. הגדות הפסח הן המקום בו באו לידי ביטוי עז יכולות היצירה האמנותית בדפוס ובאיור על ידי יוצרי הדור. רבות מן ההגדות המעוטרות הוזמנו באופן אישי על ידי בעלי יכולת בודדים או קהילה מסויימת. זהו ספר של 111ע"מ ולכן הוא קצר בכדי להכיל באמת את כל התפתחויות והמגמות באמנות הספר היהודית, אך הוא בהחלט נותן תקציר מקיף ומשאיר טעם של עוד להמשיך לחקור בנושא.
22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
משה (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
רץ תודה, נשמע מרתק לימודי אמנות יהודית, לצערי אין בלוח הזמנים שלי רגע פנוי נוסף להכניס עוד משהו. אולי בעתיד.. משתדל להעשיר עצמי בתחום בקריאת חומרים הנוגעים לליבי.
רץ (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תמיד הייתה אמנות יהודית - כמובן שהביטוי שלה שונה מתקופה לתקופה - קטע כסיימתי מקרא, התחלתי ללמוד למודי תואר שני באמנות יהודית, בכל קורס אנחנו חמישה אנשים, יש קורס שבו אנחנו שניים - יאלה את מוזמן להצטרף.
רץ (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תמיד הייתה אמנות יהודית - כמובן שנביטוי שלה שונה מתקופה לתקופה - קטע כשיימתי מקרא, התחלתי ללמוד למיודי תואר שני באמנות יהודית, בכל קורס אנחנו חמישה אנשים, יש קורס שבו אנחנו שניים - יאלה את מוזמן להצטרף.
רץ (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תמיד הייתה אמנות יהודית - כמובן שנביטוי שלה שונה מתקופה לתקופה - קטע כשיימתי מקרא, התחלתי ללמוד למיודי תואר שני באמנות יהודית, בכל קורס אנחנו חמישה אנשים, יש קורס שבו אנחנו שניים - יאלה את מוזמן להצטרף.
רץ (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תמיד הייתה אמנות יהודית - כמובן שנביטוי שלה שונה מתקופה לתקופה - קטע כשיימתי מקרא, התחלתי ללמוד למיודי תואר שני באמנות יהודית, בכל קורס אנחנו חמישה אנשים, יש קורס שבו אנחנו שניים - יאלה את מוזמן להצטרף.
רץ (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תמיד הייתה אמנות יהודית - כמובן שנביטוי שלה שונה מתקופה לתקופה - קטע כשיימתי מקרא, התחלתי ללמוד למיודי תואר שני באמנות יהודית, בכל קורס אנחנו חמישה אנשים, יש קורס שבו אנחנו שניים - יאלה את מוזמן להצטרף.
משה (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
עמיחי תודה, מסכים עם שכתבת.
עמיחי (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
מזדהה עם דברי כרמלה.

יצא לי לקרוא לא מעט פעמים את הטענה "אמנם ביהדות אין אמנות מפותחת בגלל האיסור לעשות פסל ותמונה, אבל..." בווריאציות שונות.
לדברים אלה אין שחר, כי האיסור הנ"ל מכוון רק להאנשת האל.
בהכללה פרועה נדמה לי שאפשר לומר שליהודים בגולה היו דאגות וסדר עדיפויות שהותירו את האמנות כעיסוק צדדי, ליחידים. אבל לא אלמן ישראל.
סקירה מצוינת לספר מסקרן. תודה רבה.
משה (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה כרמלה.
כרמלה (לפני שנתיים ו-9 חודשים)
תודה סנטו.
מעריכה את בחירות הספרים שלך המאד מיוחדות.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ