ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 18 באוקטובר, 2022
ע"י משה
ע"י משה
ספר מרתק הכתוב ברהיטות רבה בנושא התפתחותה של העברית כלשון כתיבה ספרותית בתקופת ההשכלה. תנועת ההשכלה התפתחה בגרמניה בסוף המאה ה-18, התפשטה לגליציה ומאוחר יותר לתחום המושב באימפריה הרוסית. ראשית העברית החדשה בתקופת ההשכלה התבטא בהפקעתה של העברית מתחומי העיסוק והכתיבה הבלעדיים של ההלכה, הקבלה ותורת המוסר ובאימוצה לשימושים חדשים לכתיבה על נושאים שונים של ספרות חילונית מובהקת.
משה מנדלסון נחשב לראשון המשכילים. הדור הראשון של המשכילים שפעל עד שנות השישים של המאה ה-19 לא כתב יצירות ספרותיות אלא רק ספרי הגות, מוסר ומדע. הופעת כתב העת "המאסף" בגרמניה החל מ-1783 מבשר אף הוא את תחילת תקופת ההשכלה. הדור השני של משכילים ביקר קשות את הדור הראשון המתון שלטענתם לא הצליח לענות על בעיות השעה הבוערות. משכילי הדור השני ביקרו בחריפות את דור המייסדים השמרני ואת הממסד הדתי ודרשו תיקונים ושינויים. על הדור השני נמנו מנדלי מוכר ספרים, י"ל גורדון, פרץ סמולנסקין, משה ליליינבלום ועוד.
קיצה של תקופת ההשכלה הגיע לאחר פרעות 1881 ("הסופות בנגב") ועם עלייתה של התנועה הלאומית היהודית ברוסיה בשנות השמונים, אז התחילה תקופת התחייה.
"אהבת ציון" של מאפו נחשב לרומן העברי הראשון והוא נכתב ב1853, רומן זה עדיין נכתב על טהרת העברית המקראית והחסידית. הרומן המאוחר יותר של מאפו "עיט צבוע" שראה אור בשנים 1857-1864 ויצירתו של מנדלי מוכר ספרים "למדו היטב" (חלק מסיפורו "אבות ובנים") שיצא לאור ב1862 כבר מהווים סטייה חזקה מהסטנדרד הלשוני של סופרי ההשכלה הראשונים בניסיונותיהם ליצור תדמית של שיחה אותנטית ולייצג לשון עממית יותר.
מנדלי מוכר ספרים הרחיב והגמיש את הפרוזה הסיפורית עד כדי ביטוי כל ענייני החיים בני תקופתו. "נוסח מנדלי" הוא שהוצב כנורמה הלשונית המרכזית של הסיפורת העברית בדור של ביאליק וטשרניחובסקי. ביאליק הודה כי הוא עצמו מציג ביצירתו את הנוסח המנדילאי כבסיס הלשוני להתפתחותה של יצירתו ושל הפרוזה האמנותית העברית המודרנית ככלל.
מומלץ לכל מי שיש לו עניין בתקופה ראשונית זו של הסיפורת העברית.
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אברש תודה.
|
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אהוד נראה לי שמאוד תהנה מהספר אם תמצא אותו, הוא לא מופיע למכירה בסימניה כרגע, אך אולי בהוצאת כרמל עדיין יש להם אותו.
אליעזר בן-יהודה כמובן מוזכר בספר, חשבתי שהוא יוזכר יותר, נראה שהייתה הפרייה הדדית בינו לבין סופרי ההשכלה המאוחרים. |
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
עמיחי תודה.
|
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
חני, זו תקופה מרתקת ופורצת דרך בהרבה מובנים, אפשר לציין את הלאומנות היהודית שהתפתחה בתקופה וכמובן את הכתיבה העברית המודרנית ששורשיה בתקופת ההשכלה. גם היום תככים ומריבות בכל תחומי החיים הם שגרה הנובעת מעמקי אופיו של האדם.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
יופי של סקירה, סנטו!
מכיר את עבודותיו של אלדר, אבל עוד לא הזדמן לי לקרוא את הספר הזה.
אשמח לקרוא (אם לא תקצר היד). תודה. |
|
אהוד בן פורת
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
נראה לי שהספר הזה נפלא עבורי !!!!
כי בין הספרים שאני אוסף יש לי מקום של כבוד
למפעל של אליעזר בן-יהודה שאני מניח שלא מן הסתם הוא מוזכר בספר הזה. סנטו, אין כמוך. תודה רבה שהבאת לידיעתנו על הספר הזה. אני אחפש אותו. ממה שאני מבין הספר לא חדש. מוזר איך לא נתקלתי בו עד היום. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה טובה, תודה לך.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סנטו ההבנה והאהבה שלך לשנים הללו של תקופת ההשכלה כל כך גדולה
שנראה לי שאם היית נותן הרצאה על כך הייתי מרותקת. למדתי על כל אחד מהשמות שהבאת ובאמת היו להם יצירות גדולות אבל מה שבאמת לקחתי משם הוא את התחושות שליהודים תמיד היה קשה מאוד בסביבה שחיו ואם זה לא מספיק אז בינם לבין עצמם היו תככים ומריבות מי יביא או ימציא את גודל השעה.כאילו לא נתנו מרחב אחד לשני לגדול. ותודה שהבאת סקירה יפה זו. |
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
זאבי, תודה.
|
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
פרפר, לא יודע לגבי המחזה, אבל הספר "אהבת ציון" מצויין, זה רומן בסגנון מקראי, אחרי כמה עמודים מתרגלים לכתיבה והשאר הנאה צרופה.
|
|
משה
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
מורי זה מעניין, לא דורש אומץ.
|
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
סקירה מעניינת, תודה לך.
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אביו של יורם טהרלב כתב מחזה בעקבות הספר "אהבת ציון", והוא הוצג בהבימה:
http://archive.habima.co.il/showPage/?itemId=308 |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-10 חודשים)
אמיץ אתה.
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת