ביקורת ספרותית על חמתו של תמוז מאת אילנה ברנשטיין
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שבת, 6 באוגוסט, 2022
ע"י רץ


כשדינה פגשה בתמוז

בחודשים האחרונים התעמקתי בפרשת דינה, הכנתי אותה כהרצאה, על סיפור מקראי מרובה גרסאות, שיש המכנים אותו, אונס דינה והשתקתה. לצורך כך קראתי מאמרים וספרים רבים, אבל אף אחד לא הכין אותי לטלטלה שחולל בי ספרה של אילנה ברנשטיין, חמתו של תמוז.

ברנשטיין, מספרת אגדה מודרנית, בה שלובים בווירטואוזיות מיתוסים קדמונים, כמו זה של דינה ותמוז, עם מיתוסים ציוניים עכשוויים, של המושב בעמק יזרעאל, שתושביו עלו ברוסלאן ויבשו ביצות. הכפר משמש תפאורה קודרת לכלה, נערה הנאנסת בחתונתה על ידי גברים אלימים ומתבהמים.

אל ספרה העצוב והמדכא של ברנשטיין, בקשתי להתייחס כיצירת אומנות דמיונית, אך המציאות שפרצה לחיינו בהפתעה מטלטלת, ביארה לי את הסיפור והוכיחה לי, שמיתוס דינה, השייך לעולם העתיק, ממשיך להתקיים בתוכנו כביטוי לחברה שבחלקיה מסואבת ורקובה, שאיבדה את דרכה. ברנשטיין, בצורה אמיצה וכנה, מציבה בפנינו מראה באמצעות משל, ממנו משתקפת תמונה איומה.

בשעה שקראתי את הספר, המציאות התחברה למילותיו, בצורה מצמררת, בעיתוי בו נחשפה פרשת כלא גלבוע, בה מדובר על השלכת חיילות לתאו של אסיר ביטחוני, בכדי שיבצע בהן מעשים מגונים, השפלה ואף אונס. הפרשה הזאת נמצאת בבדיקה, ולא ברורים כל פרטיה, אך ממה שפורסם, עולה, זהות לפרשת דינה, אונס צעירה חלשה, כפוליטיקה ושחיתות של גברים אלימים ואטומים, השתקת הנערה אז והיום. האם הפרשה נכונה? וקרוב לוודאי שכן, היא מבטאת, שחיתות, אלימות ואטימות חברתית, ברמה מקראית שחצתה כל רף אפשרי.

זהו ספר המתחבר לשרב הקיץ, כמו ברקע הספר עצמו, בו חתונת דינה, הכלה נערכת בקיץ שרבי במיוחד, כמו בפולחן התמוז, בו נחגגו נישואים, המזכירים לנו את צידו האחר והאפל של התמוז-חמתו הממיתה, המתעוררת בתגובה ליהירות האדם שפגע בטבע ובבני האדם, ובכך הם נחשפים לזעם האל, בצורת חום קיץ נורא השובר שיאים חדשים, המבשרים על אסון בלתי נמנע.

אפשר לכתוב על הספר המופלא והנורא הזה, עוד שורות רבות, אך רק הוסיף. זהו ספר שכתוב בשפה יפיפייה, המציפה אותנו בחמלה ובסלידה כרגשות סותרים, המשובץ במטפורות מרהיבות, המספר סיפור סבוך, המבקש להקשות עלינו בעמימותו וברב המשמעויות שלו, המחולל בנו חוסר נוחות מטריד, המציג את נקודת מבטה של דינה הנאנסת, המבטאת קרעי מחשבות ורגשות כביטוי להלם הנפגעת.

ברנשטיין, מנסחת שאלה גדולה ורלוונטית, מי אנחנו הישראלים, שגדלנו על המיתוסים הגדולים (של העמק), ואנחנו עדיין מצדקים את עצמנו לאורם, למרות הסיאוב, האלימות והעדר החמלה שקיימים בנו (כמיתוס דינה)? האם אנחנו נענש בחמתו של תמוז? לברנשטיין, אמירה חברתית נוקבת, המבטאת נקודת מבט נשית, רלוונטית וזועקת, שחשבנו שכבר לא קיימת.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלזה (לפני 3 שנים)
סקירה מאד מעניינת ויפה. פרשת דינה כשקראתי אותה בזמנו, השאירה אותי בתהיה גדולה לגבי יעקב ובניו. עד היום אני מעדיפה את עשיו. אבל זה המוצא שלנו ואי אפשר להתכחש לו
רץ (לפני 3 שנים)
Pulp_Fiction - אנחנו במידת מה חברה חולה, וגם חברה שחלק מחוליה משולים לתפוחים רקובים
רץ (לפני 3 שנים)
פרפר תודה, תמוז היה האל האחראי על הנשואים המקודשים, על פוריות היבולים ופוריות האדם, ומצד שני על כמישת היבולים והמוות. מחזוריות של חיים ומוות, אכן גם אני בדקתי איתו, הוא אמר שהוא מזמן איבד שליטה על בני האדם, שאין להם אלוהים...וגם המדענים שהחליפו את אלוהים... גם הם לא נלקחים ברצינות על ידי בני האדם.
רץ (לפני 3 שנים)
כרמלה תודה, גם הספר מצויין, אם כי לא קל לקריאה.
רץ (לפני 3 שנים)
חני- הטקסט המקראי מתייחס לשאלות מוסריות, חלקן קשות ורלוונטיות לנו כבני אדם. כמו כל פרשה במקרא, אפשר להתעמק בה בצורה משמעותית, כפי שאני נוהג ללמוד אותה, בצורה רב תרבותית, טקסט מקראי, פרשנות, מאמרים וספרים מחקריים, ספרות, אמנות ופסיכולוגיה של תקיפה מינית. ובסוף כמו אוצר של תערוכה, הרצאה, אני בוחר את המרכבים שיצרו יחד הררצאה מעניינת וסיפור שיש לו מספר אמיאות בעלות משמעות.
רץ (לפני 3 שנים)
זה שאין לנקוב בשמו -תודה, אכן מקרה מזעזע, שמבטא בעיה מוסרית קשה.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים)
התנ"ך מלא סיפורים על איך בני ישראל נענשים על חטאיהם. די והותר בשביל ליצור רגש אשמה קולקטיבי לדורי דורות. ועדיין, לפעמים נראה שחלק מהיושבים פה לא רק חסרי אשמה, אלא גם מצפון בסיסי. עם זאת, לא מכיר חברה "נקייה", שלא מטאטא זוועות מתחת לשטיח. גם בינינו יש הרבה יותר אנשים חולים מאשר תפוחים רקובים.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים)
בדקתי עם תמוז והוא אמר שהוא כבר לא כועס עלינו ושהוא גם לא אחראי לזוית הנטיה של כדור הארץ (-;
כרמלה (לפני 3 שנים)
תודה רץ על סקירה מצויינת.
חני (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
רץ תודה, נשמע מדכא לחלוטין.
כבר חקרת את פרשת דינה
בכמה ספרים.
אני תוהה כמה עניין אתה מוצא
בסיפורים המקראיים הללו.
כי אם חושבים על זה הפרשות
רובם היו ברבריות לחלוטין.
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
המקרה שציינת עם האסיר הבטחוני אכן מזעזע ביותר ובלתי נתפש, ובכלל התופעה שציינת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ