ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 12 בספטמבר, 2021
ע"י מוריה בצלאל
ע"י מוריה בצלאל
מי שלא מכיר אותו, יודע אותו בשמו. רובכם כנראה גם מכירים את קו העלילה הכללי או לפחות את המסרים הביקורתיים הפזורים על העמודים כשבבי שוקולד. לכן אני לא מרגישה צורך להרחיב על העלילה, למרות שיש בה עולמות שלמים לנתח. ברשותכם, אעדיף לכתוב על מה שבאמת תפס אותי בספר הזה - אישיותו של האקלברי פין.
כבר בקריאת “הרפתקאות טום סויר” היתה לי משיכה לאישיותו של האק, הילד הנטוש שחי בגפו וכל שידוע עליו זה שהוא בנו של שיכור העיירה. נשמע רומנטי כשמתארים זאת כך, אבל באותה מידה יכלתי לתארו ”בטלן בן בטלן”, ואז כבר היה נשמע אחרת.
אך בחירת המילים שלי אינה משנה, כי כאן, גיבש עבורנו מר טווין היקר את דמותו והפכו למיתוס.
להבדיל מטום, שהוא נער מלא דמיון, האק מתמודד עם המציאות כפי שהיא. הוא לא מנסה לעצבה, לא מאלץ אותה לרגש, לנחם או לתת לו משהו. העולם שהוא מכיר - פשע, שכרות ואלימות - מציאותו מסעירה די הצורך. הוא מקבל כמעט בטבעיות את ההתרגשויות שמזדמנות לו. כשיש בעיה - הוא שוקל את הפתרון ומיישם מיד. לדמיונות כמו אלה שמסעירים את טום, אין אחיזה בהאק.
האק סוף סוף בורח משלטון העריצות שחי בשוליו. אינו מוכן להמשיך ולספוג את איומי אביו או את צדקנותם האדוקה של אנשי הקהילה. הדבר הטוב היחיד שאוכל להגיד על אביו של האק, זה שבהיעדר בית וחום, העניק לו מבט על המציאות בלי כל דעה קדומה. נתן לו כלים להישרדות בחיי נוודות ומנע ממנו חשיפה למסרים מהחברה שממלאים כל אדם בשנאת חינם, שמזל שאין אנו ניזונים ממנה כי אז כולנו היינו בטטות.
ככל הנראה, האק מביע את הביקורת של מר טווין נגד החברה הנוצרית הצדקנית והחסודה. חברה בורגנית שביקשה לחנך את אנשיה באמירות רומנטיות על מה צודק, יפה וטהור, ובכך תמכה בתמימות ברמאים, שיכורים וגנבים שחיו בשוליה הלבנים וחשבו שהם אנשים טובים.
לדוגמא, בכל פעם שהאק התלבט האם לעזור לג’ים, העבד השחור הנמלט, אפשר היה לראות את ההבחנה המעוותת שלו בין טוב ורע, שעדיין איכשהו ישרה יותר משל כל דמות אחרת בעיירה. הוא יודע שהעולם מקיים בתוכו הרבה יותר משחור ולבן, שואף לעשות טוב אבל יודע שאין מוצא וצד אחד תמיד ייפגע. זו הגישה ששחררה אותו מהנטייה הרומנטית לחפש מקלט בתוך הצדקנות העצמית.
למרות אהבתו לחבריו הקרובים וגעגועו בהיעדרם, האק מקפיד שלא להיות תלוי בהם. בכל הקשרים שקשר, שמר על חירותו. אין לו פחד מהבדידות. הוא סומך על עצמו יותר משהוא סומך על אחרים, ושמח להיות נווד שכל נכסו הוא התמצאותו בטבע.
ותשמחו לשמוע שכולנו האק. כל אחד מאיתנו נולד האק פין, אבל אז, התחנכנו על ידי החברה. היא קרעה אותו מתוכנו וקיווצ’צ’ה אותו וזרקה אותו אל תת-המודע שלנו, והוא התגלגל והתדרדר והתפרק לחתיכות ונלכד שם בין קרומי מוח ישנים, רובו כבר אינו מודע לעצמו. לעתים הוא זע מעט או משמיע קול חלוש, אבל אלה רק חרחורי גסיסה. אין לו סיכוי לחזור להיות מי שהיה.
וזה הסיפור האמיתי של האקלברי פין.
25 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, תום. ממליצה שתתחיל מטום סויר ומקווה שתהנה :)
|
|
תום
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
כתבת מקסים, מיד הוספתי לרשימת הקריאה שלי!
|
|
גלית
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
זה לא ספר הרפתקאות פרפר
זו בקורת חברתית נוקבת,
ההרפתקאות הן אמצעי - מהנה למדיי - להעביר את המסר. |
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
רצוי למי?
אני חושבת שזה הרבה יותר מספר הרפתקאות, פרפר. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
נראה לי שניתחת את דמותו של האק מעבר לרצוי.
האק הוא ילד טבע, מרצון או שלא מרצון, והספר בסופו של דבר הוא ספר הרפתקאות. |
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, עלמה יקרה. תמיד כיף לשמוע שעשיתי למישהו אחר חשק לקרוא ספר מסוים, כמו שכיף לאפות עוגיות ריחניות והשכנים דופקים בדלת.
ואני מסכימה עם מה שכתבת, בדידות יכולה להיות הרסנית כמעט כמו החברה, אבל כוונתי היתה להשפעת החברה על הפרט. אתן לך דוגמא: אחיין שלי היה הילד הכי בוגר ונבון שהכרתי, ואני לא אומרת את זה בתור דודה משוחדת אלא בתור אדם שמבין מה זה ילד. לא היו לו אחים והוא היה בן יחיד ונכד ראשון משני הצדדים. מלך המשפחה. היה שואל שאלות חכמות, מתעניין בענייניהם של המבוגרים ובעל חוש הומור משובח. ואז הוא עלה לכתה א'. הילד התחיל לאמץ סלנגים מאוסים, לשחק משחקים מטופשים שבעבר לא הראה בהם עניין ובמקום ההומור החמוד, גידל חוצפה שאין בה מעט מן הקסם שלו. כמובן, אני לא אומרת שצריך לבודד את כולם אחד מהשני, חלילה, ילדים גדלים ומשתנים. אני רק מדגישה שיש השפעות טובות ויש גם אחרות. |
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יעל, אם קראת אותו בתור ילדה, אז אני בהחלט ממליצה (בצירוף קנאה בריאה) שתקראי שוב.
תודה רבה, אברש. אם שוכנעת, ושעה אחת קודם - לא פחות, אז עבודתי כאן הושלמה בעיניים בורקות ובחיוך שבע רצון. |
|
עלמה
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
ניתוח מעמיק ונפלא כתבת. כמוך, גם אני לא גדלתי ספרות ילדים קל וחומר שלא קלאסיקות אהובות ומוכרות לרוב. עשית חשק להשלים פער של שנים.
ובהיקשר לדברייך, אני לא חושבת שהחברה היא זאת שיצרה את הצורך שלנו בחברה אלא משהו בסיסי, קדום ופרימיטיבי שקיים בנו "לא טוב היות האדם לבדו וכו'". יכולת הישרדות והסתגלות ללבד היא יכולת שיכולה להתקיים מכורח המציאות אך בסופו של דבר אנחנו יצורים חברתיים ותקשורתיים שזקוקים להיות אהובים ונצרכים. חיים בבדידות ארוכה וממושכת יישארו לעד דבר נורא ובלתי נסבל (ובתקופת הקורונה היו רבים שנאלצו לחוות זאת על בשרם....) |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נפלאה.
לצערי עוד לא קראתי את הספר. הסקירה שלך שיכנעה אותי שהגיע הזמן לעשות מעשה ויפה שעה אחת קודם. |
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
אני כנראה צריכה לקרוא אותו שוב.
|
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, זק ועמיחי.
אכן, יש בו עומק שנהנתי להתחפר בו. |
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה נהדרת לספר נפלא.
ספר שונה ורציני מתום סויר. |
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה של קלסיקת ילדות אותה קראתי לפני שנים רבות מדי…
|
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
נכון, גלית, שמתי לב לכך. אבל בשניהם, האק יותר הקסים אותי.
|
|
גלית
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
הרבה יותר מחבבת את תום
ודמותו ד.א בספר הזה יוצאת די רע
|
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, ראובן.
|
|
ראובן
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה מוריה,
אכן יש מי שהחברה מקווצ'צ'ת אותם. קראתי לפני שנים רבות,לא זוכר. |
25 הקוראים שאהבו את הביקורת