ביקורת ספרותית על ניידים ונייחים - מאבקן של האליטות כנגד הדמוקרטיה הישראלית מאת גדי טאוב
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 9 במרץ, 2021
ע"י יוֹסֵף


הספר החדש של גדי טאוב, אינטקטואל שמרני-ימני שהיה עד לפני כמה שנים ממוקם בשמאל הישראלי עורר עניין רב מאז שיצא. האמת היא שלא זכור לי ספר עיון שעורר עניין כה רב בתקופה האחרונה, ובצדק. בעיתון "הארץ" בלבד פורסמו לפחות חמשה מאמרי סקירה וביקורת על הספר מאז שיצא בסוף 2020, מה שמחזק את דעתי שהספר הצליח לגעת, לחשוף ולהגדיר נקודות מהותיות בשורשי המאבק שבין השמרנות לפרוגרסביות, בין אבא ואמא להורה 1 והורה 2, בין זכויות האזרח לזכויות האדם, ובין, מה שהוא מכנה, ניידים לנייחים. אני מודע לעובדה שהדיון על הספר הזה טעון, בוודאי בתקופה הזו. אך זוהי רק סקירה, שבה אני אנסה לכתוב ולהציג את הדברים כפי שהם בעיני, וכל הרוצה לחלוק יבוא ויחלוק, אקווה בצורה מכובדת. עוד אומר שניסיתי לקצר אך הדבר לא עלה בידי.

גדי טאוב טוען שתהליכים והלכי רוח של עשרות השנים האחרונות הביאו לצמצום החלוקה המסורתית שבין ימין ושמאל, ובמקומה הוא מציע חלוקה חדשה שתטיב לבטא את מערך הכוחות החדש: ניידים ונייחים. הנייחים, אנשים הנטועים במקום, הקשורים למסורת, לשפה, ללאום ומצויים בקשרי עבודה משפחה וחיים במדינתם. לעומתם הניידים, הם בעלי השקפה גלובליסטית, מחזיקים במקצועות חופשיים שאינם תלויים במקומם, קשורים פחות לזהותם הלאומית ולשפתם, ומגדירים את עצמם יותר כאזרחי העולם הגדול. טאוב מודה שהוא לא הראשון שהגה את החלוקה הזו, אבל הוא הראשון שנתן לה ביטוי פוליטי נרחב ולא רק חלוקה סוציולוגית (ולכן לדוגמה בקבוצת הניידים יימצאו גם מי שהם בהגדרתם הסוציולוגית נייחים, אבל מבטם ושאיפתם נוטה לניידים). לחלוקה הזו הוא מביא טענות נכבדות וחשובות. דוגמה אחת מיני רבות: האם תמיכה של פרוגרסיבים בהגירה בלתי מבוקרת היא אכן "שמאל-סוציאלי" המבקש להגן על העבודה המאורגנת? הרי הגירה כזו משרתת את האינטרס של בעלי ההון יותר מאשר את מעמד הפועלים, שהוא הנפגע העיקרי מכניסתו של כוח עבודה זול! בכל אופן, אני פחות מעוניין להיכנס לדיון אם ההגדרה הזו ממצה או לא, גם טאוב עצמו מודה שהיא לא חפה מפגמים, כפי שאף חלוקה דיכוטומית אינה מושלמת.

הספר מורכב מחמש מסות קריאות וממוקדות ואנסה בכמה מילים להביא את עיקרי הדברים.

אחת הנקודות החשובות החורזות את רובו של הספר, ושטאוב לטעמי מצליח להבהיר היטב, היא שהמאבק הפרוגרסיבי בלאומיות הוא למעשה מאבק בדמוקרטיה. אין זה מקרה שהדמוקרטיה המודרנית והלאומיות המודרניות נולדו יחד, שכן הדמוקרטיה והלאומיות הן שני פנים של אותה תופעה (עמ' 51). התפיסה הגלובלית שוחקת את הדמוקרטיה מפני שהיא שומטת מידי האזרחים את האפשרות לקחת חלק בהחלטות המעצבות של גורלם (עמ' 32). ההבחנה המהותית בהקשר הזה היא שהפרוגרסיבים אמנם נלחמים בעד זכויות הפרט, אבל בה בעת ממעטים, ביודעין או שלא ביודעין, בזכויות האזרח ובריבונות של האדם על גורלו, כפי שיובהר להלן. המאבק הגלובלי, ברוח "Imagine" הנאיבי של ג'ון לנון, נראה במבט ראשון כגן עדן של שיוויון אחוה ושלום, אבל לא צריך מבט מעמיק במיוחד כדי להבין שגן העדן הזה יהיה נחלת מיעוט עשיר ואליטיסטי, שהרי במקום בו יעלמו הגבולות והלאומים, ייעלם גם הדבר החשוב ביותר של הפרט: זכויות האזרח. לכל האנשים יהיו זכויות שוות, אבל כוחם הפוליטי, קרי השליטה בגורלם – ייעלם! עולם כזה נטול לאומים ומדינות יהיה נשלט על ידי תאגידים, אדמיניסטרציה, ביורוקטיה וחברות פרטיות (מי אמר פייסבוק, גוגל?) שיהיו נטולות בלמים, וייקבעו לאזרח מה נכון לחשוב ומה לא. המאבק של הגלובליסטים-נידיים בלאומיים-הנייחים עטוף באיצטלה של מאבק בלאומנות, אבל בעצם מדובר במאבק בדמוקרטיה הלאומית.

מכאן מובן מדוע המאבק בעד הגירה חופשית, גם כאשר ברור לכל שלא מדובר בפליטים אלא במהגרי עבודה ובמסתננים, הוא למעשה מאבק בדמוקרטיה הלאומית. הגירה חופשית בעולם נטול גבולות לא תעלה לדרגת אזרחים את המהגרים. להיפך, היא תוריד את כלל האזרחים למהגרי עבודה. כל מי שלא יהיה מוגן ומרופד על יד ההון שלו, יאבד את הסולידריות הלאומית ואת התמיכה הקהילתית, וכך רוב ככל אוכלוסיית העולם תהפוך למסה אפורה ואחידה הנודדת בחיפוש מקומות עבודה, כאשר נטלו ממנה את האפשרות להתארגן, והיא נעדרת כוח פוליטי בר השפעה אמיתית. "בכפר הגלובלי יהנו כל עשירי העולם מעבודה זולה ויוכלו להמשיך לנזוף באחיהם על צרות אופקיהם ועל העדר הערכתם ל"גיוון התרבותי"!" (עמ' 31). האמת שלא צריך להפליג על כנפני הדימיון וללכת רחוק, מספיק לקפוץ לדרום תל אביב.
גם כאן בא לידי ביטוי הטיעון של מעודדי ההגירה הטוענים נגד מתנגדיה "אתם נגד זכויות אדם!" ומיד שולפים את הקלף המנצח: אתם גזענים! אבל האמת היא שהתשובה לשאלה 'למה אתה כן, והוא (המהגר/המסתנן) לא', היא בכלל לא קשורה להיבט גזעני כפי שמדביקים מעודדי ההגירה על מצחו של כל מי שמביע התנגדות לתפיסתם. זה לא ההבדל באנושיות, זה ההבדל הנובע מקיומם של זכויות אזרח לאדם הקבוע במדינתו שלו, שאותם מנסים הניידים לפורר. זכויות אזרח לאומיות שרק מכוחם יבואו לידי ביטוי ולא יירמסו זכויות האדם.

מה יעשו הניידים, האליטות, שמטבע הדברים הינן מיעוט, בעולם דמוקרטי שבו ההחלטות מתקבלות על ידי הרוב? לכאן נכנס הפוסטמודרניזם השיפוטי נוסח אהרן ברק. זהו כמובן נושא רחב מאוד, וגם נפיץ מאוד, שאליו מתייחסת המסה השלישית (עמ' 135-91), ולכן אתייחס אליו בקצרה ובזהירות. המהפכה החוקתית של ברק בשנות התשעים של המאה הקודמת העצימה את כוחו של בית המשפט העליון למימדים כמעט בלתי מוגבלים, והדברים ידועים ומדוברים. מעבר להרחבת זכות העמידה, מבחן "הסבירות" ו"המידתיות" שעסקו בהם רבים, הוסיף ברק את עיקרון "הפרשנות התכליתית", עיקרון שהוא במהותו עיקרון ראוי ומטרתו לפענח בעזרת ההקשר את המטרה שביקשו המחוקקים להשיג על ידי החוק גם אם הדבר אינו מפורש. כפי שכל אדם יכול להבין החוק אמור לבטא רצון אובייקטיבי ככל האפשר, ופרשנות השופט היא פרשנות סובייקטיבית האמורה להתקרב ככל האפשר לתכלית שאליה התכוון המחוקק. אולם ברק קבע כי החוק הוא יצירה משתנה ותכליתו משתנה בהתאם להקשר ולתנאים החברתיים. אך מי יקבע מהי אותה התכלית הראויה? השופט! וכך "בהינף רטורי אחד, התהפכה המשמעות, ודעתו הסובייקטיבית של השופט הפכה לאובייקטיבית, בעוד שדעתו של המחוקק הורדה בדרגה לסובייקטיבית" (עמ' 107). לשם דוגמה פסק דין אפרופים (1995) עשה שמות ביכולת של בעלי עסקים לנסח חוזים מחייבים משום שקבע כי השופט רשאי להחליט לא על פי הכתוב בחוזה אלא על פי מה שאמור היה לדעתו של השופט הנכבד להיות בחוזה. אלו המילים של ברק: "במקרה המתאים מותר וגם ראוי לתת לכתב פירוש ליברלי, אפילו הוא עומד, לכאורה, בניגוד למילים מפורשות". עמימות משפטית היא שערוריה, שכן לדעת ברק גם על החוק הפלילי חלה "הפרשנות התכליתית", ואם כן כיצד יידע האדם להתנהל כאשר אין לו מושג מתי ייהפכו מעשיו מכשרים לפליליים? לא לחינם קבע ג'ורג' אורוול כי עמימות משפטית היא לא רק תופעת לוואי של הטוטליטריות אלא מהווה בסיס פוליטי ופסיכולוגי שלה.
וכך בעזרתו של בית המשפט יכולות האליטות לנוח בשלווה, שכן לא משנה מה יחליטו המחוקקים הנשענים על ריבונות האזרחים. בסופו של דיון, כל דבר גורלי ייקבע על פי דעתם "האובייקטיבית" של שופטי בית המשפט העליון, שלא נבחרו מעולם על ידי האזרחים, וממילא גם לא מהווים בהכרח ייצוג ראוי של החברה, שהיא הריבון האמיתי בדמוקרטיה.

המסה הרביעית והחמישית עוסקות בתקינות הפוליטית (Political Correctness ובקיצור PC. פי.סי) או בלשונו של טאוב "הפוליטיקה הפוסטמודרנית של האיסור לומר אמת" (עמ' 216-137). למעשה קשה להאמין איך בחברה חופשית ודמוקרטית מתקבלת באופן חלק הרעיון שיש דברים ש"תקין" לומר ויש דברים ש"אינם תקינים" לומר. הלך הרוח הזה מחזיר אותנו שוב לאורוול ו"למיניסטריון האמת" ו"שיחדש" של 1984. טאוב מתרכז באריכות בארבעה מאפיינים עיקריים: א. הפי.סי הוא מפעל של אליטה המושתת על ספקנות רדיקלית שאיבדה את אמונה בתרבות המערב, אך בוירטואזיות מרשימה פיתחה ביטחון חסר ספק בנאורה שלה! רק אעיר שזהו הפרדוקס הידוע של כל מי שאוחז בספקנות כתפיסה פילוסופית אפיסטמולוגית ("תורת ההכרה"), אבל בעוד הספקן הפילוסוף מבין שעמדתו גם היא מסופקת, הפי.סי משוכנע ובטוח בצדקת דרכו הספקנית, שזה הוא דבר והיפוכו. ב. חסידי הפי.סי ממשיכים הלאה ומתיימרים גם להיות אלה הקובעים מה הוא הדבר התקין ומה הוא הדבר שאינו תקין. שהוא, בסופו של דבר, לאחר לולינות מילולית בז'רגון מפולפל המובן רק למתי מספר, אינו אלא "קיטש מוסרי המזהה באופן פשטני צדק עם חולשה"; "היררכיה קפואה של דירוג הקורבנות והמקרבנים", ומתברר ש"פחות משזו גרסה וולגרית של מרקס זו גרסה וולגרית של ישו" (עמ' 142). ג. מכאן נוצרת אקדמיה שיש בה דיסצפלינות שלמות שבהם חל איסור לומר את האמת, אם היא אינה "תקינה פוליטית", דבר המנוגד בתכלית למהות של החשיבה המדעית-אקדמית. ד. את המאפיין הרביעי אכתוב ככותרת, כדי להבין אותו לעומק צריך לקרוא בפנים: הפוליטיקה של הזהות אינה בהכרח רק ענף של המרקסיזם (או אם נדייק של "אסכולת פרנקפורט") כפי שמקובל לומר, אלא יש בה באופן מהופך אימוץ קיצוני של ערכים אינדיווידואלים מבית הימין הליברלי האמריקאי יחד עם קלקטיביזם של שמאלי רדיקלי.
מכאן ממשיך טאוב להראות איך באופן, די צפוי יש לומר, האנטישמיות מהווה נייר לקמוס וחושפת את פניו של השקר הסובלני הנשגב המסתתר מאחורי קבלת האחר ו"השיח הקורבני", עד כדי כך שלהתקומם נגד האנטישמיות נעשה בלתי מוסרי, כל עוד האנטישמיות באה מצד "המדוכאים".

המסה האחרונה ממשיכה את הדיון בתרבות הפי.סי ומראה איך התקינות הפוליטית עשויה להשחית, ואולי כבר עושה זאת (ממש לאחרונה הוטלה צנזורה על ספריו של ד"ר סוס), את האומנות, את הספרות, את ההומור, את האירוניה, את הדימויים ואפילו את החלומות. הכחשת המציאות הפילוסופית שעומדת בתשתית הפוסט-מודרנית מביאה לכך שהכל מציאותי באותה מידה, ואם כן אין יותר מקום לאומנות חופשית, שהרי גם היא מציאותית באותה מידה. וכך תרבות הפוליטיקלי קורקט מסרסת את האומנות הבאה למלא צורך אנושי בסיסי של המפלט מהריאלי. אומנות שתפקידה על פי הפסיכולוגיה המודרנית לכל גלגוליה, בין השאר, הוא לתת מקום בטוח לביטוי ולמאבק בחשיכה בלי לסכן אחרים, של האפשרות לסובלימציה של הדחפים האפלים ושל האפשרות להקהות את עוקצם.

לסיכום, בניגוד למנהגי הארכתי, אבל הספר קצר יחסית, קריא מאוד, נהיר ומגובה בעובדות. הוא בקלות מהווה מעין מורה נבוכים לדברים שמרחפים באוויר הרעיונות אך לא תמיד מוגדרים היטב. לדעתי, גם מי שלא מוצא את עצמו מסכים עם הדברים, כדאי מאוד לקרוא ולגבש עמדה מאוזנת כלפי הדברים.
24 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה רץ! לגבי הפליטים. כאשר מעל 80% מהמהגרים הם גברים בגילאי העבודה, שעברו בכמה וכמה מדינות בטוחות בדרך לכאן ושרק פחות מאחוז נמצא ראוי לקבלת מעמד פליט, מראה כי מדובר באנשים שרואים בישראל מקום עבודה כדאי. לא כפליטים של מקומות אסון.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה על דבריך strnbrg כמובן שהספר אינו חף מפגמים, אבל מה שמייחד אותו זה הכינוס של הנושאים הבוערים לספר אחד קצר יחסית, ברור, שכוחו בהצגת משנה סדורה וקולעת.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה פרפר. צנזורה היא לא דבר חדש בכלל בעולם. זה לא אומר שלא צריך לכתוב כנגדה. מה שמיוחד ומקומם בצנזורה הזו הוא הצביעות, צנזורה שבאה ממקום "נאור" ופלורליסטי, כביכול.

גם אם נכון שהרשות השוטפת צריכה להיות מעט יותר חזקה, במקרה של מדינת ישראל זה כבר מזמן לא העניין. אין פה ויכוח על צדק או טוהר המידות, לא נמצא אותו לא ברשות הזו ולא באחרת. יש פה מאבק כוח בין המערכת הפוליטית הנשענת על הרוב הדמוקרטי לבין מערכת המשפט המורכבת בעיקרה מהאליטה הישנה. הוועדה למינוי שופטים רחוקה מלהיות שקולה, ובוודאי אינה מייצגת את הציבור, כיון שרק מיעוט מהחברים הם נבחרי ציבור. זה לא הנושא אבל לא צריך להיות חוקר פרטי כדי לראות שזהות שופטי בית המשפט העליון רחוקה מלהיות ייצוג ראוי של החברה. איך כתב אבישי בן חיים, מערכת המשפט "אינה גוף נייטרלי במערכת הפוליטית, אלא מוסד שהוטבל לקדושה על ידי ישראל הראשונה, וקודש כמוקד הכוח והממלכתיות שלה כשהתברר שהדמוקרטיה מסכנת את ההגמוניה".
רץ (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מרשימה ומעוררת מחשבה - לעולם ההולך ומאבד את זהותו, או את היכולת שלו לתמרן בין שני מגמות קוטביות. די אם נציין את העובדה שפליטי עבודה הם לא רק כאלה, הם אלו שנמלטים מאזורי מוכי אסון אקולוגי או פוליטי.
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
יוסף, כתבת סקירה טובה כל כך שאני בספק אם הספר המלא מציע הרבה ערך מוסף למי שקרא את הסקירה שלך.

הפרק החזק ביותר הוא, לדעתי, הפרק על ההסתננות, ובפרט בקשר שהוא מתווה בין גלובליזם לאפשרות של דמוקרטיה, היינו אי-האפשרות. (אבל מי אמר את זה ראשון? טאוב, או אולי יורם חזוני? לא בטוח...)

הפרק על רודנות בג"ץ גם טוב, אבל יש ספרים אחרים שעושים עבודה יותר מעמיקה: במיוחד, "קץ התמימות" של דניאל פרידמן (ולמי שיש פחות סבלנות: "מפלגת בגץ" של שמחה רוטמן).

הפרק על הפוליטיקלי קורקט לוקה במחסור של דוגמאות קונקרטיות. ודוגמאות מישראל היו מבורכות במיוחד. האם הפוליטיקלי קורקט הגיעה בישראל למימדיה שבארה"ב ובאירופה? לגבי השאלה הזאת (שמאד מאד מעניינת אותי מאחר שאני הרגשתי על בשרי את השגעון הזה בארה"ב) הספר לא הבהיר לי כלום.

הפרק על האמנות אפילו יותר מופשט. קיבלתי רושם שהוא מתייחס לחומר הקדמתי ממקום אחר בספר, אבל לא מצאתי חומר כזה.

אז בסך הכל, ספר טוב אבל בעל איכות משתנה.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
יוסף, תודה על סקירה מעניינת.
הרעיון הכללי של ניידים ונייחים לא נשמע כל כך מהודק.

צנזורה על מה שלא תקין פוליטית בארה"ב איננה דבר חדש. פמלה טרברס נאלצה לערוך פעמיים שינויים בספר "מרי פופינס" כדי שלא יוחרם בארה"ב. הספר המקורי יצא לאור ב-1934, והשינוי הראשון בוצע ב1967 כאשר היא עידנה את השפה. ב-1981 היא נאלצה להחליף את בני האדם בחיות, מפני שהועלתה טענה על פגיעה בבני מיעוטים על ידי הצגת דמויות סטראוטיפיות.

בישראל קשה לטעון שהמחוקקים מייצגים את בוחריהם, כאשר הם לעיתים קרובות עושים את ההיפך הגמור ממה שהתחייבו עליו לפני הבחירות ואף עוברים ממפלגה למפלגה כאילו נבחרו בבחירות אישיות ולא כחלק ממפלגה. בישראל השופטים נבחרים על ידי הועדה למינוי שופטים שמורכבת מכמה גורמים, כולל נבחרי הציבור עצמם, ולכן הטענה שהם לא נבחרים בעצמם איננה מדוייקת. אפשר לדון על האיזונים בין שלוש הרשויות, אך בישראל מראש אין כל כך הבדל בין הרשות המחוקקת למבצעת, ובתקופה האחרונה זה עוד החמיר והרשות המחוקקת נראית כמו חותמת גומי של הרשות המבצעת. הרשות השופטת תמיד צריכה להיות קצת יותר חזקה מהרשויות האחרות על מנת למנוע את עריצות הרוב ככל האפשר.

בישראל עניין זכויות האדם הוא אף פחות מושרש מרעיון הדמוקרטיה, וכפי שאנחנו רואים בזמן האחרון יש אוירה כוחנית ודורסנית נגד מתנגדי החיסון, כך שכל מנכ"ל סבור שמותר לו לקבל פרטים רפואיים לגבי העובדים ולאלץ את עובדיו להזריק חומרים לגופם. בית המשפט הוא תקוותם היחידה של אנשים הנרמסים על ידי גופים כוחניים במדינה.
פואנטה℗ (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מאפיינים התואמים להגדרה של אוריינטליזם! לא פחות.
===
מה שמזכיר לי את הספר 'פוליטיקלי קורקט – אגדות ילדים בלשון סגי-נאור', וכך כתוב בהקדמה:

"אם מתוך מחדל או טעות הפגנתי בשוגג סקסיזם, תרבותיזם, גִילִיזם, יְכוֹלְתִיזם, הוֹפָעָתִיזם, מִידָתִיזם, זָנִיזם, אינטלקטואליזם, סוציואקונומיזם, זָיִנִיזם הטרו-פטריארכליזם, אתנוצנטריליזם, גזענות, דתיות, לאומיות, לאומנות או כל סוג אחר של דעה קדומה שעיין לא זכתה לשם, אני מתנצל, ומעודד כל קוראה וכל קורא לשלוח את הערותיהם והצעותיהם לטיהור הספר מרעות חולות אלו."


מה עוד יש לומר?
התופעה הזאת מתחילה להיראות כמו אידיוטיזם, במקרה הטוב.
סוג של אינקוויזיציה מודרנית מסרסת אשר דוהרת להקצנה חסרת כל היגיון בריא.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ממש כך פואנטה, לקרוא ולא להאמין... הנה: https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3896314,00.html
פואנטה℗ (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
צנזורה על ספריו של ד"ר סוס?! נו, באמת.
אם יוצאים מגיעים למקומות מוקצנים.

יצא עוד משהו בסגנון ממש לאחרונה, "להיות שמרן" של רוג'ר סקרוטון. גם הוא בתכנון אצלי.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה על התגובה אושר. ברור שאתה חולק על טאוב, וזו זכותך כמובן. אמנם אני לא זקן כל כך אבל מנסיוני טענות אד-הומינם נשמעות כשאין טיעון רציני לגופו של עניין. אם ארצה לקרוא טענות לגופו של אדם אמצא אותם לרוב בטוקבקים של הארץ על הכתבות של טאוב, כאן הייתי שמח לדיון קצת יותר רציני ופחות של סיסמאות.
אושר (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
אנשים חופשיים לעשות מה שהם רוצים, טאוב הוא אופרטוניסט ליברטני. לא סתם הספר התפרסם בהוצאה ימנית (שיבולת). תודה על ההשקעה, כדי לקרוא ספרים פחות נאיבים מבחינה פוליטית.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
רויטל ברוך שובך! תודה על הדברים. לעצם העניין, בסופו של דבר אני חושב שכל מעקב שיטתי אחרי הוגה דעות רציני העוסק לעומק בנושא מסוים, ימצה את עצמו בשלב מסוים. אחרי הכל גם אצל האדם ההוגה הרעיון מבשיל לאטו, מתפתח, משתכלל, ונעשה יותר ויותר ממוקד עד שהוא מגיע לידי גמר באופן יחסי. להערכתי הספר הזה מהווה מוצר יחסית שלם ומוגמר של הרעיונות עליהם טאוב מדבר זמן רב, ולכן מהווה חומר קריאה חשוב ותמציתי.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה לכם עמיחי וPaper! גם אני משתדל לקרוא אותו. בעקבות הספר הזה עלו כמה וכמה ראיונות מאוד מעניינים עם האיש. כדאי לשמוע את הראיון שלו עם קובי מידן, ובתוכנית "מעורר מחשבה" של מגזין Epoch.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה יעל! שמח שעוררתי עניין :)
(לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
מה שעמיחי.
רויטל ק. (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
שווה לחזור לפה פעם ב- בשביל להיתקל בביקורת הזאת:-)
נהדר.
עוקבת אחרי טאוב תקופה ארוכה. הוא מביא קול חשוב וצלול ומביא למודעות רעיונות אקדמאים שרבים אינם מכירים ואינם יודעים כיצד הם משפיעים על חיינו בפועל, יום יום.
לאחרונה הפסקתי לעקוב אחריו כי המעורבות הפוליטית המאוד ספציפית שלו פוגמת לעיתים בתדמית הכ"כ שקולה, רציונלית ואינטליגנטית שעולה מהכתיבה שלו.
לא יודעת אם אקרא את הספר, למי שעוקב תקופה אחרי הכתיבה שלו ומכיר את התאוריות הביקורתיות שאותן הוא מבקר התחושה היא שזה עוד מאותו הדבר.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מצוינת לעילא.
מצאתי את עצמי מסכים ומזדהה עם דברים רבים שכתבת, ובעצם עם דברי טאוב.
אני קורא הרבה ממה שהוא כותב, בעיקר ב"הארץ", ומוצא אצלו תמיד דברי טעם.
מקווה להגיע (גם) אל הספר הזה.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצויינת!
בדרך כלל אני לא קוראת ספרות פוליטית-מדינית. במקרה הזה שיכנעת אותי לקרוא.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
תודה פאלפ! יפה הגדרת! Common Sense.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מצוינת, יוסף. זה עושה רושם של ספר חשוב ומנומק היטב ולבטח יהווה עניין לכל אדם המחפש אחר Common Sense בעולם שנראה כי הולך ומשתגע. אגב לאנשים פלורליסטים ו-open - minded באמת, פחות משנה עם איזה צד פוליטי המחבר מזוהה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ