ביקורת ספרותית על מקדונלד'ס - מאחורי הקשתות - ספור ההצלחה של ענק השיווק האמריקאי מאת ג'והן פ. לאב
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 24 בדצמבר, 2020
ע"י יואל ספרי התורמוס


יש ספרי עסקים שהם סיפור לכל דבר. יש דמות ראשית, יש דמויות משנה, יש עלילה, יש תהליך שמתאר את הרקע להולדת הדמות הראשית, איך היא נולדה, התחילה ללכת, התבגרה, הפכה מעצמה בתחומה וגם נתקלה בקשיים של דמות מבוגרת בשנות העשרים לחייה.

דמות זו היא כמובן חברת מקדונלד'ס שאין צורך להציגה והספר מספר את סיפורה. איך בשנת 1954, איש מכירות בשם ריי קרוק שמע על מסעדה הזקוקה לעשר מכונות להכנת מילקשייק, כשמסעדה סטנדרטית צריכה אחת או שתיים.
קרוק, שהיה כבר בן 52 עם קילומטראז' רב בתעשיית המזון, הבין מיד שיש משהו מיוחד במסעדה זו והיא חייבת להיות מסוגלת לשרת בו זמנית מספר רב של לקוחות. הוא עשה עיקוף במסלול המכירות שלו בחוף המערבי ונסע לראות את הפלא במו עיניו.

משם הכל התחיל, מההבנה של קרוק שהבעלים של המסעדה, צמד אחים שנקראו דיק ומאק מקדונלד, עלו על שיטה מהפכנית בתחום ניהול המזון. למעשה קרוק הבין שהם יצרו תחום חדש של מזון מהיר שלא היה קיים עד אז. קרוק החליט מייד שהוא צריך לשכפל ולהפיץ את השיטה לתועלתו.

הספר מספר איך קרוק יצר דרך זיכיונאית, שבה אדם רוכש זכות לנהל מסעדה הנושאת את השם מקדונלד'ס, מנהל אותה לפי דרך קבועה וידועה מראש, משלם סכום ראשוני ולאחר מכן גם 1.9% מהרווחים (כשבהתחלה 0.5% הלכו לאחים מקדונלד)

בספר כל פן בסיפורה של מקדונלדס מנותח לפרטי פרטים: למשל סיפורם של הזיכיונאים ואיך הם היו אחד מהמפתחות להצלחה של החברה בתחילת דרכה והביאו שלל שיפורים מוצלחים כגון שיטות ייצור או מוצרים כגון ה"ביג מאק" (המבורגר כפול) או "האג מאפין" (סוג של ארוחת בוקר).
למשל את הקשר בין האחים מקדונלד וריי קרוק והפרידה הבלתי נמנעת ביניהם, שקנתה לחברה את החופש לשנות ולשפר את השיטה לפי ראות עיניה.
את היחסים של החברה אל ספקיה ואיך היא גדלה והתרחבה איתם, איך הם לקחו סיכונים עבורה והיא כאשר הם השתלמו תגמלה אותם בגדול.
ישנו פרק שלם על פרסום ושיווק, דבר שקרה בשנות ה-70 כאשר החברה הייתה כבר גדולה בת עשרים וביקשה לייצר פרסום ארצי בכוחות עצמה ולא רק על בסיס פרסום מקומי של זכייניה.
וקיים גם חלק נוסף אחרון, המספר על ההתרחבות מעבר לשני צדי יבשת אמריקה, אל יפן ואל אירופה, על הכישלון וההצלחה בהתרחבות זו, על איך מקדונלדס הפכה לסמל של התרבות האמריקנית.

פרט מעניין נוסף, הספר יצא לאור בישראל בשנת 1987, הסניף הישראלי הראשון נפתח בקניון אילון רק בשנת 1993, בעת פרסומו, הספר היה זרקור אל עולם מזון, פנאי ובילוי שלא היה קיים בישראל, משהו שהיום נראה לנו כמובן מאליו.
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
Mira (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מקדונלדס נתנה ארוחה במחיר מאוד נמוך.. ועניים בשבילם זה הכי קרוב לארוחה, בארה"ב ירקות ופירות נורא יקר בגלל זה יש השמנה..
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
מעניין מאד. יש כאלה שמאשימים את מקדונלדס על מגפת ההשמנה בארהב. אני לא בטוח כמה זה נכון.
Pulp_Fiction (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
באותם ימים בארץ היה McDavid (;
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ההישג הגדול של מקדונלדס הוא שהם הצליחו לקחת קציצה לא מזוהה, להכניס אותה ללחמניה עם משהו שמזכיר בצורתו צ'יפס ולקרוא לזה "ארוחה" :-)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ