ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 30 בספטמבר, 2020
ע"י אורי רעננה
ע"י אורי רעננה
ספר שונה מהספרים האחרים של מורקמי ונושאו העיקרי הוא מהות הדברים.
העלילה פשוטה יחסית. צייר דיוקנאות מתבשר על ידי אשתו כי היא מבקשת להתגרש ממנו מסיבות שאינה יכולה לפרטן, שאחת מהן היא רומן עם גבר יפה. מכאן מתחיל מסע ההרפתקאות של גיבורנו שבסיסו העיקרי בבית בודד במעלה הר, שבו גר בעבר צייר כשרוני נוטה למות שמתגורר כיום בבית אבות.
הישיבה בבית זה, מאפשרת לגיבורנו לפתח יכולות וכיוונים שונים בציור , הוא מעמיק להבין את האישיות המצוירת, ומגלה בה רבדים שחלקם נשארים עלומים.
נושא הסיפור, "הרג קומנדטורה" אינו, כפי שניתן לחשוב , תעלומת רצח עכשווי, אלא, ציור של בעל הבית, הצייר הנוטה למות. המסגרת ההיסטורית שלו, חידתית. מחד הוא ציור בסגנון יפני שהיה רווח כ 600 שנה קודם לתקופת העלילה, ומכאן שיש הסתרה ותעלומה בציור, גם מיקום הדמויות בו הוא מיוחד ומרמז על מסגרת העלילה של האופרה "דון ג'יובני" של מוצרט.
מסביב לתמונה ולצייר הדיוקנאות, יש כמה דמויות שנוטלות חלק בסיפור בצורה מרתקת, מעניינת וקריאה. הן מקדמות את המוטיב המרכזי של הספר, ששואל "בעצם מהי התודעה שלנו? איך היא נוצרת וכיצד אנו חווים אותה הן כקבוצה ובעיקר כפרטים?"
כבר מתהליך הכנת דיוקן מגלה גיבורנו כי הריבוד של הדיוקן בשכבות צבע יוצר אווירה ודמות. שלא כמו חברו, בנו של יוצר תמונת " הרג הקומנדטורה", שלקח תמונות של נשים וגברים חצה אותם לשניים ושכפל כל חצי כך שתיווצר תמונה שלימה מכל חצי תמונה. בשיטה זו הוכיח כי גברים יש להם אישיות אחת ואילו לכל הנשים יש שתי אישיויות. מה שמעיד על מחקר מדעי ביותר תודות לטכניקת המחשוב.
תהליך ההעברה מן האובייקט, הדמות שישבה מול הצייר, והועלתה על הבד, יצר ישות חדשה בעלת משמעויות, ופרשנויות. לא כולם יכולים להבחין ברבדים השונים. והספר מבטא בצורה נאה רעיון זה של טרנספורמציות.
תהליך מיוחד שדיבר אלי הוא הפרשנות של מורקמי למוות. איני מזדהה עם פולחן המצבות. בעיני הזיכרון של היחיד והזיכרון הקולקטיבי הם הישויות החשובות לנו. ישות זאת היא סובייקטיבית מטבעה, אבל מהווה לעתים עוגן בחיים. אנו פונים ומעלים קרובים שנפטרו ונוכחותם היא מין מצפן וגורם נותן כוח בחיי משפחה ופרט.
מורקמי מפרש זאת מעט אחרת, אלו הם דמויות קיימות, מדברות ופועלות ממש כמו באגדות.
הקומנדטורה הופך לאיש קטן שמופיע ומשתתף באירועים ארציים כדמות נראית רק ל "חבריי" , כשהכוונה היא לחבר יחיד. מרתק לראות כיצד לדמות זאת יש עולם מושגים אחר, אין לה מושג זמן, ו"עוד מעט" יכול להיות בממדים של ימים או שנים אצל הידיד המוחשי. לפעמים "עוד מעט" מותנה בקיום אירוע ( החלטה או מעשה) יזום ומבוצע על ידי "ידידיי".
הקומנדטורה הופך לאידאה, או רעיון למרות הופעתו החיצונית ליודעי ח"ן.
מורקמי מציג תפיסה שאנו חיים בעולם של אי ודאות. בשני מקרים נולדת בת שאין ודאות מיהו האב, ובטווח אי ודאות זה פועלים דמויות בצורה יפה ומרתקת, מעוררת הזדהות. בתוך זה, מתקיים הכלל היהודי "הכל צפוי והרשות נתונה", וחובה עליך לחתור למימוש עצמך.
למרות שונותו מציג מורקמי יכולות כתיבה נפלאות יכולות חיבור בין אירוע ממשי, ציור ומוזיקה. למרות שלא הייתי ביפן, הוא מצליח להביא אותה לספר, בעיקר את האזור ההררי , הכפרי.
ויש לו בספר התייחסות לספר קודם שלו. הצייר עבד קודם בסופרמרקט. הוא מגלה הומור ספרותי כשהוא וחברתו האישה הנשואה דנים בשינוי מסוים ואז האישה מגיבה "מה היה קורה אם קפטן אחאב היה רודף אחר סרדינים?" שמתייחס כמובן לספר "מובי דיק" , או "כמו לרצוח מלווה בריבית זקנה בגרזן".
כשהוא דן עם חברו על ההבדל בין ממשות לדמיון הוא אומר "איך נבחין בין ביצה ממשית לזאת שבין הרגלים? זאת שנופלת ונשברת היא ביצה אמתית"
ואי אפשר בלי "אנו והפלסטינים". מריה, נערה בת 13 שוהה זמן מה בבור מאגי ומרגישה כי הכתלים סוגרים עליה. מורקמי מביא מספר נמשלים וביניהם הפלסטינים שמאחורי החומה עם ישראל.
למרות ההערה האחרונה, זהו ספר טוב קולח וראוי לקריאה.
17 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
אהוד בן פורת
(לפני 5 שנים)
נכון מחשבות, בזה אני יכול בהחלט להסכים איתך.
מורקמי הוא באמת משהו מיוחד
ולהבדיל מסובארו אחד הסופרים היפנים (אולי לא הבודדים) הכי פופולרים בתרבות שלנו. נחמד שאתה יכול לשחרר הצהרות שמדי פעם יכולות להיות מוסכמות בינינו אבל 1Q84 הוא בין היצירות הנפלאות שלו (לפחות בעיניי :-) |
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
1Q84 הוא מהחלשים של מורקמי. בכל מקרה, מורקמי הוא בהחלט משהו מיוחד.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 5 שנים)
היצירה של מורקמי 1Q84
היא ארוכה יותר (להזכיר 2 כרכים) אבל הדמיון בה הוא מידתי
ובזמנו לא התיש אותי כפי שהספר החדש עשה. מחשבות, אם אתה משווה אותו לספר "קורות הציפור המכנית" אז הוא לא שווה לכל נפש ולדעתי טוב שהמתלבטים אם לקרוא או לא, לא יוותרו על לקרוא את מורקמי בכלל אבל שלפחות ידעו לבחור בספרים אחרים שיותר מהנים ובעיקר לא מתישים. אם אני הרגשתי כך אני בטוח שיש עוד קוראים שהרגישו כך. |
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
בכל מקרה, הרג קומנדטורה שווה לכל נפש.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 5 שנים)
מה אתה מערב סופרים אחרים?
אם אתה חושב שאין סופרים או (פרט לספרות) יוצרים
שאני הולך איתם באש ובמים אז אתה טועה. בוב דילן הוא כזה אבל יש גבול אפילו הוא שידוע בקול העורב שלו ניסה לנעול את נעליו של פראנק סינטרה לא אהבתי את זה אבל מה שכן עם פיליפ רות, פול אוסטר ועוד ... יש לי (כמעט) את כל הספרים שלהם. סבלנות יש לי אבל לא צריך לנצל אותה עד הסוף. אתה הבנת את זה? |
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
כל ספר הוא לא לכל אחד. לא מצאתי בספר בזה קושי מיוחד. זה מורקמי לטוב
ולעוד יותר טוב. קראתי כל מה שמורקמי כתב ותורגם ומצפה לעוד. קראתי גם כל מה שאפלפלד כתב וגם אוסטר וגם וגם וגם.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 5 שנים)
מחשבות, אפילו אתה כתבת
שהספר הזה הוא לא לכל אחד אז אתה הוא מי שבכל זאת
שואל אותי עכשיו מה קשה בו? אז אני יכול לומר לך שקודם כל העובי שלו, לדעתי היה אפשר בקלות לקצר אותו. במיוחד אם נתחשב בעובדה שמורקמי לא היה בונה עולם וטורח אח"כ גם להרוס אותו. פרט לזה לי קשה עם עלילות בדיוניות ואצל מורקמי זה נכון שזה קורה בהרבה ספרים אבל בספר הזה הייתי אומר אפילו בהגזמה יתרה. הספר הזה בכנות היה על הסף להתיש אותי. החלטתי לשמור על הספר בספריה שלי אבל אני מקווה שלא אתקל בעוד ספר שלו שהוא כזה. כן, את "קורות הציפור המכנית" גם לא אהבתי בזמנו. |
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
אב''פ, זה ספר פשוט יחסית. מה קשה בו? לחובבי מורקמי זה עוד יום במשרד.
|
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 5 שנים)
אני שותף לדעה
שהספר הזה לא מיועד לכל הקוראים, יש למורקמי ספרים אחרים
קלים יותר שהם עדיפים יותר. בקושי צלחתי אותו. ההתחלה היתה בסדר אבל בסוף הרגשתי מותש כמו אחרי ריצה ארוכה בלי אימון. ההרגשה שכאילו עכשיו מגיעה לי איזו תעודה. מחשבות, חבל שההערה שלך לגבי הספר הגיעה אחרי שכבר התחלתי לקרוא אותו. הייתי חושב פעמיים. |
|
|
חני
(לפני 5 שנים)
אורי בדיוק קוראת אותו.
נפלא כמו כל ספריו.
תודה |
|
|
אלעד
(לפני 5 שנים)
כתבת יפה.
|
|
|
Rasta
(לפני 5 שנים)
גם לשימאמוטו מ"דרומית לגבול" אין תפיסה של זמן, גם עבורה "עוד מעט" יכל להתפרש כימים ושבועות.
תודה על הסקירה, כמובן שגם אליו אגיע. |
|
|
מורי
(לפני 5 שנים)
ספר זהה לספריו הקלסיים של מורקמי עם הבאר, ההעלמויות, גיל הגיבור ויחסיו עם נשים. לכן שנינו
אהבנו אותו.
|
17 הקוראים שאהבו את הביקורת
