ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 4 במרץ, 2020
ע"י משה
ע"י משה
העותק שקראתי הוא מהוצאת "רשפים" 1971 בתרגומו של יעקב שרת. מוריס הוא זואולוג בריטי שחיבר ספרי מדע פופולארי רבים אודות בעלי חיים.
ספר זה נכתב על בעל החיים הקרוי האדם או בשפתו של מוריס- הקוף העירום. מוריס בוחן בעיני זואולוג את אופיו ומנהגיו של האדם.
יש בספר הרבה רעיונות מעניינים ופורצי דרך. הוא מבסס את מסקנותיו על ספרות רבה שקרא בנושא ותאוריות עצמיות שפיתח מהן.
מכיוון שהספר אמור להיות פופולארי לקהל הרחב הוא לא נכנס לעומק הדברים אלא בעיקר מביא את מסקנותיו על מגוון של נושאים.
התאוריות שלו מעניינות ומרחיבות את הידע שלנו בנושאים של פסיכולוגיית האדם, חקר התנהגות, סוציולוגיה וטבע האדם. הוא שומר על שפה בהירה, פשוטה וקולחת ולכן הקריאה מהנה ולא מורכבת. הוא מצליח להסביר רעיונות מורכבים בשפה פשוטה ונגישה וזה חלק גדול מהצלחתו של הספר.
אני לא מסכים אם כל התאוריות שלו, אך הן בהחלט נותנות הרבה חומר למחשבה ופותחות אופקים.
אציג שתי תאוריות לדוגמא:
1) מוריס אומר שהאדם הקדמון היה צייד מטבעו ולכן היציאה של הגבר בימנו לעבודה היא בעצם תחליף לציד של פעם. הגבר יוצא מביתו ובעבודה נחשף למגוון אתגרים שמדמים צייד כמו חיפוש, ליקוט, לחימה, השמדה, ניצחון, אתגר ועוד.
2) לא פעם אמרו לי יודעי דבר שהשדיים הנשיות נוצרו לצורך האכלת התינוקות ולא לצרכים מיניים וזה מוזר שגברים מסתכלים עליהם כאובייקט מיני. אני תמיד תהיתי בעניין הזה כיוון שרוב הגברים שאני מכיר חושבים שהשדיים הם אובייקט מיני נשי מובהק, וכך גם מוריס חושב. שמחתי לקרוא שיש עוד תומך מובהק בתיאוריה הזו. הוא טוען שלאף יונק אין שדיים גדולים או תפוחים כמו לנשות האדם, ובעצם אין צורך בשד גדול לייצור חלב לתינוקות ולכן תפיחות השד הן אובייקט מיני. בנוסף השדיים של האשה נמצאות בחזית גופה כך שהגבר יכול לראות אותם גם בזמן דיבור וגם בזמן משגל, אצל חיות הולכות על ארבע לא ניתן לראותם בשעת משגל. הוכחה נוספת שלא כתובה בספר כיוון שזהו מנהג של השנים האחרונות והוא הנטיה והמשיכה של נשים רבות להגדיל את שדיהן בצורה מלאכותית, לשם מה אם לא לצורך משיכת תשומת לב או משיכת המין השני.
קריאה מהנה.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אכן, אכן. מוריס נהדר. עדיין זוכרת מהילדות ספר מרהיב שלו על נמרים, הייתי מרותקת אליו.
|
|
משה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פפר, מסכים שהתשובה נמצאת בשילוב כל התיאוריות שהזכרת ועוד אחרות במינון זה או אחר. מכיוון שמוריס הוא זואולוג הוא שם דגש על תאוריות התנהגותיות ופיזיקליות יותר מאחרות.
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
דברייך לעניין, פייפר. קבלי לייק גדול.
|
|
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מובן שהגישה האבולוציונית לבדה לא מספיקה כדי להסביר או להבין תופעות או התנהגויות מורכבות, במיוחד לא בבני-אדם.
גישה ביולוגית, למשל, תוסיף לדיון את הקיום של מבנים פיזיולוגיים שמכתיבים התנהגויות כאלה (או בשפה פשוטה, שאנחנו 'מתוּכנתים' להימשך לשדיים), וגישה ביהביוריסטית יכולה להוסיף שהאיבר נעשה אטרקטיבי בגלל צימוּד חזק ונלמד בינו לבין עוררות מינית, וגישות התפתחותיות, וכמובן - פסיכואנליטיות (שאגב, מניחות קיום של לא-מודע, ולא של 'תת-מודע') יוסיפו אינספור משמעויות סמליות של השד שקשורות בדינמיקה התוך-נפשית העמוקה יותר ולשנות החיים המוקדמות, ומעל כל זה - נאמר ובצדק - יש את היריעה של ההבדלים הבין-תרבותיים. ההסבר המלא, ככל הנראה, הוא בשילוב או באזורי חפיפה בין כל הגישות, בין אם יש להן תמיכה מדעית ובין אם לא. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
גם רגליים נועדו רק ללכת
והן חתיכת אובייקט מיני.
אפילו שגם לגברים יש רגליים. ביקורת מעניינת. |
|
strnbrg59
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
המאז שיצא הספר הזה לאור,
כל התחום של הפסיכולוגיה האבולוציונית התפתח המון.
|
|
משה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
בת-יה, העניין בהחלט לא פשוט ואפשר להעלות מספר תאוריות בנושא ובכולן יהיה מן האמת.
התאוריה שלך לא סותרת את זו של מוריס. מבחינה פילוסופית כל עוד לא סתרת את הטענה שלו היא קבילה כמו התאוריה שאת הבאת. אם הייתי צריך לבחור הייתי בוחר בתאוריה של מוריס כיוון שהיא מעשית וגלויה לעין ולכן קל להיצמד אליה בעוד תאוריה שמתבססת על התת מודע נשארת לוטה בערפל וצפויה לפרשנויות שונות. אם כי היא יכולה להיות מאוד נכונה. |
|
משה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
עמיחי, בהחלט דיון חשוב ונוקב. לא יודע לענות לשאלתך. כל תאוריה שתעלה בנושא אפשר גם לסתור אותה, אבל אי אפשר להתעלם ממנה כשאנחנו מסתכלים על עצמנו.
|
|
משה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ראובן, נראה לי שהספר שלך ישלים את שספר זה התחיל. ספר לנו איך היה.
|
|
בת-יה
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
אז ככה, לפני שתגיע למסקנות של ממש ממליצה לך לקרוא את "דווקא החלשים שורדים", שכתב שרון מועלם,
על תיאוריות חדשות לגמרי בהתפתחות האדם, ולפעמים גם הפוכות ל"קוף הערום". ועל השדיים: מהבחינה הפסיכולוגית הקשר של הגבר אליהם משמעותו רגש חם, כמשהו שלא עובר מאז ימי הינקות. אחת הטענות, שאני מסכימה איתה מאוד, היא שהגברים רוצים תמיד להראות חזות חיצונית של גבר - גבר (או מאצ'ו בסגנון אחר) ובכל זאת בתוך תוכם הם מחפשים רגש, והדרך הכי קלה היא להמיר את הצורך ברגש (שזה זיכרון השדיים מהינקות) לעניין מיני. ברור לי שיהיו כאן גברים שתיכף יקפצו שזה לא נכון. אבל מה לעשות? יש לנו בכל זאת תת מודע, שלא תמיד עובד כמו שהיינו רוצים. |
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
פרפר-אולי כי היינו המחזור הראשון של התיכון -)
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
בהחלט נשמע מעניין. מקווה להגיע לספר הזה מתישהו.
ראובן, "גן החיות האנושי" נמצא גם אצלי. לא זכור לי שחילקו ספרים אצלנו בתיכון. הרווחת! |
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
מרתק, כתמיד.
האם גם בקרב השבטים הפרימיטיביים (באמזונס, אפריקה, האוקיינוס השקט) החזה הנשי מהווה אובייקט מיני? לכאורה כשהוא גלוי תמיד לעין כל הוא מאבד את האפקט שלו על הגברים. גבירותיי ורבותיי, זהו דיון חשוב בתולדות "סימניה"! |
|
ראובן
(לפני 5 שנים ו-7 חודשים)
ממש צירוף מקרים מעניין
עברתי אתמול על ספרים 'בקנה' אצלי ואחד מהם הוא "גן החיות האנושי".
אותו מחבר. קיבלתי לסיום התיכון ב-1975. עדיין עם פתק הברכה חתום ע"י מנהל ביה"ס וסגן ראש העירייה. (אחד משלושה שיש לי בעלי משמעות כזו או אחרת). |
21 הקוראים שאהבו את הביקורת