ביקורת ספרותית על דיוקנו היהודי של ברל כצנלסון מאת אברהם צביון
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 23 באוגוסט, 2019
ע"י רץ


על ברל כצנלסון וחגי ישראל, ומה זה אומר עלי כיהודי חילוני?

כיהודי חילוני בעל זיקה למורשת ישראל, אני נוהג לציין את תשעה באב, כאירוע משמעותי, המעורר אותי למחשבות כואבות לאובדן הבית היהודי, ולמחשבות האקטואליות שלו להווה על שנאת חינם, פיצול וקיטוב בחברה הישראלית. לבטח תשאלו, איך אני מציין את יום האבל כאדם חילוני?

בכפר סבא, כבמקומות אחרים בארץ, מתקיים בתשעה באב אירוע בשם, "הלילה לא לומדים תורה", בו משתתפים דתיים וחילוניים. בתחילה קוראים את מגילת איכה, ובחלק השני מתקיים פנל אישיים בתרבות הישראלית, חלקם מיצגים בהשקפתם את השמאל והאחרים את הימין. השנה הפנל הורכב רק מנשים, ונושא הדיון היה דמוקרטיה ודת יהודית, נושא טעון בחברה הישראלית.

האופן שבו אדם חילוני כמוני, מתייחס ליהדות ולסמליה בכלל ולתשעה באב בפרט, מבטא את אחד מקווי הזהות והשבר בחברה היהודית, אותם ניתן לבטא בשאלות הבאות, מהי יהדות לאדם חילוני? ומנגד מדוע מי שמשתייך בדעותיו למחנה השמאל, נתפס כפחות יהודי ממי שאוחז בעמדות הימין?

בכדי לברר את השאלות האלה, בקשתי לעצמי טקסטים המבטאים את הזיקות בין הציונות והיהדות. לשם כך בחרתי בהגותו של ברל כצנלסון, מי שנחשב מורה הדור למפלגות הפועלים, ענק רוחני שמורשתו עדיין משפיע על ההוויה הישראלית העכשווית, כמי שניסח את המשפט המסביר יותר מכל את הקשר שלנו למורשת: "והרי עם שאין לו עבר אין לו הווה וגם עתיד לא יהיה לו."

את ספרו של אברהם ציביון, דיוקנו היהודי של ברל כצנלסון, רכשתי לפני שנים, רק כעת פתחתי אותו, והופתעתי, מהאופן בו ציביון מצייר את ברל והגותו בצורה בהירה ואינטלקטואלית, המחברת בצורה מתוחכמת את כתיבתו לעולם הרגשי והאינטלקטואלי של אנשי העלייה השנייה.

ברל נשאר חידתי, אניטה שפירא בביוגרפיה המונומנטלית שלה על ברל טוענת שהוא לא היה אדם עם זיקות דתיות, כפי שהיהדות החילונית מבקשת לראות אותו, כיהודי חילוני (?), הוא אכן השתמש במורשת היהודית ונסה לחבר אותה לציונות, מתוך רצון לצקת תוכן ייחודי לטקסים ולסמלים הציונים כסמלים שהם גם יהודיים. אניטה אף טוענת כמי שחיי עם רעייתו (אחת מתוך השתיים) ללא חופה וקידושין, לא יכול להיחשב כיהודי מאמין. האם יהודי חילוני, יכול להיות מאמין?

לעומת שפירא, ציביון מציג ברל אחר, כמי שהתחנך על ברכי היהדות והיה בקי במקורותיה, ראה בה דגם באמצעותה הוא בחן בעיות עכשוויות ומוסריות. הוא בקש לחבר בין מסורת יהודית להוויה ציונית חילונית, מתוך רגש אמתי שהיה קיים בו ליהדות, ומתוך אמונה אמתית לאופן שבו הצינות יכולה להיות תנועה חייה ובעלת עתיד רק, אם תאמץ לתוכה סמלים יהודים, תוך ביצוע שינויים והתאמות הנדרשות לרוח התקופה.

ברל לא כפה את האמונה הדתית על החלוצים. כמורה הדור, הייתה לו יכולת וסמכות רוחנית, אך הוא ראה בדת עניין אינדיבידואלי שבין אדם למצפונו. הגדות הפסח שיצאו בשנות השלושים של המאה הקודמת בקיבוצים, מבטאות את הרצון לשלב מורשת מסורתית, של טקסטים יהודים, עם המורשת החלוצית החדשה, כמו הגדת חניתה הקטנה, שנכתבה במהלך מלחמת השחרור, בו הישוב היה נצור. רוח חג החירות המסורתי חבר בצורה מרגשת למאבק העכשווי לחירות יהודית וישראלית של חניתה הנצורה.

העולם כעת שונה, מועדים יהודים כמו השבת, האופן בו הציבור חווה אותה, היא פרי של הסכמים קואליציוניים, המבטאים את הקשר בין פוליטיקה לדת, ממנו סלד ברל. למרות זאת אם נביט בשירת נעמי שמר, נוכל למצוא בה נחמה, באופן ששירתה מבטאת את הקשר בין המסורת היהודית להוויה הציונית. ברל כצנלסון וגורדון הצליחו להשפיע על הקשר בין המורשת היהודית לציונות, אם כי באופן שונה מכפי שחשבו.
28 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אדמה (לפני 6 שנים)
נשמע מרתק, תודה.
רץ (לפני 6 שנים)
Pulp_Fiction -תודה, מסכים אתך, אם כי לאדם החילוני שלא בקי במגילת איכה, יש קושי בקריאת המגילה שכלל לא מובנת לו. אני מסכים גם שדת וחילוניות, ומידת האמונה שהן מייצגות הן רצף מורכב מאוד ובעייתי. אפשר לחיות אתו כל עוד צד אחד לא ינסה לכפות אותו על האחר.
רץ (לפני 6 שנים)
חיפושית - תודה
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים)
איני רואה ניגוד בין ציון תשעה באב להיותו של אדם חילוני.
באשר לאמונה זה עניין מורכב - יש דתיים שלא באמת מאמינים, אבל אורח חייהם מוכתב על ידי משפחתם וחברה בה הם חיים, אולי גם כי פשוט רגילים ככה.
ויש חילוניים שמאמינים מאוד.
בכל אופן קצנלסון היה איש כלבבי וגם הביקורת שלך.
חיפושית (לפני 6 שנים)
תודה רץ, ביקורת מרתקת.
רץ (לפני 6 שנים)
עמיחי - תודה, לפני שנים כתלמיד בית ברל נחשפתי, לחדר של ברל במוסד, מיטה שולחן וספריית ענק. הרוחניות, יסודות התרבות והצניעות של אותם מנהגים, מהדהדת בכאב לתוך המציאות הפוליטית הנוכחית. ומחשבה אחרונה שעולה בלבי כשאני קורא את הספר, יתכן שכעת לאחר כמעט מאה שנה ויותר מהקמת תנועות הפועלים, אנו צפויים לשירת הברבור של העבודה, אני מקווה שלא, אם כן חלק מההיסטוריה הציונית שלנו, יעלם מההווה שלנו.
עמיחי (לפני 6 שנים)
הלוואי ויהיו יותר קוראים ומתעניינים בתחום הנשכח הזה.
אני מודה שיש לי ספק גדול אם עוד אפשר להחיות אצל אנשים צעירים עניין אמיתי בהוגה ככצנלסון.
לעניות דעתי, גם מי שימצא בדברים אלה עניין לא יוכל להסתפק בזה.
הגות עשירה של ממש אפשר למצוא אצל גורדון, אצל אחד העם ואצל הרב א"י קוק.
וגם הדברים שלהם, לפחות חלק מהם, הולכים ומאבדים מתוקפם.

משמח לפגוש צעירים ברוחם כמוך, וכמו כמה חברות וחברים כאן. :)
רץ (לפני 6 שנים)
בת יה - אכן קיימת מחיקה של ישראל ההיסטורית, יש קבוצות שונות שההיסטוריה לגביהם התחילה, במעברות. 1977, מבחינתם זהו התיקון הגדול שההיסטוריה זימנה להם. כעת אחת האידאולוגיות השלטות היא גזענות והתנשאות אשכנזית על המזרחיים, אם לא הייתי נחשף לכך ברשתות החברתיות יום יום, לא הייתי מאמין.
רץ (לפני 6 שנים)
חני - תודה, אל ברל נחשפתי לפני שנים, כסטודנט בבית ברל זכתי להכיר פינה חבויה את חדרו הספרטני, מיטת סוכנות שולחן וספריה עצומה, כחדר של נזיר, החשיפה הזאת גרמה לי סקרנות עצומה, כעת הלימודים בשכטר גרמו לי לחזור אליו על רקע שאלת הפלורליזים האפשרי בייחס לדת ולמ ולמסורת. החברה אכן מפולגת, לא על רקע אידאולוגי, אלא על רקע של שינאה המבוססת על בורות.
בת-יה (לפני 6 שנים)
חני, תודה. הפיצוץ התרבותי היה כבר ב-1977 ובהמשך. עכשיו כבר יש דור שלישי
שהדבר היחיד שמעניין אותו זה תוכנויות ראליטי בטלוויזיה וכדומה.
ברור שיש יוצאים מן הכלל, אבל ציונות אמיתית נעלמה גם מהמנהיגים.
חני (לפני 6 שנים)
בתייה זו הקבוצה ההגמונית ששלטה בארץ! הם בנו את דמות הישראלי בדמותם ולמי שלא דמה להם לא היה ממש ייצוג.
עכשיו יש פיצוץ תרבותי והופכים את הקערה על פיה.
בת-יה (לפני 6 שנים)
יש היום מצביעי ימין שלא מכירים בכלל את עברה של ישראל. לא את העליות השונות ובטח שלא את האישים
שהיו חלוצי המדינה. הצבעתם לימין היא תגובה לשנאה שהם רחשו לבן גוריון על ש"זרק" אותם לכל מיני עיירות פיתוח
והסתכל עליהם "מלמעלה". לדעתי הם צדקו בעניין הקיפוח, אבל משום מה הם לא מוכנים לראות מה קורה היום,
ולהתאים את עצמם לתקופה.
חני (לפני 6 שנים)
רץ סקרת יפה על נושא חשוב מאין כמוהו. הלימודים מפרים אותך. כך אני מרגישה גם לגבי הלימודים שלי. המוח עסוק בדברים שמעניינים אותנו
וחשובים לנו. ואצלנו זה מצב החברה והפילוגים שבה.
נקווה להתפתחויות אופטימיות וירידה לעומקם של
משוואות שנצליח להתיר.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ