ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 7 ביוני, 2018
ע"י tuvia
ע"י tuvia
לכל החברים שלומות,
הדרך אל הניצחון נכתב כדרך ספרות הזיכרון המזרח אירופאית מבלי שיהיה בספר תוכן ממשי והוא בנוי בעיקר על זכרונות של לוחמים ולוחמות יהודים ממוצא ליטאי אשר למזלם הגדול הצליחו להמלט מארצם
בזמן הפלישה הגרמנית לארצות הבלטיות .
אבל בואו נתחיל בהתחלה ונתקדם אט אט במסלול של הדביזיה ה-16 , מיום הקמתה בסביבות חורף 1942.
המדינות הבלטיות , ליטא, לטביה ואסטוניה נמסרו לשליטה סובייטית בהסכם ריבנטרופ- מולוטוב באוגוסט 1939, ימים אחדים לפני הפלישה הגרמנית לפולין בספטמבר 1939.
במדינות הבלטיות גרה אוכלוסיה יהודית עתיקת יומין והעיר המפורסמת ביותר שם היא וילנה שנקראה בחיבה על ידי יהודיה ״ ירושלים ד׳ליטא״.( גרו בה מעל 200.000 יהודים).
הפלישה הסובייטית לארצות הבלטיות התקבלה בהתנגדות אוכלוסייתן הנוצרית בזמן שיהודי המדינות הבלטיות , בחלקם קומוניסטים אדוקים, הצטרפו די בשמחה לשילטון החדש שאמור היה להביא עמו שוויון זכויות
למיעוט היהודי שדי סבל תחת השילטון העצמאי של המדינות האלה שזכו בעצמאותן לאחר מלחמת העולם הראשונה ומעמדן נקבע בהסכם פריז ב1919-20.
אולם שמחת היהודים היתה קצרה ופלישת הגרמנים ותחילת מבצע ברברוסה גרם לבהלה ולבריחה המונית של יהודים מהמדינות הבלטיות לתוך גבולות ברה״מ כשחלקם מגיעים אף לארץ ישראל דרך הגבול הדרומי של ברה״מ דרך איראן ועד לפלסטינה.
יהודי המדינות הבלטיות במיוחד גברים ונשים צעירות בחלקם קומוניסטים ובחלקם צעירים שידיעות על השואה התחילו לזרום אליהם וחששם לקורות משפחתם והדאגה לשלומם העסיק אותם רבות.
בתחילה הסובייטים סירבו לגייסם, אולם כאשר מצבו של הצבא האדום הלך והתערער , נאלצו. הרוסים לגייס מכל הבא ליד וכך הוקמה הדיביזיה ה16 , שהרכבה האנושי התבסס על שליש יהודים, שליש באלטים ושליש רוסים. רב היהודים שרתו ברמת החיילים כאשר בהמשך הם מתחילים לטפס בסולם הדרגות.
הדיביזיה כללה בסביבות ה15000 חיילים, היו בה שתי חטיבות רגלים, חטיבת תותחים ושרותים אחרים כולל בית חולים נייד וכוחות רפואה למיניהם.
בתחילת המעורבות של הדביזיה בקרבות היא סבלה מאבדות כבדות של פצועים והרוגים, וכך לאורך התקדמות הדיביזיה בדרך לים הבאלטי ירד מספר היהודים ועלה מספר הבאלטים גם כתוצאה מאובדן רבים בקרבות וגם מכיוון שכח אדם גוייס מכל הבא ליד להשלמת פערים.
כאמור אין זה ספר עיוני רגיל והוא יותר מהווה ספר זיכרון כאשר החיים מספרים על חבריהם הנופלים. הספר גם איננו מתאר מהלך של קרבות אלא סיפורים אישיים של הלוחמים וספורי גבורה של הנופלים.
ברצוני להאיר כמה נקודות שחשוב לחשוף אותן בקשר ליהודים ששירתו בדביזיה ה-16:
כמו שנאמר מקודם הדיביזיה כללה 4000-5000 יהודים, בחורים ובחורות בעלי מוטיבציה גבוהה מאוד, ולא בגלל שכולם החזיקו באידאולוגיה קומוניסטית, אלא מכוון שלכולם היו משפחות יהודיות בארצות הבאלטיות
ואשר ברובן הושמדו בבורות המוות וחלקן נשלחו למוות בגרמניה.
מעניינים מאוד היו היחסים בין היהודים לליטאים, בתחילה שררה ביניהם שינאה עזה , לאחר ההשתתפות בקרבות הלכו היחסים והתקרבו , כמו שאומרים בפני המוות כולם שווים.
האנטישמיות היתה אסורה, חיילים שהתבטאו בהתנהגות אנטישמית סולקו מהיחידה והועברו לעיתים קרובות לפלוגות העונשין .
ככל שנמשכה המלחמה וככל שהדביזיה קרבה לערים הבלטיות מספר החיילים היהודים הלך וקטן כתוצאה מהקרבות וחיילים באלטיים גוייסו למלא את החסר.
המוטיבציה של הלוחמים היהודים היתה עצומה וזאת משתי סיבות , לנקום את חיסול משפחותיהם בידי הגרמנים, והרצון להגיע אל משפחתם במהירות הגדולה ביותר.
הערה חשובה מאוד, רב העדויות ניתנו בשנות ה-90 לאחר בואה של העלייה הגדולה מברהמ לאחר התפרקותה וקבלת העצמאות המחודשת של המדינות הבלטיות. יש לציין שרב העדויות נתנו על ידי זקנים שגילם עבר את השבעים, חלק גדול מהם נכי מלחמה ואולי חלק מהם בעלי זכרון שנחלש עם הגיל.
הספר איננו קל, אבל הוא כתוב בשפה פשוטה. ועוד הערה, שפת הדיבור של רוב הלוחמים היה אידיש, כך שהפקודות ניתנו בשלוש שפות , ליטאית, רוסית ואידיש!!!
מומלץ אבל לא לכולם....
טוביה
15 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של tuvia
» ביקורות נוספות על הדרך אל הניצחון : לוחמים יהודים בדיוויזיה הליטאית ה-16, 1942-1945
» ביקורות נוספות על הדרך אל הניצחון : לוחמים יהודים בדיוויזיה הליטאית ה-16, 1942-1945
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
tuvia
(לפני 7 שנים ו-2 חודשים)
אברהם שלום,
זמן רב חלף לו מאז החלפנו דברים. אתה מזכיר לי זמנים אחרים כשסימניה עוד היתה קטנה וחמימה. היום זה אחרת אני מרגיש כזר פה באתר דבר שמשפיע עלי בצורת הכתיבה והעיניין בביקורות.
אני שמח כל פעם לפגוש חברים ותיקים ולהחיף איתם דברים. מצתער על התגובה המאוחרת , הייתי קצת עסוק בדברים אחרים. תודה ולהתראות טוביב |
|
|
אברהם
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
"בפני המוות כולם שווים"
אכן ביטוי רב עוצמה "המאחד" שונאים ויריבים, אל נוכח מטרה משותפת, גם אם לכל אחד היו מניעים שונים. סקירתך, כהרגלך, יסודית ומעמיקה. והנה למדתי עוד פרק על הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה. דרך אגב הכרתי לא מעט מהאנשים הללו (לא באופן אישי אלא חזותית), אשר הגיעו להתיישב ביישוב שלנו, ובמועדן הקשישים יש לוח ענק עם תמונות של לוחמים על שלל המדליות שלהם, אם כי חלקם הם וטרנים של מלחמת העולם הראשונה, אך לא מעטים גם וטרנים של מלחמת העולם השנייה. איני יודע אם הם היו בדיוויזייה שתיארת או כחיילים\קצינים מהשורה של הצבא הרוסי. הזכרת את "סוביבור" וזכרתי שפעם שוחחנו על העניין הזה כאשר המחנה, והבריחה ממנו, שימש לי כפלטפורמה לאחד מספריי, ואתה זיהית ישר את הדימיון "המפתיע". תודה רבה טוביה אם תרצה ויהיה לך זמן, תוכל לקרוא את הפרק שבו שוחחנו. תודה גם על התמונות ששלחת לי אז (פריחה של עצי דובדבן). https://simania.co.il/forum.php?showNoteId=235612#noteId_235612 |
|
|
אברהם
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
|
|
|
tuvia
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
היי רץ, אתה צודק בהחלט.
היהודים הרכיבו את רב חיל הרפואה של הצבא האדום. הם שימשו כרופאים, סניטרים, חובשים וחובשות בשדה הקרב ובבתי החולים.אני מיחס את העובדה הזאת לכך שרמת השכלתם היתה גבוהה יותר מזאת של עמיתיהם.
עובדה נוספת ומיוחדת לצבא האדום - רכבות בתי החולים, רכבות שכולן היו בתי חולים על צוותם, ושתרונם היה בעובדה שהן יכלו לעבור מרחקים עצומים וכך להגיע קרוב לשדה הקרב ולאחר מכן לסגת רחוק מפגיעת האוייב. דרך אגב גם הגרמנים השתמשו ברכבות בתי חולים. עוד עובדה שחשוב להזכיר אותה , חיילים של הצבא האדום שנפלו בשבי הגרמני ואשר בדרך כלל כללו חיילים ממוצא יהודי , נישלנו למות או במחנות המוות ( ראה סיפור המרד במחנה סוביבור), או נירצחו במקום על ידי הגרמנים.לא פעם היהודים הוסגרו על ידי חבריהם תמורת מזון או יחס מיוחד אחר. שבת שלום יקירי טוביה |
|
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יופי של סקירה, הזכרת את יחידת הרפואה, אני קראתי ספר על גדוד פרטזנים שהקים בית חולים שדה בו כל אנשי הצוות היו יהודים.
|
|
|
אנקה
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יש לך סקירות מעניינות ביותר על ספרים שלא הייתי מגיעה
אליהם לעולם לבדי.
ואם אתה הולך לפתוח קורס בהתכתבות או בלוג אשמח להצטרף ;) |
|
|
tuvia
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
חברות וחברים, ראשית תודה על ההערות וההארות שלכם.
יעל, את צודקת במאה אחוז. יש בי התעניינות רבה בנושא מלחמת העולם השניה וגורל היהודים במלחמה.
כמו כן אני מחזיק בכמה דעות שנוגדות את הדעה הרשמית שמדגישה את נושא הגבורה וממעיטה את נושא ההשמדה. יש לי גם ביקורת מאוד מבוססת על התנהגות היהודים במצבי קץ , ומבחינתי נושא הגבורה שהוא הרואי מאוד איננו מבטל לחלוטין ואולי אפילו מדגיש את נושא ההליכה למוות ללא מרד ובהשלמה מלאה עם הגורל המר שציפה להם. בניתוח עמוק של הלוחמים שהתגייסו להלחם בנאצים במסגרת הדביזיה ה-16,אנו רואים שרב הלוחמים היו או ציונים( מכל התנועות כולל ביתר, לא היו כמעט בכלל חרדים, ורבים מהם השתייכו למפלגה הקומוניסטית כך שהם ידעו מתחילה את תפקידם במלחמה נגד הפשיסטים. שבת שלום לכולכם, טוביה |
|
|
חני
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
יפה טוביה התאורים שלך.
חוץ מהכל נראה לי שיעל צודקת....
|
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
נראה לי שאתה מנהל פה קורס יסודי במלחמות וקרבות עם קשר יהודי...
אם עוד אין קורס כזה באקדמיה, כדאי לפתוח אחד. מועמדים רבים ייהנו ממנו, כך אני מתרשמת. |
|
|
מסמר עקרב
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
מעמיק ויסודי כרגיל. מסוג הביקורות שהן יותר טובות מהספר עצמו.
אילו אני הייתי גר בבלגיה, הדרך אל הניצחון הפרטי שלי הייתה הדרך אל בית החרושת של Duc d’O (משתלט, כובש, מתבצר ו... זולל). |
|
|
בנצי גורן
(לפני 7 שנים ו-4 חודשים)
תודה טוביה. רשמתי.
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת
