ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 24 באפריל, 2017
ע"י
ע"י
להלן משימה:
שלב א: כתבו דו"ח קריאה על ספר שקראתם. שלבו בדו"ח סיפור קצר משלכם או לחילופין כתבו סיפור. סיפור שלכם אמיתי או בדוי – שלכם. אל תקפסטו מויקיפדיה, לא מדבורה עומר או גלילה רון-פדר או מאיר שלו.
תחשבו, תכננו סגננו, מה קודם מה אח"כ - תתבטאו בכתב. הפתעה: הגישו אותו בכתב יד, לא מוקלד. כן, עם כתבי היד המוזרים שלכם – אל תדאגו, אני אתמודד (פתאום אתם דואגים לי?) - בעיה שלי.
תכתבו, תתבטאו, חפשו את המילים, בנו את הסגנון. יש כמה כללים: בלי אימוג'ים גם לא כקישוט (בלי ציורי פרחים, בנות – יודע שאתן מחכות להזדמנות לתת לי פרח, ובכל זאת. כן, גם לא לבבות!). בלי סלנג. בלי שפת אינטרנט ובלי קיצורים? סבבה? 1, 2, 3, לעבודה..
היי, מה זה המבטים, רוצים דוגמא? גשו לספרייה תמצאו שם את "ילדים מספרים על עצמם" זוהי סדרה של חמישה ספרים, בחרו אחד. תקראו. תתרשמו. יודעים מה, גם אם אין לכם צורך בדוגמא, גשו לספרים "ילדים מספרים את עצמם", שם בתוך חמשת הספרים תמצאו הפתעה טובה – תחדרו אל עולם הילד והנער החרדי ותלמדו שבסופו של יום רב הדומה על השונה, ככה בפנים – מחשבות, חששות ופחדים, אבא, אמא, אחים, חברים, תשוקות, מאוויים. כן, הבגדים שונים, אולי גם מה שמעסיק, גם סגנון הדיבור ודרך הבילוי והביטוי ואולי כל החיים החברתיים, אבל ההצצה אל חייהם התמודדויות וקשיים, דילמות, מצבים פשוטים ומורכבים, סוגיות בחינוך – יהיה מסע מרתק. מבטיח. קראו עם צורך או בלי צורך ברעיונות למשימה שלעיל. ואגב, "ילדים מספרים על עצמם" יעניין ללא ספק גם את הקורא המבוגר בין אם קרוב הוא לעולם הילד והנוער בין אם לאו.
את הסיפורים בספר לא כתבו ילדים או נוער. הם נכתבו ע"י המחבר (הסופר) איש חינוך הקרוב לעולמם של אלה. והוא כותב את הילדים והנוער – מרתק ואמיתי. כן, יודעים מה? חשוב גם להורים.
מסע אנתרופולוגי? אם תרצו, לחלק מאיתנו, גם זה.
שלב ב במשימה: את הסיפור שתכתבו תראו להוריכם. זהו חלק חובה במשימה. דברו איתם עליו. על הסיפור שכתבתם הבדוי או האמיתי – דברו עליכם. על מה אתם מרגישים, מה עובר עליכם – עם ההורים. ואם אלה שהביאו אתכם לעולם תקועים מול המסכים, ואתם לא מצליחים לנתק אותם – תכריחו אותם! להביט בכם. להקשיב לכם – סיגרו להם את המסכים!! להורים. שיראו אתכם! וכל כך למה?
וואיי מה קרה לו, מה עכשיו המשימה הזאת, מאיפה צצה – לומדים כעת לבגרויות, ועזוב אותנו באמש'ך יא נודניק.. מאיפה באת עלינו עכשיו? אז ככה.. גם, בגלל זה..: ושיקראו גם ההורים:
עברו כשבועיים מימי החג שבו חלקכם (חלקכם!) לא יודעים לבלות בחברה בלי לדפוק קודם את הראש עם אלכוהול שיפתח ביניכם איזו פתיחות, וזה למה? כי אתם (חלקכם!) שקועים עמוק במסכים שלכם – ברשתות החברתיות, שם אתם כוכבים, אבל מה? אין לכם מושג איך לבלות זמן חופשי עם חברים. למה הדברים עלולים להוביל? שמעתם את סיפור הטביעה בכנרת? אז, זה אינו אלא סיפור המסגרת. שימו לה בימים האלה שאתם מתכננים את מסיבות הסיום של בווילות עם הבריכות והאלכוהול ולא יודעים לא לשתות גם לא כדי להיפתח בחברה.
הרי מי שעוסק יומיום בחינוך, כולל הורי הנוער בשנים האחרונות, לא באמת הופתע מהסיפורים הדוגמתיים שם בחג בחופי הכנרת. אולי לא היינו בחופים ולא ראינו בעיניים, אבל, אנחנו יודעים, יודעים בדיוק מה קורה שם. אנחנו יודעים מה קורה במסיבות ובמועדונים. מה קורה באיה נאפה ובקוס בחופש שבין שביעית לשמינית. הרי כתבת תחקיר מעמיקה לא תשנה את מה שאנחנו רואים בעיניים האדומות שלהם – תסתכלו להם בעיניים, צאו מהמסכים שלכם, ההורים.
ברור, ברור לא אצל כולם. לא אצל רובם. אבל זה כבר מזמן אצל חלקם דפוס וסמל סטטוס העיניים האדומות, הבירכיים הרועדות, המתח, ההסתגרות, השקט.
אז בינתיים כשהם עובדים נתרכז בנו, המבוגרים, הדוגמה שלפיה בני הנוער האלה גדלים: תשאלו תלמידי תיכון מי הם הדמויות שהכי משפיעות עליהם בקבלת ההחלטות, בתובנות, בהתנהגות - אלו ההורים. גם אנשי החינוך. בעיקר ההורים!
אז אמנם אני איש חינוך ומאמין גדול בערכי החינוך. אבל בסופו של דבר, אני יודע דבר אחד: יש לי אחריות מלאה על שלושת ילדיי הפרטיים - הם הילדים שלי, האחריות שלי ואני יודע שכדי למנוע את העיניים האדומות והמחזות הדוגמתיים מסוג זה שראינו בכנרת – הא"ב שלי - לשים להם גבולות, לראות אותם ולהקשיב להם ולשים להם גבולות.
נכון, הצבת גבולות לא מצטייר סקסי בעיני החברים. אבל זה מתחבר נכון לחשיבה ש'כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו' אז אני מאמין בהם וזוכר שכל מה שילד צריך גם מבוגר אחד שיגביל אותו. מבוגר אחד שיגיד לו מה כן מה לא ועד כאן. מבוגר שילמד אותו להבחין בין טוב לרע ולבחור את הטוב. וכן, כל ילד צריך שיאהבו אותו בעיניים ולא דרך המסכים.
הורים ומחנכים.
27 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
לא היה בזה טעם
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אבל לא נשכת את המורה! אני גאה בך.
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
קול הנוער ממש אם כי
רק על עצמי לספר ידעתי אבל רמת האמון שלי במורים או אנשי חינוך היא קצת אפס גם הכבוד הוא קצת נמוך כי רוב המורים שאני מכיר (חוץ מכמה יחידי סגולה) לא בדיוק רצו להיות שם.ורואים שהם לא נהנים והנה תלמיד שואל את עצמו למה שאני אלמד ממנו הוא לא הצליח בשום דבר הרי הוא נהיה מורה איזה מודל הוא בדיוק בשבילי מודל למה לא להיות ואני מסתכל גם על המחלקה למתמטיקה איפה שאני לומד. ורואה חבורת ניאנדרטלים שרןצים להיות מורים וחשכו עיני ואז אני רואה את אחי הקטן או את כיתות המופת שנסגרות ואת השאיפה לבינוניות הזאת שיש בכל מקום אני מתכוון למנוע מילד להמשיך לפתור תרגילים בחוברת חשבון זאת עצלנות איזה דוגמה זה נותן שלא לדבר על הטעויןת המחרידות שמוריי עשו ביסודי ועוד התעקשו שזה נכון פעם הוציאו אותי מהכיתה כי טענתי בתוקף שקווים על כדור הם לא ישרים איך אפשר ללמוד ולקבל דוגמה מאיזה אחד שלא יכןל להעביר עשר איזה עשר חמש דקות בלי שיפריעו לו (ואני בדקתי את זה על כמה מורים.עצרתי את השעון כל פעם שהם לא לימד ו את החומר וכמה זמן נותר בידי.15 דקות.) ואז באים רוחות השינוי כדוגמת חינוך אנטרופוסופי.שלפחות אצלי בבית ספר היסודי לא שמו גבולות והפלא ופלא ילדים לא ידעו לקרוא עד כיתה ג והתחילו ללמוד כפל בכיתה ה ואז בא פירון ובא עם רעיון מדהים היי בואו לא ניתן למי שרוצה לעשות בגרות בכיתה י כדי ללמוד באוני'.הוא קרא לזה למידה משמעותית וכווולם התחילו להיות מאוד משמעותיים ולעשות בדיוק אותו דבר רק בסדר שונה וזה היה משמעותי מחליא קיצר תודה לאל שאני מסיים עוד חןדש וחצי |
|
גלית
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מסכימה.
מסכימה שאנחנו המבוגרים צריכים לצאת מהמסכים שלנו. ברגע שנצא משם, ונפתח את אוזנינו ועינינו לילדינו (יש לי ארבעה משלי, ברוך השם) נוכל גם להציב את הגבולות ממקום של הקשבה ולא ממקום של פחד מהמקרים הקיצוניים.
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
לא ראיתי את התכנית
אך עוזי זה פשוט מתבקש.
כי העולם משתנה וימשיך להשתנות. למרות שאני תמיד גם העוד מליון שנה אקרא ספרים שמורכבים מדפים. |
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
יש בערוץ -2 סידרה מדהימה על החינוך, וזה מזכיר לי אותך, כמי שצריך להוביל שינוי במערכת החינוך הישראלית, קדימה להנהגה, אפשר להתחיל מבית ספר אחד.
|
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
לדעתי אין יותר מקום מתאים לרשום זאת מאשר כאן, בדיוק צפיתי בתוכנית המערכת עם לינוי בר גפן ועל הניסיון למצוא פתרון
להפיכת בתי הספר בארץ ליצירתיים ומתקדמים, וכחלק ממציאת הפתרון, הגיעו לבתי ספר שונים בעולם שפשוט מתאימים את עצמם לצרכים של הנוער החדש. כי ברור לכולנו שהנוער והילדים של ימינו שונים מקודמיהם בגלל הטכנולוגיה. המאה ה-21 היא מאה מהירה, של הכאן ועכשיו.
וזה פשוט מדהים איך הרצון ללמידה והשקעה בא מאה אחוז מהילדים עצמם. פשוט כשקראתי את התגובות כאן, ישר חשבתי על זה. |
|
חני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
חייבים לשים דגשים שלעיתים אנחנו שוכחים.
1 - הנוער היום פתוח למידע בכל תחום אפשרי.פעם המורה היה בעל הידע הרב ביותר.
2 - הנוער אולי לא תמיד מפותח רגשית,אך הוא חכם ופיקח והרבה פעמים בתחומים שונים הוא עולה בידע על המורה.אם זה בנושא טכנולוגיה או פיזיקה או בוטניקה וכו'.. לכן לעיתים המורה מאויים על ידי תלמידים. 3 - הכל מוביל לכך שהיום מורה חייב להצטייד בכלים שונים מכך שהיו פעם,הוא חייב להתאים עצמו לתקופה.כמו שכל אחד מאיתנו איך שהוא חייב להמציא את עצמו ,כך גם מערכת החינוך חיבת להמציא כלים חדשים ללמידה משמעותית. אולי לא ללמד בשיטה פרונטלית אלא קבוצות למידה וסיעור מוחות. מתוך כך שאני אמא לבנות מתבגרות בנות 12,15,17 וכן מהתבוננות סביבי אני רואה נוער מעורב פוליטית,נוער צופים שהולך למחנות קיץ ופעיל כל השנה.נוער ש80% ממנו הולך למכינות ועובד ולומד...הם נפלאים באמת. אך בד בבד יש גם נוער משועמם,נוער שחסר לו הקשבה בבית,נוער שפיקח מספיק להבין שהמורה בכיתה יב חייבת להיות יותר מעורבת בשנה הכי משמעותית בבית ספר. ותודה לך עמיר על הדיון יש לי הרגשה שאתה הרבה יותר ממורה לילדים. |
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כמה שאתה צודק, דני.
הנה, נונו - קיבלת תשובה בחדות ודיוק.
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
נונו וגם עמיר-
הגעתי לנהל את כפר הנוער בן שמן ממקום הכי ליברלי, הכי פתוח, ואחרי קצת יותר משנה, עצרתי בחריקת בלמים, לקחתי צעד אחורה, ושמתי גבולות ברורים וחדים!! הבנתי מהר מאוד שהילדים זקוקים לגבולות. מחפשים גבולות. היעדרם מתפרש על ידם אפילו כמשהו מאיים, מפחיד...או כמו שאמר לי חניך אחד: "הרגשתי שאני גר בפנטהאוז מדהים,הכפר, אבל פחדתי ליהנות מהנוף כי לא היה מעקה וחששתי ליפול." את צודקת נונו בכך שזה לא רק גבולות, זה רק חלק מהמשוואה, כי בצד השני שלה יש אהבה, אמון מלא בילד- בדיוק כמו שכתב עמיר, ועידוד היצירתיות והמחשבה העצמאית שלו. זה לא משחק סכום אפס...הם לא באים בסתירה אלא משלימים. |
|
פרוייקה
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עמיר, חסר היה לי מעט מידע נוסף על הספר, הן הענקת לו 4 כוכבים, יחד עם זאת שגם אשתי שייכת למערכת החינוך, מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים ובתיכון, אני מבין לנפשך. להערכתי יותר ויותר קשה לחנך היום את הדור הצעיר שלא לדבר כלל על החדרת משמעת. זה דור מפונק שמגובה ע"י הורים שלא עומדים בלחץ צאצאיהם, חוששים שאם לא יניחו להם לעשות ככל העולה ברוחם ייחשבו כהורים נחותים מהורים אחרים, שהגבלת ילדיהם תפגע בתדמיתם העצמית ותדמיתם בעיני חבריו, שלא יאה לעקוב אחריהם ולראות בחברת מי הם מבלים ואילו הרגלים הם קונים, ששופעים נחת ואפילו מעודדים זאת בראותם את ילדיהם עסוקים בסקס-אפיל שלהם, בפרובוקציות על אותו רקע, שמטפחים את הגאווה העצמית והעמידה על שלהם ולא משנה באיזה גיל הם, לכן החצפת הפנים כלפי מורים, לכן ההתעמרות בחברים, לכן תגרות ודקירות שעולים בחיים, ועוד ועוד... לא מקנה בכם מחנכי ההווה שמוטל עליהם להיות "מלאי רחמים", משימה שאפילו האל עומד בה רק בקושי.
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
נונו, אוקיי, יש לי תשובה, אך לא בעניין של "לחפור" אותה כרגע.
לעת עתה, נזכים לחשוב אחרת.
שמח לקרוא את תובנותייך. ולך שאולי, אללי. יהיה האל בעזרי. |
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה חני! אכן, פני חלק מן הדור מצער, אחר אחר מפואר במה שהוא מביא.
אלא שאינני בטוח שפני הדור הזה מצער יותר מקודמיו. הוא שונה, ההורים שונים. לא בטוח שדור ה-סקס-סמים ורוקנרול (רק לדוגמא) היה פשוט יותר, מתוסכל פחות וקל יותר לחינוך.
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה גם לכן נעמי גם מיכל.
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
קר וכואב שם בחוץ.
והגישה היא יפה.
ונכון שיש כמה וכמה מניעים שמובילים לדפוס ההתנהגות הזה - ובידינו (המבוגרים) המפתח לשינוי. וכן הייתי זוכרת שלצד כל הבעיות שיוצרות בסופו של יום את "חלקם דפוס וסמל סטטוס העיניים האדומות" ישנו חלק לא מבוטל בכלל בין בני הנוער שמונעים מערכים. שתורמים במקומות שונים, מתנדבים לטובת החברה, יש הפעילים מאוד בתנועות הנוער ומובילים נוער ועסוקים בכל מיני תחומים מדהימים אחרים - ויש רק לקנא ביכולות שלהם. בידע שהם צוברים, במוטיבציה ובחדוות הלימוד והעשייה. |
|
חני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עמיר זו סקירת השנה שלי והיא מופתית.
מפחיד שם בחוץ לנוער בימינו.
העובדה שאתה מחנך שמתווה דרך לנערים הללו היא כמו מגדלור שאני מאמינה שבעת צרה יוכלו לפנות אליך.אתה טוטאלי בשבילם! כזה הוא מחנך בשבילי.ילדים יודעים מתי מחנך הוא לשם קישוט ומתי הוא שם עם הלב מתוך מחוייבות אישית.פני דור,עצוב. |
|
נונו
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עמיר, דבר ראשון באמת נראה שנוער חשוב לך אבל נראה לי שאנחנו חלוקי דעות... אינני חושבת שצריך להציב גבולות, צריך להסביר אולי מתי עוברים את הגבול אך להציב גבולות לא. תאר לעצמך שאתה נער נחמד ומקסים אבל רוצה להיות קצת יצירתי ולהוסיף לאותו קוד לבוש שאמרת משהו משלו? מה אתה חושב שהוא יחשוב כשיבין כי אסור לו? דווקא בגלל זה הוא יתחיל להתפרע! הרי המבוגרים שוללים ממנו את הזכות שלו להיות אינדיבידואל, אז הוא ינסה להיות כמה שיותר שובר גבולות!
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
|
|
מיכל
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עמיר, מקסים!!!
|
|
נעמי
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מעולה, נהנתי לקרוא
(ואגב כילדה בלעתי את ילדים מספרים על עצמם) |
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה לכן אפרתי & לי
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
סקאוט, הדברים הובילו לשיחה ארוכה ומרתקת.
ואת הסיפורים הם עוד לא הגישו - יש להם עוד כמה ימים לדד-ליין :)
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
נונו, את צודקת שהם צריכים הדרכה,
הדרכה, והקשבה, והמלצות מתוך ניסיון החיים של המבוגרים וזה לצד הצבת גבולות וקודי וכללי התנהגות.
מה דעתך, את מסכימה איתי? אתן לך דוגמה קטנה להצבת גבולות בית ספרית - קוד לבוש לבנות, גם לבנים - חולצת בית הספר (מה שנקרא תלבושת אחידה - (לא גזורה, לא כזו שהפכה לחולצת בטן או גופייה), מכנס ארוך או בקיץ לא קצר ולא צר. בלי פירסינג, בלי תכשיטים (מעבר לקוד המקובל הבית ספרי ועוד, גבול בקטנה - נכון? לא יודע אם ידוע לך כמה קוד לבוש נעול (כלומר לא גמיש) משליך על התנהגות - המון. דבר קטן נכון? הוא משמעותי. ואין לזה כל קשר להכוונה, הדרכה, המלצות וכו'. האם אנחנו מסכימים ? |
|
נונו
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
יש לי רק בעיה אחת עם הביקורת הזו, אין זה ש-"בני נוער" צריכים גבולות אלא הם צריכים שיקשיבו להם, יסבירו להם מהניסיון של אחרים... זו כמובן רק דעתי שלי
|
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כל הכבוד, עמיר. מעניין מה בסוף התלמידים שלך עשו ואיך זה השפיע עליהם.
|
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כל הכבוד, עמיר. מעניין מה בסוף התלמידים שלך עשו ואיך זה השפיע עליהם.
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עמיר סקירה מצויינת ונוקבת ... יישר כוח!
|
|
אפרתי
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כל הכבוד, עמיר.
|
27 הקוראים שאהבו את הביקורת