הוצאת אדרא


הספרים של הוצאת אדרא

1.
מהי תודעה? האם יש תודעה? האם התודעה היא אשליה? האם ניתן להתפתח בלעדיה? אם נשלול מן האדם את התודעה האם יישארו חוויות נפשיות כלשהן? האם רובוטים יכולים להגיע למצב תודעה? מה היחס בין תודעה ובין השאלה הפסיכופיזית? מה היחס בין תודעה וקוגניציה? מה היחס בין תודעה ושפה? מה הקשר בין תודעה ומוח? מה היחס בין תודעה ועולם? מה בין תודעה והזולת? מה מק...

2.
3.
4.
5.
מאמץ אינטלקטואלי-תרבותי עצום הושקע בחידת פיצוח חוטריה ההיסטורײם של היהדות, שלו היו שותפים – להוציא היסטוריונים של היהדות – חוקרים ממנעד דיסציפלינרי רחב וביניהם סוציולוגים, פילוסופים ופסיכולוגים. שערו הראשון של חיבור זה מציע לקורא הצצה ביקורתית בחלק מנכסי צאן הברזל הספרותײם הללו. שערו השני שוזר נרטיב חדשני לענײן מקורותיה של ...

6.
7.
8.
יהדות ואנתרופוסופיה − מחלוקות עתיקות בלבוש חדש הוא מחקר חדשני, יצירתי ומקורי, שבו דן ד"ר ישראל קורן בתפיסה של היהדות ושל קיומו של העם היהודי במשנת רודולף שטיינר, אבי התורה האנתרופוסופית. הכרך הראשון כולל מבוא מקיף לתורה האנתרופוסופית − המבוא הביקורתי היחיד והמקיף ביותר לתורה זו בשפה העברית. בכרך זה דן המחבר בתפיסת התפתחות היקום...

9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
הדת העלווית, שברוב תולדותיה הייתה ידועה בשם נֻצַיְרִיַּה, הופיעה בעיראק לפני למעלה מאלף שנים. זוהי דת סודית שבה נמזגו יסודות מדתות שונות. מוצאה של הדת עודנו לוט בערפל, אך מראשיתה הייתה לה זיקה אמיצה לאסלאם השיעי. ליסודות השיעיים נוספו במרוצת הדורות אמונות וריטואלים שמקורם בדתות פגאניות, בדת הזורואסטרית ובנצרות, והם שהקנו לדת את ...

21.
22.
23.
24.
מלחמת ה-7 באוקטובר פרצה בשמחת תורה. שבוע לאחר מכן התחילה קריאת התורה מבראשית. במצב חירום זה, ובמה שנחווה כטראומה וכשבר אפיסטמולוגי, הקריאה של הבריאה מציעה בכל פרשה מעין מסע מאחרית הדברים לראשיתם. בהחלמה מאסון יש צורך להתבונן מחדש אחורה, להרכיב נרטיב קרוע. השקפה על מושג התורה כהתחלה שאיננה יש מאין, אלא רגע של פוסט- חורבן הנוגע בשאלו...

25.
חבל מתוח מעל נהר גועש, טווס ולו כנפיים מופלאות, זפת על גלגלי עגלה וכפרי המגיע לראשונה בחייו לארמון המלך – אלה הם מקצת המופעים הנגלים בסיפורים החסידיים הנידונים בספר כמעשה הספיר ומשרטטים את דמות דיוקנו של הסיפור החסידי כמעשה חינוכי. באילו דרכים פועלים הסיפורים על שומעיהם? מה הופך אותם למחוללי שינוי בנפשותיהם? איך נולד סיפור מתו...

26.
בספר זה מתחקה המחבר בצורה אנליטית על אודות ההשפעה של תפיסותיו התיאולוגיות, המטפיזיות והפיזיקליות של רבי חסדאי קרשׂקשׂ (1340–1410) על תורת העצם של ברוך שפינוזה (1632–1677). חוקרים רבים שעסקו בהגותם של פילוסופים אלו הצביעו על הכיוון הכללי של קרבה זו בין השניים, אולם מעולם לא נעשה ניסיון אנליטי מקיף לבחון את מהות הקשר ואת מידת ההשפעה המדוי...

27.
סהדותא דמהימנותא לחכם שלמה לאנייאדו (נפטר ב־1714), הוא אחד מספרי החזיונות היפים ביותר שהתחברו בידי המאמינים השבתאיים. חכם לאנייאדו, דיין ופוסק גדול היה ושימש כרבה הראשי של קהילת אר"ץ — ארם צובא, היא העיר חלבּ אשר בסוריה, בין השנים 1700-1650. עם בואו של שבתי צבי לקהילת אר"ץ דבק בו חכם לאנייאדו והאמין במשיחיותו. את חזיונותיו המשיחיים המרהי...

28.
את התנ"ך כבר קראו כתורת אמת, כסודות אלוהיים גנוזים, כטאבו וקושאן, כאידאולוגיה, כמיתוס עתיק יומין וכספרות. כאן, לראשונה בעברית, מוצג התנ"ך כספר פנטזיה. חגי דגן, מחבר המיתולוגיה היהודית ושדים יהודים, מציע לקרוא חלקים נרחבים מן המקרא לאור מחקרים בתחום התיאוריה של הפנטזיה. ברוח זו לא נבחנים כאן רק סיפורים ידועים כמו עלילות שמשון או קרי...

29.
כף הקטורת — פירוש קבלי לספר תהילים לרבינו יוסף טאיטאצאק בההדרתו של אריה נאמן בן צבי שהיה ספון וטמון מאות בשנים בכתבי יד, מהווה אוצר בלום ורב ערך בענייני קבלה, משיחיות, ביקורת הנצרות, זמני קץ, שמיטות, גלגולים ועוד. המחבר ר' יוסף טאיטאצאק [רכ"ז—ש"ז] מגדולי חכמי ספרד, נדד לפורטוגל, ומשם לאיטליה ולבסוף קבע את מקום מושבו בשׂאלוניקי עיר ה...

30.
הדת העלווית, שברוב תולדותיה הייתה ידועה בשם נֻצַיְרִיַּה, הופיעה בעיראק לפני למעלה מאלף שנים. זוהי דת סודית שבה נמזגו יסודות מדתות שונות. מוצאה של הדת עודנו לוט בערפל, אך מראשיתה הייתה לה זיקה אמיצה לאסלאם השיעי. ליסודות השיעיים נוספו במרוצת הדורות אמונות וריטואלים שמקורם בדתות פגאניות, בדת הזורואסטרית ובנצרות, והם שהקנו לדת את ...

31.
מזה ארבע מאות שנה שמוצאים עצמם ההוגים והחוקרים במחשבת ישראל מרותקים לדמױותיהם של האר"י הקדוש ותלמידו המובהק ר' חײם ױטאל, מגדולי המקובלים שקמו בעם היהודי. ספר זה מנתח לראשונה בתולדות המחקר את מערכת היחסים יוצאת הדופן אשר נרקמה בין האר"י לר' חײם ױטאל כמערכת בין מורה ותלמיד, מורה החונך את תלמידו לעולמות הרוח והמסתורין ומײעדו לרשת את ...

32.
עבריות ומעבר לה: דיוקן אינטלקטואלי של הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו) מתחקה אחר מנהיגותו של הרב יהודא ליאון אשכנזי (מניטו) (1996-1922) ומתמקד בדמותו ההיסטורית כהוגה דעות, מחנך, מנהיג רוחני ואיש מעשה. משורטט דיוקנו האינטלקטואלי של מי שהיה מורה דרך כריזמטי, שלא היסס לנקוט עמדה בהירה וחדה, באחת התקופות הסבוכות של תולדות ישראל. הרב אשכנזי הי...

33.
חשק שלמה הוא אחד הפירושים היותר חשובים שנכתבו על מגילת שיר השירים בתולדות פרשנות המקרא היהודית, המציע פרשנות מהפכנית להבנת סוד האהבה. הוא נתחבר בשלהי המאה ה־15 בידי ר' יוחנן אלימנו באיטליה בתקופת הרנסאנס. משמעותה של האהבה, אחריה הוא מחפש, מהדהדת את רוח תקופתו  —  האהבה הרנסאנסית.  ר' יוחנן אלימנו היה מלומד רנסאנסי מחונן, מקובל יהו...

34.
מחקר חדשני זה מפריך את הדעה הרווחת שעל פיה הרמן כהן (1918-1842) הוא המבשר את תחילתה של תורת המשיח היהודית המודרנית. ברם, כל הרעיונות המרכזיים של כהן בנוגע לתורת המשיח — הדה־פרסוניפיקציה של המשיח, האוניברסליזם האתי של התורה הזו, הקשר הפנימי עם המונותאיזם היהודי הרדיקלי, ויותר מכול הצגת סבלותיו ההיסטוריים של עם ישראל כסוכנות משיחית — כ...

35.
אִבְּן בַּאגַ'ה (1138-1085) היה איש אשכולות מוסלמי הנחשב כמיסד הפילוסופיה האריסטוטלית בספרד. הוא עסק בתחומי ידע רבים – פיסיקה, אסטרונומיה, מוסיקה, רפואה ופילוסופיה ואף מילא במשך כ־20 שנה את משרת הוזיר של השליט יחיא אבן אבו בכר. "תדביר אלמתוחד" הוא חיבורו המפורסם ביותר ובו הוא מנסה להנחות את החותר להגיע לשלמות אנושית החי בחברה בלתי מושל...

36.
"אדם נוטל על עצמו את משימת תיאורו של העולם. ברְבות השנים הוא יוצר מרחב דמיוני ומאכלסו בדמויותיהם של מחוזות, ממלכות, הרים, מפְרצים, ספינות, איים, דגים, חדרים, מכשירים, כוכבים, סוסים ובני אדם. רגעים אחדים לפני מותו הוא מגלה כי מבוך הקווים הסבלני הזה משרטט את קווי המִתאר של תווי פניו". חורחה לואיס בורחס כתב מילים אלו על עצמו, באחרית הדבר ...

37.
מגמתם של העיונים בששת פרקי הספר היא הבנה נכונה יותר של סוגיות עיוניות מסוימות בחסידות מחד גיסא ובמתנגדות מאידך גיסא כמו גם במשנתו של הרב קוק, הבנה שכמסתבר לא תיתכן כלל, ללא חשיפת מקורותיהן הקבליים. בהבנה זו יוכל הקורא למצוא תשובות לשאלות כגון: הכיצד זה ומדוע חיפשו אנשי האמונה הגדולים, ר' נחמן מברסלב בזמנו והרב קוק בזמנו, מסילות אל...

38.
אלפאראבי, "המורה השני" אחרי אריסטו, הוא מייסד המחשבה הפוליטית באסלאם שהושפע רבות מכתבי אפלטון. עיקר הגותו היא השגת האידיאל של שלמות האדם ואושרו. אושר זה ניתן להשגה באמצעות מימוש הפוטנציאל השכלי של האדם אשר בשיאו אמור הוא להגיע לידיעת סיבת הסיבות לקיומם של כל הישים עלי אדמות.שלמות זו תושג במדינה המעולה, שבה ישלוט הפילוסוף-המחוקק-ה...

39.
כיצד יכול הוגה להביע דעות קיצוניות כשהוא בסביבה דתית? האם מטכניקה לתודעה ניתן לנסח חוויה דתית במילים? האם יכול הוגה לפנות בדבריו לקהילות שונות? התשובה לשאלות אלה היא הכתיבה הרב ממדית.לא בכל התקופות היה ההוגה הדתי מודע ליכולת שבכתיבה, לעוצמה שברב ממדיות. ספר זה עוסק בהגות היהודית במאה השתים עשרה.הספר עוקב אחר התהליך של התגבשות הכת...

40.
בן ל"ב פרקים הוא הספר. חלקו הראשון, המקיף בערך שביעית ממנו, הוא אוסף של (קרוב לשש מאות) פתגמים וניבי לשון שנִקרו בדרך לימודי בספרות המחשבה היהודית ובאחיותיה (למַעט ספרות חז"ל). למקצתם צוֹרף דיון קצר במקבילות. חלקו השני הוא מבחר ממאמרים שפורסמו במרוצת כיובל שנים, שלא נס ליחם. מרכזם בשדה הקבלה, וברקע עולם הרוח היהודי. השיתוף זורק אור על...

41.
חוקר האמנות ארנסט גומבריך שאל מדוע במהלך ההיסטוריה היו צריכים להיווצר ריבוי של סגנונות באמנות ולא סגנון אחד. התשובה לכך הינה שסגנון אמנותי איננו נוצר בחלל ריק, אלא הוא תוצר של השפעות סביבתיות: תרבותיות, חברתיות, כלכליות, פוליטיות וכו'.  באשר לסגנון הריאליסטי בציור, אנו עדים למינוחים מרובים אודות סגנון זה: ריאליזם היפר־ריאליסטי, ר...

42.
מנחה לחנה הוא אסופת מאמרים ייחודית של טובי החוקרים בארץ ובעולם במחשבת ישראל  לכבודה של פרופ' חנה כשר, חוקרת מובילה בעולם בפילוסופיה היהודית בימי־הביניים באוניברסיטת בר־אילן. באסופה זו נתקבץ לו עושר גדול מעולמה של הפילוסופיה היהודית של ימי־הביניים, הכולל  דיונים מרתקים בהגותם של גדולי הפילוסופים הספרדיים שלנו כר' סעדיה גאון, ר' ...

43.
הקרדינל אהרן ז'אן-מארי לוסטיגר שאף כל ימיו לבנות גשר בין יהודים לנוצרים ולתרום להבנה הדדית ולהתמודדות עם פצעי העבר, כך שיהיה "מפגש היהודים והנוצרים בשירות האנושות מקור השראה לשלום וברכה עבור כולם". הוא מוסיף ואומר כי "הקבלה של הנוצרים את העם היהודי והיהדות כברכה יכולה להביא להכרה של היהודים בנוצרים ובמציאות הנוצרית. העתיד יגיד וה...

44.
העיונים המקובצים בספר זה באים להאיר אחדים מן ההיבטים הספרותיים, הביוגרפיים והביבליוגרפיים, כמו גם העיוניים של ספרות המוסר הקבלית שהיא ללא ספק אחד מחידושיו המובהקים של המרכז הרוחני הגדול בצפת במאה הט"ז. ככזאת היא אף היוותה אחד הגורמים העיקריים אשר פילסו את הדרך עבור קבלת צפת במסעה של זו אל ההשפעה המכרעת שנודעה לה על תולדותיה של ה...



©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ