|
1.
|
|
כולנו קראנו על מר עכבר, אבל איננו יודעים עליו דבר: למה עזב את ביתו שבקומה החמישית; לאן הלך; ועוד פחות מכך אנו יודעים על חייו, משפחתו ועולמו הפנימי. הדמות השולית בספרה של לאה גולדברג מהווה נקודת מוצא לאחד הטקסטים הנועזים, הפראיים והיפים ביותר שתקראו. ההתוודעות אל מר עכבר היא גם התוודעות אל עולם כתיבה יוצא דופן שמעמיד בפנינו גדעון הרן, איש שהתגלגל אל עולם המילים כמעט־במקרה ונשאר לגמרי־לא־במקרה. הרן מציב זו ליד זו, זו כנגד זו, שתי נובלות מופלאות — מר עכבר ואליזבטה — שתי דמויות ייחודיות למרחב הספרותי הכתובות באופן שאינו חדל להפתיע. מר עכבר יוצא ללוטציה בעקבות תחרות מוסיקלית שהוא מתעתד לנגן בה; אליזבטה, העובדת בדלפק הבשר בסופר, חולמת על ערבות סיביר וקידוחי הקרח שהותירה מאחור ומרשה לעצמה, אולי, להתאהב. גדעון הרן, באופן כתיבתו, מנייד אותנו בעוצמה בין כאב לצחוק פרוע, בין גיחוך להזדהות, ובעיקר — נותן לנו לשהות רגעים ארוכים בתוך הראש הווירטואוזי שלו, שלא חדל להמציא לנו פטנטים.
(עינת יקיר)
גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לשלושה ילדים, יתום, צלם סידרתי, מתרגל באך בפסנתר, אוהב את המדבר ואת הציפורן הנקוד, יזם, בטלן, עובד על הנובלה מר למפל, חי בעולם של צלילים ואוהב להביט בחלון של מכונת הכביסה....
|
2.
|
|
מר למפל, המורה המיתולוגי של מקס ומוריץ ביצירתו האלמותית של וילהלם בוש, הוא גיבורו השלישי של גדעון הרן, יוצרם של מר עכבר ואליזבטה שנחשפנו אליהם בספרו הקודם וזכו להצלחה רבה. זהו ספר שני בטרילוגיה שבורא הרן על גיבורי ילדות צדדיים, שהוא משתהה עליהם וחושף את עולמם ופנימיותם האינסופית בכוח דמיונו הפראי.
גם בנובלה זו בונה הרן נדבך חדש על פני נדבך קיים השאוב מעולם הילדות המוקדמת כבסיס להמצאה ולקלקול. דמות המורה השמרן, האדוק, הצבוע, מתגלגלת מן הגרמנית אל העברית ומפני השטח הילדותיים אל מרחביה העמוקים. למפל של הרן הוא חולם מיוסר, העסוק בחשבון נפש בלתי נגמר וברצון להגשים סופסוף תשוקות אמנותיות וארוטיות שהשנים המיתו. יכולת הסיפור המקורית של הרן מתגלה שוב כפלנטה נפרדת, ייחודית מאין כמותה, של מחשבה, אסוציאציה ובריאה יש-מאין. ושוב מככבת בחזית וברקע המוסיקה כמנוע מופלא לכל זה, אך לא רק בזכות יצירותיהם של בריטן, שוסטקוביץ ועוד המשתרבבות פנימה, אלא, ובמיוחד, בזכות המוזיקה החדשה שיוצר הרן בכוח התחביר יוצא הדופן שלו שעולה כאן שלב.
מר למפל של גדעון הרן מעמיד נובלה נוגעת ללב על כישלון ועל הספרות עצמה, שבכוח הסיפר שלה הופכת למעשה מפואר, מרתק, שאין במקרה זה שני לו במרחב הספרותי העברי.
גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לאורי, נרי ורותם, צלם סדרתי, חי בעולם של צלילים ומתרגל באך בפסנתר. אוהב את המדבר, יזם.
מר למפל הוא ספר שני בטרילוגיה. קדם לו מר עכבר שזכה לשבחי הביקורת. בימים אלה שוקד הרן על הספר השלישי מר וואלכה (שם לא סופי).
...
|
3.
|
|
עם סוף המלחמה, שיכולה להיות מלחמת העולם השנייה אך גם כל מלחמה אחרת, ולאחר שהצליח להשתחרר ממחנה השבויים, בלי לעמוד לדין בגין תצפיות רפואיות שערך על שבויים רוסים, מחליט מר רוברט לאמץ זהות חדשה. מר רוברט הוא הרופא המוכר מספרו של אריך קסטנר "הכיתה המעופפת", והוא גם מוזיקאי לשעבר שהקריירה המוזיקלית שלו, כמו חייו, היא דבר והיפוכו. הוא החולם הגדול, הפנטזיונר הגדול עוד יותר והאיש שחייו הקודמים, שלקחו ממנו את אשתו ואת בנו, שרטו בו לבלי הכר.
כחלק מזהותו החדשה משנה מר רוברט את שמו למר ואלכה ומתחיל בחיים חדשים בכפר קטן ונחשל – בעמק יפה בין כרמים ושדות – נושא לאישה צ'לנית בת המקום ועובד כדוור. אלא שהבלון היפה שהוא ניפח מתפוצץ לו בפרצוף ומר רוברט, המוכר לכול כמר ואלכה, מוצא את עצמו אשם ברצח אשתו, ואשם בעקיפין במותו של מר עכבר. כמי שכל רצונו לכפר על מעשיו ולהרבות טוב בעולם הוא יוצא למסע נקמה שהוא גם מסע גאולה דרך ביבים ומעיינות.
ברומן פילוסופי־קיומי זה כובש גדעון הרן פסגות חדשות בכתיבתו. מר ואלכה הוא רומן מסע אפל, החומל בדרך כלל על דמויותיו ועל קוראיו, שנון, מחכים, מופרך ולעתים אף מצחיק עד דמעות.
"מר ואלכה" הוא הספר השלישי בטרילוגיה שכתב גדעון הרן. קדמו לו "מר עכבר" ו"מר למפל", והוא משלים למעשה את המסע החיצוני והפנימי המקשר בין שלוש הדמויות, ובו בזמן מותיר כל דמות לנפשה ולכן גם עומד בפני עצמו....
|
|