» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (72):
Wishlist - עיוני,
על שירה ומשוררים,
תיאטרון,
לקנות,
לקרוא,
עיון,
אקרא בקרוב,
עיון - לקרוא,
לקרוא,
ספרים שבנו את האנושות, ספרים שהרסו את האנושות, ספרים שיגזלו את זמנך ויטרדו את מנוחתך - ספרי מופת וסטיות אחרות,
פסיכולוגיה,
ספרים שהתעניינתי בהם,
aaa,
עיון סִיפּוּרְתִּי,
מומלצים,
אולי לקנות,
ספרים שאני ממש אוהב,
רוצה,
אריסטו,
כל ספר שקראתי בחיים למיטב זכרוני,
ספרות יוונית - רומית,
מלך,
רוצה לקנות,
ספרים שאקרא,
קראתי,
נערמים על המדף,
הספרים של מור,
ספרי קריאה,
✔ נרכש בסיפור חוזר,
לקריאה בשבת הבאה :),
לימוד,
פילוסופיה,
פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה,
בהמשך,
עיון לקרוא,
א,
נקראו,
מומלצים של סנטו,
ספרי עיון למכירה ,
ספרי פילוסופיה למכירה תמרה,
2021,
לקנות,
ח,
Lead from Uni,
להשיג דחוף,
קריטי לעולם,
Would like to read,
להשיג בהקדם,
Ellada,
הגות, פילוסופיה,
פילוסופיה,
פילוסופיה,
הספרייה שלי,
ספרים שקראתי,
חובה,
ספרים שקראתי,
רוצה לקרוא!,
התחלתי וצריך לסיים,
הספרים הכי מבוקשים,
ץתצ,
read in,
רוצה,
רוצה לקרוא,
ספרים שאני רוצה לקרוא בעתיד (: ,
הוצאה אחרת / כריכה שונה / קיים גם בהוצאה אחרת / שנת הוצאה אחרת,
ראשון חדש לגמרי שני כחדש,
להשיג ולקרוא,
מתכנן לקרוא ב5 שנים הקרובות,
פילוסופיה,
פילוסופיה,
פילוסופיה,
מצב רוחו של הלב,
עוד ...
|
1.
|
|
אתיקה פירושה "תורת ההתנהגות", והרצאותיו של אריסטו על נושא זה ניתנות כאן לראשונה בשלמות בתרגום עברי.
אתיקה פירושה "תורת ההתנהגות", והרצאותיו של אריסטו על נושא זה ניתנות כאן לראשונה בשלמות בתרגום עברי של המקור היווני. אריסטו, שחי במאה הרביעית לפני הספירה, דן בהתנהגות האנושית מצד התכלית שאליה היא מתכוונת, ושאותה הוא מזהה עם "אושרו" של האדם. אגב ניתוח הדרכים שבהן משתדל האדם להשיג את האושר מנתח אריסטו את ה"סגולות" האנושיות שבהפעלתן הנכונה מתגשם האושר לדידו, והוא שוזר בניתוח זה תיאורים מזהירים של בעלי הסגולות האלה. לצד מורו אפלטון היה אריסטו הפילוסוף היווני החשוב ביותר, ולתורתו נודעה השפעה חזקה ביותר על התפתחות הפילוסופיה עד לימינו.
...
|
2.
|
|
כאשר חיבר אריסטו את הרטוריקה, בשלהי המאה הרביעית לפני הספירה, הייתה אומנות הרטוריקה בשיא פריחתה. מעבר לשימוש הפעיל בכושר הדיבור בפוליטיקה ובמשפט, רווחו נוסחים כתובים של נאומים חשובים מן ההווה ומן העבר, פרחו בתי - ספר לאומנות הנאום ומורים נודדים שהפיצו אותה. מיומנות הדיבור והשכנוע הייתה מרכיב הכרחי בחינוכו של כל אזרח חופשי. עם זאת עוררה הרטוריקה גם עמדות של חשדנות, ביקורתיות ואף של דחייה גמורה, בעיקר בשל מגמות דמגוגיות וסופיסטיות שונות, שמצאו בה עידוד. הרטוריקה של אריסטו היא בבחינת ניסיון לסכם מסורת עשירה זו, לפתחה ולהתמודד בצורה שקולה עם בעיות שהיא מעוררת. הספר מבקש להוכיח כי הרטוריקה איננה רק מיומנות הכרוכה בתחבלנות זריזה, אלא היא דיסציפלינה מדעית לכל דבר, הכפופה לקריטריונים פילוסופיים. הוא מנסה לנקות אותה מן הסיגים שדבקו בה במהלך שנים של שימושיס סופיסטיים ודמגוגיים, ולנסח באופן שיטתי את מכלול הידע והמומחיות שבהם אמור לשלוט מי שמועיד עצמו לקריירה ציבורית, על מנת שיוכל לייצג את עמדותיו ביעילות ובהגינות כאחד. הספר עוסק בין השאר בלוגיקה של הטיעון הרטורי, במכלול ההנחות הפוליטיות והמשפטיות שמהן צריך הנואם לשאוב, במיונם ובניתוחם של הריגושים וסוגי האופי, באומנות הסגנון והלשון הפיגוראטיבית, בקומפוזיציה הארכיטקטונית של חלקי הנאום ועוד. הוא עומד בזיקה עמוקה לתחומים שהעסיקו את אריסטו בספריו האחרים, כמו הפוליטיקה, האתיקה, הפואטיקה, על הנפש והאורגנון של הכתבים הלוגיים. זהו ספר יסוד להבנת עולמו של אריסטו, להבנת דפוסי המחשבה הציבורית של העת העתיקה, להבנת התרבות היוונית, ולהבנת התהליכים התקשורתיים והלשוניים באשר הם. הספר תורגם בידי גבריאל צורן, שהוסיף לו גם מבוא והערות....
|
5.
|
|
"'מדינת האתונאים' היא מיצירותיו האחרונות של אריסטו ומתחלקת לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון הוא סקירה היסטורית בדבר תולדות משטרה המדיני של אתונה על גלגוליו השונים, מראשיתו ועד חידושה של הדמוקרטיה בשנת 403 לפנה"ס… בחלק השני תיאור מפורט של מנגנון השלטון הדמוקרטי ששרר באתונה… באותה תקופה שמם של המחוקקים הקדומים נישא בפי כל, והם המייסדים שכוננו את 'משטר האבות'. לא היה עניין הקשור במחוקקי העבר שלא שימש נושא לפולמוס, כשכל צד נתלה באילן גדול לביסוס תכניתו ודרכו המדינית… החלק הראשון של החיבור עשוי לשמש כספר-לימוד יסודי לתולדות משטרה של אתונה במאות ו'-ה', ואילו החלק השני הוא מקור בעל ערך ראשון במעלה להכרת מבנה הדמוקרטיה האתונאית בדור שקיעתה."דוד אשרי, 'דברי מבוא'"אריסטו, בדומה לאפלטון ולהוגי יוון האחרים, החשיב את הפוליטיקה כנושא החשוב מכולם… לכתביו הפוליטיים רקע מרשים במיוחד הקשור בניסיונו המאלף כחונכו של אלכסנדר הגדול."האנציקלופדיה לפילוסופיה, לונדון וניו יורק...
|
6.
|
|
'אריסטו, בדומה לאפלטון ולהוגי יוון האחרים, ראה בפוליטיקה את הנושא החשוב מכולם [...] לכתביו הפוליטיים רקע מרשים במיוחד הקשור בניסיונו המאלף כחונכו של אלכסנדר הגדול [...] לדידו של אריסטו הפוליטיקה היא אותו חלק של האתיקה הדן בבני אדם בקבוצות. לקבוצות אחדות מטרות מוגבלות, אולם ה"פוליס" או הקבוצה ה"פוליטית" היא זו שתכליותיה חופפות את תכלית חיי האדם. האדם הוא "חיה פוליטית", דהיינו מטבעו הוא מייסדן של קבוצות פוליטיות. עקרונות אלה מקבלים את ביסוסם בחיבור שלפנינו.'
האנציקלופדיה לפילוסופיה
לונדון וניו יורק 1967
'אחת הבקורות המפורסמות של אריסטו על אפלטון מוסבת על דעותיו המדיניות ומופיעה בפוליטיקה ב' להלן [...] בשביל אריסטו הפרט הוא הכל והוא שמתארגן בארגונים שעולים בדרגות השלמות עד שמופיעה צורת הארגון המקיף המספק את צרכיו כולם. עיני אפלטון נשואות לחזיון המדינה האחידה, ואחידות זו אוכלת את אזרחיה. בעיני אריסטו אין המדינה אלא צירוף של אזרחיה על בתיהם ומשפחותיהם וכפריהם.'
ח"י רות, מורה-דרך בפילוסופיה היונית, ירושלים 1960.
...
|
7.
|
|
את ענייני הפוליס חקר אריסטו במשך שנים רבות מהיבטים רבים, אבל משפט אחד אולי עומד בלב לבה של תפיסת עולמו: "האדם הוא מטבעו בעל חיים מדיני". במשפט זה מתגלמת הן גישתו של אריסטו אל מושאי מחקריו כאל תופעות של הטבע, כמי שהיה גם חוקר של הטבע, והן תפיסת עולמו הטלאולוגית: לכל דבר ודבר בטבע תכלית משלו, ותכליתו של האדם היא החיים המדיניים, שהמסגרת הטובה ביותר למימושם היא העיר-מדינה – הפוליס. הפוליטיקה, לצד ה"פוליטיאה" של אפלטון, מסמנת את ראשית הכתיבה השיטתית בענייני המדינה, ונידונים בה נושאים אשר יטרידו את המחשבה המדינית עד ימינו: כלכלה, מטבע, כוח עבודה, סוגי המשטרים הרצויים והפיכות. גישתו האנליטית של אריסטו משלבת מידה של פשטות, הנובעת אולי ממבנה פשוט יותר של מדינה וחברה בעת ההיא, אבל גם משיטתו "לפרק את השלם המורכב לחלקיו הבלתי מורכבים". בתוך כך מתגלים בטקסט תיאורים וניתוחים בהירים וחיים להפליא. אף על פי שהחיבור צומח מתוך עולם מושגים וערכים של יוון במאה ה-4 לפנה"ס, גם הקורא בן ימינו עשוי למצוא בו שאלות וסוגיות מוכרות. הפוליטיקה טרם ראתה אור במלואה בעברית. בכרך זה מובאים שלושת הספרים הראשונים של החיבור (מתוך שמונה ספרים המצויים בידינו), עם מבואות והערות המסייעים לקורא להתמצא בטקסט, בהקשריו הפילוסופיים וברקע ההיסטורי שלו. תרגום של ספרים ד-ח של הפוליטיקה יראה אור ברסלינג....
|
10.
|
|
'אריסטו, בדומה לאפלטון ולהוגי יוון האחרים, ראה בפוליטיקה את הנושא החשוב מכולם <...> לכתביו הפוליטיים רקע מרשים במיוחד הקשור בניסיונו המאלף כחונכו של אלכסנדר הגדול <...> לדידו של אריסטו הפוליטיקה היא אותו חלק של האתיקה הדן בבני אדם בקבוצות. לקבוצות אחדות מטרות מוגבלות, אולם ה"פוליס" או הקבוצה ה"פוליטית" היא זו שתכליותיה חופפות את תכלית חיי האדם. האדם הוא "חיה פוליטית", דהיינו מטבעו הוא מייסדן של קבוצות פוליטיות. עקרונות אלה מקבלים את ביסוסם בחיבור שלפנינו.'
האנציקלופדיה לפילוסופיה
לונדון וניו יורק 1967
'אחת הבקורות המפורסמות של אריסטו על אפלטון מוסבת על דעותיו המדיניות ומופיעה בפוליטיקה ב' להלן <...> בשביל אריסטו הפרט הוא הכל והוא שמתארגן בארגונים שעולים בדרגות השלמות עד שמופיעה צורת הארגון המקיף המספק את צרכיו כולם. עיני אפלטון נשואות לחזיון המדינה האחידה, ואחידות זו אוכלת את אזרחיה. בעיני אריסטו אין המדינה אלא צירוף של אזרחיה על בתיהם ומשפחותיהם וכפריהם.'
ח"י רות, מורה-דרך בפילוסופיה היונית, ירושלים 1960....
|
12.
|
|
ה"פואטיקה", יצירתו של הפילוסוף היווני אריסטו בן המאה הרביעית לפסה"נ, מנסחת את אחת התאוריות הספרותיות החשובות ביותר שהגיעו אלינו מהעת העתיקה. ביצירה זו אריסטו מגדיר את רכיביה העיקריים של הטרגדיה ומנתח את מאפייניהם. הוא בוחן את ארגון האירועים, את הדמויות, את הלשון ואת החיזיון ופורס בפני קוראיו את תפיסתו באשר למקומה של הטרגדיה בחיי נמעניה ולתרומתה הייחודית לאושרם. ה'פואטיקה', שנכתבה זמן לא רב לאחר תקופת השיא של הטרגדיה האתונאית, מסתמכת על יצירותיהם של הטרגיקונים הגדולים אייסכילוס, סופוקלס ואוריפידס ומציגה ניתוח מעמיק ומרתק של כמה מיצירותיהם המרכזיות. מושגי יסוד של התאוריה כדוגמת ייצוג אמנותי (מימזיס), טיהור (קתרזיס), כשל, מהפך והכרה הפכו לנכסי צאן ברזל של ביקורת הספרות במערב. ליצירה הייתה השפעה עצומה על אנשי הרנסנס והנאו-קלסיקה, אשר תרגמוה, פירשוה וניסחו בעזרתה את כללי הכתיבה של הטרגדיה הטובה, והיא משמשת עד היום מקור השראה לכותבי ספרות ולקוראיה.
...
|
13.
|
|
הפיזיקה של אריסטו אינו אלא פילוסופיה של הטבע; דין וחשבון שיטתי ורציונלי על תופעות וגילויים המשותפים לכל העצמים בטבע. המצפה למצוא בו את מה שמקובל למצוא בספר פיזיקה מודרני עשוי להיות מופתע; אין בו דיונים המלווים בנוסחאות מתמטיות.
לסגנון של אריסטו קסם משלו: אמירת העיקר בתכלית הקיצור ללא גינוני רטוריקה. באמירה זו טמונה עוצמה מחשבתית והיא אתגר אינטלקטואלי ראשון במעלה. אתגר זה הוא אחת הסיבות למקום המכריע שאריסטו תופס בתולדות המחשבה המערבית.
פיזיקה א-ב מאת אריסטו בתרגומו של פרופ' יהודה לנדא, הכולל פירושים משלו לספר א, נערך והובא לדפוס בידי תלמידיו וחבריו....
|
14.
|
|
"הספר שלפנינו הוא הספר הראשון ל'מטפיסיקה'. והוא מכיל מה שנראה לפי המבט הראשון כדברי ימי הפילוסופיה היוונית."
"אולם באה ההיסטוריה עצמה ומתוך שהשכיחה את כתבי הפילוסופים הראשונים הפכה את התיאור החלקי הזה לאחד מן המקורות העיקריים שלנו לתולדות הפילוסופיה היוונית בכלל. הרבה ממה שלומדים אנו כאן, אין למצוא אלא כאן בלבד. מצד אחד, זוהי מעלה יתרה וצריכים אנו להיות אסירי-תודה לאריסטו על המעט שמסר לנו; אבל לפעמים יש להצטער מאוד על שמסר לנו רק את המעט הזה."
מתוך ההקדמה
"לא בא אריסטו לגרוע מדברי הקדמונים אלא לבררם ולמלא אחריהם. כביולוג מובהק, יסוד קבוע בשיטתו אחדותה ועקביותה של ההתפתחות. אין בכלל דעות חדשות בהחלט כשם שאין בכלל דעות נושנות בהחלט; האגדות העממיות יש בהן משום אמת, כשם שהשיטות הפילוסופיות יש בהן משום טעות. החכמה השלמה (פילו-סופיה). שאיפה זו היא ה"התפלאות" (שאינה סוף סוף אלא ה'מבוכה' ו'אי-הידיעה' הסוקרטית) שהיא מקור כל דרישה לדעת."...
|
16.
|
|
``ספר דלתא הוא לקסיקון פילוסופיים שחיבר אריסטו. מדובר באוצר מונחים יסודי והכרחי, שקיבץ אריסטו למען ייקל על תלמידיו לעקוב אחר אורח מחשבתו. ספר דלתא הוא אפוא אוצר מונחי שפתו הפילוסופית של אריסטו, שהתקין אריסטו בעצמו, ובכך ייחודו הראוי לציון``. מתוך ההקדמה....
|
22.
|
|
את ענייני הפוליס חקר אריסטו במשך שנים רבות מהיבטים רבים, אבל משפט אחד אולי עומד בלב לבה של תפיסת עולמו: "האדם הוא מטבעו בעל חיים מדיני". במשפט זה מתגלמת הן גישתו של אריסטו אל מושאי מחקריו כאל תופעות של הטבע, כמי שהיה גם חוקר של הטבע, והן תפיסת עולמו הטלאולוגית: לכל דבר ודבר בטבע תכלית משלו, ותכליתו של האדם היא החיים המדיניים, שהמסגרת הטובה ביותר למימושם היא העיר-מדינה – הפוליס.
הפוליטיקה, לצד ה"פוליטיאה" של אפלטון, מסמנת את ראשית הכתיבה השיטתית בענייני המדינה, ונידונים בה נושאים אשר יטרידו את המחשבה המדינית עד ימינו: כלכלה, מטבע, כוח עבודה, סוגי המשטרים הרצויים והפיכות. גישתו האנליטית של אריסטו משלבת מידה של פשטות, הנובעת אולי ממבנה פשוט יותר של מדינה וחברה בעת ההיא, אבל גם משיטתו "לפרק את השלם המורכב לחלקיו הבלתי מורכבים". בתוך כך מתגלים בטקסט תיאורים וניתוחים בהירים וחיים להפליא. אף על פי שהחיבור צומח מתוך עולם מושגים וערכים של יוון במאה ה-4 לפנה"ס, גם הקורא בן ימינו עשוי למצוא בו שאלות וסוגיות מוכרות.
הפוליטיקה טרם ראתה אור במלואה בעברית. בכרך זה מובאים שלושת הספרים הראשונים של החיבור (מתוך שמונה ספרים המצויים בידינו), עם מבואות והערות המסייעים לקורא להתמצא בטקסט, בהקשריו הפילוסופיים וברקע ההיסטורי שלו....
|
26.
|
|
ה"פואטיקה" לאריסטו הוא חיבור ראשון בספרות העולם העוסק בבעיות השירה מבחינה מדעית.
ספר זה, הדן בפיוט היווני מראשיתו-מלפני הומרוס – והמקיף תקופה בת 500 שנה ויותר, תקופה שהשיגה ביצירותיה הפיוטיות שיא, הנחשב לאחד מפלאי האנושות, נשאר עד היום אחד מספרי היסוד בתורת הספרות.
בכללותה מהווה יצירה זו חיבור שלם, בנוי באופן הגיוני ופשוט וניתן לחלקה לחמישה חלקים ברורים:
על אומנויות החיקוי ובכלל על אומנות הפיוט בפרט, על הטרגדיה, על האפופיה, ביקורות ספרותיות ולבסוף השוואה בין האפופיה לבין הטרגדיה. בכל חלק מחלקיה של היצירה מורגשת ידו המדריכה של איש המדע הגאון, הקובע עקרונות, המנתח צורות ספרותיות. הפואטיקה היא היצירה הראשונה במקצוע ביקורת הספרות וכוללת את יסודותיו החשובים ביותר, זהו מסמך יחיד במינו לגבי תולדות הספרות היוונית וחקירתה.
דעתו של אריסטו על צמיחת הטרגדיה ומקורותיה, נשארה הדעה המכרעת, על אף התורות השונות שנוצרו בדורות האחרונים בעניין זה.
בתורת האסטטיקה, בדרמטורוגיה ובמשחק גילה אריסטו את עקרונותיהם היסודיים, הפואטיקה חשובה עד היום לכל הרוצה להכיר, אף באופן שטחי, תחומים רחבים בספרויות איטליה, צרפת ואנגליה, שכן השפעתה על הספרויות הללו משך כמה דורות היתה רבה מאוד.
הספר תורגם מיוונית ע"י מרדכי הק, שאף הוסיף מבוא מקיף והערות מפורטות העושות ספר זה קל להבנה ומועיל לבני הדור הזה....
|
27.
|
|
ספר קטן זה, המוגש כאן לראשונה לקורא העברי, נקבע במסורת כחיבור הפותח של מקבץ ספרי הלוגיקה האריסטוטליים (ה"אורגנון"), ולמעשה גם כחיבור הפותח את הקורפוס האריסטוטלי בכללו. עניין זה אינו כרוך דווקא במועד חיבורו (הגם שהוא נמנה על ספריו המוקדמים של אריסטו), אלא בכך שהוא עוסק במה שנתפש כיחידות ה"פשוטות" והראשוניות ביותר של המחשבה.
מובנו המילולי של מושג ה"קטגוריה" הוא "אמירה כנגד", אבל בשימוש הרגיל הוא מציין "אמירה על אודות" (בעברית של ימי הביניים תורגם המושג כ"מאמרות"); הוא מציין את היחידות הבסיסיות שמהן מורכבת כל אמירה על אודות העולם, בין שהיא אמיתית או שקרית. כל אמירה כזאת תתמקד בעצם כלשהו ותייחס לו איכות, כמות, מערכת יחסים וכו'. אריסטו מונה עשר קטגוריות כאלו, שהן בעת ובעונה אחת יחידות לשון, דפוסי הכרה והיבטים אונטולוגיים של העולם. לאחר דיון מרתק בקטגוריות העצם, היחס, הכמות והאיכות פונה אריסטו לדיון מרתק לא פחות בכמה מהמושגים שבהם השתמש לצורך הטיפול באותן קטגוריות. הדיונים הללו מהווים תשתית להמשך הגותו של אריסטו בכל נושא ונושא, והם מוסיפים ומהדהדים לאורך תולדות הפילוסופיה המערבית – מימי הביניים, דרך דקרט, שפינוזה, לוק, קאנט ועד ימינו.
הקטגוריות הוא חיבור יסוד בתולדות הפילוסופיה ואתגר לכל מי שעניין לו ביחסי לשון, עולם ומחשבה.
הספר רואה אור בתרגומו של גבריאל צורן, אשר הוסיף לספר מבוא והערות מתרגם. גבריאל צורן הוא פרופ' (אמריטוס) בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. בין חיבוריו, ספר על תפישת הלשון והטקסט של אריסטו (אוניברסיטת תל אביב, 2009), לצד תרגום ה"רטוריקה" של אריסטו (ספרית פועלים והקיבוץ המאוחד, 2002)....
|
30.
|
|
על הפירוש, המוגש כאן לראשונה לקורא העברי, הוצב במסורת כספר השני בקורפוס ספרי הלוגיקה של אריסטו. בעוד שהספר הראשון, "קטגוריות", טיפל במילים ובמושגים, על הפירוש מטפל במשפטים ובטענות.
המושג "פירוש", כפי שעולה בספר, הוא לאו דווקא ביאור או הסבר המתייחס למבע לשוני או תרבותי קודם, אלא עצם יכולתה של הלשון להעביר משמעות ולבטא מצבים עובדתיים, מחשבות וכוונות. יכולת זו באה לידי ביטוי בראש ובראשונה במשפטים ובטענות שהלשון מייצרת.
הספר בונה מארג לוגי מורכב המבחין בין טענות המחייבות מצב עניינים נתון לבין טענות השוללות אותו; טענות המתייחסות למצב עניינים כולל וכאלו המתייחסות לעובדה פרטית; טענות להכרחיותו של מצב נתון וטענות לסבירותו; שלילה של מושגים הכלולים בטענה מול שלילה של טענה שלמה, וכו'. כל ההבחנות הללו נבדקות על פי יחסן למושגי האמת והשקר, וכמו כן נבדקת השאלה מתי ובאילו נסיבות ניתן לזהות את ערך האמת של אחד מקטבי ההבחנה על סמך ידיעה זו ביחס לקוטב הנגדי?
השאלה החוזרת ומעסיקה את אריסטו לאורך הספר היא מהו הניגוד האולטימטיבי שניתן להציב מול טענה נתונה. הוא מבחין בין השלילה המוחלטת, המובילה לצמד של טענות סותרות, והיא הבסיס לתחשיב הלוגי החמור העומד על "חוק הסתירה", לבין השלילה החלקית, מגוון של יחסי שונות שבראשם עומד מושג ההופכיות, ואלה מתאימים למתודות החשיבה הפחות חמורות – למן השיח הדיאלקטי והרטוריקה עד השירה.
ההבחנות העקרוניות של אריסטו פותחו ושוכללו לאורך התקופה ההלניסטית וימי הביניים, והן מהוות את התשתית ללוגיקה המודרנית.
הספר רואה אור בתרגומו המופתי של גבריאל צורן אשר הוסיף מבוא והערות. צורן הוא פרופ' (אמריטוס) בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. מבין חיבוריו הרבים: ספר על תפישת הלשון והטקסט אצל אריסטו (אוניברסיטת תל אביב, 2009 ו-Cambridge Scholars Publishing, 2014), לצד תרגום ה"רטוריקה" של אריסטו (ספרית פועלים והקיבוץ המאוחד, 2002) ו"קטגוריות" של אריסטו (רסלינג, 2019)....
|
31.
|
|
ממה עשויים השמיים, מה מושך את האדמה למטה, ולאן עולה האש? לפני למעלה מאלפיים שנה, עם מעט מאוד ידע על העולם שסביבו, כשלרשותו רק המסורות העתיקות, הגותם של עמיתיו היוונים, ותורתו של מורו אפלטון, צירף אריסטו פרט אל פרט וטווה את תורתו השלמה על העולם ועל השמיים שסביבו. בעל השמיים פורש אריסטו את משנתו על חוקיו ומבנהו של היקום, ומתאימה לתורתו הרחבה יותר על חוקי הטבע ועל הקיום האנושי.
אריסטו היה מהפילוסופים החשובים בהיסטוריה, ועד להופעת המדע המודרני, הוא שעיצב את התפיסה האנושית על אודות העולם שסביבנו. בכוח סמכותו האדיר, אשר נבנה גם על בסיס הגותו המעמיקה על רזי הגוף, הנפש והחברה האנושית, יצק אריסטו יסודות עמוקים ויציבים לחוקי הפיזיקה, וכן לסיבות הגורמות להם להיות כפי שהם. הצבת האדמה במרכז, כשמסביבה המים, האוויר, האש, והכוכבים הסובבים אותנו, התאימה היטב לתצפיות האסטרונומים ולמגוון מראות היום־יום, והתאימה גם לאופן בריאת העולם המתוארת במסורות הדתיות החזקות.
לכן כה קשה הייתה מלאכתם של ניקולאוס קופרניקוס וגלילאו גליליי, שלמרות אלף ושמונה מאות השנים שחלפו מאז מות אריסטו במאה השלישית לפני הספירה, נאלצו להיאבק ולמרוד בממסד הדתי כדי להפריך את תורתו של אריסטו על השמיים, ולהקדיש את חייהם לציור היקום כמות שהוא, עם האדמה החגה סביב השמש.
דביר ילין נולד וגדל בקיבוץ מרום גולן, השלים תואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, קיבל את הדוקטורט בפיזיקה ממכון ויצמן למדע, ושהה חמש שנים בפוסט־דוקטורט באוניברסיטת הרווארד בבוסטון. דביר מכהן כפרופסור חבר בפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון ועומד בראש המעבדה לאופטיקה ביורפואית. בנם של סולי ואלישע, נשוי לרונית, ואב לקשת והילה....
|
|