אלמוג בהר

אלמוג בהר

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (29):
1.
כשנה לאחר חתונתם נקלעים למשבר חיי הנישואים של יחזקאל ורחל, זוג ירושלמי צעיר שנישא בנישואי שידוך. יחזקאל מפוטר מעבודתו ומצבם הכלכלי מחמיר. קשיי התקשורת ביניהם הולכים וגוברים והם מסתגרים כל אחד בחדרו ובעולמו. דווקא אז, כאשר נדמה כי נישואיהם קרובים לקצם, רחל נכנסת להיריון. האם יצליחו לבטל את המרחק הנקרע ביניהם לפני הולדת בתם הבכורה? לעזרתם באים עובדיה ומזל, הרב והרבנית האחראים לשידוך, אבל גם הם נמצאים על ספו של משבר אישי, שהולך ומתעצם ככל שמתקרב חג הפסח ועמו מעמד הסיום הדרמטי של הסיפור. צ´חלה וחזקל, הרומן הראשון של הסופר והמשורר אלמוג בהר, הוא יצירה הפורצת דרכים חדשות בספרות הישראלית. גיבוריו - צעירים מסורתיים ממוצא מזרחי - אינם גיבורים שכיחים בספרות הישראלית. מקומו - בשכונות העניות של ירושלים, בין סמטאות השוק לבתי הכנסת הקטנים המטים לנפול - אינו מקום שהספרות הזאת מרבה לבקר בו. עולמו הרוחני הוא עולמם של הפיוט, המדרש וההלכה. כך, בלשון המאחדת בין ישן לחדש בעברית ובספרות העברית, מבקש אלמוג בהר לא רק לתאר את עולמם הרגשי והרעיוני של גיבוריו, אלא גם לבחון אותו בהקשר היסטורי, פוליטי וספרותי רחב. צ´חלה וחזקל הוא ספרו הרביעי של אלמוג בהר (יליד 1978), מן הבולטים במשוררים ובסופרים הישראלים הצעירים. קדמו לו קובץ הסיפורים "אנא מן אל יהוד" (בבל, 2008) ושני ספרי שירה, "צמאון בארות" (עם עובד, 2008) ו"חוט מושך מן הלשון" (עם עובד, 2009)...

2.
"אנא מן אל-יהוד", מבקש אחד מגיבוריו של אלמוג בהר לקרוא מול שוטרים. אבל קריאתו אינה שמה אותו בין היהודים דווקא. זעקתו אילמת ומותירה אותו, כמו גיבורים אחרים בספר, בין שמים לארץ.בנים והורים, נשים ובעלים, אהובות ואהובים, גיבוריו של אלמוג בהר מבקשים לחזור לאחור, דורשים לדעת, להקים לתחייה את עברם, למצוא את מולידיהם הביולוגיים והתרבותיים. הסיפורים מחפשים אחיזה בין האפשרויות, שסעים ודורות; העברית שלהם נובעת מן הערבית, הגרמנית והספניולית, זורמת בין לשון המקורות לשפת החיים."אמא, כולנו בעלי שמות על תנאי, כל יום שוקלים ונשקלים אולי נתאימם לקצב אשכנז וללשונות מערב, מתווכחים עם הורינו שיוותרו על אות אחת, שימירו הברה בהברה. הם ירדו מבגדאד לארץ-ישראל, ואנחנו נשתכחה מאתנו תורתם, לא שמרנו לא על שפתם, לא על שמותיהם ולא על בגדיהם, ואיך יגאל אותנו אלוהים ממצרים שלנו? יום יום אנחנו מתגרשים מעצמנו, מרוחנו, מלבנו. ואנחנו זקוקים לזיכרון, כי מה הוא ההווה ללא העבר? מה העבר ללא הווה?ואת אומרת לי שמזל שהם בחרו שהעברית תהיה שפת ארצם, בכל זאת עברית היא גם שפתנו, אינה רק שפתו של איזה קולוניאל, אינה צרפתית, אינה אנגלית. אלף שנה דיברנו עברית, אלף שנה ארמית, אלף שנה ערבית, את אומרת, עוד קודם להן דיברנו כנענית ושומרית ואכדית, תאר לך, את אומרת, שהם היו מחליטים שהיידיש תהיה שפת המדינה שהקימו, אז היה הרבה יותר מצחיק, היית קורא לי מאמע מאמע, ומלטף את שערי במילים צפוניות רחוקות, ואני אומר לך אמי, אמא, אומי, שמח הייתי לקרוא לך מאמע שלי, בכל לשון."...

3.
מעשים קטנים אדם פודה נפשו במעשים קטנים בזכרונות שהוא זוכר כשכולם שוכחים, בפצעים שהוא סובל כשכולם שמחים, בשתיקות שהוא שותק כשכולם צוחקים, בחיוכים שהוא מחיך כשכולם שותקים, בסדקים שהוא עוצר כשכולם ממשיכים, בראיות שהוא אוסף כשכולם משליכים, בפתחים שהוא מגלה כשכולם מסתירים, בשכחה שהוא שוכח כשכולם זוכרים, אדם פודה נפשו במעשים קטנים אלמוג בהר נולד ב-1978. חי בירושלים. ספר שיריו הראשון, "צמאון בארות", ראה אור ב-2008 בהוצאת "עם עובד". סיפורו "אנא מן אל-יהוד" זכה במקום הראשון בתחרות הסיפור הקצר של עיתון "הארץ" לשנת ה´תשס"ה, תורגם לערבית בידי מוחמד עבוד, ופורסם בכתב-העת הוותיק "אל-הילאל" (קהיר, 2006). ספר סיפוריו הראשון, "אנא מן אל-יהוד", ראה אור בהוצאת "בבל" בסוף 2008. "חוט מושך מן הלשון" הוא ספר שיריו השני....

4.
מְשׁורְרִים מֵתִים כּוֹתְבִים טוֹב מִמֶּנִּי טוֹב מִן הַמְשׁוֹרְרִים הַחַיִּים טוֹב מֵאֵלוּ שׁעוֹד לֹא נוֹלדוּ. כְּשׁאֶהְיֶה מְשׁוֹרֵר מְשׁוֹרֵר מֵת אוּלַי אֶכְתֹּב טוֹב מִמֶּנִּי טוֹב מִן הַחַיִּים טוֹב מִן הַמְשׁוֹרְרִים אֲשֶר עֲדַיִן לֹא נוֹלדוּ. "משוררים מתים"...

5.
"עדיין לא כל הנשמה מהללת יה עדיין יש בה חלק אחד סרבני עומד במריו ומצמיח בתוך לבו תהיה לומד לומר בקולו שלו בודד אני ואין לי לשאת בשפתי שם הויה עד שהיא אינה רוצה לשאת עווני." אלמוג בהר נולד ב-1978 בנתניה, גדל ברעננה וחי בירושלים. זהו ספר שיריו השלישי. קדמו לו: צַמאון בּאָרוּת (עם עובד, 2008) וחוט מושך מן הלשון (עם עובד, 2009). פרסם קובץ סיפורים: אַנָא מן אַלֶ-יְהוּד (בבל, 2008) ורומן: צ'חלה וחזקל (כתר, 2010). ערך את ספר שיריו הראשון של מרואן מח'ול בתרגום מערבית לעברית, ארץ הפסיפלורה העצובה (הוצאת קשב, 2012). השתתף בעריכת כתב- העת לרוחב (הוצאת גרילה תרבות, 2012) והאנתולוגיה העברית-ערבית לספרות צעירה ועכשווית שתיים (כתר, 2014). ספרו צ'חלה וחזקל ראה אור בתרגום לערבית בהוצאת "אלכותוב ח'אן" במצרים בשנת 2016 ...

6.
בֵּין הַבְלֵי אָדָם לְהַבְלֵי שָׁמַיִם אֶבְחַר בְּהַבְלֵי אָדָם. אֱלֹהִים לֹא סוֹלֵחַ וּמַטֶּה מֵחֶסֶד לְדִין. נַכְאִיב בְּשַׂעֲרוֹת רָאשֵׁינוּ לַשָּׁמַיִם עַד שֶׁיִּבָּקְעוּ. נַכְבִּיד בְּרַגְלֵינוּ עַל הָאֲדָמָה הַנּוֹדֶדֶת וְהַנִּשְׁבֶּרֶת עַד שֶׁתִּתְאַחֶה וְתִמְצָא מָקוֹם לְרָאשֵׁינוּ. כדי שהמלח יתפזר על האהבה, ספר השירה הרביעי של אלמוג בהר, ממשיך לנסח ברהיטות, מתוך שליטה יוצאת דופן ברבדיה ההיסטוריים והעכשוויים של השפה העברית, את מה שחוקר הספרות אריאל הירשפלד כינה "ביטויה הרוחני הגבוה של ההימצאות במקום הזה" ("על שירתו של אלמוג בהר". 'הארץ' 28.09.17). כמי שרואה את השירה העברית כחלק ממרחב רב לשוני ורב תרבותי, אלמוג בהר אכן שואף לקרבה וליחסי גומלין בין רבים ממרכיביה, הגלויים והסמויים, של המציאות המקומית. המנעד שבין שירת ימי הביניים לשירה הערבית המודרנית, שבין מוזיקת הפופ המערבית לתסיסה הספרותית והפוליטית בירושלים, שבין התלמוד לקוראן, שבין הבית פנימה למרחב הציבורי, משמש לו נקודת מוצא לאמירה בהירה, פשוטה ומורכבת גם יחד, לא רק על החברה שבה אנחנו חיים, אלא גם על החברה שהיינו יכולים להיות. הספר ראה אור בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות....


מה נשתנה הלילה הזה, מכל הלילות? בלימודי ירושלים לתואר שני, אני משתתף כעת בקורס, שהגדרתו היא מחנה מחקר, בו נלמד מתחם אחד בירושלים, ועליו כל ... המשך לקרוא
33 אהבו · אהבתי · הגב
הספר קשה לקריאה מבחינת הכתיבה. צ'חלה וחזקל שניהם יתומים, מתחתנים על ידי שידוך. לשניהם קשיי הסתגלות עם החברה, קשיים בזוגיות. עלילה מיושנת... המשך לקרוא
"אנא מן אל-יהוד" נע בגבול שבין שירה לסיפורת ובכך ייחודו. הספר מורכב סיפורים קצרים הנחלקים לשלושה פרקים סגנוניים. הכתיבה בשני הפרקים הראשונ... המשך לקרוא
ניכר שהסופר נוטה יותר לכוון השירה מאשר הסיפור מה שהופך את הקריאה בו למהלך מורכב. הרבה רמיזות ואלגוריות שמוצאים בשירים ולאו דוקא בפרוזה. מ... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ