|
1.
|
|
"הגישה הזאת... נעזור לך, לא נוותר ולא ניתן לך להמשיך להיכשל, מנצחת בסוף... כוח הרצון שלי נולד עם המורים, הם החדירו בי את ההבנות שיש לי היום על החיים... כיום זה שונה, החיים והלימודים הולכים ביחד!"
"כל אחד זקוק למסגרת שתכוון אותו כך שיגשים את מה שהוא נועד לו... להתאים את היחס לכל ילד באופן אישי, זה מה שעבד איתי".
"התייחסו אלי כאל מישהו ולא כאל עוד תלמיד, ראו אותי, נגעו בי, הבינו אותי, קלטו אותי, שמעו את קולי, שמעו את הצעקה שלי, התייחסו אלי".
עדויות אלו הלקוחות מתוך הספר לראות את הילדים - מדריך ליצירת סביבה חינוכית מגדלת לתלמידים בסיכון, של צעירים שמוריהם עברו הכשרה בגישה החינוכית הפסיכו-חברתית, מעידות על התפקיד החשוב שבית הספר והמורים יכולים למלא בחיי הילדים והמתבגרים והשפעתו הגדולה על התפתחותם.
ילדים ומתבגרים החווים קשיים אישיים, משפחתיים וסביבתיים, מרגישים לעתים כי המבוגרים שבחייהם אינם רגישים לצורכיהם. מבוגרים שאינם נרתעים מיחסם המתריס של ילדים אלו ומוכנים לראות אותם, לדבר איתם, לעבוד איתם ולעזור להם, ממלאים תפקיד חשוב בחייהם של הילדים ובשלבי התפתחותם.
ד"ר פלורה מור, פסיכותרפיסטית, ראש תחום פיתוח תוכניות לאוכלוסיות בסיכון במערכות חינוך באשלים. יוצרת ומובילה את התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. מדריכה אנשי מקצוע ומוסדות חינוך המתמודדים עם תלמידים בסיכון....
|
2.
|
|
הספר כוחו של היועץ החינוכי - בית הספר כסביבה חינוכית מגדלת הוא בעל חשיבות גדולה לקהילת המחנכים בכלל וליועצים החינוכיים בפרט.
המחברים מציגים באופן שיטתי את "התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית" המבוססת על קישור בין פסיכותרפיה וחינוך. קישור מיוחד זה פותח על ידם, ועל ידי עמיתיהם באשלים, תוך התנסות רבת שנים בעבודה עם תלמידים ועל ידי עמיתיהם באשלים, תוך התנסות רבת שנים בעבודה עם תלמידים שהתפתחותם הרגשית-חברתית-לימודית נמצאת בסיכון גבוה.
הספר הוא חידוש מרענן המאפשר מבט לעולמם האישי והמקצועי של יועצים חינוכיים המבקשים להשפיע על האינטראקציה בין המסייעים לתלמידים.
הספר מאיר את הפוטנציאל ההשפעה שיש ליועץ החינוכי ביצירת תרבות בית ספרית המאופיינת בלמידה בצוות ועשייה משותפת. ההכשרה של יועצים חינוכיים, כמו גם הספר, מגבירים את הסיכויים ש"התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית" תוטמע בבתי ספר ברחבי הארץ ותלמידים רבים ייחלצו מהסיכון בו הם מצויים. (ד"ר רחל ארהרד, ראש המגמה לייעוץ בבית ספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב וראש היחידה למחקר ופיתוח בשירות הפסיכולוגי-הייעוצי.
ד"ר פלורה מור, פסיכותרפיסטית, ראש תחום פיתוח תוכניות לאוכלוסיות בסיכון במערכות חינוך באשלים. יוצרת ומובילה את התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. מדריכה אנשי מקצוע ומסודות חינוך המתמודדים עם תלמידים בסיכון.
ד"ר איתמר לוריא, פסיכואנליטיקאי, מטפל ומדריך אנשי מקצוע בטיפול בילדים ומתבגרים בסיכון. מפתח ומוביל תוכניות חינוכיות פסיכו-חברתיות המקדמות את ההתמודדות של מערכות חינוך עם תלמידים בסיכון, באשלים....
|
5.
|
|
לפניכם ספר פרי מחקר דוקטורט (Mor, 2003, מור, 2011) העוסק במהותה של פרקטיקה חינוכית פסיכו-חברתית הערבה להשתנות של ילדים ונוער בסיכון.
ארגון אשלים-ג'וינט ישראל, בהנהגתו של מנכ"ל אשלים ד"ר רמי סולימני, משמש בית גידול ליצירת פרקטיקה חינוכית פסיכו-חברתית שהיא בגדר שינוי פרדיגמטי.
בעקבות שיטת התערבות המובאת בהרחבה בספר, נערים תוהים ותועים, מתריסים וחסרי מטרה הפכו לצעירים מודעים ומחושבים, פעילים חברתית, מתמידים בלמידה ולוקחים אחריות על עתידם.
צעירים שנסיבות חייהם כבלו את התפתחותם, למדו להישען על מחנכים ששמו עליהם עין, זמנו להם למידה משמעותית וליוו אותם בצעדיהם ל"עצמיותם" ו"עצמאותם".
זהו ספר חובה לכל מי שמאמין שתנאי חיים של ילדים ניתנים להשפעה בעזרת מחנכים נוכחים ובתי ספר הרגישים לצורכי הפרט, המעניקים לו הזדמנות ללמידה משמעותית, להגשמה אישית והשתייכות לחברה.
ד"ר פלורה מור, פסיכותרפיסטית, יוצרת ומובילה את התפיסה החינוכית הפסיכו-חברתית. במסגרת תפקידה כראש תחום מומחה בכיר באשלים-ג'וינט ישראל, עומדת בראש פיתוח התערבויות בית ספריות, פיתוח פרופסיונלי בשדה (on service) ותארים באקדמיה המושתתים על התפיסה ומיזמים חברתיים המשנים את מסוגלות מערכת החינוך להכלה וצמיחה של תלמידים במצבי מצוקה, סיכון ונשירה בחברה הכללית, הערבית והחרדית....
|
|