ישראל ברטל

ישראל ברטל

סופר


1.
הספר "מ'אומה' ל'לאום" מתאר מהפכים ותמורות שהתרחשו משך כמאה שנים (1881 - 1772 ) ביהדות מזרח - ארופה. בתקופה האמורה היתה זו הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם. מאות ערים ועיירות, שהיו פזורות על - פני מרחב גיאוגרפי ענקי בתחומי מלכות פולין - ליטא, סופחו על - ידי שלוש מעצמות שחיסלו את העצמאות הפולנית לקראת סוף המאה השמונה - עשרה. הסיפוחים והתמורות הפוליטיות שבאו בעקבותיהם, פתחו עידן סוער של תהפוכות חברתיות, כלכליות ותרבותיות. מבניה של חברה מסורתית שנהנתה משלטון עצמי וקיימה אורחות חיים ייחודיות, הפכו היהודים לנתינים של ממלכות ריכוזיות. הם נחשפו למדיניות של 'תיקונים' ונאלצו להתמודד עם אתגרים חדשים, ובהם גיוס לצבא המדינה, בתי ספר ממשלתיים ליהודים וגזירות על פעילות כלכלית. התמורות והמהפכים אמנם גרמו שינויים ניכרים, אך האוכלוסייה היהודית, אף שהתחלקה בין כמה מדינות, המשיכה להתקיים כקבוצה אתנית בעלת תרבות ייחודית. התנועה הלאומית היהודית שקמה בשלהי המאה התשע - עשרה מוצגת בספר זה כתולדת המפגש בין ה'אומה' הטרום - מודרנית והממלכות ששמו קץ לקיומה של פולין. פרופ' ישראל ברטל מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל, ומכהן כראש המרכז לרקר תולדות יהודי פולין ותרבותם וכיו"ר אקדמי של המרכז למדעי היהדות בשפה הרוסית באוניברסיטה העברית בירושלים. ממייסדי כתב העת "קתדרה" ואחד מעורכיו משך שנים רבות. בין הספרים שכתב וערך: גלות בארץ,קיום ושבר, העגלה המלאה: מאה ועשרים שנות תרבות ישראל....

2.
3.
קיום ושבר הוא חיבור כולל ומסכם על יהודי פולין לדורותיהם הצורך בספר בזה מורגש במיוחד שאת אחרי השואה, שקטעה באחת את חייו של קיבוץ יהודי מן היציבים והיצירתיים בתולדות ישראל בגולה. לחיבור זה נרתמו חוקרים רבים, המתמחים בתחומים שונים ובתקופות שונות של תולדות יהודי פולין. מקצת המאמרים כבר נדפסו בבמות שונות בעבר, ורובם נכתבו במיוחד לספר זה. קיום ושבר נחלק לשני כרכים. הכרך הנוכחי כולל פרקים בתולדות הקיבוץ היהודי בפולין מן המאה ה13 - ועד לנסיונותיהם של שרידי השואה לחדש את החיים היהודיים בפולין אחרי מלחמת העולם השנייה. המאמרים עוסקים בקהילה היהודית בפולין, שהיתה הגרעין של הקיום האוטונומי של החברה היהודית: בפעילותם הכלכלית של היהודים במסגרת המעמדית - הפוליטית שבתוכה שכנו: בתמורות המשפטיות, החברתיות והכלכליות שהתחוללות בעת החדשה, ובדרכי ההסתגלות של היהודים לשינויים ההיסטוריים. לכרך ארבעה שערים מסודרים בסדר כרונלוגי: התבססות והתרחבות, מגזרות ת``ח - ת``ט עד חלוקות פולי, בימי פולין המחולקת, פולין העצמאית והשואה. הכרך השני - חברה, תרבות, לאומיות - ענינו היבטם רוחניים, תרבותיים ופוליטיים של בית ישראל בפולין, למן ימי הביניים ועד לימים אחרונים. קיום ושבר כולל מאמרים שנכתבו בידי מלומדים בני דורות שונים ומארצות שונות. מופיעים בו מאמרים שכתבו חוקרים על אדמת פולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, ולצידם עבודות חדשות שחוברו בידי הדור הנוכחי של חוקרי יהדות פולין - בישראל, בצפון אמריקה ובמזרח אירופה. גיוון זה מקנה לחיבור ערך מיוחד בהיותו לא רק נסיון לסיכום תולדות יהודי פולין ותרבותם, אלא גם מדגם מייצג של המחקר ההיסטורי בתחום זה....

4.
מזה מאה ועשרים שנה הולכת ונבראת בארץ ישראל תרבות ישראלית. מה היא תרבות זו? הניתן בכלל לדבר על תרבות אחת? האם מה שנוצר בארץ המזרחית הקטנה הזאת בתחום התרבות שייך עדיין למורשת היהודית? רבנים חרדיים רואים בתרבות ישראל החדשה ריקנות חסרת משקל. את החברה הישראלית המקיימת אותה הם מדמים בדרשותיהם לעגלה ריקה, שצריכה לפנות את הדרך לעגלת האורתודוקסיה הטעונה תורה ומצוות. מבקרים חדי לשון ובעלי תאוריות חובקות עולם טוענים כי אין לנו בארץ אלא הוויה מומצאת, מקסם שווא שפוליטיקאים בדו מלבם וכפו בכוח השלטון על שורת מיעוטים מקופחים. לשיטתם של אלה ביקשו העסקנים הציוניים למחוק את התרבות האותנטית של מגזרים שלמים בחברה והקימו ממסדים שמרניים ומדכאים שכל מטרתם להנציח את הבדיה התרבותית. העגלה המלאה הוא קובץ מחקרים המציג את התרבות הישראלית כיצירה היסטורית עשירה, חיה ותוססת, יצירה המשקפת הוויה מלאת ניגודים, עתירת השפעות ולמודת מאבקים שצמחה במפגשיהן של קבוצות מהגרים ועוצבה בין האידאולוגיה לספונטניות. הזמר העברי, החזנות הישראלית, צורתם של גגות הבתים במושבות, התנ"ך, הצבא – אלו ועוד תחומים רבים הם בין הנושאים הנידונים בספר ומאירים את מורכבותה ואת חיוניותה של התרבות הישראלית....

5.
ספר זה הינו הכרך החמישי היוצא לאור במסגרת מפעל ´ספר ירושלים´ המקיף את תולדות ירושלים לדורותיה. קובץ המחקרים שלפנינו מוקדש למאה ועשרים השנים האחרונות של השלטון העות´מאני שבהן עברה העיר הקדושה ממעמד של עיירה נידחת במזרח התיכון למוקד פעילות מלא מתחים של ארגונים בין-לאומיים, מעצמות אירופאיות, תנועות דתיות חדשות וזרמים רעיוניים בעלי אופי מודרני. שני ציוני הדרך הכרונולוגיים שנבחרו לתחום את גבולותיה של תקופת ההתחדשות והבנייה המודרנית בירושלים קשורים בהתעצמותה של הנוכחות האירופית במזרח התיכון: מסע נפוליאון לארץ-ישראל בשנת 1799 פותח את התקופה, זאת אף שלמסע הצבאי של הצבא הצרפתי ממצרים לעכו לא הייתה השפעה ישירה על העיר ויושביה, ואחדים מן החוקרים אינם רואים בו את ´ראשיתה של העת החדשה´ בתולדות הארץ והעיר; התקופה מסתיימת בציון דרך צבאי אחר, המסמל את קצו של השלטון העתות´מאני בן ארבע מאות השנים בארץ-ישראל ובסוריה: כיבוש ירושלים בידי הצבא האנגלי בחורף 1917. בין שני המאורעות הצבאיים הללו הלכה ההשפעה האירופאית והתחזקה בארץ-ישראל בכלל, ובירושלים בפרט. בתוך הסיפור הכללי המגוון של פסיפס הדתות והעדות בירושלים תופס היישוב היהודי בירושלים מקום מיוחד. הקהילה היהודית בעיר נבנתה לאורך מאות שנים מהגירה של יחידים וקבוצות, ששימרו דפוסי ארגון, אורח חיים, לשון ומנהג שהביאו עמם מארצות מוצאם. בעיר התרקם מעין מיקרוקוסמוס של תפוצות היהודים השונות. במאה התשע עשרה המשיכה הזיקה החברתית, התרבותית והכלכלית לקהילות המוצא להשפיע על האוכלוסייה היהודית. ואולם בה בעת החלו תהליכי המודרניזציה לגרום תמורות. לקראת שלהי המאה הלך ונוצר בארץ ´יישוב חדש´ בעל סממנים מודרניים מובהקים וזיקה לתנועה הלאומית היהודית החדשה. אך ירושלים נותרה מעוז דתי ודמוגראפי של ´יישוב ישן´, שמרני באורחות חייו. פרקי הספר נכתבו בידי חוקרים מומחים בתולדות ירושלים בשלהי התקופה העות´מאנית. למחקרים נלווים שרטוטים, תצלומים ומפות....

6.
קיום ושבר הוא חיבור כולל ומסכם על יהודי פולין לדורותיהם. הצורך בספר כזה מורגש ביתר שאת אחרי השואה, שקטעה באחת את חייו של קיבוץ יהודי מן היציבים והיצירתיים ביותר בתולדות ישראל בגולה. קיום ושבר מופיע בשני חלקים. החלק הראשון, 'פרקי היסטוריה', יצא לאור בשנת תשנ"ז, החלק השני, 'חברה, תרבות, לאומיות', עוסק ביצירה הרוחנית העשירה והמגוונת של יהודי פולין ובעשייתם הפוליטית והחברתית, המאמרים משרטטים יצירה דתית של רבנים, למדנים ומיסטיקאים בצד זרמים מודרניים מרדניים של העת החדשה. הקורא בספר מוזמן לערוך מסע בזמן וברוח: מסע על פני כמה מאות שנים במסלול המוליך מתורתם של חכמי הישיבות הגדולות במאות הט"ו והט"ז אל הספרות היהודית החדשה שצמחה במאה הי"ט ואל חזון תיקון העולם שהפעים לבבות רבים במאה הכ'. הכרך נחלק לארבעה שערים: (א) תורה וחינוך; (ב) תרבות ואמנות; (ג) חברה ופוליטיקה; (ד) היסטוריוגרפיה. קיום ושבר כולל מאמרים שנכתבו בידי מלומדים בני דורות רבים ומארצות שונות, המתמחים בתולדות יהודי פולין. מופיעים בו מאמרים שכתבו חוקרים על אדמת פולין בדורות קודמים, ולצדם מחקרים חדשים פרי עטם של חוקרי יהדות פולין בדורנו - בישראל, בצפון אמריקה ובמזרח אירופה. גיוון זה מקנה לחיבור ערך מיוחד, בהיותו לא רק ניסיון לסכם את תולדות יהודי פולין ותרבותם, אלא גם מדגם מייצג של המחקר ההיסטורי בתחום זה, רוב המאמרים נכתבו במיוחד לספר זה, ורק מעטים כבר ראו אור בבמות שונות בעבר....

7.
8.
ישראל ברטל, מבכירי ההיסטוריונים בישראל, מקבץ בספרו קוזק ובדווי מאמרים ומסות, שעניינם הלאומיות היהודית בעת החדשה על מגוון גילוייה והופעותיה. המחבר פורש תמונה רחבת היקף וממדים, המתארת את צמיחתה של התנועה הלאומית היהודית מחורבותיו של סדר עולם פוליטי וחברתי שקרס ותש כוחו, דורות אחדים לפני שהחלו לבצבץ הניצנים הראשונים של מחשבה לאומית יהודית מודרנית. בכתיבתו ובטענותיו מציע פרופסור ברטל הסברים מחדשים ומרתקים, ולעתים לא-שגרתיים, לסוגיות המעסיקות את חוקרי תולדות ישראל בדורות האחרונים. הלאומיות היהודית, טוען המחבר, לא נולדה עם הופעת תנועת "חיבת ציון", בראשית שנות השמונים של המאה התשע-עשרה, ואף לא עם הקמתן של מפלגות פוליטיות יהודיות בשלהי אותה מאה. שלטונות המדינות הריכוזיות שבהן חיו יהודים במאת השנים שקדמה לעליית הלאומיות היהודית חוללו משבר בארגון הקהילה היהודית המסורתית, ומשֶבר זה צמחו ועלו ניצני החידוש והתמורה. תהליכי המעבר מקהילה טרום-מודרנית מעין אוטונומית לישות אתנית בעלת "תרבות לאומית" ו"לשון לאומית" הולידו מגוון תופעות פוליטיות, חברתיות, דתיות ותרבותיות אשר מתוכן צמחה, בין השאר, הווייתו רבת-הפנים של היישוב העברי החדש בארץ ישראל. קוזק ובדווי מעלה תרומה רבת-חשיבות לעניין חקר הלאומיות היהודית. בלשונו הבהירה, בטיעוניו המקוריים ובממצאיו המחדשים מציע ישראל ברטל לקוראיו ספר מעניין ופורץ דרך. פרופסור ישראל ברטל הוא דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית ויו"ר החברה ההיסטורית הישראלית. תחום כתיבתו רחב ומגוון, ועם ספריו נמנים, בין השאר: גלות בארץ – ישוב ארץ ישראל בטרם הציונות (1995); העגלה המלאה – מאה ועשרים שנות תרבות ישראל (2000); מאומה ללאום - יהודי מזרח אירופה, 1881-1772 (2002); Poles and Jews: A Failed Brotherhood (1992); Jews of Eastern Europe, 1772-1881 (2006)....

9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
פרקי הספר מביאים את סיפוריהם של זרמים רעיוניים, ארגונים פוליטיים ותופעות חברתיות, ששינו את פניה של החברה היהודית בעת החדשה והשפעתם ניכרת עד עצם היום הזה.; מאז שלהי העת העתיקה היו היהודים ´אומה´ טרום-מודרנית. אומה זו יצרה רשת בין-יבשתית של קהילות בעלות מוסדות שלטון עצמי, לשונות מיוחדות, תרבויות מובחנות וזהות ברורה של ייחוד ושונות... ...

16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
הספר "מ'אומה' ל'לאום" מתאר מהפכים ותמורות שהתרחשו משך כמאה שנים (1881 - 1772 ) ביהדות מזרח - ארופה. בתקופה האמורה היתה זו הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם. מאות ערים ועיירות, שהיו פזורות על - פני מרחב גיאוגרפי ענקי בתחומי מלכות פולין - ליטא, סופחו על - ידי שלוש מעצמות שחיסלו את העצמאות הפולנית לקראת סוף המאה השמונה - עשרה. הסיפוחים והתמורות הפוליטיות שבאו בעקבותיהם, פתחו עידן סוער של תהפוכות חברתיות, כלכליות ותרבותיות. מבניה של חברה מסורתית שנהנתה משלטון עצמי וקיימה אורחות חיים ייחודיות, הפכו היהודים לנתינים של ממלכות ריכוזיות. הם נחשפו למדיניות של 'תיקונים' ונאלצו להתמודד עם אתגרים חדשים, ובהם גיוס לצבא המדינה, בתי ספר ממשלתיים ליהודים וגזירות על פעילות כלכלית. התמורות והמהפכים אמנם גרמו שינויים ניכרים, אך האוכלוסייה היהודית, אף שהתחלקה בין כמה מדינות, המשיכה להתקיים כקבוצה אתנית בעלת תרבות ייחודית. התנועה הלאומית היהודית שקמה בשלהי המאה התשע - עשרה מוצגת בספר זה כתולדת המפגש בין ה'אומה' הטרום - מודרנית והממלכות ששמו קץ לקיומה של פולין. פרופ' ישראל ברטל מלמד בחוג להיסטוריה של עם ישראל, ומכהן כראש המרכז לרקר תולדות יהודי פולין ותרבותם וכיו"ר אקדמי של המרכז למדעי היהדות בשפה הרוסית באוניברסיטה העברית בירושלים. ממייסדי כתב העת "קתדרה" ואחד מעורכיו משך שנים רבות. בין הספרים שכתב וערך: גלות בארץ,קיום ושבר, העגלה המלאה: מאה ועשרים שנות תרבות ישראל....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ