אריסטו

אריסטו

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (44):
Wishlist - עיוני, על שירה ומשוררים, תיאטרון, לקנות, לקרוא, עיון, אקרא בקרוב, עיון - לקרוא, לקרוא, ספרים שבנו את האנושות, ספרים שהרסו את האנושות, ספרים שיגזלו את זמנך ויטרדו את מנוחתך - ספרי מופת וסטיות אחרות, פסיכולוגיה, רשימת קריאה, מלך, ספרים שאקרא, נערמים על המדף, ספרי קריאה, ✔ נרכש בסיפור חוזר, לקריאה בשבת הבאה :), לימוד, עוד ...
» ספרים של אריסטו שנקראים עכשיו:

אתיקה, מהדורת ניקומאכוס
אריסטו
1.
כאשר חיבר אריסטו את הרטוריקה, בשלהי המאה הרביעית לפני הספירה, הייתה אומנות הרטוריקה בשיא פריחתה. מעבר לשימוש הפעיל בכושר הדיבור בפוליטיקה ובמשפט, רווחו נוסחים כתובים של נאומים חשובים מן ההווה ומן העבר, פרחו בתי - ספר לאומנות הנאום ומורים נודדים שהפיצו אותה. מיומנות הדיבור והשכנוע הייתה מרכיב הכרחי בחינוכו של כל אזרח חופשי. עם זאת עוררה הרטוריקה גם עמדות של חשדנות, ביקורתיות ואף של דחייה גמורה, בעיקר בשל מגמות דמגוגיות וסופיסטיות שונות, שמצאו בה עידוד. הרטוריקה של אריסטו היא בבחינת ניסיון לסכם מסורת עשירה זו, לפתחה ולהתמודד בצורה שקולה עם בעיות שהיא מעוררת. הספר מבקש להוכיח כי הרטוריקה איננה רק מיומנות הכרוכה בתחבלנות זריזה, אלא היא דיסציפלינה מדעית לכל דבר, הכפופה לקריטריונים פילוסופיים. הוא מנסה לנקות אותה מן הסיגים שדבקו בה במהלך שנים של שימושיס סופיסטיים ודמגוגיים, ולנסח באופן שיטתי את מכלול הידע והמומחיות שבהם אמור לשלוט מי שמועיד עצמו לקריירה ציבורית, על מנת שיוכל לייצג את עמדותיו ביעילות ובהגינות כאחד. הספר עוסק בין השאר בלוגיקה של הטיעון הרטורי, במכלול ההנחות הפוליטיות והמשפטיות שמהן צריך הנואם לשאוב, במיונם ובניתוחם של הריגושים וסוגי האופי, באומנות הסגנון והלשון הפיגוראטיבית, בקומפוזיציה הארכיטקטונית של חלקי הנאום ועוד. הוא עומד בזיקה עמוקה לתחומים שהעסיקו את אריסטו בספריו האחרים, כמו הפוליטיקה, האתיקה, הפואטיקה, על הנפש והאורגנון של הכתבים הלוגיים. זהו ספר יסוד להבנת עולמו של אריסטו, להבנת דפוסי המחשבה הציבורית של העת העתיקה, להבנת התרבות היוונית, ולהבנת התהליכים התקשורתיים והלשוניים באשר הם. הספר תורגם בידי גבריאל צורן, שהוסיף לו גם מבוא והערות....

2.
ה"פואטיקה", יצירתו של הפילוסוף היווני אריסטו בן המאה הרביעית לפסה"נ, מנסחת את אחת התאוריות הספרותיות החשובות ביותר שהגיעו אלינו מהעת העתיקה. ביצירה זו אריסטו מגדיר את רכיביה העיקריים של הטרגדיה ומנתח את מאפייניהם. הוא בוחן את ארגון האירועים, את הדמויות, את הלשון ואת החיזיון ופורס בפני קוראיו את תפיסתו באשר למקומה של הטרגדיה בחיי נמעניה ולתרומתה הייחודית לאושרם. ה'פואטיקה', שנכתבה זמן לא רב לאחר תקופת השיא של הטרגדיה האתונאית, מסתמכת על יצירותיהם של הטרגיקונים הגדולים אייסכילוס, סופוקלס ואוריפידס ומציגה ניתוח מעמיק ומרתק של כמה מיצירותיהם המרכזיות. מושגי יסוד של התאוריה כדוגמת ייצוג אמנותי (מימזיס), טיהור (קתרזיס), כשל, מהפך והכרה הפכו לנכסי צאן ברזל של ביקורת הספרות במערב. ליצירה הייתה השפעה עצומה על אנשי הרנסנס והנאו-קלסיקה, אשר תרגמוה, פירשוה וניסחו בעזרתה את כללי הכתיבה של הטרגדיה הטובה, והיא משמשת עד היום מקור השראה לכותבי ספרות ולקוראיה. ...

3.
4.
5.
"'מדינת האתונאים' היא מיצירותיו האחרונות של אריסטו ומתחלקת לשני חלקים עיקריים. החלק הראשון הוא סקירה היסטורית בדבר תולדות משטרה המדיני של אתונה על גלגוליו השונים, מראשיתו ועד חידושה של הדמוקרטיה בשנת 403 לפנה"ס… בחלק השני תיאור מפורט של מנגנון השלטון הדמוקרטי ששרר באתונה… באותה תקופה שמם של המחוקקים הקדומים נישא בפי כל, והם המייסדים שכוננו את 'משטר האבות'. לא היה עניין הקשור במחוקקי העבר שלא שימש נושא לפולמוס, כשכל צד נתלה באילן גדול לביסוס תכניתו ודרכו המדינית… החלק הראשון של החיבור עשוי לשמש כספר-לימוד יסודי לתולדות משטרה של אתונה במאות ו'-ה', ואילו החלק השני הוא מקור בעל ערך ראשון במעלה להכרת מבנה הדמוקרטיה האתונאית בדור שקיעתה."דוד אשרי, 'דברי מבוא'"אריסטו, בדומה לאפלטון ולהוגי יוון האחרים, החשיב את הפוליטיקה כנושא החשוב מכולם… לכתביו הפוליטיים רקע מרשים במיוחד הקשור בניסיונו המאלף כחונכו של אלכסנדר הגדול."האנציקלופדיה לפילוסופיה, לונדון וניו יורק...

6.
7.
בתרגום זה מובאים שני הספרים הראשונים של מה שנקרא 'ספר המידות לניקומאכוס', והוא (כנראה) רשימות ההרצאות של אריסטו על תורת המידות כפי שרשם (או עיבד) אותן בנו ניקומאכוס. מכאן צורת הספר ואופיו המיוחד: הוא אינו 'שיטתי' במובן הרגיל של המילה ואף אינו פסקני, אלא 'דיאלקטי', כלומר שואל ומשיב, מציע, מרחיב, חוזר, מתקן, מגלה את דעתו רק לאט. הוא סופר לא של 'הלכה' אלא של 'שקלא וטריא'. מצד תוכנו הספר הוא סיכום של ניסיון החיים היווני. הוא מציג נקודת מוצא תכליתית, מדגיש את הצד החברתי, מתעניין בחינוך המוסרי למעשה ותופס את המוסר כאמנות החיים, שבה, כמו בכל תחומי האמנות, העיקר הוא ההרמוניה וההתאמה ההדדית בין הרכיבים. הספר חושף לעינינו את היסודות הראשוניים של מחשבה מסודרת בענייני מוסר. 'החיבור הוא שיא התפתחות מחשבתו המוסרית של אריסטו. הוא תוצאה של ניסיונותיו ליישם בתחום המוסרי את עמדותיו המאוחרות יותר בעניין הפסיכולוגיה והמטפיזיקה.' האנציקלופדיה לפילוסופיה לונדון וניו יורק 1967 ...

8.
9.
את ענייני הפוליס חקר אריסטו במשך שנים רבות מהיבטים רבים, אבל משפט אחד אולי עומד בלב לבה של תפיסת עולמו: "האדם הוא מטבעו בעל חיים מדיני". במשפט זה מתגלמת הן גישתו של אריסטו אל מושאי מחקריו כאל תופעות של הטבע, כמי שהיה גם חוקר של הטבע, והן תפיסת עולמו הטלאולוגית: לכל דבר ודבר בטבע תכלית משלו, ותכליתו של האדם היא החיים המדיניים, שהמסגרת הטובה ביותר למימושם היא העיר-מדינה – הפוליס. הפוליטיקה, לצד ה"פוליטיאה" של אפלטון, מסמנת את ראשית הכתיבה השיטתית בענייני המדינה, ונידונים בה נושאים אשר יטרידו את המחשבה המדינית עד ימינו: כלכלה, מטבע, כוח עבודה, סוגי המשטרים הרצויים והפיכות. גישתו האנליטית של אריסטו משלבת מידה של פשטות, הנובעת אולי ממבנה פשוט יותר של מדינה וחברה בעת ההיא, אבל גם משיטתו "לפרק את השלם המורכב לחלקיו הבלתי מורכבים". בתוך כך מתגלים בטקסט תיאורים וניתוחים בהירים וחיים להפליא. אף על פי שהחיבור צומח מתוך עולם מושגים וערכים של יוון במאה ה-4 לפנה"ס, גם הקורא בן ימינו עשוי למצוא בו שאלות וסוגיות מוכרות. הפוליטיקה טרם ראתה אור במלואה בעברית. בכרך זה מובאים שלושת הספרים הראשונים של החיבור (מתוך שמונה ספרים המצויים בידינו), עם מבואות והערות המסייעים לקורא להתמצא בטקסט, בהקשריו הפילוסופיים וברקע ההיסטורי שלו. תרגום של ספרים ד-ח של הפוליטיקה יראה אור ברסלינג....

10.
11.
12.
הפיזיקה של אריסטו אינו אלא פילוסופיה של הטבע; דין וחשבון שיטתי ורציונלי על תופעות וגילויים המשותפים לכל העצמים בטבע. המצפה למצוא בו את מה שמקובל למצוא בספר פיזיקה מודרני עשוי להיות מופתע; אין בו דיונים המלווים בנוסחאות מתמטיות.

לסגנון של אריסטו קסם משלו: אמירת העיקר בתכלית הקיצור ללא גינוני רטוריקה. באמירה זו טמונה עוצמה מחשבתית והיא אתגר אינטלקטואלי ראשון במעלה. אתגר זה הוא אחת הסיבות למקום המכריע שאריסטו תופס בתולדות המחשבה המערבית.

פיזיקה א-ב מאת אריסטו בתרגומו של פרופ' יהודה לנדא, הכולל פירושים משלו לספר א, נערך והובא לדפוס בידי תלמידיו וחבריו....

13.
"הספר שלפנינו הוא הספר הראשון ל'מטפיסיקה'. והוא מכיל מה שנראה לפי המבט הראשון כדברי ימי הפילוסופיה היוונית." "אולם באה ההיסטוריה עצמה ומתוך שהשכיחה את כתבי הפילוסופים הראשונים הפכה את התיאור החלקי הזה לאחד מן המקורות העיקריים שלנו לתולדות הפילוסופיה היוונית בכלל. הרבה ממה שלומדים אנו כאן, אין למצוא אלא כאן בלבד. מצד אחד, זוהי מעלה יתרה וצריכים אנו להיות אסירי-תודה לאריסטו על המעט שמסר לנו; אבל לפעמים יש להצטער מאוד על שמסר לנו רק את המעט הזה." מתוך ההקדמה "לא בא אריסטו לגרוע מדברי הקדמונים אלא לבררם ולמלא אחריהם. כביולוג מובהק, יסוד קבוע בשיטתו אחדותה ועקביותה של ההתפתחות. אין בכלל דעות חדשות בהחלט כשם שאין בכלל דעות נושנות בהחלט; האגדות העממיות יש בהן משום אמת, כשם שהשיטות הפילוסופיות יש בהן משום טעות. החכמה השלמה (פילו-סופיה). שאיפה זו היא ה"התפלאות" (שאינה סוף סוף אלא ה'מבוכה' ו'אי-הידיעה' הסוקרטית) שהיא מקור כל דרישה לדעת."...

14.
את ענייני הפוליס חקר אריסטו במשך שנים רבות מהיבטים רבים, אבל משפט אחד אולי עומד בלב לבה של תפיסת עולמו: "האדם הוא מטבעו בעל חיים מדיני". במשפט זה מתגלמת הן גישתו של אריסטו אל מושאי מחקריו כאל תופעות של הטבע, כמי שהיה גם חוקר של הטבע, והן תפיסת עולמו הטלאולוגית: לכל דבר ודבר בטבע תכלית משלו, ותכליתו של האדם היא החיים המדיניים, שהמסגרת הטובה ביותר למימושם היא העיר-מדינה – הפוליס. הפוליטיקה, לצד ה"פוליטיאה" של אפלטון, מסמנת את ראשית הכתיבה השיטתית בענייני המדינה, ונידונים בה נושאים אשר יטרידו את המחשבה המדינית עד ימינו: כלכלה, מטבע, כוח עבודה, סוגי המשטרים הרצויים והפיכות. גישתו האנליטית של אריסטו משלבת מידה של פשטות, הנובעת אולי ממבנה פשוט יותר של מדינה וחברה בעת ההיא, אבל גם משיטתו "לפרק את השלם המורכב לחלקיו הבלתי מורכבים". בתוך כך מתגלים בטקסט תיאורים וניתוחים בהירים וחיים להפליא. אף על פי שהחיבור צומח מתוך עולם מושגים וערכים של יוון במאה ה-4 לפנה"ס, גם הקורא בן ימינו עשוי למצוא בו שאלות וסוגיות מוכרות. הפוליטיקה טרם ראתה אור במלואה בעברית. בכרך זה מובאים שלושת הספרים הראשונים של החיבור (מתוך שמונה ספרים המצויים בידינו), עם מבואות והערות המסייעים לקורא להתמצא בטקסט, בהקשריו הפילוסופיים וברקע ההיסטורי שלו....

15.
16.
'אריסטו, בדומה לאפלטון ולהוגי יוון האחרים, ראה בפוליטיקה את הנושא החשוב מכולם <...> לכתביו הפוליטיים רקע מרשים במיוחד הקשור בניסיונו המאלף כחונכו של אלכסנדר הגדול <...> לדידו של אריסטו הפוליטיקה היא אותו חלק של האתיקה הדן בבני אדם בקבוצות. לקבוצות אחדות מטרות מוגבלות, אולם ה"פוליס" או הקבוצה ה"פוליטית" היא זו שתכליותיה חופפות את תכלית חיי האדם. האדם הוא "חיה פוליטית", דהיינו מטבעו הוא מייסדן של קבוצות פוליטיות. עקרונות אלה מקבלים את ביסוסם בחיבור שלפנינו.' האנציקלופדיה לפילוסופיה לונדון וניו יורק 1967 'אחת הבקורות המפורסמות של אריסטו על אפלטון מוסבת על דעותיו המדיניות ומופיעה בפוליטיקה ב' להלן <...> בשביל אריסטו הפרט הוא הכל והוא שמתארגן בארגונים שעולים בדרגות השלמות עד שמופיעה צורת הארגון המקיף המספק את צרכיו כולם. עיני אפלטון נשואות לחזיון המדינה האחידה, ואחידות זו אוכלת את אזרחיה. בעיני אריסטו אין המדינה אלא צירוף של אזרחיה על בתיהם ומשפחותיהם וכפריהם.' ח"י רות, מורה-דרך בפילוסופיה היונית, ירושלים 1960....

17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
'ספר דלתא הוא לקסיקון מונחים פילוסופיים שחיבר אריסטו. מדובר באוצר מונחים יסודי והכרחי, שקיבץ אריסטו למען ייקל על תלמידיו לעקוב אחר אורח מחשבתו. ספר דלתא הוא אפוא אוצר מונחי שפתו הפילוסופית של אריסטו, שהתקין אריסטו בעצמו, ובכך ייחודו הראוי לציון.' מתוך ההקדמה ...

24.
25.
26.
27.
``ספר דלתא הוא לקסיקון פילוסופיים שחיבר אריסטו. מדובר באוצר מונחים יסודי והכרחי, שקיבץ אריסטו למען ייקל על תלמידיו לעקוב אחר אורח מחשבתו. ספר דלתא הוא אפוא אוצר מונחי שפתו הפילוסופית של אריסטו, שהתקין אריסטו בעצמו, ובכך ייחודו הראוי לציון``. מתוך ההקדמה....

28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
ה"פואטיקה", יצירתו של הפילוסוף היווני אריסטו בן המאה הרביעית לפסה"נ, מנסחת את אחת התאוריות הספרותיות החשובות ביותר שהגיעו אלינו מהעת העתיקה. ביצירה זו אריסטו מגדיר את רכיביה העיקריים של הטרגדיה ומנתח את מאפייניהם. הוא בוחן את ארגון האירועים, את הדמויות, את הלשון ואת החיזיון ופורס בפני קוראיו את תפיסתו באשר למקומה של הטרגדיה בחיי נמעניה ולתרומתה הייחודית לאושרם. ה'פואטיקה', שנכתבה זמן לא רב לאחר תקופת השיא של הטרגדיה האתונאית, מסתמכת על יצירותיהם של הטרגיקונים הגדולים אייסכילוס, סופוקלס ואוריפידס ומציגה ניתוח מעמיק ומרתק של כמה מיצירותיהם המרכזיות. מושגי יסוד של התאוריה כדוגמת ייצוג אמנותי (מימזיס), טיהור (קתרזיס), כשל, מהפך והכרה הפכו לנכסי צאן ברזל של ביקורת הספרות במערב. ליצירה הייתה השפעה עצומה על אנשי הרנסנס והנאו-קלסיקה, אשר תרגמוה, פירשוה וניסחו בעזרתה את כללי הכתיבה של הטרגדיה הטובה, והיא משמשת עד היום מקור השראה לכותבי ספרות ולקוראיה. ...

35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
'ספר דלתא הוא לקסיקון מונחים פילוסופיים שחיבר אריסטו. מדובר באוצר מונחים יסודי והכרחי, שקיבץ אריסטו למען ייקל על תלמידיו לעקוב אחר אורח מחשבתו. ספר דלתא הוא אפוא אוצר מונחי שפתו הפילוסופית של אריסטו, שהתקין אריסטו בעצמו, ובכך ייחודו הראוי לציון.'מתוך ההקדמה...

42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.

לתת ביקורת או דרוג לספר של אריסטו ?!... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
עקרונות המוסר העיקריים והמהותיים שאותם אריסטו ממליץ ליישם בחיינו, הינם רלוונטיים ונהירים גם היום - אולי אפילו: במיוחד היום. אריסטו מגדיר ... המשך לקרוא





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ