דוד גורביץ

דוד גורביץ'

סופר


1.
גורלו של הבלש בחילופי העתים והסוגות הוא עדות ממתמשכת לעוצמה הפיוטית הקורנת מן הדמות המיוחדת הזו בתרבות ימינו. הבלש נולד בשנת 1841 בדמיונו הרומנטי של אדגר אלן פו והפך מאז לאייקון נפוץ בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה. הולדת הבלש קשורה לחרדת המודרניות - לצורך לברוא גיבור מיתי חדש, "ממלא מקום" חילוני, שיבטיח את הסדר החברתי בעידן של אלימות קיצונית, פאניקה מוסרית ואינדיבידואליזם גואה. הספר שלפנינו מבקש להתבונן בהיסטוריה של היצירה הבלשית מנקודת מבטה של הפואטיקה התרבותית המשווה, ותכליתו של המחקר להציע קריאה השוואתית במסורת הבלשית, תוך התמקדות באייקונים המובהקים של סוגה זו כמו אוגוסט דופן, שרלוק הולמס, המפקח מגרה, המפקח קולומבו, רב-פקד אוחיון, הפקד אברהם אברהם ואחרים, שדמותם החיה עוברת לנגד עיניהם של הקוראים. תוך כך דן המחקר גם בהשתנות המופלגת שחלה בדמותו של הבלש - מרציונאליסט קיצוני שיכולתיו ללחום ברשע ולנצחו מופלאות ועד לגיבורים הבלשיים של קולנועי ה"פילם-נואר" ושל אלפרד היצ’קוק שלמדו על בשרם את תוצאות חולשתם וקוצר ידם להושיע מול אכזריותה של החברה המודרנית המטריאליסטית. תשומת לב מיוחדת ניתנת לדמויות הבלש המודרני והפוסטמודרני. אלה נבחנות הן בספרות הכללית והישראלית, ביצירותיהם של פול אוסטר, ריימונד צאנדלר, ז’ורז’ סימנון, בתיה גור, שולמית לפיד, שמעון אדף ודרור משעני, והן ביצירות מופת קולנועיות מבית היוצר של רומן פולנסקי, דייויד לינץ’, האחים כהן, דניס פוטר, ואחרים. זהו ספר חובה לחוקר תרבות ולקורא המשכיל, ספר הפותח אשנב אל החרדות והתקוות של היומיום. ד"ר גורביץ משמש מאז 2001, כראש המסלול למדיה ותרבות פופולרית, בבית הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למנהל. הבלש כגיבור תרבות : ספרות, קולנוע, טלוויזיה מאת דוד גורביץ’ - בהוצאת משרד הבטחון, סדרת האוניברסיטה המשודרת, עריכה: ישי קורדובה, 424 עמודים...

2.
3.
מדוע אנו מעריצים את הגנגסטר אך חפצים גם במותו? מה סוד האטרקטיביות של הרוע בימינו? הגנגסטר הופך לגיבור תרבות בחסות הקפיטליזם - תפישת עולם החותרת ללא לאות למיקסום רווחים, ריגושים וביצועים. האלימות התיאטרלית והפרברטית מגלמת את כוח המשיכה של הרוע ומאפשרת לקורא/ לצופה להתחבר אל עולם של פנטזיה, תוך המרת האלימות הגדושה לבידור נורמטיבי, בעל קודים אסתטיים ידועים מראש. כך יכול הקורא לדבוק בשלוותו הבורגנית, ולחשוב כי הרוע מוגבל רק למוסכמות שמוצגות על המסך, וכי הרוע הממשי, הפוליטי, המצוי מחוץ לעולם הייצוגים, מתאדה וכמעט שאינו קיים. כדי לבחון הנחות אלה, מציג הספר את שלבי עלייתו של הגנגסטר בתרבות, עד להפיכתו לגיבור מדיה ולידוען עכשווי. בין השאר, מוצעת קריאה בסיפורו של המינגווי 'הרוצחים' וביצירות קלסיות כגון 'קיסר קטן', 'אויב הציבור' ו'פני צלקת'. בין היצירות העכשוויות ימצא הקורא את 'הסנדק', 'הבלתי משוחדים' 'אימפריית הפשע' ועוד. תשומת לב מיוחדת מוסבת ל"גנגסטר הציוני": סדרת הדרמה 'הבורר' חושפת בצורה סטירית את הבקיעים בתוך הזהות הישראלית השבירה ומעידה על הפוטנציאל הביקורתי הגלום בז'אנר. גנגסטר שיק מציע דיון מעמיק אודות הפסימיות התרבותית בימינו, זו שנירמלה את הזוועה לתוך המדיה והפכה אותה ל"מגניבה" ולבידור מקובל ביומיום. זוהי מסה על הפנטזיות שלנו ועל תשוקת החרדה המפעמת בתרבות ההווה. ד"ר דוד גורביץ' הוא חוקר תרבות, ספרות ותקשורת; מרצה ב'המרכז הבינתחומי הרצליה'; מחברם של הספרים: 'פוסט מודרניזם, ספרות ותרבות בסוף המאה ה- 20';" האנציקלופדיה של הרעיונות"( יחד עם ד"ר דן ערב); ו"הבלש כגיבור תרבות". ...

4.
הגנגסטר הפוסטמודרני החדש, שלידתו בשנות ה-70 של המאה שעברה, שואב את עוצמתו ממערכת של דימויים הכורכים יחד אלימות וזוהר, אימה ובידור, בדיון ומציאות. הגנגסטר מסמן את ניצחונו של הדימוי בעידן של אקסטרים. הוא מצביע על האפשרות לברוח למחוזות של פנטזיה אלימה ומופרעת ומבליט את ההתענגות החדשה מן הטראומה בפוליטיקה ובאמנות של ההווה. בספר זה דן המחבר בפשע המאורגן, כפי שהספרות, הקולנוע והדרמה הטלוויזיונית בימינו מדמיינים אותו: לנגד עיניו של הקורא עוברות בסך דמויותיהם החידתיות של הגנגסטרים ביצירות כגון 'החברה הטובים' (סקורסזה), 'היו זמנים באמריקה' (לאונה); 'פני צלקת' (דה פלמה); 'הסופרנוס' (צ'ייס); 'כלבי אשמורת' ו'להרוג את ביל' (טרנטינו); 'לא ארץ לזקנים' ( קורמרק מקרתי) ו'ארץ קשוחה' של האחים כהן; 'שובר שורות' (גיליגן); 'גוסט-דוג' ו'גבולות השליטה' ( ג'ים ג'ארמוש) ואחרים. בכל היצירות הללו ניכרת דמותו של גנגסטר ש"חי בסרט", שעולמו הרגשי קורא לפענוח "קולנועי" של הקורא. הגנגסטר הפוסטמודרני מפגיש אותנו עם הקודים המרכזיים הפועלים בתרבות העכשווית: הקצנה, התענגות, חשיפה טוטאלית, אלימות, זוהר ושכפול. האם מפתיעה אפוא העובדה כי הגנגסטר יכול בתנאים מסוימים להפוך לגיבור דורנו? הספר מבקש לספק מענה ביקורתי לשאלה זו, תוך עיון ביצירות מופת של התרבות. ד"ר דוד גורביץ הוא חוקר תרבות, ספרות ותקשורת ומרצה ב'המרכז הבינתחומי הרצליה'. מספריו הקודמים: 'פוסטמודרניזם, תרבות וספרות בסוף המאה ה-20'; 'האנציקלופדיה של הרעיונות' (יחד עם ד"ר דן ערב); 'הבלש כגיבור תרבות' ו'גנגסטר שיק: פשע, תרבות, קפיטליזם'. ...






©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ