|
1.
|
|
ניתוח נתונים במחקר איכותני - הוא ספר המציע מגוון רחב של שיטות לניתוח נתונים שאינם כמותיים. חלק מהשיטות ידועות יותר, חלקן פותחו או עוצבו מחדש על ידי הכותבים. אלו גם אלו מתוארות בספר בפירוט, מודגמות ונדונות. הספר מאפשר לחוקרים להתעמק בשיטות השונות ולבחור את אלה המתאימות לנתונים שצברו; הם יכולים לבחור שיטה אחת בשלמותה, ליצור צרוף של שיטות, או לקבל גיבוי לעיצוב שיטה המשלבת שיטה קיימת עם חידוש משלהם.
המאמרים בספר נכתבו על ידי מיטב החוקרים בישראל ובהם פרופ´ דן בר-און ז"ל, שהספר כולו מוקדש לזכרו.
לאה קסן היא פרופסור חבר לעבודה סוציאלית. חוקרת איכותנית אשר הקימה בשנת 1996 את המרכז הישראלי למחקר איכותני באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
ערכה ופרסמה מחקרים רבים בנושאים מגוונים. מחקריה בתחום האלימות בין בני זוג, במיוחד בקרב יוצאי אתיופיה בישראל, תרמו רבות להבנת התופעה. סטודנטים רבים למדו ולומדים אצלה את תורת המחקר האיכותני ורבים הסומכו בהדרכתה לתואר השני והשלישי. היום היא מכהנת כנשיאה של מכללת לוינסקי לחינוך.
מיכל קרומר-נבו היא מרצה בכירה במחלקה לעבודה סוציאלית על-שם שפיצר באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, וראש המרכז הישראלי למחקר איכותני של האדם והחברה באוניברסיטה זו. במחקריה היא מבקשת לרתום את האפיסטמולוגיה והמתודולוגיה האיכותנית ליצירת מחקר המקדם צדק חברתי. פרסמה מאמרים בכתבי עת מתודולוגיים מובילים, במיוחד בתחום של נרטיב, מחקר פעולה משתף, ומחקר המתנגד לאחרות. בין היתר פרסמה את הספר "נשים בעוני: סיפורי חיים - מגדר, כאב, התנגדות" (הוצאת הקיבוץ המאוחד)....
|
2.
|
|
תחת קורת הגג של מדינת ישראל, מסתופפות אוכלוסיות הנבחנות זו מזו בתרבותן ובמנהגיהן. "קבוצות קטמות" נחשבות למקום שניתן לקיים בו מפגש בין - תרבותי במסגרת מוגנת. הספר "עבודה קבוצתית בחברה רב - תרבותית" מציג בפני הקוראים את הניסיון המעשי, המחקרי והתיאורטי העשיר שהצטבר בישראל. בחלק הראשון של הספר, המחברים מסכמים בצורה מרתקת את ניסיונם בעבודה עם "קבוצות דיאלוג", כמו : קבוצות מפגש של יהודים - ערבים, של עולים - ותיקים ושל דתיים - חילוניים. כן מוצעות בו טכניקות לשיפור הדיאלוג, במיוחד במצבי קונפליקט. בחלק השני של הספר מובאים מאמרים המסכמים את הידע העשיר שהצטבר בעבודה עם "קבוצות הסתגלות" אתניות. במאמרים אלה נחשפים לראשונה סממנים תרבותיים בהקשרם לעבודה עם קבוצות, כמו תופעות של כישוף בקבוצות בני נוער שעלו ממדינות חבר העמים, תקשורת בקרב קבוצות של עולים מאתיופיה והשלכות דת האסלאם. החלק השליוצי מוקדש לשיח שבין המנחה לבין הקבוצה, במיוחד במצב שבו כל אחד מהם שייך לתרבות אחרת. השפה, האחרות, ההתמודדות והשינוי הם המושגים המרכזיים במאמרים אלה. האפילוג הוא תוצר של 'ניתוח - על' שנעשה על - ידי העורכות על אסופת המאמרים. תוצאות הניתוח מתחילות בסיכום הידע שהצטבר על עבודה קבוצתית בהקשר הרב - תרבותי המיוחד של מדינת ישראל, כפי שתואר במבוא לספר. הוא ממשיך בהמשגה ובהכללה, וממריא עד להצגת עקרונות בסיסיים לעבודה קבוצתית רגישת - תרבות. ד"ר לאה קסן וד"ר רחל לב - ויזל, עורכות הספר, הן מרצות בכירות במחלקה לעבודה סוציאלית ע'ש שרלוט ב' וג'ק ג' שפיצר באוניברסיטת בן - גוריון בנגב. לשתיהן ניסיון רב בעבודה עם קבוצות בהקשרים תרבותיים מגוונים, ובהוראה ובמחקר בתחומים הללו. בשנת 1996 הן היו בין המובילים בארגון הכנס הארצי הראשון בנושא "עבודה קבוצתית בחברה רב - תרבותית : דמיון ושוני". הכנס התקיים באוניברסיטת בן - גוריון בנגב ובו הונחו היסודות להכנת ספר זה. ד"ר לאה קסן היא ראש המרכז הישראלי לשיטות מחקר איכותניות ולשעבר ראש המחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן - גוריון בנגב. ד"ר רחל לב - ויזל היא ראש המגמה לטיפול באומנות לתואר שני וראש התכנית לתואר הראשון במחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן - גוריון בנגב....
|
|