עליזה גלקין-סמית

עליזה גלקין-סמית

סופרת

עליזה גלקין סמית אומנית יוצרת בציור ובפיסול, עוסקת בתראפיה באומנות. תושבת עמיקם. חברה באגודת האמנים, חברה באגודת הסופרים העבריים.
1.
שרו העורכת מתעללת בסופרים ובמאהבים; נאווה, האישה המושלמת, מרחיקה את בעלה מבתם ומביתם; דפנה מחזיקה במאהבה הצעיר גם במחיר חייה; אלחנן, הפרופסור לפרהיסטוריה, מאוהב עד כלות בציורי מערות; אור מחליפה זהויות כדי להתמודד עם רגשותיה; נוגה שוקעת בבועה כדי להחיות את אהבתה; הוריו של תם הילד המפגר מקריבים אותו למען בצע כסף – כל אלה משקפים רק מקצת הפנטזיות, המאוויים והחלומות הנכפים על החיים ומשנים את מהלכם. היחסים הבין – אישיים המורכבים והמצבים הבלתי אפשריים חוצים את גבול המציאות, מטלטלים את הגיבורים ומעלים בלב הקורא חיוכים ותהיות על הקו הדק המפריד בין שגרת חיינו לבין עולם הדמיון. בחן ובהומור מעלה המחברת תמונות מחיי היום – יום ושולחת את הקורא להרהר במהות קיומו ובחשיבות האמתית של ערכים ואמונות....

2.
"העולם שלי בנוי בועות - בועות, מחוברות זו לזו בחוטים דקיקים, וקו - החיים הוא הכבל הראשי שאליו מחוברים צבירי בועות, יש מקרים שהקשר כה רופף, ובועה נפרדת, פורחת באוויר באלפי ניצוצות ונעלמת, או לעתים מתפוצצת בקול ענות חלושה, ואיש לא זוכר שהיתה קיימת, קו - החיים מתפתל והולך ויוצר הסתעפויות, טהן משתרגים ענפים נוספים, ובועות תלויות עליהם. כל בועה מכילה עולם ומלואו, וכך בנויים חיי." גיבורת "עונות" נעה במעגלי הזמן, הסביבה, הטבע והעולם לא ברצף של התחלה - אמצע - סוף אלא במעברים מן הפנים אל החוץ, מן העולם הנברא בדמיונה אל ההתרחשויות במציאות, מן ההווה אל העבר, מן המודע אל התת - מודע, ומתעכבת בנקודות ציון מגוונות - איש, משפחה, חברה, יקום, בכל נקודת ציון כזו נבחנים קשריה בעולם תוך כדי ניסיון לטוות את חיי היום - יום בבית, בטיפוה הגינה, בנסיעה בדרכים ובהיאחזות בכאן ועכשיו - דרך, כפר, אדמה. עונות השנה בטבע ותהפוכותיהן משתקפות גם בהוויית חייה של גיבורת הספר, כשם שבטבע נעות ההתרהשויות במעגלים של קמילה, פריון, צמיחה ופריחה כך נבחנים חיי הגיבורה במצבים של ריקות, יצירתיות ומלאות, קולה של הגיבורה הוא קול האדם המנסה לפענח את סביבותיו, קול האמן היוצר בסביבה שאינה מתפנה להבין את רגישויותיו, קול האשה המבקשת לעצמה חירות בתוך סבה של מחויבויות, קולה של בת הארץ הזאת, הקשורה בכל נימימ לאדמה, לחי ולצומח בה ולשפה העברית - מולדתה הלשונית. עליזה גלקין - סמית, אמנית יוצרת בציור ובפיסול, עוסקת בתרפיה באמנות....

3.
הספר 'קמליה סיננסיס' דן בכל ההיבטים של המשקה ומהווה אנציקלופדיה ומורה דרך בתחום התה, שבשנים ‏האחרונות הולך ונעשה פופולארי בישראל.‏ ‎תה, 'קמליה סיננסיס' בלטינית, הוא המשקה הנפוץ בעולם אחרי מים; הבריטים לבדם שותים מדי יום 165 מיליון ‏ספלי תה. לפי הפילוסופיה המזרחית 'צ'ה צ'י' היא הנשמה והאנרגיה של עלי התה, אותה אנו סופגים באמצעות לגימת ‏חליטת תה.‏ היכן ומתי נולד התה, באילו דרכים הגיע למערב, איך התפשט ונעשה למשקה הפופולארי בעולם?‏ בשאלות אלה מתמקד חלקו הראשון של הספר. הפרק הראשון עוסק בארצות מורשת התה, סין, יפן וקוריאה. הפרק ‏השני מתחקה אחרי הגעתו למערב ואחרי 'קולוניאליזם התה' הבריטי וההולנדי בהודו ובציילון. הפרק השלישי מפרט את ‏יצרניות התה ברחבי העולם: דרום מזרח אסיה, אפריקה, דרום אמריקה, אזור הים הכספי והים השחור, אוקיאניה, ‏האיים האזוריים וארצות הברית.‏ חלקו השני של הספר עוסק בהיבטים הביולוגיים, החקלאיים, התעשייתיים והתרבותיים של התה. הפרק הרביעי עניינו ‏שיח התה והטיפול בו. הפרק החמישי דן בייצור ובכלכלת התה. הפרק השישי מעמיק בתחום הטעימות המקצועיות; ‏פרק זה חיוני גם לחובבי יין ולכל למי שמעוניין לשכלל את יכולת ההבחנה בטעמים ובריחות, להיות אנין טעם, ‏להעצים את ההנאה מאוכל וממשקאות ולעדן אותה, וללמוד על האופן שבו אנו קולטים את רשמי החושים ומעבדים ‏אותם לחווייה. הפרקים השביעי והשמיני מתייחסים למנהגים, טקסים וכלים לחליטת תה ולשתייתו בתרבויות שונות. ‏הפרקים התשיעי והעשירי פורשים את סוגי תה, אופני הכנה ושימוש בתה במתכונים. הפרק האחרון מוקדש למקומו ‏של התה בספרות – אך טבעי שמשקה עם היסטוריה כה סוערת וסנטימנטים אינספור, טבע את חותמו ביצירה ‏האמנותית.‏...

4.
5.
אומבו וטילקי, שני חברים מיוחדים במינם, יוצאים לחפש את יער הפלאות. במסעם הם מתגברים על קשיים, חווים הרפתקאות, פוגשים יצורים מוזרים ומעניינים, מקצתם מסוכנים, אחרים ידידותיים. באומץ, בהתמזה ובאופטימיות ללא גבול מגלים השניים את עולמם ולומדים על חברות, על נאמנות....

6.
7.
בגיל שלושים פלוס מוצאת גאיה את עצמה גרושה, מטופלת בתינוקת וחסרת עבודה. היא עוקרת עם בתה לעיירה רחוקה, נוטשת את המקצוע שבו התמחתה ונאלצת להתפרנס מעבודות מזדמנות. עד שמזדמנת לה הכרות מעמיקה יותר עם המשקה החביב עליה, תה. תרבות שלמה ועשירה, שהתפתחה משחר ההיסטוריה, מתחילה להשפיע גם עליה ולשחרר אותה מעכבות וחסמים שלא הכירה בקיומם....

8.
הכותרת שנשמעת כה פשוטה לא מצביעה על הדרך הארוכה ומלאת הצמתים והחתחתים בה פסעתי, דרך שהיתה זרועה מקומות ואנשים וסוגי אוכל למיניהם. תמיד הייתי שמן, שמן עליז בדרך כלל, שלא נתן למשמניו להפריע לו. הייתי תלמיד חְנון ומצטיין בילדותי והמשכתי להיות סטודנט חנון ומצטיין עד להיותי מרצה צעיר למדי, מורה כנראה בחסד לפי חוות דעת הסטודנטים (ציון לשבח על הסברים פשוטים לתהליכים היסטוריים מורכבים, לפי אחד מהם), המפרסם מאמרים בקביעות, שהרי אחרת לא הייתי שורד שם. יש לי יתרונות לא מעטים, ביניהם זכרון מעולה ויכולת לראות תמונת-על ולמקם בה את הפרטים. • • • כל זה לא עזר לי בחיי האישיים, שבהם הפכתי להיות עיוור, מובל תמיד בידי נשים – בנות המין הלא מובן הזה, המסוגלות להכניע אותי מראש כאילו שמו חח באפי. אני גמיש, מקבל את כל הגחמות של בת הזוג, לא מתווכח, נוח ועובדה שנשים רוצות להיות אתי ובמיטתי. בכל פעם שנגמרה פרשיה הייתי מזמר לעצמי על עצמי: "כלבלב הו בידי בם בם" ונשבע לעצמי שלא עוד, ונשבר כשבפעם הבאה אחת מהן היתה עושה לי חיינדלעך....

9.
רוז, בשנות השישים לחייה, מוצאת את עצמה מחוץ למעגל העבודה וגרושה. בעל כורחה היא עוברת לגור לבדה בכפר בבית מוקף חצר מוזנחת. קשריה החברתיים דלים ובתה מחרימה אותה. אך בזכות חברה טובה אחת היא מתחילה לטפח גינה, להכיר את שכניה ולהבין מהי חברות אמת ומהי אהבה הגורמת לאושר. הגינה והצמחים מחוללים שינוי בחייה והיא צומחת עימם ולומדת להיות שלמה עם עצמה. עליזה גלקין-סמית היא ציירת, פסלת וסופרת.ספריה שיצאו לאור: עונות (כרמל הוצאת ספרים, 2002) יער הפלאות (גוונים 2005) מועדון יום השישי (גוונים 2007) עורכת ספרותית (צבעונים 2007) ליל (קונטנטו דה סמריק 2014) מונולוג של איש שמן (מנדלי מוכר ספרים ברשת 2016) על כורחי (מנדלי מוכר ספרים ברשת 2016) אהבה על כוס תה (מנדלי מוכר ספרים ברשת 2017) האישה שניכשה בהר (מנדלי מוכר ספרים ברשת 2018) קמליה סיננסיס (איתי בחור 2018) ספרה "ליל" זכה בציון לשבח מאיגוד הסופרים. ספרה "מונולוג של איש שמן" תורגם לאנגלית ולהולנדית....

10.
"לקחתי ממנה את המקל וכתבתי את שמי, 'מיקה'.אני לא מבינה, אמרה בתמיהה. אמך קוראת לך מיכאלה.נכון, כי היא רוצה שמות כאלה של ישראל, אבל אבא קרא לי מיקה, וככה אני רוצה". מיקה, בת יחידה ומופנמת לזוג ארכיאולוגים, מתייתמת מאביה בגיל צעיר. היא גדלה בצלה של עדיה, אמה הדומיננטית, ארכיאולוגית בעלת שם עולמי שהתמחתה בחקר קרמיקה קדומה.מיקה, שאמה מזניחה אותה, גדלה להיות אישה הססנית וחסרת ביטחון וממהרת לקשור את חייה בחייו של יוסי, צייר מוכשר ושרמנטי, בעקבות רצונה להקים משפחה יציבה. שנים לאחר מכן, כשבעלה מתגלה כגבר מתעלל וכשבניה מתבגרים, מותה של אמה גורם למיקה לערוך חשבון נפש, והיא שוקלת, לראשונה בחייה, לקחת את גורלה בידיה ולעזוב את הבית.מיקה עוברת לגור בביתה של אמה, ובעזרתו של יהושע, חבר נפש של אמה וארכיאולוג אף הוא, מתחילה לעסוק בקרמיקה, תחום שבו היא מפגינה כישרון טבעי, ממש כמו אמה. בימי מגפת הקורונה נכנסים אל חייהם של השניים מיגל, אדם טוב לב ורגיש, ו־ואמפי, כלבו הבלתי נשכח. מיגל מחזר אחרי מיקה, והיא מגלה שיש ביכולתה לחיות חיים אחרים, מלאים, כאלה המבוססים על אהבה, הבנה והגשמה עצמית. בספרה כִּי הִנֵּה כַּחמֶֹר, עליזה גלקין־סמית מגישה לקוראים סיפור מורכב ורב־רבדים כמו תל ארכיאולוגי שבו ההווה בנוי על העבר ההולך ונחשף. האם העבר הוא המפתח שלנו להבנת ההווה וקבלתו? כאשר מיקה חושפת את תולדות חייה של אמה, הממצאים גורמים לה להשלים, אט־אט, עם דמותה המיתית – ולקבל את עצמה....


"אין לי ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת רק מילה בעברית חודרת אל עורקיי, אל נשמתי בגוף כואב, בלב רעב כאן הוא ביתי."( אהוד מנור) אני מניחה כאן ... המשך לקרוא
13 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ